دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
شناسایی پیشران‌های مؤثر بر آینده شبکه‌های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه‌های جمعی

هژیر فتحی؛ فائزه تقی پور؛ نفیسه واعظ

دوره 24، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 61-96

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.333233.3568

چکیده
  این پژوهش به دنبال شناسایی پیشران‌های مؤثر بر آینده شبکه‌های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه‌های جمعی ایران در افق سال ۱۴۰۴ است. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آینده‌پژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیت‌ها است که در این راستا با ۲۰ نفر از صاحب‌نظران و متخصصان ...  بیشتر

تحلیل نحوۀ بازنمایی غذا در برنامه های تغذیه ای تلویزیون داخلی

غزاله حسنیان؛ سیدمحسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 149-190

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.248184.3168

چکیده
  رسانه ­ها بر فرهنگ تغذیه و آداب تغذیه اثر دارند، اما به نظر ­می ­رسد که برنامه مدون، منسجم و دارای راهبردی سازمان­ یافته برای محتوای برنامه­ های تغذی ه­ای رسانه­ ای در ایران وجود نداشته باشد. خلاء نظارت مدیریت­ یافته بر تولیدات رسانه ­ای و محتوای ارائه شده، مسأله بزرگی است که می­ تواند به فرهنگ مخاطب و در نهایت جامعه ...  بیشتر

تأثیر برجسته‌سازی شبکه‌ای رسانه‌ها و ارتباطات بین‌فردی بر نگرش مردم ایران به مردم و دولت امریکا

عباس قنبری باغستان؛ فائزه جبارپور

دوره 23، شماره 58 ، تیر 1401، ، صفحه 35-56

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.260540.3242

چکیده
  هدف این پژوهش سنجش تأثیر رسانه‌ها و ارتباطات بین‌فردی بر نگرش مردم ایران به امریکا (به تفکیک مردم و دولت این کشور) بوده است. در این پژوهش، پاسخ‌دهندگان از لحاظ نوع رسانه‌های مصرفی و تجارب شخصی مانند ارتباط داشتن یا نداشتن با تبعۀ امریکایی و همچنین از نظر متغیرهایی همچون سن، عقاید مذهبی و سیاسی مقایسه شدند. روش پژوهش تلفیقی از روش ...  بیشتر

جایگاه رسانه در تغییر سبک زندگی سالمندان

حمیده خالقی محمدی؛ صدیقه ببران

دوره 22، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 57-74

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.208362.2957

چکیده
  بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر می­شود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر می‌رسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیش‌گیری؛ فعالیت­های جسمی، تفریحی، ...  بیشتر

نسبت‌یابی عرصه هنر با حوزه فرهنگ و ارتباطات

محسن جوهری؛ حسن بشیر

دوره 22، شماره 55 ، آبان 1400، ، صفحه 7-37

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.236232.3114

چکیده
  پیش از آغاز دوران مدرن و توسعۀ اعجاب‌آور فنّاوری ارتباطات جمعی، مقولۀ هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانه‌های جمعی و توسعۀ ادبیات حوزۀ فرهنگ و ارتباطات، نسبتِ مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازه‌های مفهومی و نظری ...  بیشتر

امنیت و رسانه؛ رویکرد فقهی – حقوقی

مهدی نوریان؛ روح الله آدینه

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، ، صفحه 75-98

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.190265.2828

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی امنیت در رسانه به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی انسان و امکان پاسخگویی با استفاده از منابع اسلامی است. با توجه به نقش رسانه در قرن حاضر و اینکه رسانه ها از جمله ابزارهای مهم فراهم آوردن ارتباط بین انسان ها به شمارمیروند؛ امنیت در حوزه رسانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیش پنداره های قرآنی در همه زمانی-مکانی ...  بیشتر

نقش عناصر نمادین در ساخت آینده تأملی آینده‌پژوهانه بر نقش رسانه در بازآفرینی اساطیر

محسن طاهری دمنه؛ ابوالقاسم غیاثی زارچ

دوره 21، شماره 51 ، مهر 1399، ، صفحه 39-62

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.135170.2463

چکیده
  یکی از بارزترین وجوه آینده‌پژوهی به‌مثابه یک فناوری اجتماعی، تصویرپردازی از آینده مطلوب و طراحی اقداماتی برای تحقق این آینده است. شکل بخشیدن به واقعیت اجتماعی آینده در فضای بین‌الاذهانی جمعی نیاز به رویکردها و ابزارهایی دارد که عمدتاً از جنس عناصر فرهنگی هستند و ریشه در تاریخ و عناصر نمادین مشترک و ارزش­های یک اجتماع دارند. یکی ...  بیشتر

چالش‌ها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران

محمدقلی میناوند

دوره 19، شماره 43 ، آذر 1397، ، صفحه 37-60

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.139730.2496

چکیده
  ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبه‌های گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبه‌های پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهم‌ترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب می‌شود و کشورهای مستعد گردشگری با بهره‌گیری از روش‌های مختلف و ازجمله راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی گردشگری تلاش می‌کنند سهمی ...  بیشتر

پایش نقش فرایند پذیرش AIDA در تأثیر تبلیغات رسانه ‌ای بر کاهش تصادفات

رضا انتخابی؛ علی قربانی

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، ، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.109297.2311

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه در کاهش تصادفات به وسیله فرایند پذیرش تبلیغات می‌باشد. برای بررسی میزان تأثیر رسانه در کاهش تصادفات از مدل فرایند پذیرش AIDA استفاده شده و تبلیغات تلویزیونی به‌عنوان رسانه انتخاب شده است. روش تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری 6000 نفر از رانندگان مسافری و نمونه آماری 361 ...  بیشتر

تحول بازنمایی دیگری در انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار

اعظم راودراد؛ مانیا عاله‌پور

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، ، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46341

چکیده
  این مقاله با استفاده از روش نشانه‌شناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شده‌اند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالت‌های ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، می‌پردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد ...  بیشتر

رابطة رسانه‌های جمعی و سرمایة اجتماعی در کلان‌شهر تهران

منصور وثوقی؛ احسان رحمانی‌خلیلی

دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 209-233

چکیده
  سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکه‌ها، تعامل‌ها، انجمن‌ها و مؤسسه‌هایی دارد که به‌واسطۀ هنجارها و ارزش‌های مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل می‌کند. برخی از صاحب‌نظران رسانه‌های جمعی، از آن به‌عنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد می‌کنند. بر این اساس اهداف این ...  بیشتر

رسانه‏ها، تصور قالبی و روابط بین گروه‏های هویتی (مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه تهران)

علی‏اشرف نظری

دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 7-33

چکیده
  در فضای کنونی متأثر از گسترش نقش فزایندة رسانه‏ها و ابزارهای ارتباطی، تصور قالبی به‌عنوان یک مسئله قدیمی ابعاد جدیدی یافته و چالش‏های جدیدی را در حوزه‏های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجب شده است. در این مقاله تلاش خواهد شد تصور قالبی و نقش رسانه‏ها در روابط بین گروه‏های هویتی مورد بررسی و سنجش (رویکردی پیمایشی) قرار گیرد. جامعة ...  بیشتر

تربیت دینی و چگونگی بازنمایی آن در متون تلویزیونی؛ مورد مطالعه، سریال اغماء

علی اسکندری؛ مهدی یوسفی

دوره 11، شماره 12 ، اسفند 1389، ، صفحه 9-35

چکیده
  در مقاله حاضر جایگاه رسانه و به طور خاص تلویزیون در امر تعلیم و تربیت اسلامی، متکی بر آموزه‌های قرآن کریم، سنت نبوی و با تأکید بر فرمایش‌های امیرالمؤمنین علی(ع) مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای فهم نحوه حضور رسانه در امر تربیت، باید ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از موضوع تعلیم و تربیت و ضرورت آن کسب نمود؛ در ادامه تلاش می‌شود که مبانی ...  بیشتر

رسانه و دین

علی اکبر فرهنگی؛ رقیه جامع

دوره 11، شماره 10 ، مرداد 1389، ، صفحه 147-182

چکیده
  با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانه‌ها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را می‌توانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسان‌ها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد ...  بیشتر

سینمای ایران در تقابل با ویدئو، تلویزیون و ماهواره

عبدالله بیچرانلو

دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 9-34

چکیده
  در این مقاله،‌ ضمن بررسی ادبیات مربوط به موضوع تقابل میان رسانه‌های گوناگون،‌ با بهره‌گیری از نتایج برخی مطالعات پیمایشی سال‌های اخیر دربارة وضعیت کاربری رسانه‌ها و محصولات فرهنگی در کشور، رقابت کنونی سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره نیز تحلیل شده که در این رقابت، کفة گرایش مردم ایران به سمت ویدئو، تلویزیون و ماهواره ...  بیشتر

مدل مدیریت تولید با رویکرد ناب در سینمای ایران

غلامرضا گودرزی؛ مرتضی شاپوری

دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 181-207

چکیده
  لازمة رقابت در دنیای تولید کنونی بهره‌گیری از تمام فنون، ابزارها و اندیشه‌های جدید ناب است. در نیمة دوم قرن بیستم، تولیدکنندگان جهان با محیط رقابتی جدیدی مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و قیمتی پایین‌تر به بازار جهانی عرضه می‌کردند. یکی از این تکنیک‌های جدیدْ تولید ...  بیشتر

عکاسی و فرهنگ عمومی

محمود گل‌محمدی

دوره 10، شماره 7 ، آبان 1388، ، صفحه 115-135

چکیده
  انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده‌ است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهم‌ترین راه‌های بیان اندیشه و افکار او بوده است. هما‌‌ن‌طور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را به‌درستی درک کند و با تسلط کامل از آن‌ها استفاده کند، دستیابی به سواد ...  بیشتر