هژیر فتحی؛ فائزه تقی پور؛ نفیسه واعظ
چکیده
این پژوهش به دنبال شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانههای جمعی ایران در افق سال ۱۴۰۴ است. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آیندهپژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیتها است که در این راستا با ۲۰ نفر از صاحبنظران و متخصصان ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانههای جمعی ایران در افق سال ۱۴۰۴ است. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آیندهپژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیتها است که در این راستا با ۲۰ نفر از صاحبنظران و متخصصان حوزه رسانه، ارتباطات و شبکههای اجتماعی برخط که با روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفت. در پژوهش حاضر برای شناسایی پیشرانها از روش تشکیل پانل دلفی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد و برای کشف عوامل کلیدی نهایی مؤثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی از روش مدلسازی تفسیری ـ ساختاری (ISM) بهره برده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش مدلسازی تفسیری ساختاری، شامل پرسشنامه محقق ساخته حاوی جدول ماتریس تاثیرات متقابل است و دادههای آن نیز توسط نرم افزار «میک مک» تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد ۲۷ پیشران بر آیند شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر دارند که در چهار عامل کلی اجتماعی ـ فرهنگی، حقوقی ـ سیاسی، اقتصادی و فناوری قابل طبقهبندی است. طبق یافتههای پژوهش، فناورپایه شدن امور، بومیان دیجیتال، مالکیت رسانهای و قدرت رسانههای سنتی بزرگ مقیاس، چهار عامل کلیدی نهایی موثر بر آینده شبکههای اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانههای جمعی ایران در افق ۱۴۰۴ هستند.
غزاله حسنیان؛ سیدمحسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی
چکیده
رسانه ها بر فرهنگ تغذیه و آداب تغذیه اثر دارند، اما به نظر می رسد که برنامه مدون، منسجم و دارای راهبردی سازمان یافته برای محتوای برنامه های تغذی های رسانه ای در ایران وجود نداشته باشد. خلاء نظارت مدیریت یافته بر تولیدات رسانه ای و محتوای ارائه شده، مسأله بزرگی است که می تواند به فرهنگ مخاطب و در نهایت جامعه ...
بیشتر
رسانه ها بر فرهنگ تغذیه و آداب تغذیه اثر دارند، اما به نظر می رسد که برنامه مدون، منسجم و دارای راهبردی سازمان یافته برای محتوای برنامه های تغذی های رسانه ای در ایران وجود نداشته باشد. خلاء نظارت مدیریت یافته بر تولیدات رسانه ای و محتوای ارائه شده، مسأله بزرگی است که می تواند به فرهنگ مخاطب و در نهایت جامعه آسیب برساند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل نحوه بازنمایی غذا و چگونگی محتوای برنامه های تغذیه ای تلویزیون داخلی ایران است. روش تحقیق مبتنی بر رویکرد تحلیل محتوای کیفی است. در این مطالعه بر اساس روش مایرینگ داده ها ضبط و گردآوری، پیاده سازی، تقلیل، استنباط و تحلیل میشوند. برای جمع آوری داده ها، سه برنامه از شبکه های فارسیزبان داخلی بهعنوان نمونه انتخاب شده است. روش نمونه گیری هدفمند انتخابی است. یافتهها نشان داد 6 مقوله نمود فرهنگ در برنامه های غذایی تلویزیونی، طبخ غذا، جامعه شناسی تغذیه، وضعیت تجملگرایی، اوقات فراغت و ظاهر و ساخت برنامه همراه با زیرمقوله های آنها در برنامه های تغذیه ای تلویزیون داخلی نمایش داده شده است. از بررسی برنامه های این پژوهش مشخص شد وضعیت برنامه های تغذیه داخلی شامل مواردی چون الگوسازی و بازنمایی فرهنگ، نمایش تجمل گرایی، حضور دین در حوزه تغذیه، نادیده گرفتن طبقات اجتماعی و نبود جلوه های بصری است. تلویزیون در انتقال ارزش ها، تغییر نگرش و رفتار و هدایت سبک زندگی و فرهنگ جامعه نقش پررنگی دارند. شیوه تغذیه میتواند باعث تغییر در تفکر، عادات، ارزش های جوامع شده و درنهایت بر فرهنگ اثر بگذارد. لازم است سیاستها و راهبردهای تولیدات برنامه های غذایی سالم در رسانه در راستای حفظ هویت فرهنگ تغذیه ایرانی با توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی نظارت کافی و دقیقی بر برنامه ها داشته باشند.
عباس قنبری باغستان؛ فائزه جبارپور
چکیده
هدف این پژوهش سنجش تأثیر رسانهها و ارتباطات بینفردی بر نگرش مردم ایران به امریکا (به تفکیک مردم و دولت این کشور) بوده است. در این پژوهش، پاسخدهندگان از لحاظ نوع رسانههای مصرفی و تجارب شخصی مانند ارتباط داشتن یا نداشتن با تبعۀ امریکایی و همچنین از نظر متغیرهایی همچون سن، عقاید مذهبی و سیاسی مقایسه شدند. روش پژوهش تلفیقی از روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش سنجش تأثیر رسانهها و ارتباطات بینفردی بر نگرش مردم ایران به امریکا (به تفکیک مردم و دولت این کشور) بوده است. در این پژوهش، پاسخدهندگان از لحاظ نوع رسانههای مصرفی و تجارب شخصی مانند ارتباط داشتن یا نداشتن با تبعۀ امریکایی و همچنین از نظر متغیرهایی همچون سن، عقاید مذهبی و سیاسی مقایسه شدند. روش پژوهش تلفیقی از روش کمّی (پرسشنامه) و کیفی (مصاحبۀ عمیق) بوده است. در تحلیل نتایج پژوهش تأکید بر نظریههای ارتباطیِ برجستهسازی شبکهای و نظریۀ دریافت بوده است. نتایح حاصل از هر دو روش این پژوهش نشان میدهد که اگرچه ارتباطات و تجربۀ شخصی پاسخدهندگان در نوع انگارۀ ذهنی آنها در خصوص امریکا تأثیرگذار بوده، اما برداشت و ذهنیت آنها متفاوت با خوانش رسانههای مرجع و مورداستفادۀ آنها بوده است؛ به عبارت دیگر، مخاطبان رسانههای گوناگون، اعم از داخلی و خارجی، معانی آشکار و پنهان پیامهای رسانهای را دریافت کردهاند؛ اما دارای خوانشی متفاوت با خوانش رسانههای مرجع خود بودهاند. مهمترین دلالت این پژوهش آشکارکردن ضعف سازمانهای رسانهای در استفاده از الگوهای نوین ارتباطی و اطلاعرسانی، ازجمله برجستهسازی شبکهای، در اقناع مخاطبان است. با توجه به تحول در مفهوم و کارکرد رسانه و ازجمله نقش بیشتر مخاطب در جریان ارتباط، ماهیت ارتباط در جامعۀ شبکهای امروزی بیشتر افقی و از پایین به بالاست؛ ضمن آنکه تعیین دستورکار برای بحث و گفتوگوی عمومی در رسانههای شبکهای با تولید محتوا به سبک سنتی متفاوت است و این موضوعی است که آشکارا از آن غفلت شده است. از طرفی، نتایج این پژوهش نشان داد که در دنیای شبکهایشدۀ امروز، ارتباطات میانفردی و بینفرهنگی بیش از ارتباطات رسانهای (بهخصوص رسانههای رسمی) میتواند به شکلگیری باورها و ذهنیتهای جدید کمک کند.
حمیده خالقی محمدی؛ صدیقه ببران
چکیده
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، ...
بیشتر
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بینفردی است. در این پژوهش، از دو راهکار همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانهها در ابعاد پیشگیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بینفردی نقش دارند؛ درحالیکه بر ابعاد فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند.
محسن جوهری؛ حسن بشیر
چکیده
پیش از آغاز دوران مدرن و توسعۀ اعجابآور فنّاوری ارتباطات جمعی، مقولۀ هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانههای جمعی و توسعۀ ادبیات حوزۀ فرهنگ و ارتباطات، نسبتِ مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازههای مفهومی و نظری ...
بیشتر
پیش از آغاز دوران مدرن و توسعۀ اعجابآور فنّاوری ارتباطات جمعی، مقولۀ هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانههای جمعی و توسعۀ ادبیات حوزۀ فرهنگ و ارتباطات، نسبتِ مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازههای مفهومی و نظری موجود، به بررسی رابطۀ سه مقولۀ هنر، فرهنگ و ارتباطات بپردازد. ابتدا مفاهیم «هنر»، «فرهنگ»، «ارتباطات» و «فرهنگ و ارتباطات» واکاوی شدند و سپس آرا و دیدگاههای متفکرانی همچون هایدگر، بنیامین، نصر، آوینی و مددپور در حوزۀ نسبت بین این مقولات بررسی شدند و جمعبندی با دو رهیافت توصیفی و تجویزی صورت گرفت و اتخاذ رویکرد «ارتباطات هنرمندانۀ فرهنگساز» بهمثابۀ نسبت مطلوب بین مقولات پیشنهاد شد.
مهدی نوریان؛ روح الله آدینه
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی امنیت در رسانه به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی انسان و امکان پاسخگویی با استفاده از منابع اسلامی است. با توجه به نقش رسانه در قرن حاضر و اینکه رسانه ها از جمله ابزارهای مهم فراهم آوردن ارتباط بین انسان ها به شمارمیروند؛ امنیت در حوزه رسانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیش پنداره های قرآنی در همه زمانی-مکانی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی امنیت در رسانه به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی انسان و امکان پاسخگویی با استفاده از منابع اسلامی است. با توجه به نقش رسانه در قرن حاضر و اینکه رسانه ها از جمله ابزارهای مهم فراهم آوردن ارتباط بین انسان ها به شمارمیروند؛ امنیت در حوزه رسانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیش پنداره های قرآنی در همه زمانی-مکانی بودن شریعت اسلام، مستلزم قابلیت پاسخگویی منابع اسلامی در حوزه های نوین زندگی بشر است. در این راستا؛ مقالۀ پیش رو با روش تحلیلی-توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای ضمن بررسی ابعاد امنیت رسانه در سه محور اساسی امنیت رسانه؛ امنیت اهالی و فعالان رسانه ای و امنیت در برابر رسانه، قابلیت پاسخگویی منابع اسلامی در این سه بعد را مورد بررسی قرار داده است؛ بدینرو با تکیه برادله استنباط و با استناد به آراء فقهی، امنیت را حق مشروعی دانسته است که حاکمیت اسلامی موظف به برقراری آن در تمامی حوزه ها از جمله،حوزۀ رسانه شده است.آنگاه با فرض وضعی بودن حق امنیت با بررسی تزاحم امنیت در سه بعد رسانه، جامعه و اهالی رسانه، براساس ملاک ترجیحی به حل تزاحم پرداخته است. در نهایت از طریق تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق و با استفاده از روش قیاس منطقی شکل اول و برهان خلف، قابلیت و پاسخگویی منابع حقوقی اسلام به ابعاد امنیت در محورهای سه گانه فوق را اثبات نموده است و آنگاه براساس نظریههای امنیت، آثار فقهی-حقوقی و رسانه ای پذیرش نظریه امنیتی راجح را تبیین نموده است.
محسن طاهری دمنه؛ ابوالقاسم غیاثی زارچ
چکیده
یکی از بارزترین وجوه آیندهپژوهی بهمثابه یک فناوری اجتماعی، تصویرپردازی از آینده مطلوب و طراحی اقداماتی برای تحقق این آینده است. شکل بخشیدن به واقعیت اجتماعی آینده در فضای بینالاذهانی جمعی نیاز به رویکردها و ابزارهایی دارد که عمدتاً از جنس عناصر فرهنگی هستند و ریشه در تاریخ و عناصر نمادین مشترک و ارزشهای یک اجتماع دارند. یکی ...
بیشتر
یکی از بارزترین وجوه آیندهپژوهی بهمثابه یک فناوری اجتماعی، تصویرپردازی از آینده مطلوب و طراحی اقداماتی برای تحقق این آینده است. شکل بخشیدن به واقعیت اجتماعی آینده در فضای بینالاذهانی جمعی نیاز به رویکردها و ابزارهایی دارد که عمدتاً از جنس عناصر فرهنگی هستند و ریشه در تاریخ و عناصر نمادین مشترک و ارزشهای یک اجتماع دارند. یکی از مهمترین این عناصر، اسطوره است. در این مقاله ابتدا در چارچوب سنت پژوهش کیفی با تکیهبر روش تأملی و نظرورزی به تشریح نقش اسطوره در ساخت تصاویر ذهنی آینده پرداخته شده است و سپس دو مجموعه تلویزیونی «آب پریا» و «محله گلوبلبل» با استفاده از روش نقد اسطورهای، تحلیل شدهاند تا ظرفیتهای رسانه برای بازآفرینی اسطورهها به دقت بررسی شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که رسانههای جمعی بهمثابه یکی از آبشخورهای فرهنگی، ظرفیت بالایی برای استفاده از اسطورهها بهمنظور تصویرپردازی از آینده مطلوب جمعی دارند؛ اما نکته مهم، فهم کهنالگوها و تلاش برای بازآفرینی مداوم اسطورهها در قالب داستانهایی است که نسلهای امروز و فردا، بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
محمدقلی میناوند
چکیده
ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبههای گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبههای پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهمترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب میشود و کشورهای مستعد گردشگری با بهرهگیری از روشهای مختلف و ازجمله راهاندازی شبکههای تلویزیونی گردشگری تلاش میکنند سهمی ...
بیشتر
ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبههای گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبههای پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهمترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب میشود و کشورهای مستعد گردشگری با بهرهگیری از روشهای مختلف و ازجمله راهاندازی شبکههای تلویزیونی گردشگری تلاش میکنند سهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند. روش این تحقیق تحلیلی ـ توصیفی است و با بهرهگیری از تکنیک مصاحبۀ عمیق و استفاده از دیدگاههای برخی کارشناسان رسانه، ارتباطات و گردشگری، به موضوع چالشها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران پرداخته است. در این بررسی با رعایت اصل اشباع، با 14 نفر از کارشناسان آشنا با موضوع مصاحبه شده است. از دو پرسش اصلی این پژوهش، در یکی به چالشها و مشکلات راهاندازی این شبکه پرداخته شده و در دیگری شناسایی الگوی اوّلیۀ تلویزیون گردشگری داخلی موردتوجه بوده است. نتایج پژوهش حاکی است که بیشتر صاحبنظران مشکلات راهاندازی شبکۀ گردشگری را شامل مشکلات قانونی، سیاسی، اقتصادی و حرفهای دانستهاند. مشکل قانونی، تنها به انحصاریبودن رادیو و تلویزیون مربوط میشود. از نگاه کارشناسان، مشکلات حرفهای شامل پنج مشکل مدیریتی، فنّی، نیروی انسانی، جذب مخاطبان و همچنین رقابت با تلویزیون دولتیاند. همچنین چالشهای مالی و اقتصادی در راهاندازی شبکۀ گردشگری، شامل گرانبودن تولیدات رسانهای و پرهزینهبودن ماهیت کار رسانه عنوان شدهاند. الگوی این شبکۀ گردشگری از نگاه کارشناسان، الگوی رسانۀ خدمت عمومی است؛ رسانهای که باید مخاطبمحور باشد و برنامههای آن با توجه به نیاز مخاطب تولید و پخش شوند.
رضا انتخابی؛ علی قربانی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه در کاهش تصادفات به وسیله فرایند پذیرش تبلیغات میباشد. برای بررسی میزان تأثیر رسانه در کاهش تصادفات از مدل فرایند پذیرش AIDA استفاده شده و تبلیغات تلویزیونی بهعنوان رسانه انتخاب شده است. روش تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری 6000 نفر از رانندگان مسافری و نمونه آماری 361 ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه در کاهش تصادفات به وسیله فرایند پذیرش تبلیغات میباشد. برای بررسی میزان تأثیر رسانه در کاهش تصادفات از مدل فرایند پذیرش AIDA استفاده شده و تبلیغات تلویزیونی بهعنوان رسانه انتخاب شده است. روش تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری 6000 نفر از رانندگان مسافری و نمونه آماری 361 نفر میباشد. از کل نمونه مورد بررسی، 8/25 درصد مجرد و 2/74 درصد متأهل، تحصیلات 15 درصد زیردیپلم، 1/21 درصد دیپلم، 1/24 درصد فوق دیپلم، 8/33 درصد لیسانس و 1/6 درصد فوق لیسانس و بالاتر است. میانگین سن برابر 33/37، کمترین مقدار برابر 25 و بیشترین مقدار برابر 61 سال است. میانگین سابقه کار برابر 27/8، کمترین مقدار برابر 1 و بیشترین مقدار برابر 27 سال است. برای بررسی میزان تأثیر تلویزیون در کاهش تصادفات از مدل AIDA و فرایند پذیرش آن استفاده شده که در نتیجه همه ابعاد آن تأثیرگذار در کاهش تصادفات جادهای میباشد. پیشنهادهای کاربردی اجرای برنامههای آموزشی، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در جادهها، کنترل ورود رانندگان صلاحیتدار، تشویق رانندگان غیرحادثه ساز و از پیشنهادهای پژوهشی بررسی رابطه تیپهای شخصیتی، بررسی تأثیر اخلاق حرفهای در رعایت قوانین میباشند.
اعظم راودراد؛ مانیا عالهپور
چکیده
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشنهای مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشنها اتفاق افتاده است. بهعنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشنهایی که در سالهای اخیر برنده جایزه اسکار بودهاند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین میکند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص میکند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشنها بهعنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوتها را برنمیتابد، پایبند سنت است و به محیطزیست آسیب میزند از جمله نتایج این پژوهش است.
منصور وثوقی؛ احسان رحمانیخلیلی
دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 209-233
چکیده
سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکهها، تعاملها، انجمنها و مؤسسههایی دارد که بهواسطۀ هنجارها و ارزشهای مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل میکند. برخی از صاحبنظران رسانههای جمعی، از آن بهعنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد میکنند. بر این اساس اهداف این ...
بیشتر
سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکهها، تعاملها، انجمنها و مؤسسههایی دارد که بهواسطۀ هنجارها و ارزشهای مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل میکند. برخی از صاحبنظران رسانههای جمعی، از آن بهعنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد میکنند. بر این اساس اهداف این مقاله عبارتاند از: بررسی میزان و تأثیر استفاده از تلویزیون و اینترنت بر سرمایۀ اجتماعی افراد و ابعاد کیفیت (اعتماد و معاملۀ متقابل) و ساختار شبکه (رسمی/ غیر رسمی و اندازه و ظرفیت شبکه). رویکرد نوشتار حاضر، رابطهایـ علَی با روش پیمایشی در بین391 شهروند تهرانی است. سنجش متغیر سرمایۀ اجتماعی با الهام از مدل استون پس از بومیسازی و متغیر مصرف رسانهای، از طریق میزان ساعت صرفشده برای استفاده از تلویزیون و اینترنت صورت گرفته است. برخی از یافتههای بررسی حاضر بر اساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که میزان زمان صرفشده برای تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت، با سرمایۀ اجتماعی، رابطۀ مثبت و معنادار دارد که در بررسی علّی توسط آزمون رگرسیون، از بین دو متغیر مذکور، بیشترین تأثیر مربوط به میزان زمان صرفشده برای استفاده از اینترنت است.
علیاشرف نظری
دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 7-33
چکیده
در فضای کنونی متأثر از گسترش نقش فزایندة رسانهها و ابزارهای ارتباطی، تصور قالبی بهعنوان یک مسئله قدیمی ابعاد جدیدی یافته و چالشهای جدیدی را در حوزههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجب شده است. در این مقاله تلاش خواهد شد تصور قالبی و نقش رسانهها در روابط بین گروههای هویتی مورد بررسی و سنجش (رویکردی پیمایشی) قرار گیرد. جامعة ...
بیشتر
در فضای کنونی متأثر از گسترش نقش فزایندة رسانهها و ابزارهای ارتباطی، تصور قالبی بهعنوان یک مسئله قدیمی ابعاد جدیدی یافته و چالشهای جدیدی را در حوزههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجب شده است. در این مقاله تلاش خواهد شد تصور قالبی و نقش رسانهها در روابط بین گروههای هویتی مورد بررسی و سنجش (رویکردی پیمایشی) قرار گیرد. جامعة آماری این نوشتار شامل کلیة دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1390 تا 1391 میباشد. بر اساس یافتهها، شبکههای ماهوارهای، از بیشترین فراوانی در مقایسه با دیگر وسایل ارتباطی در خصوص ترویج ذهنیتی خاص نسبت به اقوام برخوردار است. تلویزیون داخلی، تلفن همراه و اینترنت نیز از سهم زیادی در این زمینه برخوردارند. در این میان، رادیو از فراوانی اندکی برخوردار است. بنابراین، با افزایش استفاده از رسانههای خارجی، میزان تصور قالبی افزایش خواهد یافت.
علی اسکندری؛ مهدی یوسفی
دوره 11، شماره 12 ، اسفند 1389، ، صفحه 9-35
چکیده
در مقاله حاضر جایگاه رسانه و به طور خاص تلویزیون در امر تعلیم و تربیت اسلامی، متکی بر آموزههای قرآن کریم، سنت نبوی و با تأکید بر فرمایشهای امیرالمؤمنین علی(ع) مورد بررسی قرار میگیرد. برای فهم نحوه حضور رسانه در امر تربیت، باید ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از موضوع تعلیم و تربیت و ضرورت آن کسب نمود؛ در ادامه تلاش میشود که مبانی ...
بیشتر
در مقاله حاضر جایگاه رسانه و به طور خاص تلویزیون در امر تعلیم و تربیت اسلامی، متکی بر آموزههای قرآن کریم، سنت نبوی و با تأکید بر فرمایشهای امیرالمؤمنین علی(ع) مورد بررسی قرار میگیرد. برای فهم نحوه حضور رسانه در امر تربیت، باید ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از موضوع تعلیم و تربیت و ضرورت آن کسب نمود؛ در ادامه تلاش میشود که مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی نظریات اندیشمندان غربی و مسلمان مطرح در این عرصه، وضعیت تربیت در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مطرح و وضعیت رسانه ملی مورد ارزیابی قرار گیرد. در نهایت پس از طرح اصولی به عنوان اصول تربیتی، ذیل دو عنوان تولیدات رسانهای و مخاطبان، نحوه بازنمایی اصول تربیتی در یکی از تولیدات سیمای جمهوری اسلامی ایران (سریال تلویزیونی اغماء) مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
علی اکبر فرهنگی؛ رقیه جامع
دوره 11، شماره 10 ، مرداد 1389، ، صفحه 147-182
چکیده
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد ...
بیشتر
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد بررسی قرار داده است. هدف تحقیق، شناخت و نحوة استفاده کاربران از مطالب دینی اینترنت و انگیزة کاربران از استفادة مطالب دینی از اینترنت میباشد. روش بهکار رفته در این مقاله، پیمایش است و جامعة آماری آن شامل 700 نفر از دانشجویان رشتة مدیریت دانشگاه ارومیه است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد مطالب دینی اینترنت، به میزان 1/69 درصد، در باورها و اعتقادهای دینی کاربران تاثیر دارد. همچنین مطالب دینی اینترنت، در بالا بردن اطلاعات 67 درصد کاربران، تاثیر دارد.
عبدالله بیچرانلو
دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 9-34
چکیده
در این مقاله، ضمن بررسی ادبیات مربوط به موضوع تقابل میان رسانههای گوناگون، با بهرهگیری از نتایج برخی مطالعات پیمایشی سالهای اخیر دربارة وضعیت کاربری رسانهها و محصولات فرهنگی در کشور، رقابت کنونی سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره نیز تحلیل شده که در این رقابت، کفة گرایش مردم ایران به سمت ویدئو، تلویزیون و ماهواره ...
بیشتر
در این مقاله، ضمن بررسی ادبیات مربوط به موضوع تقابل میان رسانههای گوناگون، با بهرهگیری از نتایج برخی مطالعات پیمایشی سالهای اخیر دربارة وضعیت کاربری رسانهها و محصولات فرهنگی در کشور، رقابت کنونی سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره نیز تحلیل شده که در این رقابت، کفة گرایش مردم ایران به سمت ویدئو، تلویزیون و ماهواره سنگینتر شده است. در بررسی ریشههای رقابت بین سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره، موضوع از دو منظر تأثیر تغییرات فناوری و ظهور فناوریهای جدید رسانهای در سینما و نیز تغییر در عادتهای تفریحی و فراغتی تماشاگران فیلمهای سینمایی تبیین شده است.
غلامرضا گودرزی؛ مرتضی شاپوری
دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 181-207
چکیده
لازمة رقابت در دنیای تولید کنونی بهرهگیری از تمام فنون، ابزارها و اندیشههای جدید ناب است. در نیمة دوم قرن بیستم، تولیدکنندگان جهان با محیط رقابتی جدیدی مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و قیمتی پایینتر به بازار جهانی عرضه میکردند. یکی از این تکنیکهای جدیدْ تولید ...
بیشتر
لازمة رقابت در دنیای تولید کنونی بهرهگیری از تمام فنون، ابزارها و اندیشههای جدید ناب است. در نیمة دوم قرن بیستم، تولیدکنندگان جهان با محیط رقابتی جدیدی مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و قیمتی پایینتر به بازار جهانی عرضه میکردند. یکی از این تکنیکهای جدیدْ تولید ناب نام دارد. تولید ناب در واقع رویکردی سامانمند برای حذف ضایعات و اتلافها و از بین بردن هر فرآیند اضافی است، از مرحلة تهیة مواد اولیه گرفته تا تولید و در نهایت فروش. این مقاله با توجه به مراحل تولید فیلم سینمایی و تطبیق این فرآیند با آنچه در خط تولید صنعتی اتفاق میافتد، در پی شناسایی و کشف اتلافهایی است که طی مراحل ساخت فیلم پیش میآید. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از روش تحقیق مفهومسازی بنیادین منجر به شکلگیری پانزده مفهوم و به تبع آن پنج مقولة اصلی شد. این مقولات شامل سه نوع اتلاف زمان، دوبارهکاری، ناهماهنگی و دو عامل زیرساختی و فرهنگی در فرآیند تولید فیلم سینمایی است.
محمود گلمحمدی
دوره 10، شماره 7 ، آبان 1388، ، صفحه 115-135
چکیده
انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهمترین راههای بیان اندیشه و افکار او بوده است. همانطور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را بهدرستی درک کند و با تسلط کامل از آنها استفاده کند، دستیابی به سواد ...
بیشتر
انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهمترین راههای بیان اندیشه و افکار او بوده است. همانطور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را بهدرستی درک کند و با تسلط کامل از آنها استفاده کند، دستیابی به سواد تصویری نیز برای انسان امروز مستلزم فهم نکات خاصی است. در جهان امروز با عقبگردی به گذشته، کاربرد دوبارة زبان تصویر، برای سرعت بخشیدن به دریافت پیام، دیده میشود که تمایل همیشگی انسان به پیامهای تصویری را نسبت به گفتار و نوشتار تأیید میکند. انسان از دیرباز دلایل گوناگونی برای خلق تصویر داشته است که مهمترین آنها نیاز است. نیاز به بیان احساسات، افکار، برقراری ارتباط و... در نهایت سبب شده است که انسان به کارهای گوناگونی بپردازد. اختراع عکاسی در جهان، آغازگر حرکت بزرگی در پیوندهای ارتباط بصری میان مردم و جوامع شد. گسترش روزافزون استفاده از تصویر در زندگی امروز به نوعی فرهنگ تبدیل شده است. در این مقاله، تلاش شده است تا اهمیت زبان تصویر و نقش تأثیرگذار آن در برقراری و گسترش ارتباط میان افراد، گروهها، جوامع و تمدنها آشکار شود.