پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به منظور تحقق وظایف تاکید شده در اساسنامه خود و نیز تلاش برای گسترش، پیشبرد و ارتقای سطح علم در جامعه و بهویژه فراهم آوردن بستر مناسب به منظور تبادل اطلاعات فرهنگی و نظریههای علمی ـ پژوهشی از یک سو و از سوی دیگر اشاعه این نتایج و دیگر دستاوردهای تحقیقاتی در کشور، اقدام به چاپ و نشر فصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات فرهنگ - ارتباطات» مینماید.
با امید به انتشار فصلنامهای درخور جامعهای آزاد، منتظر و متعالی هدف از انتشار فصلنامه علمی «مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات» به شرح زیر اعلام میشود.
* فراهمسازی فرصت گفتگو میان اهالی علوم اجتماعی
* حرکت به سمت راهبردهای دانشبنیان و حکمت بنیان از طریق تعامل سازنده با متصدیان اجرایی حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات
* احصا و ثبت اندیشههای نو و خلاقانه فراتر از قالبهای مصلب مقالات پژوهشی سنتی
* ثبت و نشر یافتههای پژوهشی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات
* کمک به انعکاس دست آوردهای پژوهشی اهالی علوم اجتماعی در این حوزه
* حرکت در جهت نهادمندی گفتگوی علمی در فضای مکتوب
* کمک به مسئله یابی و حل مسائل و گرههای اجرایی فرهنگی و هنری
* شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای جامعه ایرانی
* تقویت رویکرد فراملی به حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات
* حرکت در جهت گسترش مرزهای دانش از طریق انتشار بهموقع یافتههای جدید پژوهشی و خلاقیتهای نظری
محورهای موضوعی فصلنامه علمی «مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات» بدین قرار است:
* فرهنگ، هنر، ارتباطات و جامعه
* فرهنگ و ارتباطات در عصر تحولات فناورانه
* رسانههای سنتی نوین و مجازی
* سیاستگذاری ملی ارتباطی، فرهنگی و رسانهای
* اقتصاد فرهنگ، هنر و ارتباطات
* بازیهای رایانهای و زندگی روزمره
* سبک زندگی استقامت در مقابل سبک زندگی سلطه فراملی
* ظرفیتها و تواناییهای جامعه ایرانی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات
* آسیبشناسی رویکردهای آسیب شناسانه به جامعه ایرانی
* ستمگری نوین فراملی و آیندهپژوهی آسیبها و انحرافات در جهان آینده
* اخلاق حرفهای در حوزه رسانهها، هنر و اهالی فرهنگ
* سلبریتی ها و نقشی که در جامعه ایفا میکنند
* سینما و جامعه؛ نقشی که سینما در تعامل با جامعه ایفا میکند
* اجتماعات هنری و نسبتی که با جامعه دارند
* سواد رسانهای و سرمایههای فرهنگی در عصر رسانههای دیجیتال
* تحولات اجتماعی در عصر هوش مصنوعی و مدیریت کلان دادهها