نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) (نویسندۀ مسئول)
2 استاد جامعهشناسی ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
چکیده
پیش از آغاز دوران مدرن و توسعۀ اعجابآور فنّاوری ارتباطات جمعی، مقولۀ هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانههای جمعی و توسعۀ ادبیات حوزۀ فرهنگ و ارتباطات، نسبتِ مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازههای مفهومی و نظری موجود، به بررسی رابطۀ سه مقولۀ هنر، فرهنگ و ارتباطات بپردازد. ابتدا مفاهیم «هنر»، «فرهنگ»، «ارتباطات» و «فرهنگ و ارتباطات» واکاوی شدند و سپس آرا و دیدگاههای متفکرانی همچون هایدگر، بنیامین، نصر، آوینی و مددپور در حوزۀ نسبت بین این مقولات بررسی شدند و جمعبندی با دو رهیافت توصیفی و تجویزی صورت گرفت و اتخاذ رویکرد «ارتباطات هنرمندانۀ فرهنگساز» بهمثابۀ نسبت مطلوب بین مقولات پیشنهاد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of the Field of Art with the Field of Culture and Communication
نویسندگان [English]
- mohsen johari 1
- hassan bashir 2
1 Ph.D. Student of Culture and Communication, Emam Sadegh University (Corresponding Author).
2 Professor of Sociology of Communication, Emam Sadegh University.
چکیده [English]
Before the beginning of modern era and the amazing development of mass communication technology, art was considered and interested by thinkers. However, after the development of mass media and the development of literature in the field of culture and communication, the category of art, culture and communication was neglected and. caused many problems. This study tries to examine the relationship between three categories of art, culture and communication by studying some of the existing conceptual and theoretical structures. At the beginning, the concepts of "art", "culture", "communication" and "culture and communication" have been studied, and then the views and opinions of thinkers such as Heidegger, Benjamin, Nasr, Avini and Madadpour were investigated in the context of the relationship between these categories. For the conclusion, two descriptive and prescriptive approaches were performed and the approach of "Cultural Artistic Communication" was suggested as a desirable relationship between the categories.
کلیدواژهها [English]
- Art
- Culture and communication
- Media
- Aesthetics
- Propaganda