مقاله پژوهشی
محسن جوهری؛ حسن بشیر
چکیده
پیش از آغاز دوران مدرن و توسعۀ اعجابآور فنّاوری ارتباطات جمعی، مقولۀ هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانههای جمعی و توسعۀ ادبیات حوزۀ فرهنگ و ارتباطات، نسبتِ مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازههای مفهومی و نظری ...
بیشتر
پیش از آغاز دوران مدرن و توسعۀ اعجابآور فنّاوری ارتباطات جمعی، مقولۀ هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانههای جمعی و توسعۀ ادبیات حوزۀ فرهنگ و ارتباطات، نسبتِ مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازههای مفهومی و نظری موجود، به بررسی رابطۀ سه مقولۀ هنر، فرهنگ و ارتباطات بپردازد. ابتدا مفاهیم «هنر»، «فرهنگ»، «ارتباطات» و «فرهنگ و ارتباطات» واکاوی شدند و سپس آرا و دیدگاههای متفکرانی همچون هایدگر، بنیامین، نصر، آوینی و مددپور در حوزۀ نسبت بین این مقولات بررسی شدند و جمعبندی با دو رهیافت توصیفی و تجویزی صورت گرفت و اتخاذ رویکرد «ارتباطات هنرمندانۀ فرهنگساز» بهمثابۀ نسبت مطلوب بین مقولات پیشنهاد شد.
مقاله پژوهشی
رویا جهانگیری زرکانی؛ شهناز هاشمی؛ علی گرانمایه پور
چکیده
به دست آوردن سلامت جسمی در دنیای امروز به یادگیری و افزایش سطح دانش عمومی نیاز دارد که آن هم در گرو رسانه است. سواد سلامت مجموعهای از مهارتهای شناختی و اجتماعی است که تعیینکنندۀ انگیزه و توانایی افراد برای به دست آوردن و دسترسی به اطلاعات، درک و استفاده از آنها برای ارتقا و حفظ سلامت افراد است. اهمیت برهمکنش سواد رسانهای و ...
بیشتر
به دست آوردن سلامت جسمی در دنیای امروز به یادگیری و افزایش سطح دانش عمومی نیاز دارد که آن هم در گرو رسانه است. سواد سلامت مجموعهای از مهارتهای شناختی و اجتماعی است که تعیینکنندۀ انگیزه و توانایی افراد برای به دست آوردن و دسترسی به اطلاعات، درک و استفاده از آنها برای ارتقا و حفظ سلامت افراد است. اهمیت برهمکنش سواد رسانهای و سواد سلامت جسمی چنان ظریف است که به سلامتی یا بیماری فرد منجر خواهد شد. پژوهش پیش رو در جامعۀ آماری شهروندان بالای 18 سال شهر بندرعباس با حجم نمونۀ 384 نفر انجام شد. در این پژوهش پرسشنامه را با روش میدانی و تکنیک پیمایش در نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل کردیم و به بررسی شالودۀ ارتباط، بُعدهای سواد رسانهای و سواد سلامت جسمی پرداختیم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سواد رسانهای (36/0) و ابعاد آن یعنی ارزشیابی اطلاعات (42/0)، ترکیب اطلاعات (32/0)، استفادۀ هدفمند (37/0)، تبادل اطلاعات (28/0) و چگونگی استفاده از رسانهها (26/0) با سواد سلامت شهروندان ارتباطی مثبت و مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از مدل معادلۀ ساختاری (Smart PLS) نیز نشان دادند که در کل اثر متغیر مستقل سواد رسانهای بر سواد سلامت جسمانی شهروندان به میزان 50/0 است.
مقاله پژوهشی
سیدحسن آذری؛ مهدی منتظرقائم؛ سعید باقری
چکیده
روزنامهنگاری سبک زندگی با توجه به گستردگی، مخاطبپسندی و روند فزایندۀ آن جایگاه و اهمیت بالایی را در روزنامهنگاری امروز به خود اختصاص داده است. در این میان، نظام رسانهای و بافت فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای متغیری مهم است که در میزان، ماهیت و شیوۀ استفاده از این نوع روزنامهنگاری نقش تعیینکنندهای دارد. ازاینرو مقالۀ حاضر ...
بیشتر
روزنامهنگاری سبک زندگی با توجه به گستردگی، مخاطبپسندی و روند فزایندۀ آن جایگاه و اهمیت بالایی را در روزنامهنگاری امروز به خود اختصاص داده است. در این میان، نظام رسانهای و بافت فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای متغیری مهم است که در میزان، ماهیت و شیوۀ استفاده از این نوع روزنامهنگاری نقش تعیینکنندهای دارد. ازاینرو مقالۀ حاضر فراوانی استفاده از موضوعات مختلف روزنامهنگاری سبک زندگی را در وبگاههای خبری کشور مورد سنجش قرار داده و در ادامه بهصورت عمقیتر، ماهیت و ویژگیهای هرکدام از مقولهها را دستهبندی و تحلیل میکند. روش تحقیق استفادهشده در بخش اول تحلیل محتوای کمّی، و در بخش دوم نوع کیفی آن است. جامعۀ آماری تحقیق اخبار منتشرشده در پنج وبگاه خبری پرمخاطب کشور (بر اساس رتبهبندی الکسا در بهار 1397) شامل تابناک، ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان، جامنیوز و فارس در شش ماه دوم سال 1396 بوده است. حجم نمونه نیز 10 درصد از جامعۀ آماری، یعنی 18 روز، و بهصورت تصادفی نظاممند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در دورۀ زمانی مطالعهشده 2,535 مطلب از نوع روزنامهنگاری سبک زندگی بوده و باشگاه خبرنگاران جوان، تابناک، جامنیوز، فارس و ایسنا بهترتیب بیشترین و کمترین مطالب را در این زمینه منتشر کردهاند. ذیل روزنامهنگاری سبک زندگی، درمجموع سه مقولۀ «سلامت»، «مذهب» و «فنّاوری فردی» بهترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتهاند. اما یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی نشان میدهد روزنامهنگاری سبک زندگی در وبگاههای خبری مطالعهشده را میتوان در طیفی نشان داد که یک سوی آن مذهب و سلامت و سوی دیگر آن سبک زندگی سلبریتیها و مد و زیبایی است.
مقاله پژوهشی
سیدحامد حسینیان؛ مسعود کیانپور؛ علی ربانی خوراسگانی
چکیده
تبلیغ دین فراگرد ارتباط بین مردم و روحانیت با هدف ترویج آموزههای دینی است و انواع اختلال ارتباطی مانعی مؤثر در این زمینه خواهند بود و شناسایی آنها از منظر جامعهشناسی ارتباطات میتواند نسخۀ مناسبی را برای ارتقای کیفی تبلیغ دین ارائه دهد. چارچوب مفهومی این پژوهش بر اساس مدل «منبع معنی» بنا نهاده شده که به روند فراگرد ...
بیشتر
تبلیغ دین فراگرد ارتباط بین مردم و روحانیت با هدف ترویج آموزههای دینی است و انواع اختلال ارتباطی مانعی مؤثر در این زمینه خواهند بود و شناسایی آنها از منظر جامعهشناسی ارتباطات میتواند نسخۀ مناسبی را برای ارتقای کیفی تبلیغ دین ارائه دهد. چارچوب مفهومی این پژوهش بر اساس مدل «منبع معنی» بنا نهاده شده که به روند فراگرد ارتباط و اختلالات آن میپردازد و پژوهشگران، با بهرهگیری از روش توصیف کیفی ساندلوسکی و مصاحبههای عمیق با طلاب نخبۀ تبلیغی، اختلال معنایی در تبلیغ دین را توصیف کردهاند. میدان تحقیق تمامی روحانیون مبلّغی هستند که هر ساله در دفتر تبلیغات اسلامی، تلاشهای تبلیغی آنها ارزیابی میشود. نمونهگزینی نیز 21 نفر از نخبگان تبلیغی هستند که در دو همایش «برترینهای تبلیغ» تقدیر شدند. براساس بازنمایی دادهها، مشارکتکنندگان، مفاهیم مهجورشدۀ آیات و روایات، تفسیر بهرأی و غلطخوانی، ذیل مقولۀ «قرآنگریزی» و همچنین مفاهیم منبریهای خوابپرداز، خرافهزایی، درویشگرایی و کرامتسازی، ذیل مقولۀ «خوابزدگی و خرافهگرایی» توصیف شدهاند. همچنین مشارکتکنندگان مفاهیم کلیشههای محتوایی، تعمیمی و زمانی را ذیل مقولۀ «کلیشههای تبلیغی»؛ و مفاهیم جامعهگریزی، کارکردگریزی و منظومهگریزی را ذیل مقولۀ «دین فردی» توصیف کردهاند.
مقاله پژوهشی
امیدعلی مسعودی؛ غلامحسین اسلامیفرد
چکیده
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله ...
بیشتر
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 18 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصاحبهها از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد که شبکههای اجتماعی بیشتر ابزاری در خدمت خبرگزاریها هستند و خبرگزاریها به تناسب محتوا یا موضوع خبر از بستههای مختلف خبری در شبکههای اجتماعی بهره میبرند؛ بستههایی که از قالبهای رسمی خبر فاصله دارند. همچنین براساس نتایج، خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی همپوشانی رسانهای دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت خبرگزاریها باید به ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خبر برای شبکههای اجتماعی توجه کنند تا از تحولات عرصۀ روزنامهنگاری عقب نمانند.
مقاله پژوهشی
زینب متقی؛ منصور حقیقتیان؛ رضا اسماعیلی
چکیده
چکیدهمفاهیم سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، بعد از تئوریزه شدن از سوی صاحبنظران، اکنون برای تحلیل و تبیینهای مختلفی در علوم انسانی به کار میروند. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دورۀ متوسطه اول شهرضا (اصفهان) در سال تحصیلی 97-98 است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با تکنیک پرسشنامه ...
بیشتر
چکیدهمفاهیم سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، بعد از تئوریزه شدن از سوی صاحبنظران، اکنون برای تحلیل و تبیینهای مختلفی در علوم انسانی به کار میروند. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دورۀ متوسطه اول شهرضا (اصفهان) در سال تحصیلی 97-98 است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با تکنیک پرسشنامه صورت گرفت. از جامعۀ آماری با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و براساس جدول مورگان تعداد 386 دانشآموز بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد مهارتهای اجتماعی (با چهار مؤلفۀ خودکنترلی، همدلی، ابراز وجود و همکاری گرشام، الیوت، وانس و کوک (2011)؛ سرمایۀ فرهنگی (با مؤلفههای سرمایۀ عینی، ذهنی و نهادینهشده) و سرمایۀ اجتماعی (با مؤلفههای ارتباطات درون و بیرون، ساختار درون و بیرون خانواده اکبری، نجفی و ندریان (1396)) بودند که پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 حاصل شد. یافتهها نشان دادند سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین با مهارتهای اجتماعی (69/0=r و 000/0=p) و (39/0=r و 000/0=p) بهترتیب رابطۀ معناداری دارند. براساس نتایج معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار آموس، سرمایههای اجتماعی و فرهنگی توانستند 46 درصد (46/0=R2) متغیر ملاک (مهارتهای اجتماعی) را تبیین کنند.
مقاله پژوهشی
علی نقی فقیهی؛ سوسن بهرامی؛ رضا جعفری هرندی؛ سهراب عبدی زرین
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامههای فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان در سال تحصیلی 98-1397 است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دختر و استادان زن دانشگاه قم در سال تحصیلی 98-1397 است که 357 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونهگیری تصادفیـطبقهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامههای فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان در سال تحصیلی 98-1397 است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دختر و استادان زن دانشگاه قم در سال تحصیلی 98-1397 است که 357 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونهگیری تصادفیـطبقهای و 152 نفر از استادان زن به روش نمونهگیری هدفمند جهت پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساختۀ ارزیابی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه است که روایی و پایایی آن تأیید شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS-23 و با آزمونهای t، ANOVA و LSD انجام شد که نتایج پژوهش نشان داد دانشجویان معتقد بودند نقش برنامههای فرهنگی در تربیت دانشجویان به میزان متوسط بوده است که این اثربخشی بهترتیب در تربیت اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی بیشتر از متوسط؛ در تربیت سیاسی به میزان متوسط و در تربیت فرهنگیـهنری کمتر از متوسط بوده است. همچنین از دیدگاه استادان، نقش برنامههای فرهنگی دانشگاه در تربیت دانشجویان کمتر از متوسط بوده است که این اثربخشی بهترتیب در تربیت اعتقادی در حد متوسط؛ و در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیـهنری کمتر از متوسط بوده است. برنامهریزی فرهنگی ابزاری برای دستیابی به توسعۀ فرهنگی است که خود مهمترین ابزار دستیابی به توسعۀ پایدار است. لازم است که برنامههای فرهنگی دانشگاهها مرتبط با نیاز و علایق دانشجویان باشد تا میزان اثربخشی این برنامهها افزایش یابد.
مقاله پژوهشی
کریم خان محمدی؛ خدیجه قاضی خانی
چکیده
مطالعه اسناد تاریخی همواره جذابیت دارد. زیرا گذشته آیینه آینده است، بهویژه گذشته نزدیک و آنهم مقاطع حساس، بیشتر خود را نمودار میکند و با فرافکنی روند میتوان الگویی برای آیندگان ترسیم نمود. ازجمله مقاطع متمایز و برجسته در تاریخ ملتها بازه زمانی جنگ است. دوران جنگ، انسانها را متمایز نموده و افراد درگیر در آن همچون کنشگران ...
بیشتر
مطالعه اسناد تاریخی همواره جذابیت دارد. زیرا گذشته آیینه آینده است، بهویژه گذشته نزدیک و آنهم مقاطع حساس، بیشتر خود را نمودار میکند و با فرافکنی روند میتوان الگویی برای آیندگان ترسیم نمود. ازجمله مقاطع متمایز و برجسته در تاریخ ملتها بازه زمانی جنگ است. دوران جنگ، انسانها را متمایز نموده و افراد درگیر در آن همچون کنشگران مناسک در وضعیت آرمانی سیر میکنند. درواقع جنگ «جماعتواره» یا «درامای اجتماعی» است که بازیگران اصلی آن رزمندگان هستند. تبلوریافتگان جنگ، به ویژه از نوع دفاع، چنان در نقش خود غوطهور میشوند که برخی از آنها آگاهانه به شهادت میرسند. شهدای جنگ، معمولاً برای خود رسالت فرازمانی قائل شده و به نگارش وصیتنامه عمومی رو میآورند. چنانکه نگارش وصیتنامه سیاسی– اجتماعی در زمانهای دیگر مرسوم نیست اما رزمندگان در دوران جنگ عمدتاً وصیتنامه مینویسند. در این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، وصیتنامههای شهدای قم را بررسی کرده و به این نتیجه رهنمون میشویم که در زمان دفاع مقدس چنان وضعیت اسطورهای و دراماتیک میشود که شهدا با «گرایش ابراهیمی» با داستان کربلا کاملاً همذاتپنداری میکنند. خودشان را یاران امام حسین (ع) و امام خمینی (ره) را حسین زمان و دشمن خمینی (ره) را یزید تلقی میکنند. ازاینروی بیشترین، مضمون انعکاس یافته در وصیتنامهها سخنان و سیره امام حسین (ع) است. به تعبیر شهید آوینی « هر کس میخواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند»
مقاله پژوهشی
صدیقه میرجانی؛ فریبا نظری
چکیده
هدف پژوهش پیشرو تعیین نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفادۀ فراگیر از شبکههای اجتماعی است. روش پژوهش توصیفیـپیمایشی با رویکرد علّی و جامعۀ پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است که 379 نفرشان به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ آیفینیدو (2016) است که شامل ابعاد استفاده از شبکههای اجتماعی، استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش پیشرو تعیین نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفادۀ فراگیر از شبکههای اجتماعی است. روش پژوهش توصیفیـپیمایشی با رویکرد علّی و جامعۀ پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است که 379 نفرشان به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ آیفینیدو (2016) است که شامل ابعاد استفاده از شبکههای اجتماعی، استفاده و لذت، نفوذ اجتماعی و قصد رفتاری است. دادهها در نرمافزار spss نسخۀ 23 و ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان داد که متغیرهای استفاده و لذت و نفوذ اجتماعی بر قصد رفتاری استفادۀ فراگیر از شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار داشته و قصد رفتاری در رابطۀ بین استفاده و لذت و نیز نفوذ اجتماعی با استفادۀ فراگیر دانشجویان از شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد. ابعاد نظریۀ استفاده و لذت شامل ارزش سودمند، ارزش خودشناسی، ارزش سرگرمی، حفظ روابط فردی و ارتقای اجتماعی و نیز فرایندهای نفوذ اجتماعی شامل انطباق و شناسایی بر قصد رفتاری دانشجویان در استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد؛ ولی تأثیر متغیر درونیسازی، که از فرایندهای نفوذ اجتماعی است، بر قصد رفتاری تأیید نشد.
مقاله پژوهشی
محمدتقی پیربابایی؛ رحیم ایرانشاهی
چکیده
در میان نظریههای جامعهشناسی، نظریۀ ساختاربندی گیدنز از ظرفیت مناسبی برای تبیین پدیدههای اجتماعی برخوردار است. این رویکرد تلفیقی در جامعهشناسی شامل دو وجه عمدۀ «ساخت» و «عاملیت انسان» در تحقق پدیدههای اجتماعی است که گیدنز، با گذر از هریک از آنها، توأمان از الزامآور بودن ساختها و آزاد بودن کامل کنشهای ...
بیشتر
در میان نظریههای جامعهشناسی، نظریۀ ساختاربندی گیدنز از ظرفیت مناسبی برای تبیین پدیدههای اجتماعی برخوردار است. این رویکرد تلفیقی در جامعهشناسی شامل دو وجه عمدۀ «ساخت» و «عاملیت انسان» در تحقق پدیدههای اجتماعی است که گیدنز، با گذر از هریک از آنها، توأمان از الزامآور بودن ساختها و آزاد بودن کامل کنشهای انسانی صرفنظر کرده و بر بینابین بودن آنها تأکید میکند. بررسی بازار سنتی و اسلامی تبریز با دارا بودن سابقۀ تاریخی نشان میدهد که بیشتر فضاهای این بازار وقفی بوده و در طول تاریخ، علیرغم حفظ فضاها، همچنان کارکرد این فضاها نیز تداوم داشته است. در این راستا، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که نقش فرهنگ وقف و کارکرد آن چه تأثیری در ساختیابی بازار تبریز داشته است. این مقاله به روش تفسیریـتاریخی انجام شده است. جمعآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای و میدانی بوده و محدودۀ موردمطالعه بازار سنتی شهر تبریز است. نتایج نشان میدهد ساختار (قواعد و منابع وقف) موجب ماندگاری این فضاها و تداوم عملکردشان شده است. طبق نظریۀ گیدنز، ما نهادها را میسازیم و آنها کنشهای ما را شکل میدهند. در این خصوص، کنشگران مسلمان با بهرهگیری از قواعد وقف، که برگرفته از ارزشهای والای اسلامی است، فضاهای بازار تبریز را شکل دادهاند و سپس همان فضاها کنشهای کنشگران (واقفان) را شکل داده است. بنابراین میتوان گفت بازار تبریز تجلی عینی ارزشها و هنجارهای اسلامی بوده و پدیدۀ وقف موجب شکلگیری فضاهای شهری اسلامی و تداوم عملکرد آنها در طول زمان و مکان میشود.
مقاله پژوهشی
علی رجب زاده طهماسبی؛ محمدصادق مرکبی
چکیده
در قرن بیستم، علاوه بر پیشرفت چشمگیر فنّاوری و تعدد اختراعات و اکتشافات در حوزههای علمی، دگرگونی عظیمی نیز در زمینۀ ادبیات و نقادی صورت گرفته است. نظریههای ادبی پس از قرن بیستم مدام دچار تغییر و تحول شده و هر بار معیارهای تازهتری مطرح میشوند. معیار و شاخصهایی که به وجود میآیند مسیرهای تازهای را پیش روی اهالی ادبیات و نظریهپردازان ...
بیشتر
در قرن بیستم، علاوه بر پیشرفت چشمگیر فنّاوری و تعدد اختراعات و اکتشافات در حوزههای علمی، دگرگونی عظیمی نیز در زمینۀ ادبیات و نقادی صورت گرفته است. نظریههای ادبی پس از قرن بیستم مدام دچار تغییر و تحول شده و هر بار معیارهای تازهتری مطرح میشوند. معیار و شاخصهایی که به وجود میآیند مسیرهای تازهای را پیش روی اهالی ادبیات و نظریهپردازان فرهنگی و هنری میگشایند. در هر دورهای برای هنر و نظریههای ادبی و نقادی، تعریفها و نظریهها و چارچوبهایی مطرح و پذیرفته بوده است. اما آنچه امروز بهعنوان یک نکتة مهم به پذیرش عام رسیده آن است که تعدادی از نظریهها موقتی هستند و دیر یا زود دیگرگون خواهند شد. این معیارها مدام در حال تغییرند و این تغییرات بهسرعت پیش میرود. پژوهش حاضر تلاش دارد که به موضوع موقتی یا پایدار بودن نظریههای نقادی بپردازد. این مسئله همواره بهصورت پرسشی اساسی مطرح بوده است که آیا روشهای نقادی به منشی علمی و قانونمند تبدیل شدهاند و توانستهاند به معیارهای خود نظم ببخشند. آنچه تحت عنوان کلی نقد مدرن در اوایل قرن بیستم آغاز میشود، بر مبنای منطق استدلال علمی و همسو با جنبش زبانشناسی، تلاشی است برای یافتن دیپلماسی و مبانی علمی نقد ادبیات و هنر که با نظریة فرمالیسم آغاز شد و نظریههای پس از آن ادامه یافت. برای تحلیل این مسئله، سه نظریۀ ادبیِ فرمالیسم، ساختارگرایی و پساساختارگرایی در این تحقیق به روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
مقاله پژوهشی
مهیار کمالی سراجی؛ سیدحیدر میرفخرالدینی؛ سید مهدی شریفی؛ افشین امیدی
چکیده
ریسک سرمایهگذاری بهمنظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلمهای سینمایی که عمر کوتاهی دارند بسیار بالاست. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویاییهای این صنعت از مدلهای خطی و ایستایی استفاده شده است که بهخاطر خطیبودنشان، قادر به تحلیل واقعنگر پیچیدگیها و پویاییهای حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت ...
بیشتر
ریسک سرمایهگذاری بهمنظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلمهای سینمایی که عمر کوتاهی دارند بسیار بالاست. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویاییهای این صنعت از مدلهای خطی و ایستایی استفاده شده است که بهخاطر خطیبودنشان، قادر به تحلیل واقعنگر پیچیدگیها و پویاییهای حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد فروش فیلمهای سینمایی برای سرمایهگذاران آنها، این پژوهش با ارائۀ مدلی پویا مبتنی بر رویکرد پویایی سیستم به پیشبینی فروش و ارزیابی موفقیت مالی فیلمها پرداخته است. مطالعۀ حاضر، با بررسی دقیق پژوهشهای پیشین و همچنین از طریق مصاحبۀ عمیق با شش تن از خبرگان سینمایی، تمام عواملی را که ممکن است در فروش فیلمهای سینمایی تأثیرگذار باشند استخراج کرده و روابط بین آنها را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مهمترین عامل مؤثر بر فروش یک فیلم شناخت مخاطب هدف آن است. از سویی دیگر، نتایج حاکی از آن است که برای افزایش موفقیت یک فیلم در گیشه، الزامی به صرف هزینههای سنگین بهمنظور حضور بازیگران ستارۀ گرانقیمت در آن نیست. همچنین عواملی دیگر مانند بازاریابی فیلم، تعداد روزهای تعطیل، نظر منتقدان و کاربران، و در نهایت ژانر فیلم تأثیر بسزایی در موفقیت فروش این محصولات رسانهای در گیشههای سینما دارند. در نهایت، پیامدهای نظری و عملی این پژوهش در عرصۀ صنعت سینما مورد بحث قرار گرفته است.