مقاله پژوهشی
عصمت مومنی
چکیده
پژوهش پیش رو تلاش دارد چرخۀ زیست نظام ارتباطات را با رویکردهای مدلهای ذهنی بر اساس نظریههای معنا ارائه کند. روش پژوهش از نوع هدف بنیادی و به روش تحلیل محتوای کیفی به شیوۀ قیاسی است. گردآوری اطلاعات از طریق مرور پژوهشها و تحلیل ادبیات مرتبط بوده و نیز یکپارچهسازی پژوهشهای انجامشده مبنای ارائۀ یافتهها و تبیین نتایج است. جامعۀ ...
بیشتر
پژوهش پیش رو تلاش دارد چرخۀ زیست نظام ارتباطات را با رویکردهای مدلهای ذهنی بر اساس نظریههای معنا ارائه کند. روش پژوهش از نوع هدف بنیادی و به روش تحلیل محتوای کیفی به شیوۀ قیاسی است. گردآوری اطلاعات از طریق مرور پژوهشها و تحلیل ادبیات مرتبط بوده و نیز یکپارچهسازی پژوهشهای انجامشده مبنای ارائۀ یافتهها و تبیین نتایج است. جامعۀ پژوهش شامل مفاهیم اولیه از مطالعۀ متون بر اساس ماتریس ساختنیافته است. در فرایند پژوهش، با مطالعۀ مفاهیم اولیه در 6 مرحله، نسبت به اضافهکردن مفاهیم جدید اقدام شده است. روایی و پایایی پژوهش بر قابلیت اعتماد و اطمینان به متون موردپژوهش مبتنی است. واکاوی پژوهشهای پیشین نشان میدهد ارزشیابی نظام ارتباطات با رویکرد عینی و ذهنی در حل مسائل چهارگانۀ ارتباطات موجب شکلگیری اشکال ارتباطات در فرایند عناصر ارتباطات شده است و از طرفی 8 نظریۀ معنا با رویکردهای مدلهای ذهنی ـ که میتوانند بخشی از تفکر، تجربه، فرضهای ذهنی، محسوسات و سازوکار پردازش اطلاعات باشند ـ چرخۀ زیست نظام ارتباطات را با دخالت افراد و متخصصان ایجاد میکنند. چرخۀ زیست نظام ارتباطات با تأکید بر «وجود معنا در ذهن نه در پیام» در ذهن ارتباطگر و ارتباطگیر موجب حیات و پویایی خواهد شد. پیشنهاد میشود چرخۀ زیست نظام ارتباطات با تبیین فلسفی نظریههای معنا بر اساس بازنمود شناختی ذهن مورد بررسی قرار گیرد و به نظر میرسد به تحلیل گفتمان و شبکۀ ارتباطی جدیدی منجر شود.
مقاله پژوهشی
نسرین آقاملا؛ لیلا نیرومند؛ نازنین ملکیان؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول ...
بیشتر
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر برآورد شد. نمونۀ موردنظر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن به شیوۀ روایی صوری مورد سنجش قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر مهارتهای زندگی و سواد رسانهای تأثیر دارند. همچنین بر اساس یافتهها، جنسیت بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیری ندارد؛ اما، گروههای سنی بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیر دارند. در تبیین یافتهها میتوان گفت که جنسیت افراد نمیتواند متغیرهای مؤثر بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما، گروه سنی (جوان، میانسال و سالمند) بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی تأثیر دارند. علت آن را شاید بتوان در تفاوت در سبک زندگی، میزان دسترسی به رسانهها، و محدودیت زمانی مواجهه با رسانه دانست. همچنین سطح معناداری بهدستآمده (001/0) نشان میدهد که مؤلفههای مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای تأثیرگذارند.
مقاله پژوهشی
حمیده خالقی محمدی؛ صدیقه ببران
چکیده
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، ...
بیشتر
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بینفردی است. در این پژوهش، از دو راهکار همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانهها در ابعاد پیشگیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بینفردی نقش دارند؛ درحالیکه بر ابعاد فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند.
مقاله پژوهشی
داود پاک طینت مهدی آبادی؛ فائزه تقی پور؛ حسن درزبان رستمی
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف طراحی الگوی نقش سواد رسانهای در ارتقای سرمایۀ اجتماعی در شهر یزد و با بهرهگیری از روش گراندد تئوری انجام شد و از نوع کیفی و بنیادی است. دادهها با مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته با 19 نفر از متخصصان استخراج شدند و برای انتخاب افراد از روش نمونـهگیـری نظری تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. در ادامه، مصاحبهها ...
بیشتر
پژوهش پیش رو با هدف طراحی الگوی نقش سواد رسانهای در ارتقای سرمایۀ اجتماعی در شهر یزد و با بهرهگیری از روش گراندد تئوری انجام شد و از نوع کیفی و بنیادی است. دادهها با مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته با 19 نفر از متخصصان استخراج شدند و برای انتخاب افراد از روش نمونـهگیـری نظری تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. در ادامه، مصاحبهها به متن تبدیل شدند و فرایند تحلیل دادهها آغاز شد. برای کدگذاری باز، تحلیلِ خطبهخط به کار رفته است و همراه با بسط مفاهیم و مقولهها، کدگذاری محوری و گزینشی انجام شد. برای اعتبارسنجی یافتهها، چهار راهبرد از هشت راهبردِ کرسول و میلر (بررسی همکاران، تشریح کلیشههای ذهنی و پیشداوریهای محقق، تأیید مشارکتکنندگان، توصیف غنی) مورد استفاده قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهند درصورتیکه شرایط زمینهای (ویژگیهای پیام، شرایط مخاطب، جوامع رسانهای، دسترسی، رسانه، شناخت هنجارها) ایجاد شوند و عوامل مداخلهگر (مرتبط با مخاطب، رسانهای، محیطی) کنترل شوند و راهبرد مناسب (بومیسازی سواد رسانه، کاربری هوشمندانه، نقد آگاهانه و...) به کار رود، میتوان به پیامد نهایی موردنظر (ارتقای سرمایۀ اجتماعی) دست یافت.
مقاله پژوهشی
زهرا دستغیب شیرازی؛ سیدمحمد دادگران؛ نسیم مجیدی؛ ندا سلیمانی
چکیده
پژوهش کیفی ـ کمّی (آمیخته) پیش رو بهمنظور تحلیل نگرش صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی دربارۀ عوامل مؤثر بر بیموبایلهراسی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. ابتدا، با رویکرد کیفی و روش تحلیل دادهبنیان، ویژگیها و مؤلفهها را استخراج کردیم. بر این اساس، با 22 نفر از استادان و نخبگان دارای سابقۀ تدریس و پژوهش در ...
بیشتر
پژوهش کیفی ـ کمّی (آمیخته) پیش رو بهمنظور تحلیل نگرش صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی دربارۀ عوامل مؤثر بر بیموبایلهراسی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. ابتدا، با رویکرد کیفی و روش تحلیل دادهبنیان، ویژگیها و مؤلفهها را استخراج کردیم. بر این اساس، با 22 نفر از استادان و نخبگان دارای سابقۀ تدریس و پژوهش در حوزۀ رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی و جامعهشناسی ارتباطات مصاحبۀ عمیق انجام شد. تحلیل دادهبنیان دادههای بخش کیفی به استخراج 72 مفهوم، 6 مقولۀ اصلی و 19 مقولۀ فرعی منجر شد که بیشترین تأکید بر چهار مؤلفۀ اصلی (عوامل فردی و خانوادگی؛ عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛ عوامل مداخلهگر و نقش رسانهها) در بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی بود. در مرحلۀ دوم، برای سنجش یافتههای بخش کیفی (چهار عامل بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی)، از رویکرد کمّی و روش پیمایش استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کمّی پرسشنامۀ استاندارد، محققساخته و موردتأیید خبرگان با 40 سؤال بود که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. واحد تحلیل در بخش کمّی دانشجویان هستند. پس از آزمون فرضیات، وجود رابطۀ میان عوامل عدم خودآگاهی و اضطراب، عدم اعتماد به نفس، خودنمایی، سواد رسانهای، وابستگی به تلفن همراه هوشمند و فضای مجازی، کتابخوانی، مهارت و خودکنترلی با بروز پدیدۀ بیموبایلهراسی تأیید شد.
مقاله پژوهشی
حسین کرمانی؛ زهرا مجدی زاده؛ مرضیه ادهم
چکیده
توئیتر در سالهای اخیر به رسانۀ محبوب در بین کاربران خصوصاً در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری کنشگری در توئیتر بر رویدادهای سیاسی در ایران، این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این مسئله است که همگانهای شبکهای در توئیتر فارسی چگونه انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 را بهعنوان رویدادی سیاسی ...
بیشتر
توئیتر در سالهای اخیر به رسانۀ محبوب در بین کاربران خصوصاً در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری کنشگری در توئیتر بر رویدادهای سیاسی در ایران، این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این مسئله است که همگانهای شبکهای در توئیتر فارسی چگونه انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 را بهعنوان رویدادی سیاسی قالببندی کردهاند تا از این رهگذر چگونگی برساخت واقعیت در بین آنها مشخص شود. برای انجام پژوهش، از مفهوم همگان شبکهای و قالببندی شبکهای استفاده شده است. دادههای پژوهش (2,596,284 توئیت) در دوران انتخابات با روش گلوله برفی و با استفاده از 94 کلیدواژه و هشتگ از API توئیتر گردآوری شدند و با انتخاب 10,416 توئیت از 50 کاربر مؤثر در هر همگان شبکهای، قالبهای شبکهای شکلگرفته در توئیتر فارسی شناسایی شدند. رویکرد تحلیلی پژوهش ترکیبی از روش تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی بود. نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات انتخاباتی، ویژگیهای اخلاقمداری نامزدهای انتخاباتی و حامیانشان، فساد، و مسائل مرتبط با کارآمدی یا شایستگی نامزدها قالبهای مسلط در کل شبکه بودهاند. همچنین، سه همگان اصلی در توئیتر فارسی شکل گرفته بود (همگانهای اصلاحطلبان، اصولگرایان و مهاجران). یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران عادی در هر سه همگان نقش مؤثری در تولید این قالبها داشتهاند.
مقاله پژوهشی
فرود هاشمی؛ لیلا عظیمی؛ علی روشنایی؛ محمدحسین اسدی داودآبادی
چکیده
با فرارسیدن عصر فنّاوریهای نوین ارتباطی و گسترش فراگیر آن ـ که به دنبال خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی، فضای سایبری و... را به همراه آورد ـ تغییر و تحولات گستردهای در روابط زوجین ایجاد شد. رسانههای جمعی، با ایجاد تغییرات فرهنگی، دگرگونیهای عمدهای در نگرشهای زوجین به عواطف و احساسات نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک رقم ...
بیشتر
با فرارسیدن عصر فنّاوریهای نوین ارتباطی و گسترش فراگیر آن ـ که به دنبال خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی، فضای سایبری و... را به همراه آورد ـ تغییر و تحولات گستردهای در روابط زوجین ایجاد شد. رسانههای جمعی، با ایجاد تغییرات فرهنگی، دگرگونیهای عمدهای در نگرشهای زوجین به عواطف و احساسات نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک رقم زدهاند. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی تأثیر گرایش به برنامههای ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی بر منابع احساسی زنان است. چارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس نظریۀ «خویشتن و تجربه در جهان رسانهای» تامپسون تدوین شده است؛ اما، برای افزایش غنای آن از نظریۀ گربنر، کمپر و کالینز نیز استفاده شده است. روش پژوهش علّی ـ تبیینی است و جامعۀ آماری زنان متأهل 20 ـ 55 سالۀ شهر بروجرد است. نمونهگیری به روش طبقهای نامتناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. از طریق پرسشنامۀ هدایتشده اطلاعات موردنیاز جمعآوری و به کمک نرمافزار spss پردازش شد. یافتهها نشان میدهد که برنامههای ماهواره، شامل میزان و نوع استفاده، رابطۀ مستقیم و مثبتی با تغییرات منابع احساسی زنان داشتهاند. رگرسیون چندمتغیره نشان داد که درمجموع عوامل مربوط به ماهواره توانستهاند 37 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کنند. درمورد شبکههای اجتماعی مجازی، عضویت در شبکه و میزان استفاده، بهجز جذابیت استفاده، نیز رابطۀ مستقیم و مثبتی با منابع احساسی زنان نشان داده است. رگرسیون چندمتغیره توانسته درمجموع 44 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کند. بنابراین، یافتههای پژوهش چارچوب نظری را تأیید کردند و نشان میدهند که با آن متناسب هستند.
مقاله پژوهشی
صدرالدین طاهری؛ احمد مصطفوی
چکیده
وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانههای روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایتگرایانه و دیدگاه بازیگرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازیهای ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی مینهد. هدف اصلی این پژوهش ...
بیشتر
وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانههای روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایتگرایانه و دیدگاه بازیگرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازیهای ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی مینهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی مهمترین دیدگاهها و چالشهای رایج در باب روایتشناسی بازیهای ویدیویی و همچنین تشریح روایت بازی خدای جنگ 2018 بر اساس دیدگاههای مورد بررسی است. تألیف این مقاله در حوزهی روایتشناسی با رویکرد تحلیلی ـ تطبیقی و با هدف توسعهای صورت پذیرفته و یافتههای کیفی آن به شیوه اسنادی دادهاندوزی شدهاند و در مورد بازی مذکور به کار گرفته شدهاند. در راستای تحقق هدف پژوهش دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی نقد و بررسی شدهاند؛ و پس از آن سه تقسیمبندی از انواع روایت در بازیها وارسی شده، و روایت بازی خدای جنگ براساس هر کدام تشریح شده است. در نهایت با جمعبندی ملاحظات مذکور در این مقاله شمایی کلی از روایتشناسی بازیهای ویدیویی ترسیم گردیده است.
مقاله پژوهشی
هادی غیاثی؛ محمدرضا برزویی؛ امید نصیری
چکیده
زیارت یکی از کهنترین مناسک دینی و آیینهای مذهبی محسوب میشود که ارتباط نزدیکی با خانواده دارد. خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی در هر جامعه محسوب میشود. اجتماعیشدن در فرهنگ اسلامی همراه با الگوسازی و الگوبرداری از اجتماع کوچک و گرم و پرمحبت خانواده صورت میگیرد. خانواده امروزه در یک دگردیسی تاریخی در حال از دست دادن ...
بیشتر
زیارت یکی از کهنترین مناسک دینی و آیینهای مذهبی محسوب میشود که ارتباط نزدیکی با خانواده دارد. خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی در هر جامعه محسوب میشود. اجتماعیشدن در فرهنگ اسلامی همراه با الگوسازی و الگوبرداری از اجتماع کوچک و گرم و پرمحبت خانواده صورت میگیرد. خانواده امروزه در یک دگردیسی تاریخی در حال از دست دادن کارکردهای اجتماعی خود است و واقعیت بیانگر این است که در رویارویی با مشکلات و خطرها، چندان که باید و شاید، توانمند نیست. به نظر میرسد از میان عوامل کمککننده به حفظ بنیان و کارکرد خانواده، در مقابل امواجی که کانون این نهاد انسانساز را مورد تهاجم قرار داده است، استمدادجستن از الگوهای زیست دینمدارانه یکی از مؤثرترین گزینهها باشد. یکی از الگوهای زیست خانوادگی مؤمنانه در جریان زیارت شکل میگیرد که خصوصاً در چند سال اخیر در ایام اربعین حسینی با حضور خانوادگی زائران و میزبانان در پیادهروی زیارت اربعین بهتر خود را نشان داده است. نوشتار پیشِ رو، با استفاده از روش کیفی «پدیدارشناسی»، به دنبال پاسخ به این پرسش است که «مناسک دینی و آیینهای مذهبی، همچون آیین پیادهروی زیارت اربعین حسینی، چه اثراتی در زیست خانوادگی دینداران میتواند بر جای بگذارد؟». یافتههای این پژوهش به تأثیرات پنجگانۀ 1. عقلانیت تمدنساز؛ 2. ظرفیت کارآمدی قابلتوجه در عرصههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛ 3. ایجاد پویایی و حیات مبتنی بر محبت؛ 4. تثبیت و تقویت هویت الهی؛ و 5. هماهنگی عناصر مختلف خانواده رسیده است و به تبیین و تشریح آنها میپردازد.
مقاله پژوهشی
سکینه عالیخانی؛ سعید حبیبا؛ حسن عالیپور؛ محمدرضا الهی منش
چکیده
آفریدههای فکری مد یا عنصر حیاتی صنعت مد از ارزش اقتصادی هنگفتی برخوردارند. چون رویکرد اصلی حمایت کیفری ارزشگرایی است، تلقی مد بهعنوان ارزش موضوع حمایت کیفری در نظام کیفری ایران با چالشهایی در زمینۀ جرمانگاری و تعیین ضمانت اجرا روبهروست که این پرسش را طرح کرده: موازین جرمانگاری، مبانی، معیارها و مصادیق و تناسب ضمانت اجراها ...
بیشتر
آفریدههای فکری مد یا عنصر حیاتی صنعت مد از ارزش اقتصادی هنگفتی برخوردارند. چون رویکرد اصلی حمایت کیفری ارزشگرایی است، تلقی مد بهعنوان ارزش موضوع حمایت کیفری در نظام کیفری ایران با چالشهایی در زمینۀ جرمانگاری و تعیین ضمانت اجرا روبهروست که این پرسش را طرح کرده: موازین جرمانگاری، مبانی، معیارها و مصادیق و تناسب ضمانت اجراها چقدر مورد توجه قانونگذار بوده است؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بررسی منابع کتابخانهای، و در بخش تطبیقی با استفاده از منابع اینترنتی معتبر در قالب کتب، مقالات و متون قانونی حقوق مالکیت فکری مرتبط با حمایت از آثار فکری ـ هنری مد به ارزیابی میزان رعایت موازین جرمانگاری، مبانی و معیارها و مصادیق در نظامهای حقوقی ایران، فرانسه و امریکا پرداخته است. مطالعۀ حمایتهای حقوق مالکیت فکری متناظر با آفریدههای فکری یا طرحهای مد در نظام حقوقی ایران، فرانسه و امریکا نشان میدهد اگرچه، برای مد، نظام حمایتی کلی زیر عنوانهایی که مستقیماً دربارۀ مد نیستند وجود دارد، امّا تصریح جایگاه این آثار در قانون، جرمانگاری رفتارهای ضرری اصلی، بازتولید و صور پخش مغفول مانده است. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد حمایت کیفری از آثار فکری ـ هنری مد در نظامهای فرانسه و بعضاً آمریکا بر موازین جرمانگاری مبتنی بوده و در تعیین ضمانت اجراها به ماهیت نوآورانه، هنری و اقتصادی آفریدههای فکری مد توجه شده؛ اما، در ایران، نابسندگی رعایت موازین جرمانگاری رفتارهای نقض حق و عدم تناسب و نابسندگی ضمانت اجراهای موجود از چالشهای عمدۀ حمایت کیفری به شمار میآیند.
مقاله پژوهشی
سیده مریم معصوم زاده؛ سعید سرابی؛ مجید رضائیان
چکیده
استفادۀ بهینه از ظرفیتهای سینما، بهعنوان رسانهای که در زمینههای اجتماعی و بهویژه فرهنگی تأثیرگذار است، نیازمند داشتن هدف، راهبرد و برنامهریزی است. پژوهش پیش رو، با هدف دستیابی به راهبردهایی برای سینمای ایران، با رویکرد معرفی فرهنگ ایرانی در عرصۀ بینالملل صورت گرفت. این پژوهش کیفی به روش پیمایشی و با نمونهگیری ...
بیشتر
استفادۀ بهینه از ظرفیتهای سینما، بهعنوان رسانهای که در زمینههای اجتماعی و بهویژه فرهنگی تأثیرگذار است، نیازمند داشتن هدف، راهبرد و برنامهریزی است. پژوهش پیش رو، با هدف دستیابی به راهبردهایی برای سینمای ایران، با رویکرد معرفی فرهنگ ایرانی در عرصۀ بینالملل صورت گرفت. این پژوهش کیفی به روش پیمایشی و با نمونهگیری به شیوۀ گلوله برفی و هدفمند انجام شد. پس از مطالعات اسنادی، با بهرهگیری از مصاحبۀ عمیق با استادان، منتقدان، کارگردانان، مدیران حوزۀ پخش بینالمللی فیلم و خبرگان، محیط و عوامل درونی و بیرونی سینما در عرصۀ بینالملل بررسی شد و گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. روایی پرسشنامه به شیوۀ صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شد. با تعیین نقاط قوت، ضعف و فرصتها و تهدیدها، تحلیل دادهها و تدوین راهبردها برای هریک از مناطق چهارگانه با ماتریس SWOT انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، موقعیت راهبردی سینمای ایران در سطح بینالملل رقابتی نشان داده شد؛ اما ازآنجاکه نقطۀ بهدستآمده بسیار به بخش محافظهکارانه نزدیک است، راهبردهای این بخش نیز مورد توجهاند. ساخت و حمایت از فیلمهایی با شاخصههای فرهنگ ملی ایران و ساخت فیلمهایی با تأکید بر مؤلفههای عشق، انسانیت، صلحجویی و اخلاق؛ سرمایهگذاری و حمایت از فیلمهای مستند باکیفیت با موضوع ایران و مردم ایران؛ فراهمآوردن امکان نمایش آنها در خارج از کشور؛ استفاده از افراد آشنا به پخش بینالمللی فیلم در نمایش فیلم در خارج از کشور و نظارت بر شاخصهای کیفی محتوایی و تکنیکی ازجمله راهبردهای مناسب در این زمینه هستند.
مقاله پژوهشی
احمد رضایی جمکرانی؛ علی چراغی
چکیده
«وجه غالب» یا «عنصر غالب» یکی از مفاهیم اساسی در نظریة فرمالیسم و مؤلفة برجستة هر اثر هنری است که بر دیگر اجزا و عناصر آن اثرگذار است و موجب تحول و دگرگونی آنها و مرکزیت معنایی در اثر و انسجام ساختاری آن است. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی عنصر غالب در آثار محمود دولتآبادی، با تأکید بر جای خالی سلوچ، است. آثار او از جنبههای ...
بیشتر
«وجه غالب» یا «عنصر غالب» یکی از مفاهیم اساسی در نظریة فرمالیسم و مؤلفة برجستة هر اثر هنری است که بر دیگر اجزا و عناصر آن اثرگذار است و موجب تحول و دگرگونی آنها و مرکزیت معنایی در اثر و انسجام ساختاری آن است. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی عنصر غالب در آثار محمود دولتآبادی، با تأکید بر جای خالی سلوچ، است. آثار او از جنبههای گوناگون روانشناختی و جامعهشناختی شایستۀ تأملاند؛ اما، به نظر میرسد وجه غالب این آثار «جدال سنت و مدرنیته» باشد که در سایة آن، سایر موضوعات ازجمله خشونت علیه زنان و بحران هویت و فقر معنادارتر میشوند. بر اساس نتایج پژوهش، این عنصر غالب (جدال سنت و مدرنیته) به صورتهای مختلف انزوا، طردشدگی، نفی اراده، بحران هویت و... متجلی شده است.