نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول).
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
3 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
چکیده
توئیتر در سالهای اخیر به رسانۀ محبوب در بین کاربران خصوصاً در جریان رویدادهای سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری کنشگری در توئیتر بر رویدادهای سیاسی در ایران، این پژوهش به دنبال شناسایی و تحلیل این مسئله است که همگانهای شبکهای در توئیتر فارسی چگونه انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 را بهعنوان رویدادی سیاسی قالببندی کردهاند تا از این رهگذر چگونگی برساخت واقعیت در بین آنها مشخص شود. برای انجام پژوهش، از مفهوم همگان شبکهای و قالببندی شبکهای استفاده شده است. دادههای پژوهش (2,596,284 توئیت) در دوران انتخابات با روش گلوله برفی و با استفاده از 94 کلیدواژه و هشتگ از API توئیتر گردآوری شدند و با انتخاب 10,416 توئیت از 50 کاربر مؤثر در هر همگان شبکهای، قالبهای شبکهای شکلگرفته در توئیتر فارسی شناسایی شدند. رویکرد تحلیلی پژوهش ترکیبی از روش تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی بود. نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات انتخاباتی، ویژگیهای اخلاقمداری نامزدهای انتخاباتی و حامیانشان، فساد، و مسائل مرتبط با کارآمدی یا شایستگی نامزدها قالبهای مسلط در کل شبکه بودهاند. همچنین، سه همگان اصلی در توئیتر فارسی شکل گرفته بود (همگانهای اصلاحطلبان، اصولگرایان و مهاجران). یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران عادی در هر سه همگان نقش مؤثری در تولید این قالبها داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Networked Framing in Election: An Analysis of Framing Iran 2017 Presidential Election on Persian Twitter
نویسندگان [English]
- Hossein Kermani 1
- Zahra Majdi Zadeh 2
- Marziyeh Adham 3
1 Ph.D. of Social Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran (Corresponding Author) .
2 Ph.D. Candidate in Social Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran.
3 Ph.D. Candidate in Social Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Allameh Tabataba'i.
چکیده [English]
This paper identified and explored how Iranian Twitter users framed Iran 2017 presidential election in a networked practice. Employing networked framing theory, we tried to identify which subjects were framed by networked publics on Persian Twitter. Moreover, we analyzed the similarities and differentiates in framing the election by different networked publics. We combined social network analysis, ethnographic content analysis and social media critical discourse study approach. First, we collected 2596284 tweets during the election period. Then, we focused on retweet (RT) network as the information diffusion network, and discovered networked publics by applying cluster analysis on this corpus. Afterwards, we identified 50 top influential users in each cluster based on their Page Ranks. Finally, we collected all tweets of these users in the whole network and analyzed them. We used three coders to code the selected sample of 10416 tweets in three rounds. Results showed that ‘Election campaigns’, Candidates and their fans ethical practices’, ‘Corruption’, and ‘Candidates’ qualifications’ were the most dominant networked frames. Furthermore, ordinary users were mainly responsible in framing these subjects.
.
کلیدواژهها [English]
- Social media
- Networked framing
- Iran
- Election