نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم
2 استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم (نویسندۀ مسئول)
3 استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامههای فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان در سال تحصیلی 98-1397 است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دختر و استادان زن دانشگاه قم در سال تحصیلی 98-1397 است که 357 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونهگیری تصادفیـطبقهای و 152 نفر از استادان زن به روش نمونهگیری هدفمند جهت پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساختۀ ارزیابی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه است که روایی و پایایی آن تأیید شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS-23 و با آزمونهای t، ANOVA و LSD انجام شد که نتایج پژوهش نشان داد دانشجویان معتقد بودند نقش برنامههای فرهنگی در تربیت دانشجویان به میزان متوسط بوده است که این اثربخشی بهترتیب در تربیت اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی بیشتر از متوسط؛ در تربیت سیاسی به میزان متوسط و در تربیت فرهنگیـهنری کمتر از متوسط بوده است. همچنین از دیدگاه استادان، نقش برنامههای فرهنگی دانشگاه در تربیت دانشجویان کمتر از متوسط بوده است که این اثربخشی بهترتیب در تربیت اعتقادی در حد متوسط؛ و در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیـهنری کمتر از متوسط بوده است. برنامهریزی فرهنگی ابزاری برای دستیابی به توسعۀ فرهنگی است که خود مهمترین ابزار دستیابی به توسعۀ پایدار است. لازم است که برنامههای فرهنگی دانشگاهها مرتبط با نیاز و علایق دانشجویان باشد تا میزان اثربخشی این برنامهها افزایش یابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Cultural Programs in University of Qom in Training Students from the Perspective of Students and Professors
نویسندگان [English]
- Ali Naghi Faghihi 1
- Susan Bahrami 2
- Reza Jafari Harandi 1
- Sohrab Abdi Zarrin 3
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Qom.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Qom (Corresponding Author).
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Qom.
چکیده [English]
The purpose of the present study was to evaluate the cultural programs of University of Qom in training students from the perspective of professors and students in the academic year of 2018-19. This study was done by descriptive survey and analytical method. The statistical population consisted of all undergraduate female students and female professors in University of Qom. Subjects were selected from professors and students, that with purposive sampling 152 female professors and 357 female students were selected by random quota sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire of cultural activities of the university that its validity and reliability were confirmed. Data were analyzed by SPSS software version 23 using T-test, ANOVA and LSD tests. Students believed that the role of cultural programs in training students was moderate, which was more than average in religious, moral and social training, moderate in political training, and less than average in cultural/artistic training, respectively. Also, from the professors' point of view, the role of university's cultural programs in training students was less than average, which has had a less than average effect on religious, social, political, and cultural/artistic training. Cultural planning is a tool for achieving cultural development and it is the most important tool for achieving sustainable development. It is necessary that the university's cultural programs be linked to the needs and interests of the students in order to increase the effectiveness of these programs.
کلیدواژهها [English]
- Cultural programs
- University of Qom
- Training
- Students
- Professors