%0 Journal Article %T نقش برنامه‌های فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A فقیهی, علی نقی %A بهرامی, سوسن %A جعفری هرندی, رضا %A عبدی زرین, سهراب %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 22 %N 55 %P 153-176 %! نقش برنامه‌های فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان %K برنامه‌های فرهنگی %K دانشگاه قم %K تربیت %K دانشجویان %K استادان %R 10.22083/jccs.2020.210139.2968 %X هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامه­های فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان در سال تحصیلی 98-1397 است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دختر و استادان زن دانشگاه قم در سال تحصیلی 98-1397 است که 357 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونه­گیری تصادفی‌ـ‌طبقه­ای و 152 نفر از استادان زن به روش نمونه‌گیری هدفمند جهت پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌­آوری داده‌­ها پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه است که روایی و پایایی آن تأیید شد. تحلیل داده­‌ها با نرم‌­افزار SPSS-23 و با آزمون­های t، ANOVA و LSD انجام شد که نتایج پژوهش نشان داد دانشجویان معتقد بودند نقش برنامه­‌های فرهنگی در تربیت دانشجویان به میزان متوسط بوده است که این اثربخشی به‌ترتیب در تربیت اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی بیشتر از متوسط؛ در تربیت سیاسی به میزان متوسط و در تربیت فرهنگی‌ـ‌هنری کمتر از متوسط بوده است. همچنین از دیدگاه استادان، نقش برنامه­‌های فرهنگی دانشگاه در تربیت دانشجویان کمتر از متوسط بوده است که این اثربخشی به‌ترتیب در تربیت اعتقادی در حد متوسط؛ و در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی‌ـ‌هنری کمتر از متوسط بوده است. برنامه‌­ریزی فرهنگی ابزاری برای دستیابی به توسعۀ فرهنگی است که خود مهم‌ترین ابزار دستیابی به توسعۀ پایدار است. لازم است که برنامه‌­های فرهنگی دانشگاه‌­ها مرتبط با نیاز و علایق دانشجویان باشد تا میزان اثربخشی این برنامه‌­ها افزایش یابد. %U https://www.jccs.ir/article_114239_1f21556646f10baaf64ff0ac0409cdd7.pdf