سواد رسانهای، سواد فرهنگی و سواد اطلاعاتی در عصر رسانههای دیجیتال
مهناز جلیلی بال؛ زهرا میرزاآقا
چکیده
مقاله حاضر بر اساس تحقیقی با عنوان «مطالعه جامعه شناختی رابطه میان سرمایه فرهنگی و سواد رسانه ای در میان جوانان شهر تهران» در سال 1400 تهیه شده است، جامعه آماری شامل کلیه جوانان 18 تا 35 ساله ساکن شهر تهران (4177178 نفر) است. تحقیق از نوع کاربردی و روش بررسی پیمایشی است. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، اقدام به جمع آوری اطلاعات شده است ...
بیشتر
مقاله حاضر بر اساس تحقیقی با عنوان «مطالعه جامعه شناختی رابطه میان سرمایه فرهنگی و سواد رسانه ای در میان جوانان شهر تهران» در سال 1400 تهیه شده است، جامعه آماری شامل کلیه جوانان 18 تا 35 ساله ساکن شهر تهران (4177178 نفر) است. تحقیق از نوع کاربردی و روش بررسی پیمایشی است. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، اقدام به جمع آوری اطلاعات شده است و اطلاعات تکمیلی با مطالعه اسنادی و کتابخانه ای انجام گرفته است. روش نمونه گیری به صورت سهمیه ای می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون های آماری نظیر ضریب همبستگی و سایر آزمون های آماری استنباطی سود جسته است. چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریات بوردیو در زمینه سرمایه فرهنگی و هابز، تامن و پاتر و شکاف آگاهی در زمینه سواد رسانه ای ساخته شده و سپس اقدام به طراحی مدل مفهومی تحقیق گردید. تحلیل های آماری نشان می دهد که سرمایه فرهنگی جامعه آماری، نزدیک به متوسط است. سواد رسانه ای پاسخگویان که از جمع نتایج مؤلفه های دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تولید محتوای رسانه ای به دست آمده است، کمی بالاتر از حد متوسط است. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که به طور کلی میان سواد رسانه ای و سرمایه فرهنگی متجسد و عینیت یافته جوانان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد اما میان سواد رسانه ای و سرمایه فرهنگی نهادینه شده رابطه معناداری وجود ندارد. علاوه بر این، میان جنسیت، تأهل و سطح درآمد با سواد رسانه ای رابطه وجود ندارد.
اکبر زارع شاه آبادی؛ محمد حسن معنویت
چکیده
خردهفرهنگهای متفاوت بر اساس موضوعات متفاوتی همانند قومیت، دین و نژاد شکل میگیرند. یکی از این موضوعات خردهفرهنگهای جوانان است. هدف ما در این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با خردهفرهنگهای جوانان است و اینکه سرمایه اجتماعی چه تأثیراتی بر گرایش جوانان به خردهفرهنگهای مختلف دارد. این پژوهش در دو بخش اکتشافی و توصیفی ...
بیشتر
خردهفرهنگهای متفاوت بر اساس موضوعات متفاوتی همانند قومیت، دین و نژاد شکل میگیرند. یکی از این موضوعات خردهفرهنگهای جوانان است. هدف ما در این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با خردهفرهنگهای جوانان است و اینکه سرمایه اجتماعی چه تأثیراتی بر گرایش جوانان به خردهفرهنگهای مختلف دارد. این پژوهش در دو بخش اکتشافی و توصیفی انجام شده است. ابتدا در بخش اکتشافی برای ساختن ابزار مناسب و شناخت خردهفرهنگهای مختلف جوانان شهر یزد، با 20 نفر از جوانان شهر یزد مصاحبه کیفی انجام شد و پس از شناسایی اینگونهها و ساختن ابزار مناسب، پیمایش اجرا شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت خوشهای چندمرحلهای بوده است. یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی جوانان در سطحی پایینتر از حد متوسط قرار دارد و سرمایه اجتماعی با تیپهای پرخاشگری و لُمپن در صحبت کردن، جلف و لُمپن در آرایش و پوشاک، منزوی و بزهکار در ارزشها و هنجارها، اعتیاد، مذهبی و ورزش کردن در اوقات فراغت، تماشا و گوش کردن به فیلم و موسیقی خارجی و صرف غذای گیاهی رابطهای معنادار و همبستگی بالایی دارند.
گلاله آهنگری؛ باقر ساروخانی؛ محمد سلطانی فر
چکیده
امروزه، بهدلیل ورود شبکههای مجازی بهویژه تلگرام در کشور ما، نقش جدیدی از روابط اجتماعی شکل گرفته است. بر این اساس هدف پژوهش پیشرو بررسی تأثیر عضویت در شبکۀ اجتماعی پیامرسان تلگرام بر هویت ارتباطی است. برای تحقق این هدف روش کمی ـ پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش جوانان 18تا30 سال ساکن شهر تهران که تعداد آنان 287345 نفر هستند؛ ...
بیشتر
امروزه، بهدلیل ورود شبکههای مجازی بهویژه تلگرام در کشور ما، نقش جدیدی از روابط اجتماعی شکل گرفته است. بر این اساس هدف پژوهش پیشرو بررسی تأثیر عضویت در شبکۀ اجتماعی پیامرسان تلگرام بر هویت ارتباطی است. برای تحقق این هدف روش کمی ـ پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش جوانان 18تا30 سال ساکن شهر تهران که تعداد آنان 287345 نفر هستند؛ با استفاده از فرمول کوکران 524 نفر بین جوانان تهرانی 18تا30 سال انتخاب شده و بر مبنای نمونهگیری خوشهای بین آنان پرسشنامه استاندارد توزیع شده است. بعد از جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که 83 درصد از جوانان تهرانی در تلگرام عضویت دارند که میانگین میزان استفاده دو ساعت در شبانهروز بوده است. کاربران تلگرام بیشتر در گروهها و سپس جهت ارتباطات خصوصی و دوطرفه، زمان خود را سپری میکنند؛ اما کانالها کمترین استفاده بین کاربران ازلحاظ زمانی برخوردار است. نتایج نشان میدهد که میزان استفاده از گروههای تلگرام، استفاده از پیامهای خصوصی تلگرام، میزان مشارکت کاربران و میزان استفاده از تلگرام، گروهها و کانالهای عضو شده ازلحاظ موضوع مرتبط با ارتباطات اجتماعی بر هویت ارتباطی در سطح اطمینان 95 درصد و 99 درصد معنادار و معکوسی بوده است؛ ولی میزان استفاده از کانال تلگرام تأثیری بر هویت ارتباطی نداشته است.
محسن صفاریان؛ عبدالرضا ادهمی؛ علی مرادی
چکیده
هدف این پژوهش، شناخت رابطۀ بین فردگرایی و محرومیت نسبی با بیتفاوتی اجتماعی با تأکید خاص بر جوانان شهر کرمانشاه است. روش مورد استفاده پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعۀ مورد مطالعۀ جوانان 20 تا 30 ساله شهر کرمانشاه است که تعداد 400 نفر از آنها با روش نمونهگیری لین و تصادفی خوشهای مورد مطالعه قرار گرفت. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناخت رابطۀ بین فردگرایی و محرومیت نسبی با بیتفاوتی اجتماعی با تأکید خاص بر جوانان شهر کرمانشاه است. روش مورد استفاده پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعۀ مورد مطالعۀ جوانان 20 تا 30 ساله شهر کرمانشاه است که تعداد 400 نفر از آنها با روش نمونهگیری لین و تصادفی خوشهای مورد مطالعه قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آموس مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان میدهد که میزان محرومیت نسبی با مقدار همبستگی (134/0=r) و فردگرایی با مقدار همبستگی (202/0=r) با بیتفاوتی اجتماعی جوانان ارتباط معناداری دارند. نتایج رگرسیون نشان میدهند مقدار T برای فردگرایی برابر (76/3 T=) و برای میزان محرومیت نسبی برابر (38/2 T=) است. این دو متغیر روی هم رفته توانستند مقدار 24/0 از تغییرات درونی متغیر میزان بیتفاوتی اجتماعی را تبیین کنند. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری (آموس) نشان میدهد که مقدار P-value برای چهار متغیر (محرومیت نسبی با مقدار 949/0، فردگرایی با مقدار 260/0، میزان تحصیلات با مقدار 210/0 و متغیر مدت زمان سکونت با مقدار ضریب رگرسیون استاندارد برابر 255/0) در سطح خطای کوچکتر از 05/0 است که نشان میدهد تأثیر متغیرهای مذکور بر متغیر وابسته معنادار هستند. نتایج مذکور براساس شاخصهای برازش مدل برای RMR برابر 233/0، شاخص RMSEA برابر با 046/0، شاخص CMIN/DF برابر 012/2 و شاخصهای CFI و PCFI با مقادیر 943/0 و 767/0 در حد قابل قبولی مدل را مورد تأیید قرار میدهند.
محمدرضا مزیدیشرفآبادی؛ فائزه تقیپور؛ سیدعلیرضا افشانی
چکیده
این مقاله به بررسی رابطه بین مهارت کاربران در استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی و کاربردهای مثبت و منفی آن میپردازد. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 385 پرسشنامه محققساخته بین جوانان شهر یزد توزیع و جمعآوری شد. نتایج نشان داد که هر چه سطح مهارت کاربر افزایش یابد، میزان کاربردهای مثبت شبکههای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی رابطه بین مهارت کاربران در استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی و کاربردهای مثبت و منفی آن میپردازد. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 385 پرسشنامه محققساخته بین جوانان شهر یزد توزیع و جمعآوری شد. نتایج نشان داد که هر چه سطح مهارت کاربر افزایش یابد، میزان کاربردهای مثبت شبکههای اجتماعی موبایلی نیز افزایش یافته و هرچه سطح مهارت کاربر کاهش پیدا کند میزان کاربردهای منفی شبکههای اجتماعی موبایلی افزایش مییابد. همچنین مهارتهای کاربر در استفاده از شبکه اجتماعی موبایلی 33 درصد واریانس کاربردهای مثبت و 14 درصد از کاربردهای منفی شبکههای اجتماعی موبایلی را تبیین میکند. علاوهبر این نتایج مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که برازش دادهها به مدل برقرار است و شاخصهای برازش دلالت بر مطلوبیت مدل معادله ساختاری دارند.
سیدعلیرضا افشانی؛ علیمحمد مزیدی شرفآبادی؛ منیره صدری
چکیده
سواد رسانهای موضوعی است که قدرت درک مخاطبان از نحوۀ کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. بر این اساس، پژوهش پیشرو به بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای جوانان شهر بافق پرداخته است. روش مطالعه از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری ...
بیشتر
سواد رسانهای موضوعی است که قدرت درک مخاطبان از نحوۀ کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. بر این اساس، پژوهش پیشرو به بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای جوانان شهر بافق پرداخته است. روش مطالعه از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. جامعۀ آماری تحقیق، 10696 نفر از جوانان شهر بافق بودند که 384 نفر از آنها با استفاده از شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری اس پی اس اس و اموس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان دادند که بین سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای رابطۀ مستقیم و معنیداری وجود داشت. بین ابعاد سرمایۀ فرهنگی، بُعد عینی قویترین رابطه را با سواد رسانهای داشت. تحلیل مدل معادلۀ ساختاری نیز نشان داد سرمایۀ فرهنگی با ضریب تأثیر 57 درصد، تأثیر مستقیم و معنیداری بر سواد رسانهای دارد.
محمدرضا پویافر؛ مریم محمدی اکمل
چکیده
رمانهای عامه پسند اینترنتی یکی از نمودهای تولید محتوا در فضای مجازی است که الگوی در حال تحول استفاده از اینترنت در ایران را از مصرف یکسویة محتوای سایتها و رسانههای اجتماعی به سوی تولید محتواهای گوناگون، نشان میدهد. آنچه در این پژوهش انجام شده، بررسی رمانهای عامهپسند پربازدیدترین سایتها در میان سایتهای منتشرکننده رمانهای ...
بیشتر
رمانهای عامه پسند اینترنتی یکی از نمودهای تولید محتوا در فضای مجازی است که الگوی در حال تحول استفاده از اینترنت در ایران را از مصرف یکسویة محتوای سایتها و رسانههای اجتماعی به سوی تولید محتواهای گوناگون، نشان میدهد. آنچه در این پژوهش انجام شده، بررسی رمانهای عامهپسند پربازدیدترین سایتها در میان سایتهای منتشرکننده رمانهای عامهپسند اینترنتی، یعنی سایت نودهشتیا[1] است. پرسش اصلی پژوهش چگونگی بازنمایی هویت جنسی جوانان در رمانهای تولیدشده توسط کاربران در این پایگاه اینترنتی است. 24رمان از میان محبوبترین رمانهای این سایت، با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که آنچه نویسندگان جوان این رمانها منتشر کردهاند، کمابیش بازنمایی کنندة تقید اندک جوانان به حدود و چارچوبهای جامعه سنتی در ابراز هویت جنسی در ظاهر و پوشش، ارزشها و نگرشهای جنسی و رفتارهای بین جنسی است. این تقید اندک، با کمی اختلاف بین طبقات پایین و بالای جامعه، کمابیش قابل تشخیص است. جوانان نسل جدید در رمانهای مورد بررسی، جوانانی با نگرشها، الگوی ابراز هویت و رفتارهای بین جنسی هستند که ارزشهای نسل پیش از خود را در عمل به چالش میکشند. در عین حال، محتوای رمانهای عامهپسند سایت نودهشتیا نشان دهندة تصویری غالب از سبک زندگی طبقه بالای جامعه است.[1]. www.98ia.ir
امیر رستگارخالد؛ نرگس مصلحی جنابیان؛ آمنه صلاحی؛ نسرین تاج
چکیده
سؤال اصلی پژوهش پیشرو این است که آیا تغییرات صورت گرفته در سبکهای نوین فراغتی (مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید) با سرمایۀ اجتماعی جوانان رابطهای دارد یا خیر؟ در این مطالعه روی انواع سبکهای فراغتی و به ویژه سبک فراغتی شاوچینگ سیه متمرکز شده و با توجه به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید به سبک فراغتی مورد ...
بیشتر
سؤال اصلی پژوهش پیشرو این است که آیا تغییرات صورت گرفته در سبکهای نوین فراغتی (مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید) با سرمایۀ اجتماعی جوانان رابطهای دارد یا خیر؟ در این مطالعه روی انواع سبکهای فراغتی و به ویژه سبک فراغتی شاوچینگ سیه متمرکز شده و با توجه به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید به سبک فراغتی مورد نظر رسیده و رابطۀ آنرا با سرمایۀ اجتماعی جوانان مطالعه کردیم. این تحقیق به روش پیمایش انجام شده است. پژوهش پیشرو در مورد 384 نفر از جوانان 15 تا 29 سالۀ ساکن در منطقۀ پنج شهر تهران انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که استفادۀ جوانان از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید در تکمیل و گذران اوقات فراغت، موجب میشود که سرمایۀ اجتماعی جوانان در دو بعد از ابعاد عینی (عضویت و مشارکت افراد در گروهها، سازمانها، معاشرت و ارتباطات افراد) و یک بعد ذهنی آن یعنی اعتماد تعمیمیافته (اعتماد مردم به یکدیگر در فضاهای مجازی و اعتماد به فضای مجازی) ارتقاء یابد. از سوی دیگر دادههانشاندادندکهاگر افراد از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید برای فعالیتی اجتماعی در گذران اوقات فراغتشان بهره گیرند؛ این امر موجب میشود تا میزان سرمایۀ اجتماعی آنها دربارة زمانی که از این ابزارها به منظور فعالیتهای غیراجتماعی مانند فعالیتهای تفریحی یا یادگیری استفاده میکنند، افزایش یابد.
محمدرضا رسولی؛ سعیده بندگی منفرد
دوره 15، شماره 27 ، مهر 1393، ، صفحه 67-86
چکیده
این نوشتار با هدف بررسی ساختار و مضامین فرهنگى و اجتماعى صفحههای فیسبوک جوانان شهر تهران انجام گرفته است و این مسئله را بررسی میکند که در شبکة اجتماعى (فیسبوک) مضامین فرهنگى و اجتماعى به چه شکلی نمایان شده است؟ بررسی حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی و روش انجام آن تحلیلمحتواست که بر اساس نمونهگیری هدفمند30 نفر از کاربران ایرانی ...
بیشتر
این نوشتار با هدف بررسی ساختار و مضامین فرهنگى و اجتماعى صفحههای فیسبوک جوانان شهر تهران انجام گرفته است و این مسئله را بررسی میکند که در شبکة اجتماعى (فیسبوک) مضامین فرهنگى و اجتماعى به چه شکلی نمایان شده است؟ بررسی حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی و روش انجام آن تحلیلمحتواست که بر اساس نمونهگیری هدفمند30 نفر از کاربران ایرانی فیسبوک که بین سنین 15 تا 29 سال قرار داشتند برگزیده شدند. شیوة گردآوری اطلاعات، پرسشنامة معکوس بوده که پردازش آنها از طریق نرمافزار SPSS 21 صورت گرفته است. روایی این بررسی از نوع صوری و پایایی آن برحسب ضریب اسکات با مقدار 85 درصد مورد تأیید قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در جامعة مورد بررسی، زنان بیشتر از مردان عضو فیسبوک بوده و بیشتر در سن 25 سال و از افراد تحصیلکرده هستند.
محمود شهابی؛ قدسی بیات
دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 61-86
چکیده
مقالة حاضر علل حضور کاربران جوان تهرانی در شبکههای اجتماعی مجازی را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر چارچوب نظری استفاده و رضامندی و با انجام مصاحبههای عمقی بدون ساختار، انگیزهها و اهداف عضویت جوانان در این شبکهها را با وجود ممنوعیت قانونی دسترسی به برخی از آنها شناسایی نموده است. یافتهها حاکی از آن است ...
بیشتر
مقالة حاضر علل حضور کاربران جوان تهرانی در شبکههای اجتماعی مجازی را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر چارچوب نظری استفاده و رضامندی و با انجام مصاحبههای عمقی بدون ساختار، انگیزهها و اهداف عضویت جوانان در این شبکهها را با وجود ممنوعیت قانونی دسترسی به برخی از آنها شناسایی نموده است. یافتهها حاکی از آن است که اکثر کاربران بهمنظور تسهیل روابط فعلی، احیای ارتباطات قدیمی، ایجاد و حفظ ارتباطات دوستانه بدان روی آوردهاند و فضای شبکههای اجتماعی مجازی را سیاسی نمیدانند. هرچند در کنار دیگر عوامل، برخی پیامدها و دلالتهای سیاسی در فرایند کنشگری شبکهای آنان قابل درک است که مقاله در بخش نهایی به تبیین و تشریح آنها پرداخته است.
بیژن خواجهنوری؛ زهرا ریاحی؛ سید ابراهیم مساوات
دوره 12، شماره 14 ، مرداد 1390، ، صفحه 127-157
چکیده
مطالعۀ حاضر رابطۀ بین میزان دینداری و کیفیت زندگی جوانان شهر شیراز را بررسی میکند. در ابتدا مطالعههای انجام شده در این حوزه را مرور کردیم، سپس بر اساس نظریهای مبتنی بر آرای بومشناختی پنج فرضیه را مطرح نمودیم. برای آزمون فرضیهها 550 جوان بین 15 تا 29 سال شهر شیراز را به شیوۀ نمونهگیری اتفاقی چندمرحلهای انتخاب کردیم. ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر رابطۀ بین میزان دینداری و کیفیت زندگی جوانان شهر شیراز را بررسی میکند. در ابتدا مطالعههای انجام شده در این حوزه را مرور کردیم، سپس بر اساس نظریهای مبتنی بر آرای بومشناختی پنج فرضیه را مطرح نمودیم. برای آزمون فرضیهها 550 جوان بین 15 تا 29 سال شهر شیراز را به شیوۀ نمونهگیری اتفاقی چندمرحلهای انتخاب کردیم. روش تحقیق این مطالعه، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه است. نتایج به دست آمده در سطح تحلیل دو متغیره نشان میدهد که بین کیفیت زندگی و جنسیت، رابطه وجود دارد و بین کیفیت زندگی و سطوح گوناگون فردی، خانوادگی، فراخانوادگی و کلان، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتایج به دست آمده در سطح تحلیل «رگرسیونی» نشان میدهد که متغیرهای سطح فردی، سن، طبقۀ پایین و بالای اجتماعی و سطح کلان بر روی هم 25 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکند. این تحقیق نشان میدهد که تقویت عوامل مذهبی، باورها، عقاید افراد و هویت مذهبی افراد جامعه تأثیر بسزایی بر بهبود سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و در کل کیفیت زندگی آنها دارد.
حسن کلاکی
دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1387، ، صفحه 107-137
چکیده
در تحقیق حاضر، رابطة همبستگی پایگاه اجتماعی جوانان و تدین آنان بررسی میشود. ازاینرو پس از مروری بر دیدگاههای جامعهشناسان، دیدگاهها، نتایج تحقیقات و یا فرضیاتی مطرح میشود، که به رابطة بین پایگاه اجتماعی و تدین اشاره دارند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی دادهها، به تدین و ابعاد آن پرداخته میشود.
گفتنی است که ...
بیشتر
در تحقیق حاضر، رابطة همبستگی پایگاه اجتماعی جوانان و تدین آنان بررسی میشود. ازاینرو پس از مروری بر دیدگاههای جامعهشناسان، دیدگاهها، نتایج تحقیقات و یا فرضیاتی مطرح میشود، که به رابطة بین پایگاه اجتماعی و تدین اشاره دارند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی دادهها، به تدین و ابعاد آن پرداخته میشود.
گفتنی است که در تجزیهوتحلیل دادهها، به نتایج توصیفی و تبیینی آنها اشاره میشود. در بخش توصیفی دادهها، جوانان، گرایش و آگاهی دینی بالایی داشتند. ازاینرو، همبستگی پایگاه اجتماعی و تدین آنان مثبت ارزیابی شد. ولی جایگاه دینداری جوانان (مشابه با نتایج محقق دیگری) در بین سه پایگاه اجتماعی نشان میدهد که جوانان با پایگاه اجتماعی پایین و متوسط جامعه از جوانان با پایگاه اجتماعی بالای جامعه تدین قویتری دارند. لذا فرضیة وبلن، مبنی بر ضعف تدین طبقة متوسط در مقایسه با دیگر طبقات، بنا به دلایل مطرح شده، در این تحقیق تأیید نمیشود.