نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد.
2 دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهد.
4 کارشناسیارشد مرکز تحقیقات مخابرات ایران
چکیده
سؤال اصلی پژوهش پیشرو این است که آیا تغییرات صورت گرفته در سبکهای نوین فراغتی (مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید) با سرمایۀ اجتماعی جوانان رابطهای دارد یا خیر؟ در این مطالعه روی انواع سبکهای فراغتی و به ویژه سبک فراغتی شاوچینگ سیه متمرکز شده و با توجه به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید به سبک فراغتی مورد نظر رسیده و رابطۀ آنرا با سرمایۀ اجتماعی جوانان مطالعه کردیم. این تحقیق به روش پیمایش انجام شده است. پژوهش پیشرو در مورد 384 نفر از جوانان 15 تا 29 سالۀ ساکن در منطقۀ پنج شهر تهران انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که استفادۀ جوانان از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید در تکمیل و گذران اوقات فراغت، موجب میشود که سرمایۀ اجتماعی جوانان در دو بعد از ابعاد عینی (عضویت و مشارکت افراد در گروهها، سازمانها، معاشرت و ارتباطات افراد) و یک بعد ذهنی آن یعنی اعتماد تعمیمیافته (اعتماد مردم به یکدیگر در فضاهای مجازی و اعتماد به فضای مجازی) ارتقاء یابد. از سوی دیگر دادههانشاندادندکهاگر افراد از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید برای فعالیتی اجتماعی در گذران اوقات فراغتشان بهره گیرند؛ این امر موجب میشود تا میزان سرمایۀ اجتماعی آنها دربارة زمانی که از این ابزارها به منظور فعالیتهای غیراجتماعی مانند فعالیتهای تفریحی یا یادگیری استفاده میکنند، افزایش یابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of New Technologies on Youth Leisure and Social Capital
نویسندگان [English]
- Amir Rastegar Khaled 1
- Narges Moslehi Jenabian 2
- Ameneh Salahi 3
- Nasrin Taj 4
1 Assistant Professor in Shahed University. (Corresponding author)
2 PHD Student of Science and Reesearch.
3 MA of Shahed University.
4 MA of Iran Telecommunication Research Center.
چکیده [English]
The main question in this research is whether changes in modern style of leisure (based on ICT) are related with Youth’s social capital? In this paper, we have focused on types of leisure styles, especially types of leisure’s Xu Qing. The research survey was conducted among 384 young people aged 15 to 29 years who were living in the district 5 of Tehran. The findings showed that using ICT tools to complete leisure, extends the social capital of young people in two dimensions, objective (membership and participation in groups, organizations, socialize and communications people) and a subjective dimension (trust people together in virtual spaces and confidence in cyberspace). On the other hand, the data show that if people use ICT tools in social activity while their leisure time, increases their social capital then when they use these tools on anti-social activities such as learning activities and so on.
کلیدواژهها [English]
- ICT
- Leisure
- virtual leisure
- Capital social
- the Youth