دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مقبولیت اجتماعی ( مورد مطالعه: شهر تهران)

رویا یزدان‌پناه؛ شاپور بهیان؛ اسماعیل جهانبخش

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.138042.2487

چکیده
  مقبولیت اجتماعی را می‌توان نوعی سرمایه نمادین قلمداد نمود که یکـی از زمینـه‌هـای رشـد اجتماعی دوران کودکی است و شامل گرایش فرد به ارائه تصویری مطلوب از خویشـتن به دیگران است. کسب مقبولیت اجتماعی تمامی شئون زندگی و رفتار اجتماعی ما را در هر دو وضعیت کنش‌های اجتماعی متقابل (روابط اجتماعی) و ساختارهای بزرگتر نهادهای اجتماعی تحت تأثیر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه میان تماشای سریال‌های فارسی‌زبان ماهواره با سرمایۀ اجتماعی زنان شهر تهران؛ مطالعۀ موردی شبکۀ جم

ملیحه سودبخش؛ سمیه تاجیک اسماعیلی

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.102089.2282

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سریال های فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی وابزار اندازه گیری پرسشنامه است. جامعه آماری مشتمل بر زنان ساکن شهر تهران(3452637 نفر) و حجم نمونه 384 نفر است. یافته ها نشان داد 21.1 درصد از پاسخگویان سرمایه اجتماعی در سطح پایین،61.2 درصد در سطح متوسط و17.7درصد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی سیاه‌ پوستان در سینمای امریکا در سال‌ های 2009 تا 2017

محمود ترابی اقدم؛ عبدالله بیچرانلو

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 51-75

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.89318.2177

چکیده
  یکی از موضوعات مورد تمرکز در مطالعات فرهنگی، بازنمایی‌های قومی و نژادی است. تبیین رویکردهای سینمای امریکا به برساخت اقلیت سیاهان این کشور در دورۀ ریاست‌جمهوری اوباما، هدف مقالۀ پیش‌رو است. برای این منظور، 21 فیلم شاخص سیاه‌پوست‌محور که در بازۀ زمانی 2009 تا 2017 تولید شده‌اند، در دو مرحله نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب و با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پایش نقش فرایند پذیرش AIDA در تأثیر تبلیغات رسانه ‌ای بر کاهش تصادفات

رضا انتخابی؛ علی قربانی

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.109297.2311

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه در کاهش تصادفات به وسیله فرایند پذیرش تبلیغات می‌باشد. برای بررسی میزان تأثیر رسانه در کاهش تصادفات از مدل فرایند پذیرش AIDA استفاده شده و تبلیغات تلویزیونی به‌عنوان رسانه انتخاب شده است. روش تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری 6000 نفر از رانندگان مسافری و نمونه آماری 361 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی در رابطه نظام ادراکی هنرمندان و عوامل اجتماعی دوره اول عصر صفوی (مطالعه موردی: دیدار مجنون و لیلی هفت اورنگ ابراهیم میرزا)

فریده آفرین

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 97-117

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.127711.2408

چکیده
  هدف پژوهش، پاسخ به این سؤال است: آیا می‌توان ارتباط معناداری بین نوع ادراک ِ هنرمندان و سبک آثار هفت اورنگ ابراهیم‌میرزا و عوامل زمانه و زمینه‌مند دوره اول عصر صفوی برقرار کرد؟ با مفروض گرفتن رابطه این سه وجه و کاربست روش جامعه‌شناسی زیباشناختی؛ سبکِ مجموعه هفت‌اورنگ گالری فریر، با توسل به تقابل‌های دوگانه مضمونی و فرمالِ اثر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل تقویت هویت ملی جوانان با استفاده از ظرفیت‌ های شبکه‌‌های اجتماعی داخلی

طاهر روشندل اربطانی؛ سیدمحمد مولایی

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 119-143

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.116194.2346

چکیده
  با عنایت به دیدگاه انتقادی در حوزه ارتباطات و رسانه، رسانه‌ها از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند محتوای منتشره را تحت تأثیر خاستگاه فرهنگی و هویتی خود قرار دهند. این نشانگر قدرت رسانه‌ها در تغییرات فرهنگی و بخصوص تأثیر بر هویت افراد و جوامع می‌باشد. پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ظهور شبکه‌های اجتماعی و به تبع آن امکان تعامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی شیوه‌های ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)

سیدحمیدرضا علوی؛ محمدصادق بصیری؛ محیا رفیعی؛ فاطمه عرب‌نژاد خانوکی

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 145-164

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.106366.2302

چکیده
  کارکرد اصلی رسانه‌ها، متقاعدسازی و اقناع است. در عین حال دشواری اقناع و تأثیرگذاری بر دیگران، بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش گزیده‌ای از روش‌ها و اصول اقناع از متون اسلامی و همچنین متون ادبیات پایداری به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی استخراج گردیده است؛ اصل زمینه‌یابی یا توجه به گفتمان، اصل بی‌طرفی، اصل تدرج و اصل همگامی به عنوان چهار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
چالش‌‌های فرهنگی کمبود قلم‌‌های فارسی مناسب در ایران

سودابه صالحی؛ احمد صالحی کاخکی؛ محمد درویشی

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، صفحه 165-189

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.118225.2364

چکیده
  قلم‌های اولیۀ فارسی که با ملزومات صنعت چاپ به ایران وارد شدند، فرم‌هایی از حروف را رایج کردند که با ذائقۀ فرهنگی ایرانیان هماهنگ نبوده ولی ضرورت‌ و مزیتی چون سرعت در چاپ، استفاده از آنها را فراگیر و موجب شده است با اندک تغییراتی تا به امروز مورد استفاده قرار گیرند. هدف از نوشتار پیشِ‌رو، استخراج و ارزیابی چالش‌های فرهنگی ناشی از ...  بیشتر