نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
3 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
4 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شهید باهنرکرمان
چکیده
کارکرد اصلی رسانهها، متقاعدسازی و اقناع است. در عین حال دشواری اقناع و تأثیرگذاری بر دیگران، بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش گزیدهای از روشها و اصول اقناع از متون اسلامی و همچنین متون ادبیات پایداری به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی استخراج گردیده است؛ اصل زمینهیابی یا توجه به گفتمان، اصل بیطرفی، اصل تدرج و اصل همگامی به عنوان چهار اصل مهم اقناع ذکر گردیدهاند. روشهای استدلالی، مقایسهای، سؤالی، تمثیلی و تشبیهی، طنز، شِکوه، تقدیس و استفاده از اسطورهها ازجمله شیوههای پیشنهادی در این پژوهش بوده که با توجه به گفتمان غالب در حوزۀ فردی و اجتماعی به استفاده از آنها توصیه شده است. در نتیجه اقناع مؤثر، شیوهای برآمده از گفتمان و در عین حال مؤثر بر گفتمان خواهد بود. علاوه بر آن در مواردیکه استفاده از روشهای مذکور ثمربخش نبود، برای جلوگیری از پیشروی گفتمان رقیب، روشهایی چون تقبیح و مجادله پیشنهاد میگردد؛ این روشها به عنوان متمم و تکملهای برای شیوههای اقناعی، محسوب میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating persuasive relationships (inference from Islamic texts and resistance literature texts)
نویسندگان [English]
- sayed hamid reza alavi 1
- mohammad sadegh basiri 2
- Mahya Rafiee 3
- fatemeh arabnejad khanuki 4
1 Professor of Educational Sciences,at the Shahid Bahonar University of Kerman
2 Professor of Literature at the Shahid Bahonar University of Kerman
3 Professor of Educational Sciences,at the Shahid Bahonar University of Kerman
4 Ph.D. Student of Philosophy of Education at the Shahid Bahonar University of Kerman (Accountable Author)
چکیده [English]
The main function of the media is persuasion and obviously, the difficulty of persuading and influencing others cannot be overlooked. In the present research, a selection of methods and principles of persuasion from Islamic texts as well as texts of resistance literature have been extracted in a descriptive-analytical manner; The grounds have been laid according to discourse, the principle of impartiality, the principle of graduality and the principle of synchronicity, that are listed as four essential principles of persuasion. The methods of reasoning, comparison, questioning, allegory and simile, humor, repine, sanctification and the use of myths are among the suggested methods in this research which are recommended to be used according to the dominant discourse in the individual and social domain. Consequently, effective persuasion will be the result of the discourse that also affect the discourse itself. In addition, in cases where the use of these methods were not fruitful, to avoid the advancement of rival discourse, methods such as denunciation and controversy are suggested; these methods are considered complementary to persuasive practices.
کلیدواژهها [English]
- persuasion
- persuasion principles
- persuasion methods
- Discourse