نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسیارشد نویسندگی رادیو، دانشگاه صداوسیما
2 استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
یکی از موضوعات مورد تمرکز در مطالعات فرهنگی، بازنماییهای قومی و نژادی است. تبیین رویکردهای سینمای امریکا به برساخت اقلیت سیاهان این کشور در دورۀ ریاستجمهوری اوباما، هدف مقالۀ پیشرو است. برای این منظور، 21 فیلم شاخص سیاهپوستمحور که در بازۀ زمانی 2009 تا 2017 تولید شدهاند، در دو مرحله نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب و با ترکیبی از دو الگوی نشانهشناسی مطالعه شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تصویرپردازی از سیاهان در این دوره، شامل پنج سنخ است: 1) بازخوانی انتقادی تاریخ (14 فیلم): پیشبرد مطالبات سیاهان با کمک سفیدها (10 فیلم)، شکست سیاهان بدون کمک سفیدها (2 فیلم)، انتقامجویی سیاه از سفید (2 فیلم). 2) واقعگرایی اجتماعی (7 فیلم): بررسی مسائل جامعۀ سیاه معاصر (5 فیلم) و طبیعیسازی زندگی سیاه در کنار سفید (2 فیلم). در مجموع بازتعریف مناسبات و منازعات سیاه ـ سفید در گونههای مذکور، نشان از همنوایی سینمای امریکا با روند مساواتطلبی سیاهان با الهام از «فرصت سیاسی» جدید داشته است. همچنین هرچند شاهد طبیعیزدایی از «کلیشههای سنتی» در تصویرسازی از سیاه هستیم ولی نظامهای نشانهای اکثر فیلمها دلالت بر وجود نگرۀ «دیگری» و «کلیشههای مدرن» دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Typology of Black Representation in American Cinema from 2009 to 2017
نویسندگان [English]
- mahmoud torabi aghdam 1
- Abdullah Bichranloo 2
1 Corresponding Author: Master of Art in Radio Writing, I.R.I.B University (Accountable Author)
2 Assistant professor of Department of Social Communication in Tehran University
چکیده [English]
One of the topics focusing on cultural studies is ethnic and racial representation. The purpose of the present article is to explain the Hollywood approaches to representation of black minority in Obama’s presidency. To do this, 21 black-indexed films, produced in the period from 2009 to 2017, were selected in two non-random sampling phases, and were studied using a combination of two semiotics models. The Findings of the research show that the image of black people in this period includes five types: 1) Critical surveying of history (14 films): Advancing the demands of blacks with the help of whites (10 films), Defeat the black without the help of whites (2 films), Black revenge of white (2 films) .2) Social realism (7 films): studying the problems of the contemporary black community (5 films) and Normalization of black life beside white (2 films).
It seems that the redefinition of black-and-white relations in these species reflects the convergence of American cinema with the egalitarian process of black people inspired by the new political opportunity. Also we are witnessing the denaturalization of traditional stereotypes in the illustration of black, but the systems of the labels of most films signify the existence of the “other” and “modern stereotypes”.
کلیدواژهها [English]
- Typology
- Blacks
- Barack Obama
- Representation
- American Cinema