مقاله پژوهشی
محید فولادیان؛ حسن رضایی بحرآباد
چکیده
خودمداری را خصلتی تاریخی در روانشناسی جمعی ایرانیان دانستهاند، اما به عقیده نظریهپرداز این نظریه، این خصلت هماکنون نیز در جامعه ایران وجود دارد و آثار نامطلوب خویش را همچنان به دنبال خواهد داشت. بجاست که در عین نظریهپردازی و تحلیل تاریخی، با شیوههای متداول علمی در پی یافتن عوامل موثر بر ایجاد و تداوم این ویژگی در جامعه ایرانی ...
بیشتر
خودمداری را خصلتی تاریخی در روانشناسی جمعی ایرانیان دانستهاند، اما به عقیده نظریهپرداز این نظریه، این خصلت هماکنون نیز در جامعه ایران وجود دارد و آثار نامطلوب خویش را همچنان به دنبال خواهد داشت. بجاست که در عین نظریهپردازی و تحلیل تاریخی، با شیوههای متداول علمی در پی یافتن عوامل موثر بر ایجاد و تداوم این ویژگی در جامعه ایرانی که بسیاری از ناکامیهای تاریخی و معاصر ایرانیان را میتوان منتسب به آن دانست، باشیم. سئوال اصلی این نوشتار این است: عوامل موثر بر خودمداری ایرانیان چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، سعی شده است با تحلیل ثانویه دادههای یک پیمایش معتبر که در شهر تهران انجام شده است، مدل نظریهای بر اساس شاخصهای مورد استفاده در آن پیمایش، طراحی و آزمون کنیم. حجم نمونه این پیمایش تعداد 1256 نفر بوده که با روش نظاممند انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهد که میزان خودمداری بیش از 15 درصد پاسخگویان خیلیکم و کم، بیش از 44 درصد متوسط و بیش از 40 درصد زیاد و خیلیزیاد بوده است. همچنین ضریب همبستگی چندگانه مساوی 446/0M.R= است، ضریب تعیین مساوی 119/0= 2R است و ضریب تعیین تعدیلشده برابر 196/0 است و بیانگر این مطلب است که در حدود 20 درصد از واریانس و تغییرات خودمداری توسط متغیرهای موجود در معادله تبیین میشود. متغیر تقدیرگرایی با دارا بودن اثر کل به اندازه (276/0) در تبیین واریانس متغیر خودمداری از بیشترین قدرت برخوردار است. بعد از این متغیر، بیگانگی اجتماعی و سپس احساس بیقدرتی در مراتب بعدی قرار دارند که هر سه این متغیرها رابطه مثبتی با متغیر خودمداری دارند. بدین معنی که هرچه بر میزان هریک از سه متغیر فوق افزوده شود، میزان خودمداری افراد نیز افزایش مییابد.
مقاله پژوهشی
سید محمد زرگر؛ طیبه رحیمیان
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی هافستد بر پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بهویژه همراه بانک صورت گرفته است. تحقیق پیش رو بر اساس هدف کاربردی و گردآوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی افراد ایرانی بود که حداقل یک حساب بانکی فعال و دستگاه تلفن همراه با قابلیت انجام فعالیتهای مالی ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی هافستد بر پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بهویژه همراه بانک صورت گرفته است. تحقیق پیش رو بر اساس هدف کاربردی و گردآوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی افراد ایرانی بود که حداقل یک حساب بانکی فعال و دستگاه تلفن همراه با قابلیت انجام فعالیتهای مالی داشتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که در مجموع 400 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که مردگرایی، فردگرایی، اجتناب از عدم اطمینان و فاصله قدرت با سهولت استفاده ادراک شده توسط کاربران همراه بانک رابطه مستقیم دارد و رابطه مستقیم مردگرایی و فاصله از قدرت با سودمندی ادراک شده در استفاده از همراه بانک تأیید شد. همچنین تأثیر مستقیم سهولت استفاده ادارک شده از همراه بانک و سودمندی ادراک شده از همراه بانک بر نیت رفتاری نیز تأیید شد.
مقاله پژوهشی
تقی آزادارمکی؛ محمود شارعپور؛ مینو صدیقی کسمایی
چکیده
تا پیش از تغییرات شهری بابلسر در دورة پهلوی اول، این محل عمدتاَ شهرت خود را مدیون هویت بندری، گمرک و شیلاتش بود و با عنوان بندر مشهدسر شناخته میشد. در دوران پهلوی اول، تحولات اقتصادی و فرهنگی خاصی در عرصة جهانی، ملی و محلی دستبهدست هم دادند که بابلسر تغییرات شهری بنیادینی را تجربه کند. مقالة پیشرو، کوشیده است این تحولات را از ...
بیشتر
تا پیش از تغییرات شهری بابلسر در دورة پهلوی اول، این محل عمدتاَ شهرت خود را مدیون هویت بندری، گمرک و شیلاتش بود و با عنوان بندر مشهدسر شناخته میشد. در دوران پهلوی اول، تحولات اقتصادی و فرهنگی خاصی در عرصة جهانی، ملی و محلی دستبهدست هم دادند که بابلسر تغییرات شهری بنیادینی را تجربه کند. مقالة پیشرو، کوشیده است این تحولات را از روایتهای رسمی و غیررسمی تاریخی این منطقه استخراج، تحلیل و تفسیر کند. گردآوری اطلاعات از طریق تاریخ شفاهی، مصاحبه با افراد مطلع کلیدی، بحثهای گروهی و بررسی اسناد، سفرنامهها و روزنامههای چاپ شده بین سالهای ۱۳۰۵ش. تا۱۳۲۰ش. صورت گرفته است. روش این پژوهش، کیفی است و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائة نظریة نهایی، از روش نظریة زمینهای استفاده شده است. یافتههای بهدست آمده شامل هفت مقولة عمده هستند که عبارتاند از: نیاز به برونرفت از اقتصاد بندری (به عنوان شرایط علّی)، آمادگی نیروهای محلی (به عنوان شرایط مداخلهگر)، طبیعت قهار (به عنوان شرایط زمینهای)، مدیریت سازماندهی نیروها و خشونت (به عنوان تعاملها و راهبردها)، تغییر هویت از بندر مشهدسر به شهر بابلسر و تغییر نقش خارجیها (به عنوان پیامدها). مقولة هستهای این پژوهش، «تخریب خلاق» است که سایر مقولات را در بر میگیرد. نتیجه بررسی، حاکی از ایجاد چرخشهای فرهنگی و معنایی وابسته به تحول و چرخش اقتصادی از اقتصاد بندر به اقتصاد ساحلی ـ توریستی است.
مقاله پژوهشی
هادی خانیکی؛ یوسف خجیر
چکیده
این پژوهش به شناسایی نقش مثبت و منفی شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران و میزان استفاده از هر یک از آنها در بین فعالان مدنی شهر تهران پرداخته است. این پژوهش از نوع آمیخته کیفی و کمی و روش آن مصاحبه عمیق و پیمایش بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان مدنی و حزبی که از بین آنها 25 نفر با نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش به شناسایی نقش مثبت و منفی شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران و میزان استفاده از هر یک از آنها در بین فعالان مدنی شهر تهران پرداخته است. این پژوهش از نوع آمیخته کیفی و کمی و روش آن مصاحبه عمیق و پیمایش بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان مدنی و حزبی که از بین آنها 25 نفر با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری فعالان مدنی شهر تهران که از بین آنها 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که مصاحبهشوندگان برای نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران 12 کارکرد ارتباطی، خبری، تبلیغی، آموزشی، بسیجسازی، کمپینسازی، جایگزینی رسانه رسمی، تقویت قدرت اجتماعی نهادها، شفافسازی، جریانسازی، شبکهسازی و سنجش افکار عمومی و 10 کژکارکرد اخبار نادرست و شایعه، سرریزی اطلاعات، انبوه خلق مجازی، حباب گفتگو، سلیبریتیسازی، وجود همبستگی کاذب، درگیری در فضای مجازی و دور شدن از فعالیت مدنی واقعی، تخریب حریم خصوصی فعالان مدنی، غلبه مشارکت مجازی و ابزار ارائه و خودنمایی تعیین کردند. از بین این موارد، فعالان مدنی بیشترین کارکرد شبکههای اجتماعی و پیام-رسانها را در بین فعالان مدنی شهر تهران کارکرد ارتباطی، خبری و آموزشی و کمترین کارکرد را سنجش افکار عمومی، شفافسازی و شبکهسازی و بیشترین کژکارکردی را اخبار نادرست و شایعه، سرریزی اطلاعات و حباب گفتوگو و کمترین کژکارکردی را خودنمایی در فضای مجازی و سلیبریتیسازی مطرح کردند.
مقاله پژوهشی
فاطمه بدیعیفرد؛ مریم صادقی
چکیده
پرخاشگری یکی از انواع روان رنجوری است. برخی از روانشناسان چون فروید، آدلر، هورنای، گوردون آلپورت، مک کری، پل کاستا، فروم و موری نظریاتی را دربارۀ پرخاشگری مطرح کردهاند. در این پژوهش، نظریۀ کارن هورنای به عنوان چارچوب نظری انتخاب شده است؛ زیرا دیدگاه او با داستانهای جامعۀ آماری این پژوهش و همچنین با نحوۀ شخصیتپردازی داستانها، ...
بیشتر
پرخاشگری یکی از انواع روان رنجوری است. برخی از روانشناسان چون فروید، آدلر، هورنای، گوردون آلپورت، مک کری، پل کاستا، فروم و موری نظریاتی را دربارۀ پرخاشگری مطرح کردهاند. در این پژوهش، نظریۀ کارن هورنای به عنوان چارچوب نظری انتخاب شده است؛ زیرا دیدگاه او با داستانهای جامعۀ آماری این پژوهش و همچنین با نحوۀ شخصیتپردازی داستانها، تناسب بیشتری دارد. هورنای، یکی از پیروان فروید در زمینۀ روانکاوی اجتماعی است. وی، افراد روانرنجور را به سه تیپ: 1. مهرطلب ( مطیع) 2. برتریطلب (پرخاشگر) 3. عزلتطلب (منزوی)، تقسیم میکند. برتریطلبی یا پرخاشگری، موضوع اصلی این پژوهش است. از مباحثی که هورنای دربارۀ پرخاشگری مطرح کردهاست؛ شش مؤلفۀ مهم به روش استنتاجی و استنباطی به دست آمد که عبارتاند از: 1. سلطهجویی، بیاعتنایی به دیگران و داشتن توقعات نابجا 2. بدزبانی وتحقیر دیگران 3. بیرحمی4. آشکار کردن بیملاحظۀ خشونت 5. اصالت منفعت و استثمار دیگران 6. جر و بحث شدید و انتقاد از دیگران . بررسیها نشان میدهد که بسامد مؤلفۀ بدزبانی و تحقیر دیگران، از سایر مؤلفهها بیشتر است . روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. چشمانداز پژوهش، نشاندهندۀ آن است که پرخاشگری، یکی از ویژگیهای مهم رفتاری ایرانیان بر اساس داستانهای جمالزاده و هدایت است؛ زیرا در این داستانها شمار زیادی از مصادیق پرخاشگری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
مرتضی شمس؛ اردشیر زابلیزاده
چکیده
این پژوهش کیفی، به دنبال پاسخ این سوال است که مهمترین مضامینی که سازمان صداوسیما میتواند در تولید انواع برنامههای اقناعی خود با هدف ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی، به آنها توجه کند، چیست؟ پژوهش، تبلیغات تجاری صداوسیما را به دلیل ماهیت تولید آنها مدنظر قرار نداده، هرچند بخشی از مضامین به این تولیدات قابل تعمیم ...
بیشتر
این پژوهش کیفی، به دنبال پاسخ این سوال است که مهمترین مضامینی که سازمان صداوسیما میتواند در تولید انواع برنامههای اقناعی خود با هدف ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی، به آنها توجه کند، چیست؟ پژوهش، تبلیغات تجاری صداوسیما را به دلیل ماهیت تولید آنها مدنظر قرار نداده، هرچند بخشی از مضامین به این تولیدات قابل تعمیم است. جامعه آماری پژوهش، نخبگان ارتباطات، روانشناسی و تبلیغات هستند که با نمونهگیری هدفمند،7 عضو انتخاب کردند و با روش مصاحبه عمیق با آنها، اطلاعات گردآوری شد و در90 مضمون اصلی خلاصه گردید. بر اساس نتایج پژوهش، سازمان صداوسیما در امر ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی دارای راهبرد از پیش طراحیشده و مشخص، نبوده و با سیاستهای تجاری و با برخوردی کلیشهای، سهم کمی از تولیداتش را به برنامههای اقناعی به منظور ترغیب مخاطب به حمایت از کالای ایرانی بر اساس دو عنصر استدلال و آگاهیبخشی اختصاص داده است و بیشتر تولیداتش از نوع برنامههای تهییجی تجاری بوده است. صداوسیما میتواند با صداقت و عدم سوگیری جناحی در تولیداتش، اعتبار و اعتماد خود نزد مخاطبان را افزایش داده و با تعدیل سیاستهای تجاری خود، با برنامههای ترغیبی بر اساس دو عنصرآگاهی و استدلال، مخاطبان را به خرید و حمایت از کالای ایرانی ترغیب نماید و اطلاعرسانی دقیق در حوزه کسبوکار، تلاش در ایجاد عدالت و ثبات اقتصادی، شفافسازی فضای تولید، کمک به افزایش کیفیت کالاهای ایرانی با معرفی و ایجاد فضای رقابتی یکسان برای تولیدکنندگان و حمایت از تولیدیهای کوچک و متوسط را در اولویت برنامهسازی خود قرار دهد.
مقاله پژوهشی
فرنوش شمیلی؛ فاطمه غفوریفر؛ مهدی محمدزاده
چکیده
هنر تذهیب یکی از هنرهای تزئینیـکاربردی است که زیرمجموعه هنر کتابآرایی محسوب میشود. قرآنآرایی از جمله بسترهای مناسب برای تجلی این هنر است که از اوایل قرون اسلامی با یکدیگر اجین شدهاند. هنر تذهیب را میتوان در کابردهای مختلف قرآنآرایی از جمله تزئینات صفحات افتتاح، صفحات آغازین جزءها و غیره در قالبهای شمسه یا ...
بیشتر
هنر تذهیب یکی از هنرهای تزئینیـکاربردی است که زیرمجموعه هنر کتابآرایی محسوب میشود. قرآنآرایی از جمله بسترهای مناسب برای تجلی این هنر است که از اوایل قرون اسلامی با یکدیگر اجین شدهاند. هنر تذهیب را میتوان در کابردهای مختلف قرآنآرایی از جمله تزئینات صفحات افتتاح، صفحات آغازین جزءها و غیره در قالبهای شمسه یا سرلوح مشاهده نمود. در طول زمان، تزئینات سرلوح بیشتر مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته و از دوره تیموری و قاجار نمونههای قابل تأملی برجای مانده است. نمونههای تیموری نگهداری شده در موزه آستانه مقدس قم و نمونههای قاجاری ذخیره شده در کتابخانه مرکزی تبریز از ذخایر ارزشمند ملّی در زمینه نسخ قرآنی مذهِّب هستند که تاکنون بررسی شدهاند. این پژوهش ضمن شناسایی و معرفی سرلوح قرآنهای مذکور خصوصیتهای بصری سرلوح قرآنها را با تأکید بر نقوش تزئینی و کیفیت بصری نهفته در این نسخ بررسی میکند. تحقیق حاضر به دو سؤال اساسی پاسخ میدهد: سرلوحهای منتخب قرآنهای عصر تیموری موزه آستانه قم و قرآنهای مذهِّب قاجار کتابخانه مرکزی تبریز از چه ویژگی بصری ـ تزئینی برخوردارند؟ نقاط اشتراک و افتراق در سرلوح قرآنهای تیموری و قاجار موزه آستانه قم و کتابخانه مرکزی تبریز چیستند؟ این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی آثار مورد نظر را با روش تطبیقی ارزیابی کرده است. جمعآوری منابع به صورت کتابخانهای و گردآوری نمونهها با روش میدانی انجام شده است. برآیند تحقیق نشانداد، سرلوح قرآنهای تیموری از نظر تناسب صفحات و نقوش تزئینی از ویژگی منسجم و استحکام بصری در فرم و نقش برخوردار بودهاند، اما ترکیب نقوش سرلوحهای قاجار، ساختاری نسبتاً پراکنده دارد. استفاده از نقوش اسلیمی، ختایی و رنگ طلا و لاجورد با نسبتهای متغیر در هر دو آثار دیده شده است. نظام حاکم در تناسب صفحهآراییهای آثار دو دوره، مبنی بر تناسبات طلایی و مستطیل ایستا بوده و بر اساس ترکیببندی سهکتیبهای و پنج کتیبهای استوار است.
مقاله پژوهشی
محمدرضا حسنائی؛ سعیدهسادات موسوی
چکیده
داستانهای مصور و انیمیشن در ژاپن، از سالهای پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پویایی در گفتمان ملیگرایی این کشور ایفا کردهاند. در دوران جنگ، این رسانهها برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ و تقویت روحیة عمومی بهکار گرفته شدند. در سالهای پس از جنگ نیز به منزله ابزار قدرتمندی برای تسکین زخمهای حاصل از شکست عمل کردهاند. این پژوهش ...
بیشتر
داستانهای مصور و انیمیشن در ژاپن، از سالهای پیش از جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پویایی در گفتمان ملیگرایی این کشور ایفا کردهاند. در دوران جنگ، این رسانهها برای ترغیب جوانان به شرکت در جنگ و تقویت روحیة عمومی بهکار گرفته شدند. در سالهای پس از جنگ نیز به منزله ابزار قدرتمندی برای تسکین زخمهای حاصل از شکست عمل کردهاند. این پژوهش بر آن است تا با انجام مطالعهای تاریخی، قدرت احتمالی این رسانههای تصویری را در جامعة ژاپن ارزیابی کند و سپس به کنکاشی برای پاسخگویی به این پرسش بپردازد که رسانه انیمیشن در ایران، به چه میزان توانسته است در گفتمان هویت ملی مشارکت داشته باشد. بر مبنای یافتههای این مطالعه تطبیقی، میتوان دریافت که هنر داستان مصور به منزله رابط میان کاریکاتورهای سیاسی و رسانة انیمیشن، حلقة گمشدهای است که عدم رشد درخور آن در ایران، یکی از عوامل عدم ورود مضامین اجتماعی و سیاسی به عرصة انیمیشن شده است.
مقاله پژوهشی
زینب بنی اسدی؛ محمدرضا صرفی؛ یدالله آقاعباسی؛ محمدعلی صفورا
چکیده
اقتباس از ادبیات کهن، بهخصوص قصّهها و افسانهها و کشف روابط و مناسبات چندلای افسانه با سبک و سیاق بیانی انیمیشن، یکی از شیوههایی است که امروزه مورد توجّه بسیاری از فیلمنامهنویسان انیمیشن قرار گرفته است. با توجّه به ویژگیهای ساختاری و قابلیتهای شگفتانگیز قصّهها و افسانههای ایرانی برای انطباق با زبان انیمیشن، فراگیری ...
بیشتر
اقتباس از ادبیات کهن، بهخصوص قصّهها و افسانهها و کشف روابط و مناسبات چندلای افسانه با سبک و سیاق بیانی انیمیشن، یکی از شیوههایی است که امروزه مورد توجّه بسیاری از فیلمنامهنویسان انیمیشن قرار گرفته است. با توجّه به ویژگیهای ساختاری و قابلیتهای شگفتانگیز قصّهها و افسانههای ایرانی برای انطباق با زبان انیمیشن، فراگیری زبان رسانه و استفاده از شیوههایی چون اقتباس و بازآفرینی برای تبدیل افسانه به انیمیشن بسیار ضروری مینماید. مقال پیشرو، با بهکارگیری روش اسنادی و با رویکردی توصیفی-تحلیلی، پس از بیان شرایط درامپذیری افسانهها، به نقد تطبیقی عناصر مشترک افسانه و انیمیشن سینمایی «جمشید و خورشید» و چگونگی انتقال این عناصر در فرایند اقتباس از افسانه به انیمیشن میپردازد. بر اساس یافتههای پژوهش، اوّلین گام در تبدیل افسانه به انیمیشن، تحلیل متن افسانه و یافتن ویژگیهای تصویری و مؤلّفههای مختلف دراماتیک آن است. شناخت نقاط قوّت و ضعف افسانهها، اضافه نمودن و یا برجسته کردن عناصر دراماتیک و تقویت مؤلّفههای گوناگون پویانمایی، باعث افزایش حرکت، تعلیق و تصویر در انیمیشن خواهد شد.
مقاله پژوهشی
غلامرضا صدیق اورعی؛ مصطفی غنیزاده؛ هانیه صداقت؛ عاطفه کابلی
چکیده
حجاب به عنوان هنجار اجتماعی، یکی از مهمترین دستورات دینی در حوزه عمومی و جامعه است. این امر دینی در جمهوری اسلامی به عنوان قانون فرض شده است. در سالهای اخیر نمونههایی از کمحجابی در جامعه دیده شده است. این نوشتار، بهدنبال آن است تا با استفاده از روش تحقیق رویش نظریه که روشی کیفی محسوب میشود، به دلایل کنش کمحجابی بپردازد. در ...
بیشتر
حجاب به عنوان هنجار اجتماعی، یکی از مهمترین دستورات دینی در حوزه عمومی و جامعه است. این امر دینی در جمهوری اسلامی به عنوان قانون فرض شده است. در سالهای اخیر نمونههایی از کمحجابی در جامعه دیده شده است. این نوشتار، بهدنبال آن است تا با استفاده از روش تحقیق رویش نظریه که روشی کیفی محسوب میشود، به دلایل کنش کمحجابی بپردازد. در این راستا، با ۲۹ خانمِ کمحجابِ مشهدی مصاحبه صورت گرفته است و پس از فرایند کدگذاری، دو دسته تیپبندی مربوط به میزان رعایت حجاب شرعی و همچنین نگرش آنان به حجاب به دست آمده است؛ سپس دلایل زنان برای کمحجابی کشف شده است. بهصورت کلی، زنان کمحجاب مشهدی در یک فرایند تشدید شونده از تأثیرات اجتماعی و کماهمیت شدن حجاب در ذهن آنان، حجاب خود را به شکل ناقص رعایت میکردند. آنان عموماً حجاب را فاقد کارکردهای اجتماعی و فردی میدانستند. از طرف دیگر، تلقیشان از جامعه این بود که به سمت کمحجابی میرود، بنابراین در جهت همرنگ شدن با جامعه عمل میکنند.