مقاله پژوهشی
نعمتالله فاضلی
چکیده
این مقاله ارائه دیدگاهی درباره تغییر عواطف یا احساسات در ایران معاصر است. در بخش مقدمه مسئله را صورت بندی می کنم و دیدگاه کلی برای تحلیل احساسات در ایران معاصر را این مقاله، ارائه دیدگاهی دربارۀ تغییر عواطف یا احساسات در ایران معاصر است. در بخش مقدمه، مسئله را صورتبندی میکنم و دیدگاه کلی را برای تحلیل احساسات در ایران معاصر شرح ...
بیشتر
این مقاله ارائه دیدگاهی درباره تغییر عواطف یا احساسات در ایران معاصر است. در بخش مقدمه مسئله را صورت بندی می کنم و دیدگاه کلی برای تحلیل احساسات در ایران معاصر را این مقاله، ارائه دیدگاهی دربارۀ تغییر عواطف یا احساسات در ایران معاصر است. در بخش مقدمه، مسئله را صورتبندی میکنم و دیدگاه کلی را برای تحلیل احساسات در ایران معاصر شرح میدهم. در بخش دوم، مباحث نظری و مفهومی را دربارۀ «انگارۀ فرهنگی»، «ساختار احساسات» و الگوهای سهگانۀ عواطف و نظریۀ پیچیدگی تشریح و با الهام و اقتباس از نظریههای ریموند ویلیامز، آلن تورن، سی رایت میلز و ادگار مورن، چارچوبی تحلیلی برای تحلیل مسئله احساسات در ایران تدوین میکنم. بخش اصلی مقاله به تشریح و بیان تفصیلی ساختار احساسات در ایران اختصاص دارد. در اینجا سه الگوی ساختار احساسات در ایران شامل «الگوی رسوبیافته»، «الگوی امروزیشده و مسلط» و «الگوی درحالظهور» را از یکدیگر تفکیک کردهام. درونمایۀ اصلی تحلیل و توصیفی که در اینجا از ساختار احساسات در ایران معاصر ارائه کردهام این است که احساسات، «برساخت اجتماعی» است که با تحولات تاریخی و اجتماعی در هر جامعه ازجمله جامعۀ ایران دگرگون میشود. این دیدگاه در مقابل «رویکرد ذاتپندارانه»ای است که ایرانیان را براساس الگوی احساسات ازلی و تغییرناپذیر تحلیل میکند. هچنین این مقاله از نظر روششناسی، تحلیل مفهومی و فرهنگی است.
مقاله پژوهشی
محمدقلی میناوند
چکیده
ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبههای گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبههای پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهمترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب میشود و کشورهای مستعد گردشگری با بهرهگیری از روشهای مختلف و ازجمله راهاندازی شبکههای تلویزیونی گردشگری تلاش میکنند سهمی ...
بیشتر
ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبههای گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبههای پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهمترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب میشود و کشورهای مستعد گردشگری با بهرهگیری از روشهای مختلف و ازجمله راهاندازی شبکههای تلویزیونی گردشگری تلاش میکنند سهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند. روش این تحقیق تحلیلی ـ توصیفی است و با بهرهگیری از تکنیک مصاحبۀ عمیق و استفاده از دیدگاههای برخی کارشناسان رسانه، ارتباطات و گردشگری، به موضوع چالشها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران پرداخته است. در این بررسی با رعایت اصل اشباع، با 14 نفر از کارشناسان آشنا با موضوع مصاحبه شده است. از دو پرسش اصلی این پژوهش، در یکی به چالشها و مشکلات راهاندازی این شبکه پرداخته شده و در دیگری شناسایی الگوی اوّلیۀ تلویزیون گردشگری داخلی موردتوجه بوده است. نتایج پژوهش حاکی است که بیشتر صاحبنظران مشکلات راهاندازی شبکۀ گردشگری را شامل مشکلات قانونی، سیاسی، اقتصادی و حرفهای دانستهاند. مشکل قانونی، تنها به انحصاریبودن رادیو و تلویزیون مربوط میشود. از نگاه کارشناسان، مشکلات حرفهای شامل پنج مشکل مدیریتی، فنّی، نیروی انسانی، جذب مخاطبان و همچنین رقابت با تلویزیون دولتیاند. همچنین چالشهای مالی و اقتصادی در راهاندازی شبکۀ گردشگری، شامل گرانبودن تولیدات رسانهای و پرهزینهبودن ماهیت کار رسانه عنوان شدهاند. الگوی این شبکۀ گردشگری از نگاه کارشناسان، الگوی رسانۀ خدمت عمومی است؛ رسانهای که باید مخاطبمحور باشد و برنامههای آن با توجه به نیاز مخاطب تولید و پخش شوند.
مقاله پژوهشی
محمدباقر خرمشاد؛ قادر آشنا
چکیده
یکی از مباحث مهم و اساسی دربارۀ داعش این است که بهرغم مخالفتهای جهانی و حملات نظامیِ همهجانبه تحت ائتلافهای دو، سه یا چندگانه علیه داعش، چگونه این گروه تروریستی تا سال 2017 میلادی همچنان ماندگار بوده است. در پاسخ، این مقاله مجموعۀ مؤلفههای متعددی را در ماندگاری این گروه دخیل میداند که در دو سطح درونی و بیرونی تقسیمبندی ...
بیشتر
یکی از مباحث مهم و اساسی دربارۀ داعش این است که بهرغم مخالفتهای جهانی و حملات نظامیِ همهجانبه تحت ائتلافهای دو، سه یا چندگانه علیه داعش، چگونه این گروه تروریستی تا سال 2017 میلادی همچنان ماندگار بوده است. در پاسخ، این مقاله مجموعۀ مؤلفههای متعددی را در ماندگاری این گروه دخیل میداند که در دو سطح درونی و بیرونی تقسیمبندی شدهاند. در سطح درونی عوامل «عامل گفتمانی مؤثر در ماندگاری داعش»، «بهرهبرداری از نارضایتیهای سیاسی ـ اجتماعی»، «توانمندیهای اقتصادی ـ مالی»، «ترس و وحشت» و «تبلیغات» قابل ذکرند و در سطح بیرونی نیز «حمایت قدرتهای بینالمللی»، «تلاش برای توازن قدرت در منطقه»، «امنیت اسرائیل و درگیرسازی جبهۀ مقاومت»، به عنوان شاخصهای مؤثر در ماندگاری این گروه برآورد میشوند. این متغیرها به صورتی بسیار پیچیده و موزون باعث شدهاند تا داعش بهرغم تمام تلاش قدرتهای همسو که برای سرکوب آن میکوشیدند، سالها دوام بیاورد و خسارتهای غیرقابل جبرانی را بر کشورهای عراق و سوریه تحمیل کند و بهعنوان یک تهدید بینالمللی همچنان موجود باشد. چارچوب نظری این پژوهش، اسلام سیاسی و روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. روش گردآوری مطالب، کتابخانهای و اسنادی است.
مقاله پژوهشی
حسن خجسته باقرزاده؛ ملیکا بردبار؛ سید وحید عقیلی
چکیده
امروزه مصرف رسانهها در سراسر جهان بسیار بالاست و با پیشرفت فناوری، فرصتهای بیشتری برای انتخاب مخاطبان در موقعیتها، مکانها و با رفتارهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. این فرصت، سپهر رسانهای را گستردهترکرده و شیوهای را که مخاطبان در آن تعامل و استفاده میکنند، تغییر داده است. در دهههای اخیر، با توجه به تغییرات ...
بیشتر
امروزه مصرف رسانهها در سراسر جهان بسیار بالاست و با پیشرفت فناوری، فرصتهای بیشتری برای انتخاب مخاطبان در موقعیتها، مکانها و با رفتارهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. این فرصت، سپهر رسانهای را گستردهترکرده و شیوهای را که مخاطبان در آن تعامل و استفاده میکنند، تغییر داده است. در دهههای اخیر، با توجه به تغییرات چشمگیر فنّاوری، اقتصاد، سیاست و جامعه، نگرش و نقش مخاطبان رسانه در سراسر جهان بهطور چشمگیری تغییر کرده و این امر به نوبۀ خود بر استراتژیهای رسانهای، تولید محتوا و همچنین تغییر مدلهای تجاری تأثیر گذاشته است. در پژوهش پیشرو، با استفاده از روش تحقیق آیندهپژوهی دلفی و با بررسی دیدگاههای 15 متخصص حوزۀ رسانه، عوامل مؤثر بر چگونگی مصرف مخاطبان آیندۀ رسانه بررسی شده است. یافتهها حاکی از آنند که در آینده مخاطبان هیچگونه محدودیتی در نحوۀ مصرف، ابزار ارتباطی، زمان و مکان استفاده از رسانه ندارند و تحت هر شرایطی میتوانند رسانه را مصرف کنند و از سوی دیگر نقش آنها میتواند بین فرستنده و گیرنده مدام در حال جابهجایی باشد(مدل ارتباطی تعاملی). این مخاطبان قدرت انتخاب در میان طیف گستردهای از محتوا و خدمات از پلتفرمهای مختلف دارند و در نهایت آنها خود میتوانند محتوا را تولید کنند و به مصرفکنندگانی هوشمند، تولید ـ مصرفکننده و تولیدکننده ـ طراح خدمت تبدیل میشوند که همۀ اینها بر اثر تقسیمبندی مخاطبان در محیط همگرایی رسانهای است.
مقاله پژوهشی
محمد حیدرپورکلیدسر؛ منصور وثوقی؛ باقر ساروخانی؛ مصطفی ازکیا
چکیده
تحقیق پیشرو در صدد پاسخگویی به این پرسش اساسی برآمده که مهمترین مانع فرهنگی که در دورۀ پهلوی دوم سبب عدم دستیابی جامعۀ ایران به توسعۀ سیاسی شد چه بوده است؟ دیگر اینکه پهلوی دوم به کمک چه اقدامات اساسیای جامعۀ ایران را از دستیابی به توسعۀ سیاسی محروم کرد؟ این پژوهش با الهام از رویکرد وبری در اهمیت فرهنگ و همچنین رویکرد نوسازی بازنگریشدۀ ...
بیشتر
تحقیق پیشرو در صدد پاسخگویی به این پرسش اساسی برآمده که مهمترین مانع فرهنگی که در دورۀ پهلوی دوم سبب عدم دستیابی جامعۀ ایران به توسعۀ سیاسی شد چه بوده است؟ دیگر اینکه پهلوی دوم به کمک چه اقدامات اساسیای جامعۀ ایران را از دستیابی به توسعۀ سیاسی محروم کرد؟ این پژوهش با الهام از رویکرد وبری در اهمیت فرهنگ و همچنین رویکرد نوسازی بازنگریشدۀ اینگلهارت و با به کارگیری روش تحقیق تاریخی و اسنادی، با مراجعه به کتابخانههای حقیقی و مجازی و بررسی نقّادانه و فیشبرداری از کتابها و اسناد معتبر مرتبط با موضوع این تحقیق و تحلیل و فراتحلیل آنها انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهند که فرهنگ اقتدارگرا و استبدادی حاکم و نظام سیاسی و مدیریت اقتدارگرایانه و استبدادی محمدرضاشاه بر نهادهای مختلف جامعه، باعث تضعیف جامعۀ مدنی، اعمال سانسور شدید در نشر کتابها و مطبوعات، انحلال تشکلهای اجتماعی و فرهنگی مستقل و احزاب سیاسی منتقد وابسته به طبقۀ متوسط جدید و قطع جریان روشنفکری پویا، آزاد، نقّاد و پرسشگر در جامعه شد و به عنوان مهمترین مانع فرهنگی توسعۀ سیاسی، مسبّب ناکامی جامعۀ ایران در دستیابی به توسعۀ سیاسی در دورۀ پهلوی دوم بود.
مقاله پژوهشی
سیدعلیرضا افشانی؛ علیمحمد مزیدی شرفآبادی؛ منیره صدری
چکیده
سواد رسانهای موضوعی است که قدرت درک مخاطبان از نحوۀ کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. بر این اساس، پژوهش پیشرو به بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای جوانان شهر بافق پرداخته است. روش مطالعه از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری ...
بیشتر
سواد رسانهای موضوعی است که قدرت درک مخاطبان از نحوۀ کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. بر این اساس، پژوهش پیشرو به بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای جوانان شهر بافق پرداخته است. روش مطالعه از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. جامعۀ آماری تحقیق، 10696 نفر از جوانان شهر بافق بودند که 384 نفر از آنها با استفاده از شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری اس پی اس اس و اموس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان دادند که بین سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای رابطۀ مستقیم و معنیداری وجود داشت. بین ابعاد سرمایۀ فرهنگی، بُعد عینی قویترین رابطه را با سواد رسانهای داشت. تحلیل مدل معادلۀ ساختاری نیز نشان داد سرمایۀ فرهنگی با ضریب تأثیر 57 درصد، تأثیر مستقیم و معنیداری بر سواد رسانهای دارد.
مقاله پژوهشی
سیدحسین شرفالدین؛ نعمتالله کرم الهی؛ علی وحیدی فردوسی
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با تبیین یک دستگاه نقد دینی بهمنظور تحلیل آثار نمایشی اقتباسی، از منظری انتقادی و با روش تحلیل مضمون، نحوۀ نمایش پیامبران در سریال یوسف پیامبر را تحلیل کند. برای دستیابی به این هدف، از چارچوب مفهومی روایتشناسی و از مباحث مطرح شده در حوزۀ شخصیتپردازی استفاده شده است. با بهرهگیری از «قرآن» به عنوان ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است تا با تبیین یک دستگاه نقد دینی بهمنظور تحلیل آثار نمایشی اقتباسی، از منظری انتقادی و با روش تحلیل مضمون، نحوۀ نمایش پیامبران در سریال یوسف پیامبر را تحلیل کند. برای دستیابی به این هدف، از چارچوب مفهومی روایتشناسی و از مباحث مطرح شده در حوزۀ شخصیتپردازی استفاده شده است. با بهرهگیری از «قرآن» به عنوان یک متن مرجع دینی، الگوی مفهومی اسوهپردازی یعقوب نبی(ع) و یوسف نبی(ع) که مشتمل بر نحوۀ روایت آنها در قرآن است تبیین و بر مبنای الگوی مفهومی تولید شده، نحوۀ شخصیتپردازی یوسف و یعقوب در سریال یوسف پیامبر، به عنوان یکی از آثار دراماتیک اقتباسی پربیننده تحلیل شده است. درخصوص شخصیتپردازی یعقوب سریال میتوانیم بگوییم که نحوۀ پرداختن به مضامین صبر و توکل به عنوان مضامین محوری در اسوهپردازی یعقوب در روایت قرآنی، در سریال به درستی انجام نشده و به این دلیل، یعقوب سریال را نمیتوانیم در نهایت اسوۀ صبر و توکل بدانیم. همچنین مضمون تقوا که یکی از مضامین اصلی در الگوی اسوهپردازی یوسف در قرآن است، در یوسف سریال به درستی نمایش داده نشده است. اما نحوۀ پرداختن به مضمون صبر در یوسف سریال، همسو با این مضمون در روایت قرآنی یوسف(ع) است و این، یکی از نقاط قوت در شخصیتپردازی یوسف سریال به شمار میرود.
مقاله پژوهشی
زینب رجبی؛ خشایار قاضیزاده
چکیده
تأثیرپذیری هنرمند از تحولات اجتماعی موجب تحول در هنر اوست. یکی از دورههای تاریخی ـ اجتماعی خاص ایران که هنر و هنرمندان تحت تأثیر آن قرار گرفتند، زمان وقوع جنگهای جهانی اول و دوم است. همزمانی قحطی و فقر ناشی از این جنگها با کودکی و نوجوانی حسین بهزاد، نگارگر معاصر، سبب شد این هنرمند از اوضاع اجتماعی زمان خود بهشدت متأثر شود. این ...
بیشتر
تأثیرپذیری هنرمند از تحولات اجتماعی موجب تحول در هنر اوست. یکی از دورههای تاریخی ـ اجتماعی خاص ایران که هنر و هنرمندان تحت تأثیر آن قرار گرفتند، زمان وقوع جنگهای جهانی اول و دوم است. همزمانی قحطی و فقر ناشی از این جنگها با کودکی و نوجوانی حسین بهزاد، نگارگر معاصر، سبب شد این هنرمند از اوضاع اجتماعی زمان خود بهشدت متأثر شود. این مقاله با هدف شناخت چگونگی بازتاب وقایع اجتماعی در آثار بهزاد، به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با مطالعات کتابخانهای، ضمن تحلیل و تفسیر مضمون و ساختار بصری آثار هنرمند، این پرسش را دارد که تحولات اجتماعی مؤثر بر زندگی بهزاد چگونه در آثار وی بازتاب یافته است؟ در این مقاله سعی شده زندگی و آثار وی در مضمون و ساختار بر مبنای رویکرد بازتاب تحلیل شود. یافتهها نشان دادند که وقایع اجتماعی در مضمون و با نوآوری فنّی هنرمند در ساختار بصری آثار، بهروشنی بازتاب یافتهاند.