نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکدۀ تجسمی دانشگاه هنر تهران. تهران. ایران
2 دانشیار دانشکدۀ مرمّت دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
3 دانشجوی دکتری پژوهش هنردانشگاه هنر اصفهان
چکیده
قلمهای اولیۀ فارسی که با ملزومات صنعت چاپ به ایران وارد شدند، فرمهایی از حروف را رایج کردند که با ذائقۀ فرهنگی ایرانیان هماهنگ نبوده ولی ضرورت و مزیتی چون سرعت در چاپ، استفاده از آنها را فراگیر و موجب شده است با اندک تغییراتی تا به امروز مورد استفاده قرار گیرند. هدف از نوشتار پیشِرو، استخراج و ارزیابی چالشهای فرهنگی ناشی از کمبود قلمهای فارسی در ایران بوده و بهطور خاص در پی پاسخگویی به این سؤال است که کمبود قلمهای فارسی مناسب در ایران چه اثراتی را در پی داشته و دارد.
روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است و اطلاعات موردنیاز به روش اسنادی از منابع چاپی و الکترونیکی گردآوری شده است. در این نوشتار، چالشهای اصلیِ فرهنگیِ شناساییشده عبارتند از: عدم تنوّعِ کمّی و کیفی و قدیمی بودن اغلب قلمهایِ تایپیِ پرکاربرد فارسی؛ کمبود قلمهای اختصاصی؛ کمبود خانوادۀ کامل اقلام؛ کمبود قلمهای تایپی مناسب و کاربردی در رسانههای الکترونیکی و دیجیتالی؛ کمبود قلم فارسی همآهنگ با قلمهای لاتین و عدم آموزش اصولی طراحی قلم فارسی در مراکز آموزش عالی ایران. وجود این چالشها باعث تغییر زیباییشناسی استفادهکنندگان از قلم فارسی شده و در درازمدّت میتواند موجبات دور شدن جامعه از هویّت فرهنگی ایرانی- اسلامی را فراهم آورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The cultural challenges of designing Persian fonts in Iran
نویسندگان [English]
- sudsbeh salehi 1
- ahmad salehi kakhki 2
- mohammad darvishi 3
1 Associate Professor at the University of Art of Tehran and faculty member of the graphic arts department of Tehran University of Art
2 Assistant Professsor at the Isfahan University of Art and faculty member of Faculty of Restoration
3 faculty member of Graphic Group of the University of Neyshabur(Corresponding Author)
چکیده [English]
The main function of the media is persuasion and obviously, the difficulty of persuading and influencing others cannot be overlooked. In the present research, a selection of methods and principles of persuasion from Islamic texts as well as texts of resistance literature have been extracted in a descriptive-analytical manner; The grounds have been laid according to discourse, the principle of impartiality, the principle of graduality and the principle of synchronicity, that are listed as four essential principles of persuasion. The methods of reasoning, comparison, questioning, allegory and simile, humor, repine, sanctification and the use of myths are among the suggested methods in this research which are recommended to be used according to the dominant discourse in the individual and social domain. Consequently, effective persuasion will be the result of the discourse that also affect the discourse itself. In addition, in cases where the use of these methods were not fruitful, to avoid the advancement of rival discourse, methods such as denunciation and controversy are suggested; these methods are considered complementary to persuasive practices.
کلیدواژهها [English]
- persuasion
- persuasion principles
- persuasion methods
- Discourse