دوره 24 (1402)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
«همشناسی فرهنگی» به‌مثابه الگوی ارتباطات میان‌فرهنگی در قرآن؛ رویکردی تطبیقی

سیدمحمدعلی غمامی؛ علی اصغر اسلامی تنها

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.184556.2796

چکیده
  اندیشۀ «میان‌فرهنگی» پاسخی به بحران «خودمحوری» در جهان معاصر است که در قالب «غرب‌گرایی»، «نژادپرستی» و «تکفیر» پدیدار شده است. سؤال اصلی این پژوهش آن است که تفکر اسلامی چه مسیری را در مواجهه با «دیگری» پیشنهاد می­کند که به دیگرستیزی یا دیگرپرستی نمی­انجامد. در این مقاله، الگوی قرآنی ارتباطات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل وضعیت صنعت بازی‌های ایرانی تلفن همراه برای رقابت در بازارهای جهانی

سیاوش صلواتیان؛ احمدرضا درفشی؛ حمیدرضا جواهریان

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 31-61

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.235576.3109

چکیده
  هر کشوری ترجیح می‌دهد در صنایع مختلف عمدتاً تولیدکننده و صادرکننده باشد تا واردکنندۀ محض؛ اما، در صنایع فرهنگی سخن از ترجیح نیست؛ سخن از ضرورتی اجتماعی و اقتصادی است. صنعت بازی‌های تلفن همراه، به‌عنوان یکی از صنایع فرهنگی و سرگرمی، در یک دهۀ اخیر توانسته رشد چشمگیری از لحاظ اقتصادی و محبوبیت در میان مردم دنیا داشته باشد. هدف پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سیاست‌ها و شیوه‌های جذب ارتباط‌گیران در شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ مورد مطالعه کانال‌های فارسی پرمخاطب در تلگرام

عبدالرحیم قاسمی نژاد؛ محمدصادق نصراللهی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 63-89

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.235804.3112

چکیده
  مسئلة تأثیر بر مخاطب یا ارتباط‌گیر یکی از اساسی‌ترین مسائل در علم فرهنگ و ارتباطات است. ظهور اینترنت و، بالتبع، پیدایش شبکه‌های اجتماعی مجازی، با توجه به ماهیت تعاملی و چندسویة آن، ضمن آنکه اهمیت حوزۀ مخاطب‌شناسی را دوچندان کرده، سازوکار جذب مخاطب را بیش‌ازپیش پیچیده کرده است. میدان رقابت ارتباط‌گران در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه تغییرات در گرایش سه نسل از جوانان شهر تهران به کسب خبر

جهاندار امیری؛ ابراهیم فتحی؛ احمد علی احمدپور

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 91-118

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.242612.3150

چکیده
  خبر ماده اصلی ارتباطات جمعی، از نیازهای اصلی مخاطبان و در صدر تولیدات رسانه‌ها قرار دارد. این پژوهش با تشکیک در اصل عدم‌تغییر گرایش نسل‌های مختلف مخاطبان به کسب خبر ، گرایش سه نسل از جوانان تهرانی را با استفاده از روش شبه پانل گذشته یاد، بررسی و مقایسه کرده است. جامعه آماری جوانان 15 تا 24 ساله شهر تهران در دهه‌های 90، 80 و 70 شمسی است که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
امواج سیاسی برآمده از مناظره‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران: مطالعه اخبار مطبوعات در بازه زمانی دهم تا بیست و چهارم خردادماه 1392

هادی خانیکی؛ کیوان لطفی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 119-148

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.235290.3108

چکیده
  در انتخابات سال 1392 برای دومین بار، مناظره هایی ترتیب داده شد که در آن انتقادات جنجالی مطرح گردید؛ ازاین‌رو تحقیق حاضر به بررسی امواج سیاسی- رسانه‌ای ایجادشده از مناظره‌ها این انتخابات پرداخته است. هر مناظره بازتاب خاصی در رسانه‌های خبری دارد و تحقیق حاضر با استفاده از تحلیل محتوای کمی و کیفی به دسته‌بندی اخبار منبعث از هر مناظره، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناخت رابطۀ میزان تعامل کاربران در اینستاگرام با نحوۀ پرداخت سوژه‌های خبری (مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما و بی‌بی‌سی فارسی)

مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدی‌پور؛ سیدعلی رحمانزاده

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 149-174

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.254254.3213

چکیده
  خبرگزاری صداوسیما، به‌عنوان رسانۀ جریان اصلی در کشور، برای عقب‌نماندن از رسانه‌های رقیب در حوزۀ خبر و اطلاع‌رسانی باید از تمام ظرفیت‌های روز دنیا، ازجمله شبکه‌های اجتماعی مجازی، استفاده کند. لذا، شناخت نحوۀ فعالیت رسانه‌های خبری رقیب در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد. در این پژوهش، ضمن مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل‌سازی نقش عوامل سازمانی در پرسه‌‌زنی اینترنتی کارکنان دانشگاهی با شبکۀ عصبی مصنوعی

ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 175-195

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.252057.3198

چکیده
  پژوهش پیش رو با هدف مدل‌سازی نقش عوامل سازمانی تعارض شغلی و رهبری زهرآگین در پرسه­زنی اینترنتی صورت گرفت. این پژوهش، از نظر راهبرد اصلی، کمّی و، از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی‌ـ‌همبستگی بود. جامعۀ آماری این مطالعه شامل کارکنان ستادی دانشگاه­های جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در چهار سطح تراز عملکرد بین‌المللی، ملی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ممیزی اخلاقی، سیاسی و فرهنگی- اجتماعی آثار سینمایی در حقوق موضوعه و رویه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وحید آگاه

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 197-220

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.240722.3139

چکیده
  مواجهه دولت‏ با مقوله سینما باید به صورت پسینی باشد. روشی آزادی محور که تنها پس از عرضه اثر سینمایی و صرفا در صورت وقوع جرم یا تخلف، مجوز برخورد دارد. اما در ایران، از زمان پیروزی انقلاب نیز، ورود پیشینی یا ممیزی(سانسور)آثار سینمایی برقرار است که طی پژوهش حاضر، اقسام آن در حقوق موضوعه نقد شد. در این مقاله، سه قسم عمده ممیزی«اخلاقی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شریعتی و بنیان‌گذاران جامعه شناسی (بررسی نحوۀ ارتباط اندیشه‌های شریعتی و تفکرات بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی)

رضا تسلیمی طهرانی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 221-248

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.221897.3030

چکیده
  مقالۀ­­ پیش رو تأثیر اندیشه ­های بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی (مارکس، دورکیم و وبر) بر اندیشه­ های علی شریعتی را بررسی می ­کند و همچنین خواستار وضوح نقدهای صورت‌گرفته از سوی شریعتی بر اندیشه­ های متفکران ذکرشده است. در این راه، با استفاده از روش­های اسنادی و تحلیل محتوای کیفی، استنادات شریعتی به نظریات مارکس، دورکیم و وبر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کارکردهای «پیکربندی‌اجتماعی» به‌مثابه هنر اجتماعی با تکیه بر اندیشه‌های جوزف بویز

ساره ملکی؛ احمد نادعلیان؛ محسن مراثی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 249-276

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.234442.3103

چکیده
  پیکربندی‌اجتماعی، نوعی اقدام اجتماعی هنر است که در آن اندیشه، گفت‌وگو نقش اصلی دارند. اصطلاح پیکربندی‌اجتماعی، نخستین بار توسط هنرمند و سیاستمدار آلمانی، جوزف بویز مطرح شد. پژوهش حاضر به‌منظور مطالعه کارکردهای پیکربندی‌اجتماعی به‌مثابه هنر اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش، به مهم‌ترین اندیشه‌های بویز در رابطه با پیکربندی‌اجتماعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاوشی زمینه‌مند در باب چگونگی واسازی خود در شبکۀ روابط درون/ میان فردی در افراد داغدیده در مواجهه با مرگ‌های غیرمنتظره

سیدعلیرضا افشانی؛ علی روحانی؛ نگین نعیمی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 277-314

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.178255.2771

چکیده
  مرگ پدیده‌ای اجتماعی است که دانشمندان علوم اجتماعی ابعاد متفاوتی از آن را مطالعه و بررسی کرده‌اند. در این‌ میان، مرگ‌های غیرمنتظره که به‌واسطۀ تصادف، غرق‌شدگی، آتش‌سوزی و... رخ می‌دهند، علاوه‌ بر پیامدهای جمعیتی، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی نیز دارند که کمتر بررسی شده‌اند. هرروزه تعداد زیادی از شهروندان با مرگ‌های ناگهانی مواجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل موثر بر هویت بریکولاژ در بین نوجوانان و جوانان (مورد مطالعه شهر کرج )

محمد گنجی؛ محمد سلیمان نژاد؛ مهدی حسین زاده فرمی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 315-339

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.206118.2942

چکیده
  با گسترش روابط فرهنگی بین کشورهای متعدد، ساختارهای فرهنگی‌ـ‌هویتی و ارزشی جامعۀ ایران نیز دستخوش تغییراتی شده و در این رهگذر، نوع خاصی از هویت که در جهان با نام هویت بریکولاژ و نیز سیال می‌شناسند در بین جوانان و نوجوانان در حال ظهور است. این هویت، که ماهیتی ترکیبی دارد، عناصری از هویت اسلامی، ایرانی و مدرن را در هم ‌آمیخته و گرایش‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتی‌ها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی

مجید سلیمانی ساسانی؛ مهدی شهبازی؛ سینا قربانی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 341-374

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.330160.3554

چکیده
  فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنش‌ها در بستر رسانه‌های اجتماعی است. هم‌اکنون، رسانه‌های اجتماعی قابلیت‌های ویژه‌ای در شکل‌گیری فرهنگ شهرت دارند. دراین‌بین، اینستاگرام، به‌سبب تصویرمحوربودن و فراهم‌سازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتی‌ها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعۀ پیش رو، از یک‌سو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین عوامل مؤثر بر مشارکت شبکه‌ای کاربران ایرانی در اینستاگرام

فاطمه راه پیمافرد؛ افسانه مظفری؛ داود نعمتی انارکی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، صفحه 375-410

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.261728.3245

چکیده
  هدف این پژوهش تبیین عوامل مؤثر اجتماعی بر مشارکت کاربران ایرانی در اینستاگرام است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح آمیخته از نوع متوالی ‌ـ ‌اکتشافی است. رویکرد پژوهش در بخش کیفی از نوع اکتشافی است و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونۀ موردمطالعۀ بخش کیفی از میان متخصصان علوم ­ارتباطات و جامعه­شناسی که کاربر اینستاگرام ...  بیشتر