دوره 24 (1402)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
انقلابات؛ ظهور جمعی امر قدسی و تأسیس نظم اجتماعی

حسین کچویان؛ اکبر محمدی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 7-35

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.337232.3587

چکیده
  انقلاب‌های کبیر، در تعبیری کلی و خارج از مناقشات نظری به‌عنوان دگرگونی‌های بزرگ و تغییرهای بنیادینی شناخته می‌شوند که نظم اجتماعی پیشین را از میان برده و نظم جدیدی را بنیان‌گذاری می‌کنند. در پاسخ به این مسئله که چگونه این تغییر و دگرگونی و نظم یابی ممکن می‌شود نظریات مختلفی در حوزه علوم اجتماعی بیان‌شده است. اولین صورت‌بندی‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
روابط قدرت دخیل در صورت‎بندی گفتمانی مسئلۀ آب ایران در روزنامه های شرق و ایران

هادی خانیکی؛ سیده ثریا موسوی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 35-62

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.140444

چکیده
  مقالۀ پیش‌‎رو به دنبال شناخت روابط قدرت دخیل در صورت‎بندی گفتمانی مسئلۀ آب ایران در روزنامه‎های شرق و ایران است. به این منظور، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی و با کاربرد الگوی فرکلاف و ون‎دایک، 14 نمونۀ معرف از این روزنامه‎ها در بازۀ زمانی 12/5/1392 تا 29/12/1398 بررسی شده‎اند. طبق یافته‎ها، برخی از متون روزنامۀ شرق با هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاریخ بیداری زنان؛ بازنمایی مسائل زنان و خانواده در روزنامه نگاری دوران مشروطه

محمدحسین شریفی ساعی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 63-98

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.310610.3459

چکیده
   اولین نسل جنبش زنان در ایران، از اواخر قاجار و انقلاب مشروطه ظهور یافتند. آن‌ها با وقوع مشروطه، صاحب نشریه و روزنامه شدند. این نشریات، تنها رسانه­های فراگیر در ایران عصر قاجار قلمداد می­ شدند. نشریات زنان، مهم‌ترین ابزار آن‌ها برای رساندن صدای خود به جامعه و پیگیری جنبش مطالبه­گری در راستای برابری جنسیتی بود. پژوهش حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی تقابل‌های گفتمانی فیلم «به‌وقت شام» با رویکرد وَن لیوون

علی مومنی؛ مسعود کوثری

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.332857.3567

چکیده
  هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی تقابل‌های گفتمانی فیلم «به‌ وقت شام» است. این فیلم با حمایت مالی سازمان هنری رسانه‌‌ای اوج ساخته شده ‌است. حاکمیت سیاسی ایران بنا به دلایل سیاسی، نظامی و اجتماعی به مقابله با داعش در جنگ سوریه و عراق پرداخت. فیلم به وقت شام نیز سعی در بازنمایی حضور خلبانان ایرانی در سوریه و تقابل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوی مدیریت کیفیت محتوا در روزنامه‌های محلی ایران

امیدعلی مسعودی؛ سیده طناز جعفری؛ داود نعمتی انارکی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 125-148

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.317852.3511

چکیده
  مطبوعات محلی در برابر مطبوعات سراسری کشور به دلایل گوناگون ازجمله ناتوانی در ارائۀ محتوای موردنیاز مخاطبان، قدرت رقابت ندارند. هدف این مطالعه طراحی الگوی مدیریت کیفیت محتوا در روزنامه‌های محلی ایران است تا محتوای آن‌ها ارتقا یابد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی ـ اکتشافی انجام یافت. جامعۀ پژوهشی شامل اساتید، صاحب‌نظران و فعالان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان به‌مثابه تحلیل پراکسیس؛ یک تکنیک اجرای تجربی

محمد فرهادی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 191-208

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.329859.3551

چکیده
  هدف اصلی این مقاله پیشنهاد یک تکنیک برای اجرای تجربی تحلیل گفتمان است. در این راستا استدلال می‌کند، گفتمان به‌واسطۀ ریشه‌های نظری و فلسفی خود قرابت بسیاری با مفهوم پراکسیس دارد. بر اساس این پیشینۀ فکری، گفتمان را می‌توان واجد وجوه مادی و عملی دانست تا جایی که می‌توان گفتمان و پراکسیس را در کنار هم تحلیل کرد. اهمیت این برداشت در این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل نحوۀ بازنمایی غذا در برنامه های تغذیه ای تلویزیون داخلی

غزاله حسنیان؛ سیدمحسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 149-190

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.248184.3168

چکیده
  رسانه ­ها بر فرهنگ تغذیه و آداب تغذیه اثر دارند، اما به نظر ­می ­رسد که برنامه مدون، منسجم و دارای راهبردی سازمان­ یافته برای محتوای برنامه­ های تغذی ه­ای رسانه­ ای در ایران وجود نداشته باشد. خلاء نظارت مدیریت­ یافته بر تولیدات رسانه ­ای و محتوای ارائه شده، مسأله بزرگی است که می­ تواند به فرهنگ مخاطب و در نهایت جامعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش صداوسیما در توسعۀ بازار بازی های دیجیتال ایرانی با رویکرد راهبرد اقیانوس آبی

سید محسن خاتمی مقدم؛ مهرداد بذرپاش

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 209-238

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.262857.3250

چکیده
  در حال حاضر، مرزهای بازار بازی­ های دیجیتال در کشور ایران مساحت کوچکی را در جغرافیای بزرگ بازار جهانی بازی ­های دیجیتال اشغال کرده است. بزرگ‌کردن این مساحت نیازمند همکاری تمامی بازیگرانِ این حوزه از طریق ورود به عرصه ­های جدید (اقیانوس آبی) و تمرکز بر تصاویر به ­دست ­آمده از فعالیت­ های آینده ­پژوهی است. ازاین ­رو، این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سرمایۀ فرهنگی و ذائقۀ فرهنگی مصرف کتاب در میان شهروندان شهر تهران

مهدی نجفی؛ بهرام قدیمی؛ صدیقه محمد اسماعیل؛ علی باصری؛ زهرا علی پوردرویشی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 239-260

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.283593.3368

چکیده
  مطالعۀ کتاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصادیق ذائقۀ فرهنگی شهروندان، از موضوع­های مهم و نگرانی‌های بزرگ کشورهای در حال توسعه است تا جایی که اهمیت کتابخوانی، یکی از اجزاء بنیادین در توسعه به مفهوم کلی و از ابزارهای توسعه اقتصادی است. ازاین‌رو؛ این پژوهش با هدف تحلیل رابطه «سرمایه فرهنگی و ذائقه فرهنگی شهروندان شهر تهران درزمینۀ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مؤلفه های نشر حرفه ای و پیامدهای حرفه ای نبودن نشر ایران؛ با رویکرد نظریه داده‌بنیاد

هاجر ابراهیمی؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب‌الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 261-286

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.317803.3495

چکیده
  پژوهش در زمرۀ پژوهش‌های کیفی و مبتنی بر روش نظریه­پردازی داده‌بنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه ­گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری داده‌های با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبه­ها پیاده‌سازی و کدگذاری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی عوامل مؤثر بر جذابیت سایت‌های خبری

فاطمه محمدی سیجانی؛ فائزه تقی پور؛ حمیدرضا پیکری

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 287-316

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.285586.3354

چکیده
  این پژوهش به‌منظور شناسایی عوامل جذابیت رسانه­ های مجازی در حوزه خبر انجام‌ شده است. جامعۀ آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرنگاران، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران در حوزه خبر است. روش جمع­آوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده و هدف نگارنده پاسخ به این سؤال است که چه عواملی بر نحوی استفاده مخاطبان از وب‌سایت‌های خبری تأثیر می‌گذارند؟ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
گفتمان‌کاوی برنامه معرفتی تلویزیون؛ مورد مطالعه: مجله علوم انسانی زاویه

مهرزاد بهمنی؛ سیدمحمد مهدیزاده؛ سیدجمال‌الدین اکبرزاده جهرمی

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، صفحه 317-345

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.303140.3432

چکیده
  رسانه ­ها در صورت­ بندی­های فرهنگی جامعه، نقش محوری ایفا می ­کنند و این بازی را نه فقط با بازتاب دادن فرهنگ، بلکه با شرکت در فرهنگ­سازی به اجرا می ­گذارند. در این مقاله با تمرکز بر متون تولیدی برای مخاطب نخبه، تلاش شده است، محتوای مختص برای این‌گونه از مخاطبان، مورد واکاوی قرار گیرد و نحوه بازنمایی مباحث فکری و اندیشگانی ...  بیشتر