مقاله پژوهشی
حسین کچویان؛ اکبر محمدی
چکیده
انقلابهای کبیر، در تعبیری کلی و خارج از مناقشات نظری بهعنوان دگرگونیهای بزرگ و تغییرهای بنیادینی شناخته میشوند که نظم اجتماعی پیشین را از میان برده و نظم جدیدی را بنیانگذاری میکنند. در پاسخ به این مسئله که چگونه این تغییر و دگرگونی و نظم یابی ممکن میشود نظریات مختلفی در حوزه علوم اجتماعی بیانشده است. اولین صورتبندیها ...
بیشتر
انقلابهای کبیر، در تعبیری کلی و خارج از مناقشات نظری بهعنوان دگرگونیهای بزرگ و تغییرهای بنیادینی شناخته میشوند که نظم اجتماعی پیشین را از میان برده و نظم جدیدی را بنیانگذاری میکنند. در پاسخ به این مسئله که چگونه این تغییر و دگرگونی و نظم یابی ممکن میشود نظریات مختلفی در حوزه علوم اجتماعی بیانشده است. اولین صورتبندیها از چگونگی نظمیابی جامعه بهواسطه نظریهپردازان قرارداد اجتماعی و سپس اقتصاددانان سیاسی انجام گرفت. پرسش هابزی، اما در مرکزیت تمامی بررسیها قرار دارد؛ چگونه امکان دارد که افرادی با امیال متفاوت یک جامعه را تشکیل بدهند، چگونه ممکن است خواستهای متفاوت بدنمندی واحدی را ممکن کنند؟ جامعهشناسی با صورتهای متفاوت قراردادگرایی که امر اجتماعی را بهوسیله امری خارج از منطق اجتماع تحلیل میکردند مخالفت کرد؛ جامعهشناسی پرسش از نظم اجتماعی را درون مناسبات جمعی انسانها بررسی کرد؛ دورکیم در پاسخ به این مسئله از تجربه جامعه بهعنوان عنصر پیونده دهنده ارزشی نام میبرد و وبر کاریزما را بهعنوان ارزشگذاری میداند که افراد از طریق تسلیم یا ایمان به کاریزما با یکدیگر پیوند برقرار میکنند. مفاهیمی مانند امر قدسی، غلیان جمعی، جوشوخروش جمعی، کاریزما و خلسههای جمعی در دورکیم و وبر با یکدیگر همپوشانی دارند که امکان فهم تغییرات بزرگ اجتماعی بهواسطه ترکیب این مفاهیم را مهیا میکنند. ازآنجهت که انقلابها رخداد دگرگونکننده و نظم بخش حیات اجتماعی هستند؛ از طریق تحلیل وضعیت و ماهیت انقلابها میتوان به پرسش چگونگی شکلگیری نظم اجتماعی پاسخ داد.
مقاله پژوهشی
هادی خانیکی؛ سیده ثریا موسوی
چکیده
مقالۀ پیشرو به دنبال شناخت روابط قدرت دخیل در صورتبندی گفتمانی مسئلۀ آب ایران در روزنامههای شرق و ایران است. به این منظور، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی و با کاربرد الگوی فرکلاف و وندایک، 14 نمونۀ معرف از این روزنامهها در بازۀ زمانی 12/5/1392 تا 29/12/1398 بررسی شدهاند. طبق یافتهها، برخی از متون روزنامۀ شرق با هدف ...
بیشتر
مقالۀ پیشرو به دنبال شناخت روابط قدرت دخیل در صورتبندی گفتمانی مسئلۀ آب ایران در روزنامههای شرق و ایران است. به این منظور، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی و با کاربرد الگوی فرکلاف و وندایک، 14 نمونۀ معرف از این روزنامهها در بازۀ زمانی 12/5/1392 تا 29/12/1398 بررسی شدهاند. طبق یافتهها، برخی از متون روزنامۀ شرق با هدف زمینهسازی برای اجرای برنامهها و سیاستگذاریهای دولتهای یازدهم و دوازدهم منتشر شده است. در روزنامۀ ایران نیز نقش مسئولان و سیاستگذاران در ایجاد بحران و مسئولیت آنان در حل آن کماهمیت قلمداد میشود. برخی از متون این روزنامه غیرمستقیم در خدمت توجیه علت ناموفقبودن دولتهای یازدهم و دوازدهم در حل بحران آب و کاهش مطالبات مردم از دولت است. در روزنامۀ ایران، مردم بهعلت مشارکتنکردن در حل بحران سرزنش میشوند. به این ترتیب، ساختارهایی که مانع از مشارکت مردم در مسائل میشوند رؤیتناپذیر میشوند و مشارکت مردم به صرفهجویی تقلیل مییابد. این روزنامه جامعه را ناجی آب جلوه میدهد و آنان را از تغییر سیاستگذاریهای دولتی دلسرد میکند. بر اساس نتایج، اثر قدرتهای سیاسی و اقتصادی بر صورتبندی گفتمان مسئلۀ آب در این روزنامهها مشهود است. رسانههای موردبررسی، بهجای اینکه نمایندۀ مردم باشند، به سخنگوی دولت تبدیل شدهاند. پرداختن به مسئلۀ آب به بهانهای برای ناکارآمد جلوهدادن جناح مخالف، کاهش انتظارات از دولتهای یازدهم و دوازدهم و رفع مسئولیت از قوۀ مجریه و نمایندگان مجلس تبدیل شده است.
مقاله پژوهشی
محمدحسین شریفی ساعی
چکیده
اولین نسل جنبش زنان در ایران، از اواخر قاجار و انقلاب مشروطه ظهور یافتند. آنها با وقوع مشروطه، صاحب نشریه و روزنامه شدند. این نشریات، تنها رسانههای فراگیر در ایران عصر قاجار قلمداد می شدند. نشریات زنان، مهمترین ابزار آنها برای رساندن صدای خود به جامعه و پیگیری جنبش مطالبهگری در راستای برابری جنسیتی بود. پژوهش حاضر ...
بیشتر
اولین نسل جنبش زنان در ایران، از اواخر قاجار و انقلاب مشروطه ظهور یافتند. آنها با وقوع مشروطه، صاحب نشریه و روزنامه شدند. این نشریات، تنها رسانههای فراگیر در ایران عصر قاجار قلمداد می شدند. نشریات زنان، مهمترین ابزار آنها برای رساندن صدای خود به جامعه و پیگیری جنبش مطالبهگری در راستای برابری جنسیتی بود. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مسائل و مطالبات خانوادگی زنان در مطبوعات عصر مشروطه است. در این راستا، تمام شمارههای باقیمانده از هفت نشریه زنان در دوران مشروطه (شامل نشریات «دانش»، «شکوفه»، «زبان زنان»، «نامه بانوان»، «جهان زنان»، «عالم نسوان» و «مجله جمعیت نسوان وطنخواه») با روش تحلیل مضمون، مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان داد که در نشریات زنان در عصر مشروطه، خانواده ایرانی کانون دغدغه ها و مطالبات گوناگون بوده است. در این نشریات، سلطه پدرسالاری، ریشه تمام مسائل و مشکلات زنان قلمداد میشد که پیامدهای گوناگونی چون ازدواج اجباری دختران، کودک همسری آنها، چندهمسری مردان، طلاق های آسان زنان توسط مردان، خشونت های خانگی علیه زنان، ممانعت از اشتغال زنان، زنانه شدن فقر و گسترش روسپیگری و امثال آن را برای زنان ایرانی به همراه آورده بود. زنان در نشریات خود در یک نبرد گفتمانی با ایدئولوژی پدرسالاری و مصادیق متعدد آن قرار گرفتند. آنها با تضعیف گفتمان جنسیتی حاکم در عرصه های مختلف، می کوشیدند که زمینه تغییر قوانین خانواده در کشور را مهیا سازند تا از این طریق، پیامدهای پدرسالاری در زنان و خانواده را مهار کنند.
مقاله پژوهشی
علی مومنی؛ مسعود کوثری
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی تقابلهای گفتمانی فیلم «به وقت شام» است. این فیلم با حمایت مالی سازمان هنری رسانهای اوج ساخته شده است. حاکمیت سیاسی ایران بنا به دلایل سیاسی، نظامی و اجتماعی به مقابله با داعش در جنگ سوریه و عراق پرداخت. فیلم به وقت شام نیز سعی در بازنمایی حضور خلبانان ایرانی در سوریه و تقابل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی تقابلهای گفتمانی فیلم «به وقت شام» است. این فیلم با حمایت مالی سازمان هنری رسانهای اوج ساخته شده است. حاکمیت سیاسی ایران بنا به دلایل سیاسی، نظامی و اجتماعی به مقابله با داعش در جنگ سوریه و عراق پرداخت. فیلم به وقت شام نیز سعی در بازنمایی حضور خلبانان ایرانی در سوریه و تقابل آنها با داعش را داشتهاست. در این پژوهش، فیلم مورد مطالعه بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی ون لیوون، تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که فیلم در حال بازنمایی بازیگران در دو قطب داعشی و غیرداعشی است؛ بدینترتیب داعشیها افرادی بنیادگرا، مطلقگرا، درشتاندام، تندخو و متوحش و غیرداعشیها انسانهایی متمدن، با اندام مناسب و مطابق با هنجارهای معمول بشری بودهاند. قطببندی گفتمانی فیلم با قطببندی مورد نظر قدرت ایران، تطابق دارد؛ بهعبارتی شاهد «سراسربینی» فوکویی دولت ایران به منظور اشاعۀ باورها و گفتمان موردنظر خود برای اخذ تأیید ملت، هستیم. همچنین هر دو قطب داعشی/غیرداعشی، پرتوتایپهایی را نسبت به یکدیگر دارند؛ بهعبارتی دیگر داعشیها تمام افراد غیر از تفکر خود را دشمن دین و خداوند میخوانند و در مقابل غیرداعشیها نیز تمام داعشیها را افرادی غیرمنطقی و متوحش میخوانند.
مقاله پژوهشی
امیدعلی مسعودی؛ سیده طناز جعفری؛ داود نعمتی انارکی
چکیده
مطبوعات محلی در برابر مطبوعات سراسری کشور به دلایل گوناگون ازجمله ناتوانی در ارائۀ محتوای موردنیاز مخاطبان، قدرت رقابت ندارند. هدف این مطالعه طراحی الگوی مدیریت کیفیت محتوا در روزنامههای محلی ایران است تا محتوای آنها ارتقا یابد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی ـ اکتشافی انجام یافت. جامعۀ پژوهشی شامل اساتید، صاحبنظران و فعالان ...
بیشتر
مطبوعات محلی در برابر مطبوعات سراسری کشور به دلایل گوناگون ازجمله ناتوانی در ارائۀ محتوای موردنیاز مخاطبان، قدرت رقابت ندارند. هدف این مطالعه طراحی الگوی مدیریت کیفیت محتوا در روزنامههای محلی ایران است تا محتوای آنها ارتقا یابد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی ـ اکتشافی انجام یافت. جامعۀ پژوهشی شامل اساتید، صاحبنظران و فعالان حوزه روزنامههای محلی بوده است که از میان آنها با روش نمونهگیری نظری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بهواسطۀ مصاحبۀ عمیق نیمه ساختاریافته، به تعداد 12 نفر ادامه یافت. تحلیلهای صورت گرفته بهواسطۀ روش داده بنیاد از طریق کدگذاری استراوس و کوربین در سه سطح باز، محوری و انتخابی در نرمافزار مکس کیو دا 2020 انجام شد. سپس مفاهیم در قالب مدل پارادایمی (شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینهای، مداخلهگر و پیامدها) ارائه و روایی و پایایی آن نیز بر اساس روش سه سویه سازی تأیید شد. نتایج نشان داد که محتوای مطالب مطبوعات محلی میتواند در جذب مخاطبان مؤثر باشد. در این راه، روزنامههای محلی ایران نیاز به نوآوری در شیوه نگارش، کنترل، پایش و هدفگذاری درست، توجه به مسائل روز جامعه و غیره در ارائۀ محتوا دارد تا بتواند بر مبنای الگوی ارائهشده، مدیریت محتوای خود را بهبود بخشیده و اثربخشی آن را در افکار جامعه افزایش دهد.
مقاله پژوهشی
محمد فرهادی
چکیده
هدف اصلی این مقاله پیشنهاد یک تکنیک برای اجرای تجربی تحلیل گفتمان است. در این راستا استدلال میکند، گفتمان بهواسطۀ ریشههای نظری و فلسفی خود قرابت بسیاری با مفهوم پراکسیس دارد. بر اساس این پیشینۀ فکری، گفتمان را میتوان واجد وجوه مادی و عملی دانست تا جایی که میتوان گفتمان و پراکسیس را در کنار هم تحلیل کرد. اهمیت این برداشت در این ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله پیشنهاد یک تکنیک برای اجرای تجربی تحلیل گفتمان است. در این راستا استدلال میکند، گفتمان بهواسطۀ ریشههای نظری و فلسفی خود قرابت بسیاری با مفهوم پراکسیس دارد. بر اساس این پیشینۀ فکری، گفتمان را میتوان واجد وجوه مادی و عملی دانست تا جایی که میتوان گفتمان و پراکسیس را در کنار هم تحلیل کرد. اهمیت این برداشت در این است که هم گفتمان را از برداشتهای ذهنی رها میکند و هم پراکسیس را به مفهومی قابلمطالعۀ تجربی بدل میکند. تکنیک موردنظر معیار اعتبار انضمامیتری دارد و کمتر به ذهنیت محقق وابسته است. نتیجه پژوهش با مرور یک مثال، نحوۀ استخراج نشانههای معنادار که در کنار هم منظومۀ منسجمی پدید میآورند را نشان میدهد. در این رویکرد گفتمان بهمثابه بازی زبانی مطالعه میشود که در آن ذهن و عین مقولاتی در هم تنیده ارزیابی میشوند. این تکنیک سازگاری بیشتری با نظریات تلفیقگرایانه معاصر در جامعهشناسی نشان میدهد.
مقاله پژوهشی
غزاله حسنیان؛ سیدمحسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی
چکیده
رسانه ها بر فرهنگ تغذیه و آداب تغذیه اثر دارند، اما به نظر می رسد که برنامه مدون، منسجم و دارای راهبردی سازمان یافته برای محتوای برنامه های تغذی های رسانه ای در ایران وجود نداشته باشد. خلاء نظارت مدیریت یافته بر تولیدات رسانه ای و محتوای ارائه شده، مسأله بزرگی است که می تواند به فرهنگ مخاطب و در نهایت جامعه ...
بیشتر
رسانه ها بر فرهنگ تغذیه و آداب تغذیه اثر دارند، اما به نظر می رسد که برنامه مدون، منسجم و دارای راهبردی سازمان یافته برای محتوای برنامه های تغذی های رسانه ای در ایران وجود نداشته باشد. خلاء نظارت مدیریت یافته بر تولیدات رسانه ای و محتوای ارائه شده، مسأله بزرگی است که می تواند به فرهنگ مخاطب و در نهایت جامعه آسیب برساند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل نحوه بازنمایی غذا و چگونگی محتوای برنامه های تغذیه ای تلویزیون داخلی ایران است. روش تحقیق مبتنی بر رویکرد تحلیل محتوای کیفی است. در این مطالعه بر اساس روش مایرینگ داده ها ضبط و گردآوری، پیاده سازی، تقلیل، استنباط و تحلیل میشوند. برای جمع آوری داده ها، سه برنامه از شبکه های فارسیزبان داخلی بهعنوان نمونه انتخاب شده است. روش نمونه گیری هدفمند انتخابی است. یافتهها نشان داد 6 مقوله نمود فرهنگ در برنامه های غذایی تلویزیونی، طبخ غذا، جامعه شناسی تغذیه، وضعیت تجملگرایی، اوقات فراغت و ظاهر و ساخت برنامه همراه با زیرمقوله های آنها در برنامه های تغذیه ای تلویزیون داخلی نمایش داده شده است. از بررسی برنامه های این پژوهش مشخص شد وضعیت برنامه های تغذیه داخلی شامل مواردی چون الگوسازی و بازنمایی فرهنگ، نمایش تجمل گرایی، حضور دین در حوزه تغذیه، نادیده گرفتن طبقات اجتماعی و نبود جلوه های بصری است. تلویزیون در انتقال ارزش ها، تغییر نگرش و رفتار و هدایت سبک زندگی و فرهنگ جامعه نقش پررنگی دارند. شیوه تغذیه میتواند باعث تغییر در تفکر، عادات، ارزش های جوامع شده و درنهایت بر فرهنگ اثر بگذارد. لازم است سیاستها و راهبردهای تولیدات برنامه های غذایی سالم در رسانه در راستای حفظ هویت فرهنگ تغذیه ایرانی با توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی نظارت کافی و دقیقی بر برنامه ها داشته باشند.
مقاله پژوهشی
سید محسن خاتمی مقدم؛ مهرداد بذرپاش
چکیده
در حال حاضر، مرزهای بازار بازی های دیجیتال در کشور ایران مساحت کوچکی را در جغرافیای بزرگ بازار جهانی بازی های دیجیتال اشغال کرده است. بزرگکردن این مساحت نیازمند همکاری تمامی بازیگرانِ این حوزه از طریق ورود به عرصه های جدید (اقیانوس آبی) و تمرکز بر تصاویر به دست آمده از فعالیت های آینده پژوهی است. ازاین رو، این ...
بیشتر
در حال حاضر، مرزهای بازار بازی های دیجیتال در کشور ایران مساحت کوچکی را در جغرافیای بزرگ بازار جهانی بازی های دیجیتال اشغال کرده است. بزرگکردن این مساحت نیازمند همکاری تمامی بازیگرانِ این حوزه از طریق ورود به عرصه های جدید (اقیانوس آبی) و تمرکز بر تصاویر به دست آمده از فعالیت های آینده پژوهی است. ازاین رو، این مقاله قصد دارد، با بهرهگیری از راهبرد اقیانوس آبی و استفاده از دو روش دلفی و سناریونویسی، عوامل تأثیرگذار و سناریوهای محتمل در خصوص «نقش سازمان صداوسیما در توسعۀ بازار بازی های دیجیتال ایرانی با رویکرد راهبرد اقیانوس آبی» را شناسایی کند. در این پژوهش از نرمافزار Micmac برای شناسایی پیشرانها و از نرمافزار Scenario Wizard برای تعیین عدم قطعیت های کلیدی موجود در دیدگاههای 27 نفر از خبرگان حوزه های آینده پژوهی، بازی های دیجیتال و رسانه استفاده شد و بر اساس آن، با ایجاد دو محور عدم قطعیت کلیدی «راه اندازی کانال تلویزیونی بازی» و «رگولاتوری و تنظیمگری» به همراه وضعیت های محتملشان، چهار فضا برای سناریوپردازی به دست آمد. سپس، با تلفیق سناریوهای چهارگانه با ابزار چهاربخشی «حذفـکاهشـافزایشـخلق»، سیمای راهبردی حرکت سازمان صداوسیما بهسوی اقیانوس آبی مشخص شد. نتایج پایانی نشان داد که سازمان صداوسیما در بُردی دوسویه میتواند با بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های به دست آمده از کانال تلویزیونی بازی های دیجیتال، علاوه بر خلق مطلوبیتی جدید برای جذب غیرمشتری های سازمان (فعالیت در اقیانوس آبی)، با افزایش نرخِ پذیرش بازی های رایانه ای در جامعه سهم هر کس (خانواده، سرمایه گذار، بازیساز و...) را در بزرگسازی سبد مصرف بازی های دیجیتال و به دنبال آن، توسعۀ بازار بازی های دیجیتال کشور آشکار کند.
مقاله پژوهشی
مهدی نجفی؛ بهرام قدیمی؛ صدیقه محمد اسماعیل؛ علی باصری؛ زهرا علی پوردرویشی
چکیده
مطالعۀ کتاب بهعنوان یکی از مهمترین مصادیق ذائقۀ فرهنگی شهروندان، از موضوعهای مهم و نگرانیهای بزرگ کشورهای در حال توسعه است تا جایی که اهمیت کتابخوانی، یکی از اجزاء بنیادین در توسعه به مفهوم کلی و از ابزارهای توسعه اقتصادی است. ازاینرو؛ این پژوهش با هدف تحلیل رابطه «سرمایه فرهنگی و ذائقه فرهنگی شهروندان شهر تهران درزمینۀ ...
بیشتر
مطالعۀ کتاب بهعنوان یکی از مهمترین مصادیق ذائقۀ فرهنگی شهروندان، از موضوعهای مهم و نگرانیهای بزرگ کشورهای در حال توسعه است تا جایی که اهمیت کتابخوانی، یکی از اجزاء بنیادین در توسعه به مفهوم کلی و از ابزارهای توسعه اقتصادی است. ازاینرو؛ این پژوهش با هدف تحلیل رابطه «سرمایه فرهنگی و ذائقه فرهنگی شهروندان شهر تهران درزمینۀ مصرف یا مطالعه کتاب» انجام گرفته است. روش پژوهش، تحلیلی ـ توصیفی و به صورت پیمایشی (پرسشنامه) دادههای تحقیق گردآوری شده است. جامعۀ آماری شهروندان بالای 15 سال شهر تهران است. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای در پنج ناحیه (شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز) و حجم نمونه، با استفاده از جدول حجم نمونه مورگان به تعداد 400 نفر انتخاب گردیده است. روایی ابزار پژوهش صوری و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (کل) 885/0 به دست آمده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد؛ بین متغیرهای مستقل تحصیلات فرد (401/0)، انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری (538/0)، علاقه به مطالعه کتاب (602/0)، مصرف موسیقی (595/0) و مصرف فیلم و سریال (410/0) و متغیر وابسته یعنی ذائقه فرهنگی مصرف کتاب، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نیز حاکی از وجود تفاوت معنیدار در ذائقه فرهنگی مصرف کتاب بهتناسب سرمایه فرهنگی افراد دارد. به عبارتی؛ هرچقدر سرمایۀ فرهنگی افراد بیشتر باشد ذائقۀ فرهنگی آنها در انواع مختلف کتب (کلیات، اجتماعی، دین، فلسفه و روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، هنر، سرگرمی و ورزش، ادبیات، فنون، علوم، زبان) بیشتر و متفاوت یا متنوع خواهد بود.
مقاله پژوهشی
هاجر ابراهیمی؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه بابالحوائجی؛ نجلا حریری
چکیده
پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کیفی و مبتنی بر روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادههای با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبهها پیادهسازی و کدگذاری ...
بیشتر
پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کیفی و مبتنی بر روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادههای با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبهها پیادهسازی و کدگذاری شدند و در نهایت مقوله محوری با شناختن پیامدها، راهبردها، زمینه ها، شرایط علی و مداخله گرها بهدست آمد. بر اساس نتایج، درک درست ماهیت نشر، داشتن دانش تخصصی و روزآمد و برخورداری از امکانات و تجهیزات از عوامل اصلی شکلگیری نشر حرفهای است. برای رسیدن به نشر حرفهای لازم است راهبردهایی نظیر توجه به مکانیزمهای اقتصاد نشر، برنامهریزی و بازاریابی مناسب و فناوریهای نوین مورد توجه جدی فعالان نشر قرار گیرد و سیاست مناسبی در خصوص اشتغال تماموقت ناشران، حمایت از فعالان نشر، فرهنگسازی و استفاده از فناوریهای نوین در پیش گرفته شود. کاهش وابستگی بهدولت، بیتوجهی به قوانین نشر، تداخل صنفی، مشکلات اقتصادی و پایین بودن کیفیت کتابها از جمله مشکلاتی است که بایستی در کانون توجه فعالان، برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه نشر قرار گیرد و مجموع این اقدامات میتواند به تولید آثار با کیفیت و متناسب با نیاز بازار منجر شود و همچنین به فعالیت تخصصی ناشران که بهحرفهای شدن نشر منتج میشود، کمک نماید.
مقاله پژوهشی
فاطمه محمدی سیجانی؛ فائزه تقی پور؛ حمیدرضا پیکری
چکیده
این پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل جذابیت رسانه های مجازی در حوزه خبر انجام شده است. جامعۀ آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرنگاران، اساتید دانشگاه و صاحبنظران در حوزه خبر است. روش جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده و هدف نگارنده پاسخ به این سؤال است که چه عواملی بر نحوی استفاده مخاطبان از وبسایتهای خبری تأثیر میگذارند؟ ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل جذابیت رسانه های مجازی در حوزه خبر انجام شده است. جامعۀ آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرنگاران، اساتید دانشگاه و صاحبنظران در حوزه خبر است. روش جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده و هدف نگارنده پاسخ به این سؤال است که چه عواملی بر نحوی استفاده مخاطبان از وبسایتهای خبری تأثیر میگذارند؟ تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده، با استفاده از روش داده بنیان مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین انجامشده و نتایج تحقیق حاکی از اثرگذاری عوامل ذیل بر الگوی استفاده مخاطب از وبسایتهای خبری است: «مؤلفههای آموزشی»، «تأثیرات فضای مجازی»، «سبکهای مدیریتی»، «عوامل زیرساختی» و «ارتباطات بینالمللی». عوامل مداخلهگر که بهنوعی در روند تحقق اهداف پژوهش خلل ایجاد نموده یا روند آن را کُند میکنند عبارتاند از: «تناقضات ایدئولوژیک»، «جناحی بودن رسانه»، «عدم جهانیشدن»، «مدیریت ناکارآمد سایت»، «ضعف تکنیکی و فنی سایت»، «اخبار کذب و ضدونقیض»، «محتوای ضعیف و نامناسب»، «عدم روزآمدی» و «مشکلات سازمانی»، راهبردهایی که جهت بهبود روند توجه مخاطب به سایتهای خبری پیشنهاد میشوند شامل «استراتژیهای مدیریتی»، «کاربردی»، «بینالمللی»، «پیشگیرانه» و «زیرساختی» بوده و «پیامدهای سازمانی» مهمترین نتیجه اعمال راهبردهای پیشنهادی است. همچنین این نتیجه تأیید شد که کیفیت محتوا و مطالب سایت خبری بر دیگر عوامل ازجمله جذابیتهای بصری اولویت دارد.
مقاله پژوهشی
مهرزاد بهمنی؛ سیدمحمد مهدیزاده؛ سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی
چکیده
رسانه ها در صورت بندیهای فرهنگی جامعه، نقش محوری ایفا می کنند و این بازی را نه فقط با بازتاب دادن فرهنگ، بلکه با شرکت در فرهنگسازی به اجرا می گذارند. در این مقاله با تمرکز بر متون تولیدی برای مخاطب نخبه، تلاش شده است، محتوای مختص برای اینگونه از مخاطبان، مورد واکاوی قرار گیرد و نحوه بازنمایی مباحث فکری و اندیشگانی ...
بیشتر
رسانه ها در صورت بندیهای فرهنگی جامعه، نقش محوری ایفا می کنند و این بازی را نه فقط با بازتاب دادن فرهنگ، بلکه با شرکت در فرهنگسازی به اجرا می گذارند. در این مقاله با تمرکز بر متون تولیدی برای مخاطب نخبه، تلاش شده است، محتوای مختص برای اینگونه از مخاطبان، مورد واکاوی قرار گیرد و نحوه بازنمایی مباحث فکری و اندیشگانی که از دغدغه های فکری مخاطب نخبه است؛ تحلیل شود. همچنین در پی آن هستیم؛ نشان دهیم در برنامه گفتگو محور تلویزیون، سازوکار صورت بندی آگاهی برای مخاطب نخبه چگونه است و سوژههای متکثر و نظام های فکری آنها چگونه بازنمایی گفتمانی می یابد. به بیان دیگر، آیا از متون رسانه ای شده از شبکه فرهیختگان صداوسیما ـ شبکه چهار سیما ـ، صداهای مختلفی انعکاس مییابد و درنهایت بررسی خواهد شد در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، گفتمانهای معاصر ایران در تقابل با یکدیگر، چگونه معرفی می شوند. بدین منظور مجله تصویری زاویه بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شده و با روش تحلیل گفتمان ـ رویکرد لاکلا و موف ـ 43 قسمت از این مجموعه تلویزیونی طی سالهای 1397 تا شهریور 1400 بررسی شده است. مهم ترین نتایج پژوهش نشان می دهد که گفتمان غالب متون مورد بررسی، گفتمان اسلام سیاسی است. این گفتمان با مفصل بندی دالهایی چون احیای تمدن اسلامی، اسلامی سازی و بوم یسازی علوم انسانی، عقل گرایی اجتهادی، جداییناپذیری دین از سیاست، تقابل با غرب و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، گفتمان انقلاب اسلامی را بازتولید و تثبیت میکند و به این شیوه با مداخله هژمونیک در گفتمان های رقیب به مشروعیتبخشی این گفتمان نزد سوژه ها می پردازد.در این مقاله پژوهشی با تمرکز بر مخاطب نخبه و تفکیک آن از مخاطب عام، تلاش شده است محتوای تولیدی برای این گونه از مخاطبان مورد واکاوی قرار گیرد و نحوه بازنمایی مباحث فکری و اندیشگانی در متون تولیدی مختص مخاطب نخبه نشان داده شود. همچنین در پی آن هستیم نشان دهیم به طور کلی صداوسیما در برنامه گفتگو محور، کدام گفتمانها را و به چه نحوی هژمونیک میسازد. گفتمانها در تقابل با یکدیگر چگونه بازنمایی میشوند؛ و دال محوری و دالهای شناور آنها چگونه مفصلبندی میشود. بدین منظور مجله تصویری زاویه که از شبکه چهار- شبکه فرهیختگان- رسانه ملی پخش میشود به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است و با تکنیک تحلیل گفتمان – رویکردلاکلاو موفه-اهداف پژوهش پیگیری شده است.