نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران (نویسنده مسئول)smoh2040@gmail.com
2 استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران. bazrpash@chmail.ir
چکیده
در حال حاضر، مرزهای بازار بازی های دیجیتال در کشور ایران مساحت کوچکی را در جغرافیای بزرگ بازار جهانی بازی های دیجیتال اشغال کرده است. بزرگکردن این مساحت نیازمند همکاری تمامی بازیگرانِ این حوزه از طریق ورود به عرصه های جدید (اقیانوس آبی) و تمرکز بر تصاویر به دست آمده از فعالیت های آینده پژوهی است. ازاین رو، این مقاله قصد دارد، با بهرهگیری از راهبرد اقیانوس آبی و استفاده از دو روش دلفی و سناریونویسی، عوامل تأثیرگذار و سناریوهای محتمل در خصوص «نقش سازمان صداوسیما در توسعۀ بازار بازی های دیجیتال ایرانی با رویکرد راهبرد اقیانوس آبی» را شناسایی کند. در این پژوهش از نرمافزار Micmac برای شناسایی پیشرانها و از نرمافزار Scenario Wizard برای تعیین عدم قطعیت های کلیدی موجود در دیدگاههای 27 نفر از خبرگان حوزه های آینده پژوهی، بازی های دیجیتال و رسانه استفاده شد و بر اساس آن، با ایجاد دو محور عدم قطعیت کلیدی «راه اندازی کانال تلویزیونی بازی» و «رگولاتوری و تنظیمگری» به همراه وضعیت های محتملشان، چهار فضا برای سناریوپردازی به دست آمد. سپس، با تلفیق سناریوهای چهارگانه با ابزار چهاربخشی «حذفـکاهشـافزایشـخلق»، سیمای راهبردی حرکت سازمان صداوسیما بهسوی اقیانوس آبی مشخص شد. نتایج پایانی نشان داد که سازمان صداوسیما در بُردی دوسویه میتواند با بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های به دست آمده از کانال تلویزیونی بازی های دیجیتال، علاوه بر خلق مطلوبیتی جدید برای جذب غیرمشتری های سازمان (فعالیت در اقیانوس آبی)، با افزایش نرخِ پذیرش بازی های رایانه ای در جامعه سهم هر کس (خانواده، سرمایه گذار، بازیساز و...) را در بزرگسازی سبد مصرف بازی های دیجیتال و به دنبال آن، توسعۀ بازار بازی های دیجیتال کشور آشکار کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of the IRIB in the Improvement of Iranian Digital Games Market Focused on Blue Ocean Strategy Approach
نویسندگان [English]
- Seyed Mohsen Khatami Moghadam 1
- Mehrdad Bazrpash 2
1 Master's Degree in Media Management, Sedavasima University, Tehran (Corresponding Author) smoh2040@gmail.com
2 Assistant Professor, Department of Media Management, Faculty of Communication and Media, Sedavasima University, Tehran. bazrpash@chmail.ir
چکیده [English]
At present, the borders of the digital games market in the country have occupied a small area in the vast geography of the global digital games market compared to abroad. Expanding this area requires all stakeholders in this area to work together, by entering new realms and focusing on images obtained from futures studies activities. Therefore, this dissertation intends to take advantage of the Blue Ocean Strategy and applying Scenario planning and the library research, it identifies influencing factors, and possible scenarios for “the role of the IRIB in the Improvement of Iranian Digital Games Market.” Studying the research literature, implementing three rounds of Delphi with 27 experts and using Micmac and Scenario Wizard software, two key uncertainties of "launching a television game channel" and "regulator and regulation" with Possible situations for each of them has led to four scenario spaces, namely, “Paradise”, “Temple of Ammon”, “Hero of Empty”, and “Invisible Man”. Then, by combining quadripartite scenarios with quadripartite facility "ERRC", the strategic landscape of the movement of the IRIB organization towards the blue ocean was identified. The final results showed that the IRIB could, in a mutual benefit, take advantage of the capacities and opportunities gained from the digital gaming television channel, in addition to creating a new advantage to attract non-customers, By increasing the rate of game acceptance in the society, the proportion of everyone in enlarging the consumption basket of digital games, and following that, the development of the country's digital games market will be revealed.
کلیدواژهها [English]
- Blue Ocean Strategy
- Digital Games
- Futures Studies
- IRIB
- Scenario Planning