نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، واحد خوراسگان. fatemeh.81@gmail.com
2 دانشیار گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، واحد خوراسگان. (نویسنده مسئول) f.taghipour@khuisf.ac.ir
3 استادیار گروه علوم ارتباطات وکسب وکار، دانشگاه آزاداسلامی اصفهان، واحد خوراسگان. omid726@yahoo.com
چکیده
این پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل جذابیت رسانه های مجازی در حوزه خبر انجام شده است. جامعۀ آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرنگاران، اساتید دانشگاه و صاحبنظران در حوزه خبر است. روش جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده و هدف نگارنده پاسخ به این سؤال است که چه عواملی بر نحوی استفاده مخاطبان از وبسایتهای خبری تأثیر میگذارند؟ تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده، با استفاده از روش داده بنیان مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین انجامشده و نتایج تحقیق حاکی از اثرگذاری عوامل ذیل بر الگوی استفاده مخاطب از وبسایتهای خبری است: «مؤلفههای آموزشی»، «تأثیرات فضای مجازی»، «سبکهای مدیریتی»، «عوامل زیرساختی» و «ارتباطات بینالمللی». عوامل مداخلهگر که بهنوعی در روند تحقق اهداف پژوهش خلل ایجاد نموده یا روند آن را کُند میکنند عبارتاند از: «تناقضات ایدئولوژیک»، «جناحی بودن رسانه»، «عدم جهانیشدن»، «مدیریت ناکارآمد سایت»، «ضعف تکنیکی و فنی سایت»، «اخبار کذب و ضدونقیض»، «محتوای ضعیف و نامناسب»، «عدم روزآمدی» و «مشکلات سازمانی»، راهبردهایی که جهت بهبود روند توجه مخاطب به سایتهای خبری پیشنهاد میشوند شامل «استراتژیهای مدیریتی»، «کاربردی»، «بینالمللی»، «پیشگیرانه» و «زیرساختی» بوده و «پیامدهای سازمانی» مهمترین نتیجه اعمال راهبردهای پیشنهادی است. همچنین این نتیجه تأیید شد که کیفیت محتوا و مطالب سایت خبری بر دیگر عوامل ازجمله جذابیتهای بصری اولویت دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying factors that make news websites appealing
نویسندگان [English]
- fatemeh mohamadi sijani 1
- faezeh taghipour 2
- hamidreza peikari 3
1 PhD student of Media Management Department, Islamic Azad University of Isfahan, Khorasgan branch. fatemeh.81@gmail.com
2 Professor, Department of Media Management, Isfahan Islamic Azad University, Khorasgan Branch. (Corresponding Author) f.taghipour@khuisf.ac.ir
3 Assistant Professor, Department of Communication and Business Sciences, Islamic Azad University of Isfahan, Khorasgan branch. omid726@yahoo.com
چکیده [English]
This study is aimed at identifying features that make news related media appealing. Participants in the study were chosen from news correspondents, university professors and news experts. The data were collected through interviews where the key question was "what factors do affect the way viewers use news related websites?" The analysis was made using the paradigm model of Strauss and Corbin. The results show how the following features affect the model used by viewers while referring to news websites: educational parameters, cyberspace effects, management styles, infrastructure factors and international communications. The interfering factors keeping the study from achieving its goals are as follows: ideological contradictions, factionalized media, de-globalization, mismanagement, technical shortcomings, fake and contradicting news, poor content, not being updated, organizational difficulties. Strategies suggested to make news websites more appealing are managerial, applicable, international, precautionary and infrastructural. Organizational implications are the key result of applying the aforementioned strategies. It has been emphasized that quality content exceeds all the other factors in making a news website more appealing to viewers.
کلیدواژهها [English]
- News
- News appeal
- News media
- Cyberspace