نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
4 استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
چکیده
پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کیفی و مبتنی بر روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادههای با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبهها پیادهسازی و کدگذاری شدند و در نهایت مقوله محوری با شناختن پیامدها، راهبردها، زمینه ها، شرایط علی و مداخله گرها بهدست آمد. بر اساس نتایج، درک درست ماهیت نشر، داشتن دانش تخصصی و روزآمد و برخورداری از امکانات و تجهیزات از عوامل اصلی شکلگیری نشر حرفهای است. برای رسیدن به نشر حرفهای لازم است راهبردهایی نظیر توجه به مکانیزمهای اقتصاد نشر، برنامهریزی و بازاریابی مناسب و فناوریهای نوین مورد توجه جدی فعالان نشر قرار گیرد و سیاست مناسبی در خصوص اشتغال تماموقت ناشران، حمایت از فعالان نشر، فرهنگسازی و استفاده از فناوریهای نوین در پیش گرفته شود. کاهش وابستگی بهدولت، بیتوجهی به قوانین نشر، تداخل صنفی، مشکلات اقتصادی و پایین بودن کیفیت کتابها از جمله مشکلاتی است که بایستی در کانون توجه فعالان، برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه نشر قرار گیرد و مجموع این اقدامات میتواند به تولید آثار با کیفیت و متناسب با نیاز بازار منجر شود و همچنین به فعالیت تخصصی ناشران که بهحرفهای شدن نشر منتج میشود، کمک نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Components of Professional Publishing and Consequences of Non-Professional Publishing in Iran; A Grounded Theory Approach
نویسندگان [English]
- Hajar Ebrahimi 1
- Dariush Matlabi 2
- fahimeh Babalhavaeji 3
- Nadjla Hariri 4
1 PhD student in Information Science and Epistemology, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 َ Associate professor of Information and library studies, Yadegar-e Emam Khomeini (RAH) Shahr-e Rey, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Knowledge and Comunication Science, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
4 Professor of Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]
The purpose of this study was to identify the components of professional publishing and the consequences of non-professional publishing in Iran. The study used the Grounded Theory method and fell under the qualitative research category. Snowball sampling was used to select 16 experts and professionals in the field of book publishing for the statistical sample. Semi-structured interviews were used to collect data, which was done up until theoretical saturation. The interviews were implemented and coded, and finally, the central category was obtained by knowing the consequences, strategies, contexts, causal conditions and interveners. Based on the results, the correct understanding of the nature of publishing, having specialized and up-to-date knowledge, and having the facilities and equipment are the main factors in the formation of professional publishing. In order to achieve professional publishing, it is necessary to pay attention to the mechanisms of the publishing economy, proper planning and marketing, and new technologies to be given serious attention by publishing activists, and a suitable policy regarding full-time employment of publishers, support for publishing activists, culture building and the use of new technologies in be taken Reducing dependence on the government, disregarding publishing laws, trade union interference, economic problems and low quality of books are among the problems that should be in the focus of activists, planners and policy makers in the field of publishing, and the sum of these measures can produce quality works that are in line with market needs and also help the specialized activity of publishers which leads to the professionalization of publishing.
کلیدواژهها [English]
- Iranian publishing
- Professional publishing
- Professional publishing components
- Non-professional publishing components
- Grounded theory