منابع و مأخذ
آشوری، داریوش (1374). فرهنگ علوم انسانی انگلیسیـفارسی. تهران: مرکز.
آقامحمدآقایی، احسان (1392). نقش دولت در فرایند مشارکتپذیری مردم. تهران: شهر دانش.
اکرمی، جمشید (1375). «قیچیهای تیز در دستهای کور: سانسور فیلم در ایران، از آغاز تا امروز». فصلنامه ایراننامه، شماره 55: 463.
آگاه، وحید (1396 الف). «امکانسنجی افاده نظام صدور مجوز آثار هنری از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه تحقیقات حقوقی، شماره 77: 317-293.
آگاه، وحید (1396 ب). «تحلیل نظام صدور مجوز تولید و عرضه آثار سینمایی در حقوق اداری ایران». فصلنامه حقوق اداری، شماره 13: 61-33.
آگاه، وحید (1396 ج). «موضوعشناسی حقوق هنر: درآمدی بر آثار هنری». فصلنامه علوم خبری، شماره 24: 25ـ19.
آگاه، وحید (1399). «تیغ و ابریشم: تحلیل مبانی نظری ممیزی آثار سینمایی». فصلنامه پژوهشهای حقوقی، شماره 41: 200ـ173.
اعتماد (1392 الف). «برگزیدگان سیودومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند: سیمرغهای معتدل»، شماره 2896: 16.
اعتماد (1392 ب). «حواشی فراوان فیلم عصبانی نیستم: گویا همه عصبانی هستند»، شماره 2896: 9.
اعتماد (1393 الف). «عصبانی نیستم مجوز اکران گرفت: این فیلم دیگر سیاسی نیست»، شماره 3042: 16.
اعتماد (1393 ب). «گفتوگو با مجید برزگر به بهانۀ نمایش عمومی پرویز: در میان این همه شادی!»، شماره 3113: 18.
اعتماد (1393 ج). «انتشار پروانه نمایش عصبانی نیستم»، شماره 3108 : 8.
اعتماد (1394 الف). «پشتپرده "از رئیسجمهور پاداش نگیرید" از زبان کارگردانش، کمال تبریزی: با احمدینژاد فیلم را دیدیم و خندیدیم»، شماره 3285: 11.
اعتماد (1394 ب). «تبریزی در نقش مذاکرهکننده در فیلمش ظاهر شد: نگرانی از جراحیهای بیشتر "از رئیسجمهور پاداش نگیرید"»، شماره 3282: 10.
ایراندخت (1388 الف). «گفتوگو با سید جمال ساداتیان، تهیهکنندۀ به رنگ ارغوان: فکر نمیکردیم به مشکل بخوریم»، شماره 45 (پیاپی 92): 94.
ایراندخت (1388 ب). «گفتوگوی ایراندخت با ابراهیم حاتمیکیا به مناسبت نمایش فیلم به رنگ ارغوان: مثل جیوه در دماسنج هستم»، شماره 49 (پیاپی 96): 84.
ایسنا (1395). «آخرین وضعیت یک شورا و ماجرای سیگار در فیلمها»، کد خبر: 95021911287، بازیابیشده در:
www.isna.ir/news
بانی فیلم (1390). «گفتوگو با سعید سهیلی، کارگردان گشت ارشاد: انسان آرامی نیستم!»، ویژهنامه نوروز 1391 (ضمیمه روزنامه)، شماره 2225: 20.
بهار (1392). «گفتوگو با فرامرز قریبیان، کارگردان گناهکاران: مردم از سینما جدا شدهاند»، شماره 245: 7.
بیچرانلو، عبدالله (1387). «بررسی حضور بینالمللی سینمای ایران از دیدگاه کارشناسان و فعالان سینما». فصلنامه نامه پژوهش فرهنگی، شماره 4: 82-77.
جعفری ارجمند، محمدجعفر (1389). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر جهانیشدن. تهران: میزان.
حسینی سروری، نجمه، حامد طالبیان و محمدمهدی مولایی (1390). «فرازوفرود نقش رزمنده در روایت سهگانه اخراجیها». فصلنامه مطالعات فرهنگـارتباطات، شماره 15: 39-20.
حقشناس، علیمحمد (1386). فرهنگ معاصر هزاره انگلیسیـفارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
حیدری، غلام (1369). «تراژدی سینمای کمدی ایران (4)». نامه فیلمخانه ملی ایران، شماره 4: 126ـ123.
حیدری، غلام (1376). معرفی و نقد فیلمهای محسن مخملباف. تهران: نگاه.
حیدری، غلام (1379). علی حاتمی. تهران: قصه.
خرسند، بیژن (1359). نگاهی به سینمای سیاسی. تهران: کتاب آزاد.
رافتر، نیکل (1386). «مروری بر تکوین فیلمهای دادرسی کیفری آمریکا (1930ـ2000)»، در: ماخورا، اشتفان و رابسن، پیتر. حقوق و سینما. ترجمه عباس ایمانی. تهران: نامه هستی.
رجبزاده، احمد (1380). ممیزی کتاب: پژوهشی در 1400 سند ممیزی کتاب در سال 1375. تهران: کویر.
سوره اندیشه (1382). «بررسی سینمای اجتماعی در میزگردی با حضور رسول ملاقلیپور و جواد طوسی: میگویند دوره آرمانگرایی سر آمده است!»، شماره 6: 7ـ6.
سینایی، خسرو (1392). «چند خاطرۀ سانسوری» در: «هنرمندان دربارۀ سانسور» (بخش چهارم و پایانی)، بازیابیشده در:
شرق (1391). «ناگفتههای کیانوش عیاری در گفتوگویی صریح با مهرداد حجتی: گروهی سینما را قرق کردهاند»، شماره 1644: 8.
شرق (1393). «کیانوش عیاری، کارگردان خانه پدری: با مته سینما میتوان تا اعماق رفت»، شماره 2112: 9.
طالبینژاد، احمد (1392). به روایت ناصر تقوایی. تهران: زاوش.
عباسی، مریم (1389). «چرا آتشکار توقیف بود؟ روایت شیرینِ موضوعی تلخ». شرق، شماره 271 (1195 پیاپی): 20.
عقیقی، سعید (1393). نگاهی به سینمای معاصر. تهران: کتاب آمه.
کاظمی، سید محمد (1392). «توقیف یعنی چه؟». ماهنامه هفت نگاه، شماره 36: 45.
محمدیمهر، غلامرضا و عبدالله بیچرانلو (1393). «بازنمایی فرهنگ ایران در فیلمهای ایرانی تحسینشده در جشنوارههای بینالمللی». فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 26: 173-160.
مرتضوی قهی، فاطمه و مرتضی منادی (1388). «بررسی مفاهیم صلح و خشونت در سینمای دفاع مقدس». فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، شماره 1: 64.
منوچهری، عباس و سید محسن علویپور (1392). «چارچوب نظری در مطالعه میانرشتهای؛ مطالعه موردی: کاربرد نظری اندیشه سیاسی در مطالعه سینما». فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، شماره 3: 75ـ53.
نسیم بیداری (1390 الف). «مهدی نادری از حالوروز فیلمسازان نسل سوم انقلاب میگوید: سیاهنمایی؛ یک اتهام به همنسلان من است»، شماره 24: 108ـ106.
نسیم بیداری (1390 ب). «بازگشت به سبک مدیریت دهه 60 سرانجامی جز شکست ندارد» (گفتوگو با فریدون جیرانی)، شماره 24: 83.
نفیسی، حمید (1357). فیلم مستند. تهران: دانشگاه آزاد ایران.
- قوانین و مقررات
آییننامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مصوب 7/8/1376 هیئت وزیران.
آییننامه نظارت بر تولید و نشر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس مصوب 26/11/1396 هیئتامنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس.
آییننامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور پروانۀ نمایش آنها مصوب 4/12/1361 هیئت وزیران.
سیاستهای توزیع و نمایش فیلمهای سینمایی و مواد سمعی و بصری خارجی مصوب جلسه 570 مورخ 26/7/1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی.
قانون اساسی.
قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی درمورد کنترل دخانیات مصوب 5/4/1384 مجلس و 7/8/1384 مجمع تشخیص مصلحت نظام.
قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت مصوب 5/7/1360.
قانون جامع کنترل و مبارزۀ ملی با دخانیات مصوب 15/6/1385.
قانون سقطدرمانی مصوب 10/3/1384.
قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب 28/4/1383.
قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 3/10/1392.
قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 3/8/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام.
قانون مجازات اسلامی مصوب 2/3/1375.
قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392.
قانون مطبوعات مصوب 22/12/1364.