نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال rahpeymafard@gmail.com
2 دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسندۀ مسئول) a.mozaffari@srbiau.ac.ir
3 دانشیار گروه روزنامهنگاری و خبر، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما nemati@iribu.ac.ir
چکیده
هدف این پژوهش تبیین عوامل مؤثر اجتماعی بر مشارکت کاربران ایرانی در اینستاگرام است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح آمیخته از نوع متوالی ـ اکتشافی است. رویکرد پژوهش در بخش کیفی از نوع اکتشافی است و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونۀ موردمطالعۀ بخش کیفی از میان متخصصان علوم ارتباطات و جامعهشناسی که کاربر اینستاگرام بودند با روش غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری بخش کمّی کاربران اینستاگرام شهر کرج در سال 1399 هستند. آیپی کاربرانی که کاربری آنها با توجه به موقعیت مکانیشان در اینستاگرام مؤید سکونتشان در شهر کرج بود با کمک شرکت ارائۀ خدمات تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شدند و با روش احتمالی و نمونهگیری تصادفی ساده با بهکارگیری فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری و تکنیک تحلیل دادهها در مرحلۀ کیفی مصاحبۀ نیمساختاریافته و تکنیک تحلیل مضمون و در بخش کمّی پرسشنامۀ محققساخته و مدلیابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزار لیزرل است. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای سیاسی، فردی، نظام رسانهای، ویژگیهای فرهنگی و ویژگیهای اینستاگرام تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر مشارکت دارند. بیشترین تأثیر را نظام رسانهای کشور و کمترین تأثیر را ویژگیهای سیاسی دارد و متغیر ویژگیهای محتوا بر مشارکت تأثیر معناداری نداشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the social factors affecting the participation of Iranian Instagram users
نویسندگان [English]
- Fatemeh Rahpeymafard 1
- َafsaneh mozafari 2
- ِDavood Nemati Anaraki 3
1 PHD student of Communication Science, North Tehran branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran.
2 Science and Communication department, science and research branch, Islamic Azad university
3 Associate professor of Department of Journalism and News, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to identify the factors affecting the participation of Instagram users and to examine how these factors relate to participation. The design of this research is an Exploratory- Sequential Mixed Methods Design
And has applied purpose. The research approach in the qualitative part is exploratory and in the quantitative part is descriptive survey. The sample of the qualitative section was selected from among communication and sociology experts who were Instagram users using a non-probabilistic method. The statistical population of a small part is Instagram users in Karaj in 2020. Users whose user status on Instagram confirmed their residence in the city of Karaj were identified with the help of an advertising service company on Instagram, and 384 people were selected by probabilistic method and simple random sampling according to the Cochran formula. The tools of data collection and analysis technique in the qualitative stage are semi-structured interview and the technique of thematic analysis and in the quantitative part, is a researcher-made questionnaire and modeling, structural equations through Lisrel software. Findings indicate 3 comprehensive themes and 15 organizing themes and 52 basic themes for the participation variable and 6 organizing themes and 21 basic themes for the factors affecting it. The results showed that political and personal characteristics, media system, cultural characteristics and Instagram characteristics had a positive, direct and significant effect on participation. content characteristics did not have a significant effect on participation.
کلیدواژهها [English]
- participation
- network participation
- social networking sights