@article { author = {Rahpeymafard, Fatemeh and mozafari, َafsaneh and Nemati Anaraki, ِDavood}, title = {Explaining the social factors affecting the participation of Iranian Instagram users}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {23}, number = {57}, pages = {375-410}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2021.261728.3245}, abstract = {The purpose of this study is to identify the factors affecting the participation of Instagram users and to examine how these factors relate to participation. The design of this research is an Exploratory- Sequential Mixed Methods Design And has applied purpose. The research approach in the qualitative part is exploratory and in the quantitative part is descriptive survey. The sample of the qualitative section was selected from among communication and sociology experts who were Instagram users using a non-probabilistic method. The statistical population of a small part is Instagram users in Karaj in 2020. Users whose user status on Instagram confirmed their residence in the city of Karaj were identified with the help of an advertising service company on Instagram, and 384 people were selected by probabilistic method and simple random sampling according to the Cochran formula. The tools of data collection and analysis technique in the qualitative stage are semi-structured interview and the technique of thematic analysis and in the quantitative part, is a researcher-made questionnaire and modeling, structural equations through Lisrel software. Findings indicate 3 comprehensive themes and 15 organizing themes and 52 basic themes for the participation variable and 6 organizing themes and 21 basic themes for the factors affecting it. The results showed that political and personal characteristics, media system, cultural characteristics and Instagram characteristics had a positive, direct and significant effect on participation. content characteristics did not have a significant effect on participation.}, keywords = {Participation,network participation,social networking sights,Instagram}, title_fa = {تبیین عوامل مؤثر بر مشارکت شبکه‌ای کاربران ایرانی در اینستاگرام}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تبیین عوامل مؤثر اجتماعی بر مشارکت کاربران ایرانی در اینستاگرام است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح آمیخته از نوع متوالی ‌ـ ‌اکتشافی است. رویکرد پژوهش در بخش کیفی از نوع اکتشافی است و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونۀ موردمطالعۀ بخش کیفی از میان متخصصان علوم ­ارتباطات و جامعه­شناسی که کاربر اینستاگرام بودند با روش غیر­احتمالی هدفمند انتخاب شده­اند. جامعۀ آماری بخش کمّی کاربران اینستاگرام شهر کرج در سال 1399 هستند. آی‌پی کاربرانی که کاربری آن‌ها با­ توجه به موقعیت مکانی­شان در اینستاگرام مؤید سکونتشان در شهر کرج بود با کمک شرکت ارائۀ خدمات تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شدند و با روش احتمالی و نمونه‌گیری تصادفی ساده با به‌کارگیری فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری و تکنیک تحلیل ­داده­ها در مرحلۀ کیفی مصاحبۀ نیم­ساختاریافته و تکنیک تحلیل­ مضمون و در بخش کمّی پرسش‌نامۀ محقق­ساخته و مدل­یابی­ معادلات­ ساختاری از طریق نرم‌افزار لیزرل است. نتایج نشان­ می‌دهد که ویژگی‌های سیاسی، فردی، نظام رسانه­ای، ویژگی‌های فرهنگی و ویژگی‌های اینستاگرام تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر مشارکت دارند. بیشترین تأثیر را نظام­ رسانه­ای کشور و کمترین تأثیر را ویژگی­های سیاسی دارد و متغیر ویژگی­های محتوا بر مشارکت تأثیر معناداری نداشته ­است. }, keywords_fa = {مشارکت,مشارکت شبکه‌ای,شبکه‌های اجتماعی,اینستاگرام}, url = {https://www.jccs.ir/article_140445.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_140445_be9eaa24d85e04143cb788cebea9c345.pdf} }