کارکردهای «پیکربندی‌اجتماعی» به‌مثابه هنر اجتماعی با تکیه بر اندیشه‌های جوزف بویز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دورۀ دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد sareh.malaki@shahed.ac.ir

2 استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد (نویسندۀ مسئول) shahed.ac.ir@nadallian

3 استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد marasy@shahed.ac.ir

چکیده

پیکربندی‌اجتماعی، نوعی اقدام اجتماعی هنر است که در آن اندیشه، گفت‌وگو نقش اصلی دارند. اصطلاح پیکربندی‌اجتماعی، نخستین بار توسط هنرمند و سیاستمدار آلمانی، جوزف بویز مطرح شد. پژوهش حاضر به‌منظور مطالعه کارکردهای پیکربندی‌اجتماعی به‌مثابه هنر اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش، به مهم‌ترین اندیشه‌های بویز در رابطه با پیکربندی‌اجتماعی و به زمینه‌های پیدایش هنر اجتماعی در دوره پست‌مدرن نیز اشاره شد. این پژوهش به لحاظ ماهیت، بنیادی، با روش توصیفی- تحلیلی و نمونه‌گیری نظری انجام و اطلاعات ضروری به روش‌های کتابخانه‌ای، مصاحبه و مراجعه به پایگاه‌های الکترونیکی مرتبط و معتبر دریافت شد. یافته‌ها نشان داد که مفهوم پیکربندی‌اجتماعی گونه‌ای جدید از هنر را به همراه داشت که پیوند هنر و آموزه‌های اجتماعی بود. این ژانر هنری تا‌‌بدان‌جا پیش رفت که امروزه، پیکربندی‌اجتماعی، کنشگری و اقدام اجتماعی در قالب هنر است. بسیاری از هنرمندان با پیکربندی‌های ‌اجتماعی، سطح آگاهی عمومی جامعه را ارتقا بخشیده و موجب بهبود شرایط اجتماعی می‌شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Functions of "social configuration" as a social art based on the ideas of Joseph Boyce

نویسندگان [English]

  • Sareh Malaki 1
  • Ahmad Nadalian 2
  • Mohsen Marasy 3
1 Ph.D. Student in Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. sareh.malaki@shahed.ac.ir
2 Assistant Professor of Art Research Group, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran (Corresponding author). shahed.ac.ir@nadallian
3 Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. marasy@shahed.ac.ir
چکیده [English]

Social sculpture is a Social action of art in which thought, dialogue plays a vital role. The term social sculpture was first coined by German artist and politician Joseph Beuys. The present study aimed to study the functions of social sculpture as a social art. In this study, Joseph Beuys's most important ideas about social sculpture and the emergence of social art in the postmodern period were also mentioned. The research was descriptive-analytical and theoretical in nature by means of the descriptive-analytical method and essential information was obtained through the library, interview and referral to relevant and valid online databases. The findings showed that the concept of social sculpture provided a new type of art that was a link between art and social training. This artistic genre has gone so far today, social sculpture, activism and social action are in the form of art. Many artists, through their social sculptures, raise the level of public awareness of the community and improve social conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Sculpture
  • Joseph Beuys
  • Social Art
  • 7000 Oak
منابع و مأخذ
پاکباز، رویین (1389). دائره‌المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.

رجبی، زینب و خشایار قاضی‌زاده (1397). «تحلیل جامعه‌شناختی بازتاب تحولات اجتماعی در آثار نگارگری حسین بهزاد». فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات. شماره 43: 227ـ195.

مارلو، تیم (1382). پیشگامان مجسمه‌سازی نوین انگلستان. ترجمه پانته‌آ حاجی‌صادقی. تهران: مؤسسه هنرهای تجسمی.
مریدی، محمدرضا (1398). هنر اجتماعی. تهران: انتشارات کتاب آبان و دانشگاه هنر.
معین‌الدینی، محمد، احمد نادعلیان و محسن مراثی (1392). «بررسی مفهوم و جایگاه سبک هنری در هنر عامه». فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات. شماره 27: 110-87.
601 Tully (n.d.). ‘About 601 Tully: Center for Engaged Art and Research’. Retrieved 20 July 2017, from http://601tully.syr.edu/about/
Adams, D. (1992). ‘Joseph Beuys: Pioneer of a Radical Ecology’. Art Journal, 51(2), 26-34.
Alter-Muri, S. (1998). ‘Texture in the melting pot: Postmodernist art and art therapy’. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 15(4), 245-251.
Alter-Muri, S. & Klein, L. (2007). ‘Dissolving the Boundaries: Postmodern Art and Art Therapy’. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 24(2), 82-86.
Anderson, J., Reckhenrich, J. & Kupp, M. (2011). The Fine Art of Success: How Learning Great Art Can Create. Hoboken: John weliy & sons.
Beuys, J. (1993). Energy Plan for the Western Man: Joseph Beuys in America. (Kuoni, Carin., Compiler). New York: Four Walls Eight Windows.
Bishop, C. (2012). ARTIFICIAL HELLS: participatory Art and the Politics of Spectatorship. London, NewYork: Verso.
Borer, A. (1996). The essential Joseph Beuys. London: Thames and Hudson.
Cirio, P. (2014). ‘Anti-Social Sculptures’. paolocirio.net. Retrieved 2 July 2017, from https://paolocirio.net/press/texts/anti-social_sculptures.php
Daykin, N., Viggiani, N. D., Pilkington, P. & Moriatry, Y. (2013). ‘Music making for health, well-being and behavior change in youth justice settings: A systematic review’. Health Promotion International, 28(2), 197-210.
Doherty, C. (2004). Contemporary Art: From Studio to Situation. London: Black Dog Publishing.
 
Dooris, M. (2005). ‘A qualitative review of Walsall arts into health partnership’. Health Education. 105(5), 355-373.
Gandy, M. (1997). ‘Contradictory Modernities: Conceptions of Nature in the Art of Joseph Beuys and Gerhard Richter’. Annals of the Association of American Geographers, 87, 636–659.
Grau, O. & Veigl, Th. (2011). Imagery in the 21st Century. London: The MIT Press Cambridge.
Honoure, H. & Felming, J. (2005). A Word History of Art. London: Laurence King.
Jordan, C. (2013). ‘The Evolution of Social Sculpture in the United States: Joseph Beuys and the Work of Suzanne Lacy and Rick Lowe’. Public Art Dialogue, 3(2), 144-167.
Kimmelman, M. (2006). ‘In Houston, Art Is Where the Home Is’. Nytimes. Retrieved 13 Feb 2018, from https://www.nytimes.com/2006/12/17/arts/design/17kimm.html
Meistere, U. (2016). ‘A social sculpture: An interview with Vienna-born curator Kathrin Messner who built a school in Sri Lanka’. Arterritory. Retrieved 8 June 2017, from http://www.arterritory.com/en/texts/interviews/5430-a_social_sculpture/
Michalos, A. C. & Kahlke, P. M. (2008). ‘Arts and the perceived quality of life in British Columbia’. Social Indicators Research, 96,1-39.
Miller, D., Meskell, L., Rowlands, M., Myers, F. R. & Engelke, M. (2005). Materiality. Duke University Press.
Moro, M. B. (2016). ‘Social sculpture as a driver for social cohesion. How is this principle understood in relation to creative practices and the global cultural policies in Mexico City?. Social Policy for Development (SPD)’. Retrieved 25 July 2019 from http://hdl.handle.net/2105/37164
Morphy, H. & Perkins, M. (2006). ‘A reflection on its history and contemporary practice’. In N. name, The anthropology of art (pp. 1-32). Oxford: Blackwell. Retrieved May 9, 2019, from https://leseprobe.buch.de/images-adb/ca/13/ca133b87-499c-482a-a988-706f1b82c0e8.pdf
Reyes, P. (2013). ‘Pedro Reyes: Disarm’. Retrieved 10 June 2017, from http://www.lissongallery.com/exhibitions/pedro-reyes-disarm
Rojas, L. (2010). ‘Beuys’ Concept of Social Sculpture and Relational Art Practices Today’. Retrieved 2 July 2017, from http://chicagoartmagazine.com/2010/11/beuys%E2%80%99-concept-of-social-sculpture-and-relational-art-practices-today/
Sackes, S. (2015). ‘Developing Capital for the Connective Village, (video)’. Retrieved 28 February 2020 from https://youtu.be/LHNDyKY00H4
Social Sculpture. (n.d.). Retrieved 10 June 2017, from https://www.sozialeskulptur.com/en/soziale-plastik/
South, J. (2006). ‘Community arts for health: An evaluation of a district programme’. Health Education, 106(2), 155-168. Retrieved from https://doi.org/10.1108/09654280610650972
Stachelhaus, H. (1991). Joseph Beuys. New York: Abbeville Press Publishers.
Temkin, A., Rose, B. & Koepplin, D. (1993). Thinking is form: the drawings of Joseph Beuys. Pensilvania: Philadelphia Museum of Art; The Museum of Modern Art.
Tester, K. (1993). The life and times of postmodernity. London and, New York: Routledge.
Tilley, C. (1999). Metaphor and material culture. Oxford: Blackwell.
Tilley, C., Keane, W., Kuchler, S., Rowlands, M. & Spyer, P. (2006). Handbook of material culture. London: Sage.
Walters, V. (2012). Joseph Beuys and the Celtic Wor(l)d: A Language of Healing. Winchester: Winchester School of Art.
Wheale, N. (1995). Postmodern arts. London and New York: Routledge.
Woods, T. (1999). Beginning Postmodernism. London: Manchester University.