مقاله پژوهشی
محمدرضا جوادی یگانه؛ مینو صدیقی کسمایی
چکیده
ایران در شهریور ۱۳۲۰ به اشغال نیروهای متفقین درآمد. در این زمان هیچگونه مقاومت مردمیای علیه نیروهای بیگانه صورت نگرفت. این در حالی است که ایرانیان در دورة قاجار یا سالهای پس از جنگ جهانی اول، مقاومتهای جدیای در مقابل بیگانگان از خود نشان داده بودند. این مقاله با استفاده از روششناسی تطبیقی ـ تاریخی میل به همین مسئله میپردازد ...
بیشتر
ایران در شهریور ۱۳۲۰ به اشغال نیروهای متفقین درآمد. در این زمان هیچگونه مقاومت مردمیای علیه نیروهای بیگانه صورت نگرفت. این در حالی است که ایرانیان در دورة قاجار یا سالهای پس از جنگ جهانی اول، مقاومتهای جدیای در مقابل بیگانگان از خود نشان داده بودند. این مقاله با استفاده از روششناسی تطبیقی ـ تاریخی میل به همین مسئله میپردازد و بهطور خاص مقاومتهای مردمی را در برابر بیگانگان بررسی میکند و نقش نیروهای اجتماعی در هر یک از این مقاومتهای مردمی را پی میگیرد. این نیروهای اجتماعی شامل روحانیون، لوطیان، اصناف و سران ایلات هستند. سپس به بررسی وضعیت این نیروها در دورة رضاشاه پرداخته میشود. مدعای این مقاله آن است که پس از فروشکستن چند روزة ارتش رضاشاه در برابر متفقین در ۱۰ شهریور ۱۳۲۰، علت عدم مشاهدة مقاومتهای مردمی، تضعیف نیروهای اجتماعی در طول ۱۶ سال حکومت رضاشاه بوده است.
مقاله پژوهشی
سیدروحالله حاج زرگرباشی؛ مجتبی عبدخدائی
چکیده
روابط بینالملل بهعنوان حوزۀ ارتباطات جهانی، به محیط عملیاتی تعاملات بازیگران بینالمللی اطلاق میشود. شناخت مبانی رفتاری این بازیگران، به درک درستِ کنشها و بازی آنها کمک میکند؛ بهگونهای که بدون این شناخت، تبیین و تحلیل صحیح رفتار آنان ممکن نخواهد بود. امروزه افزایش شمار بازیگران بینالمللی و شمول کنشگران متکثر غیردولتی ...
بیشتر
روابط بینالملل بهعنوان حوزۀ ارتباطات جهانی، به محیط عملیاتی تعاملات بازیگران بینالمللی اطلاق میشود. شناخت مبانی رفتاری این بازیگران، به درک درستِ کنشها و بازی آنها کمک میکند؛ بهگونهای که بدون این شناخت، تبیین و تحلیل صحیح رفتار آنان ممکن نخواهد بود. امروزه افزایش شمار بازیگران بینالمللی و شمول کنشگران متکثر غیردولتی در این دامنه، اهمیت مطالعۀ آنها را دوچندان کرده است. فهم کنشهای نهاد مرجعیت شیعه نیز بهعنوان یکی از این کنشگران، از قاعدۀ یادشده مستثنا نیست. این امر، مسئلۀ محوری و مبنای شکلگیری پرسش این نوشتار بوده است که الگوی تصمیمگیری فراسرزمینی نهاد مرجعیت، از چه بنیادهای نظری و قواعد عملی بهره جسته و چگونه قادر است همزمان با حفظ اهداف و وظایف دینی، نیازهای عینی را تأمین سازد؟ «نظام منطقی تکلیف» و «عقلانیت تکلیف مدار»، مبنای اصلی الگوی تصمیمگیری نهاد مرجعیت است که بر اساس الگویی چندوجهی و چندمرحلهایِ مبتنی بر بهرهگیری از منابع اجتهاد، قواعد اساسی و رعایت مصالح عینی عمل میکند.
مقاله پژوهشی
لیلا اژدری؛ علیاکبر فرهنگی؛ سیدرضا صالحی امیری؛ محمد سلطانیفر
چکیده
در این مقاله، به مفهوم و عملکرد دیپلماسی فرهنگی بهمنظور ارائه مدل دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. دیپلماسی فرهنگی که توسط دولتها هدایت میشود، با استفاده از ابزار و ظرفیتهای فرهنگی، بهعنوان پشتیبان اهداف سیاست خارجی و اهداف دیپلماسی محسوب میشود. روش تحقیق، روش ترکیبی است و از ابزار مختلف همچون منابع ...
بیشتر
در این مقاله، به مفهوم و عملکرد دیپلماسی فرهنگی بهمنظور ارائه مدل دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. دیپلماسی فرهنگی که توسط دولتها هدایت میشود، با استفاده از ابزار و ظرفیتهای فرهنگی، بهعنوان پشتیبان اهداف سیاست خارجی و اهداف دیپلماسی محسوب میشود. روش تحقیق، روش ترکیبی است و از ابزار مختلف همچون منابع مکتوب، سایتهای رسمی و معتبر، مصاحبههای عمقی و پرسشنامه استفاده شده است. دادههای کمی پژوهش با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارPSS20 و لیزرل 5/8 مورد تحلیل قرار گرفته است. اطلاعات منتج از بررسی پرسشنامهها پس از انجام تحلیلهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، پالایش و دستهبندی و وزندهی شده و در نتیجه مدل نهایی دیپلماسی فرهنگی ایران طراحی گردید. نتایج بررسیها نشان میدهد که دیپلماسی فرهنگی در سه بعد زمینهای، قانونی و اجرایی قابل تفکیک است. مدل طراحی شده بر اهمیت ابعاد سهگانه دیپلماسی فرهنگی و بر اقدامات بهبود شاخصهای آموزش، فرهنگ، ارتباطات، سیاست عمومی دولت، حکمرانی خوب و حقوق فرهنگی تأکید دارد.در بعد اجرایی توجه به ارتقای شاخصهای تجارت و سرمایهگذاری فرهنگی و نیز ارتقای سطح مشارکت و همکاریهای بینالمللی و استفاده از فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات بهخصوص افزایش حضور فرهنگی در شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزاری کارآمد و مؤثر در بهبود تصویر کشور در جامعه بینالملل و افزایش ضریب نفوذ فرهنگی و ارتقای قدرت نرم ج. ا. ایران در جهان خواهد بود.
مقاله پژوهشی
مهدی زکوی
چکیده
هدف از پژوهش پیشرو این است که تأثیر بازیهای رایانهای بر تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی و رابطه آن با بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که برای بررسی این رابطه از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامهها بین 65 نفر از کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و ...
بیشتر
هدف از پژوهش پیشرو این است که تأثیر بازیهای رایانهای بر تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی و رابطه آن با بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که برای بررسی این رابطه از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامهها بین 65 نفر از کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت اصفهان و به همان تعداد بین کودکان و نوجوانان غیر بزهکار که این بازیها را انجام داده بودند توزیع شد و نهایتاً از نرمافزار spss و رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس تحلیلهای به دست آمده رابطه این بازیها با تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی معنادار و مرتبط بود. در واقع میتوان گفت این بازیها منجر به بزهکاری پنهان در بین کودکان و نوجوانان شده بود هرچند این متغیر (بازیهای رایانهای) در بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت عامل مهمی به شمار نمیآمد که شاید یکی از دلایل آن محدودیتهای پژوهش بود که بچههای کانون، وقت محدودی (کمتر از یک ساعت) را صرف انجام این بازیها کرده بودند درحالیکه بچههای گیمنت ساعات زیادی را صرف انجام این بازیها میکردند؛ بنابراین فرضیه تأثیر بازیها بر بزهکاری کودکان را زمانی میتوان رد شده و غیرقابل استناد دانست که بدون محدودیت پژوهش و بین گروه بزهکاری که ساعات زیادی را صرف انجام بازیهای خشن میکنند بررسی و تحلیل کرد.
مقاله پژوهشی
قاسم میسایی؛ فائز دینپرست؛ محمد جعفری؛ مسلم گلستان
چکیده
این پژوهش به بررسی هویت نمایش داده شده از کشورهای عضو 1+5 در رابطه با موضوع مذاکرات هستهای در روزنامه ایران دوره زمانی 1382 تا 1392 پرداخته است. در مذاکرات هستهای ایران با کشورهای 1+5، کشورهای غربی با کمک دیپلماسی رسانهای سعی در امنیتی کردن پرونده هستهای ایران و همراه کردن آن با واژگانی از قبیل بمب اتمی، تهدیدی برای امنیت جهان داشتهاند. ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی هویت نمایش داده شده از کشورهای عضو 1+5 در رابطه با موضوع مذاکرات هستهای در روزنامه ایران دوره زمانی 1382 تا 1392 پرداخته است. در مذاکرات هستهای ایران با کشورهای 1+5، کشورهای غربی با کمک دیپلماسی رسانهای سعی در امنیتی کردن پرونده هستهای ایران و همراه کردن آن با واژگانی از قبیل بمب اتمی، تهدیدی برای امنیت جهان داشتهاند. بر همین اساس دیپلماسی رسانهای یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل بر روی مسائل جدید بهطور عام و مسأله پرونده هستهای ایران بهطور خاص است. سؤال تحقیق بدینصورت مطرح شده است: «هویت اعضای 1+5 در متن روزنامه ایران سالهای 92-82، چگونه تصویر شده است؟» در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. یافتههای تحقیق ضمن تأکید بر، برساخته بودن هویت کشورها در روابط بین الملل، هویت اعضای 1+5 را در گروههای «دوست» و «دشمن» نمایش میدهد
مقاله پژوهشی
سیدعلی روحانی؛ پویان غفاری
چکیده
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش ...
بیشتر
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش علاوهبر تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد مطالعات فرهنگی در تبیین تولیدات سینمای ملی و نفی نخبهگرایی فرهنگی، از آرای اروین پانوفسکی در تحلیل سطوح معنایی تصاویر و تمایز میان شمایلنگاری و شمایلشناسی استفاده شده و تأثیر این آراء بر رویکردِ گونهشناسیِ موسوم به رویکرد شمایلنگارانه در مطالعات سینمایی بررسی میشود. در ادامه و پس از تشریح سیر تاریخی سینمای کلاه مخملی تلاش میشود با بهرهگیری از عناصر شمایل نگارانه و شمایلشناسانه، سطوح معنایی این آثار بهعنوان یک گونه سینمایی تشریح شده و نشان داده شود که چگونه این آثار سینمایی با آگاهی از زمینههای تاریخی موثر بر مخاطبان بومی و بهرهگیری از عناصر بصری فرهنگ عامه و رویکرد مفهومی به آئینهای فتوت و جوانمردی به عنوان گونهای از سینمای ملی قابل تحلیل هستند و حوزه مهمی در مطالعات سینمای بومی به شمار میآیند.
مقاله پژوهشی
حسین قربانپور آرانی؛ عباس زارعی؛ الهام عربشاهی
چکیده
بشر در طول تاریخ برای ارتباط مؤثر با سایر افراد جامعه، راهکارهای متفاوتی را آزموده است. ازنگارههای اولیه بر دیوار غارها تا دیوار نوشتهها و ماشین نگارهها همگی سعی دارند تا مانند آیینهای تمام نما، گزارشگر ذهنیّات، احساسات و عواطف، آمال و آرزوها و دردهای بشری باشند. ماشین نگاره (ماشین نوشته) یکی از نمادهای مهم زبان، در جوامع ...
بیشتر
بشر در طول تاریخ برای ارتباط مؤثر با سایر افراد جامعه، راهکارهای متفاوتی را آزموده است. ازنگارههای اولیه بر دیوار غارها تا دیوار نوشتهها و ماشین نگارهها همگی سعی دارند تا مانند آیینهای تمام نما، گزارشگر ذهنیّات، احساسات و عواطف، آمال و آرزوها و دردهای بشری باشند. ماشین نگاره (ماشین نوشته) یکی از نمادهای مهم زبان، در جوامع شهری است که کمتر توجه محققان ایرانی شده است. در این پژوهش، ارتباط از طریق ماشین نگارهها و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی آنها بررسی شد. از میان تعداد فراوانی از ماشین نگارهها که بهطور تصادفی در سالیان متمادی از سطح شهرهای مختلف جمعآوری شدند؛ مجموعهای شامل 2312 ماشین نگاره به شیوه تحلیل محتوایی طبقهبندی، کدگذاری و بررسی شد. پراکندگی و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی آنها بر اساس مدل قومنگاری زبانی هایمز[1]معروف به SPEAKING نیز تحلیل و از نظر محتوایی به 15 مقوله تقسیم شد. بررسی فراوانی دادهها نشان داد که آموزههای مذهبی، نوشتههای پند آموز و توصیههای اخلاقی بیشترین فراوانی و گونههای انتقادی و سیاسی دارای پایینترین فراوانی بودند. نتایج ازمون خی2 نیز نشان داد که این تفاوتها با سطح اطمینان 99 درصد معنا دارند. بررسی ماشین نگارهها در مدل هایمز نشان داد که ماشین نگارهها نیز مانند دیگر رویدادهای ارتباط کلامی بشر، با هشت عنصر موقعیت مکانی، ماهیت نویسندگان، هدف، قالب زبانی، لحن کلام، نوع کانال ارتباطی، هنجارها و ژانر خاص خود، پیامهای اجتماعی و فرهنگی را به راحتی منتقل میکنند. [1]. Hymes