نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
2 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
3 کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد
4 کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمان های بینالمللی دانشکده وزارت خارجه
چکیده
این پژوهش به بررسی هویت نمایش داده شده از کشورهای عضو 1+5 در رابطه با موضوع مذاکرات هستهای در روزنامه ایران دوره زمانی 1382 تا 1392 پرداخته است. در مذاکرات هستهای ایران با کشورهای 1+5، کشورهای غربی با کمک دیپلماسی رسانهای سعی در امنیتی کردن پرونده هستهای ایران و همراه کردن آن با واژگانی از قبیل بمب اتمی، تهدیدی برای امنیت جهان داشتهاند. بر همین اساس دیپلماسی رسانهای یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل بر روی مسائل جدید بهطور عام و مسأله پرونده هستهای ایران بهطور خاص است. سؤال تحقیق بدینصورت مطرح شده است: «هویت اعضای 1+5 در متن روزنامه ایران سالهای 92-82، چگونه تصویر شده است؟» در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. یافتههای تحقیق ضمن تأکید بر، برساخته بودن هویت کشورها در روابط بین الملل، هویت اعضای 1+5 را در گروههای «دوست» و «دشمن» نمایش میدهد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Media Diplomacy and Iran Islamic Republic Nuclear negotiations
نویسندگان [English]
- ghasem misaei 1
- faez dinparast 2
- mohammad jafari 3
- moslem golestan 4
1 MA in Political Science graduate of the University of Allameh Tabatabai
2 Assistant professor of Political Sciences at the Allameh Tabataba’ee University
3 MA in International Relations graduate of the University of Mashhad Ferdowsi
4 BA in Diplomacy and International Organizations Department of the Ministry of Foreign
چکیده [English]
This study considers shown identification of the 5+1 countries related to nuclear negotiations, published in Iran newspaper from 2003 to 2013. During nuclear negotiations beteween Iran and 5+1 countries, west countries have tried to Securitization Iran nuclear plan and accompany with words such as nuclear bomb, and have menaced world security by media diplomacy. Therefore the media diplomacy is one of the most important and impressment factors on the new problems and in the special case on the Iran nuclear plan. The research question is introduced in this form: " How characters and materials of the 5+1 member's identification were formed in the Iran newspaper from 2003 to 2013?" This study is based on content analysis. Conclusions show Constructed identity in the international communication and indicate 5+1 member's identification in "friend" and "enemy" groups.
کلیدواژهها [English]
- Nuclear negotiations
- Iran
- Iran Newspaper
- media diplomacy
- Identity
- content analysis