مقاله پژوهشی
غلامرضا محمدیمهر؛ عبدالله بیچرانلو
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 7-28
چکیده
در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلمهای ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بینالمللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر میگیرد. موضوع کلی و داستان فیلمها حاکی است که در 3/12 درصد صحنهها، محدودیتهای اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ...
بیشتر
در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلمهای ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بینالمللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر میگیرد. موضوع کلی و داستان فیلمها حاکی است که در 3/12 درصد صحنهها، محدودیتهای اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ناهنجاریهای اجتماعی بازنمایی شده است. همچنین 13 فیلم با مسائل و مشکلات اجتماعی ایران ارتباط نداشته و سه فیلم با مسائل اجتماعی، سه فیلم با محدودیتهای اجتماعی زنان و یک فیلم با تهیۀ موسیقی زیرزمینی مرتبط بودهاند. رویکرد 15 فیلم به مسائل اجتماعی، انتقادی ـ اصلاحی بوده و در سه فیلم چنین رویکردی مشاهده نشده است. همچنین در سه فیلم، مؤلفههای سیاهنمایی بهطور کامل دیده شده است.
مقاله پژوهشی
سلیمان مولوی؛ سعید عابسی؛ اسماعیل شاهطهماسبی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 29-53
چکیده
هدف اصلی این نوشتار شناسایی و اولویتبندی شاخصهای موفقیت در بازاریابی کتابهای دانشگاهی است. با انجام مطالعههای مختلف و بررسی پیشینة موضوع، تصمیمهای راهبردی و آمیختة بازاریابی بهعنوان عوامل محیط داخلی و تکنولوژی و زمان نیز بهعنوان عوامل محیط بیرونی تأثیرگذار کسبوکار در نظر گرفته شد. جامعة آماری، ناشران ...
بیشتر
هدف اصلی این نوشتار شناسایی و اولویتبندی شاخصهای موفقیت در بازاریابی کتابهای دانشگاهی است. با انجام مطالعههای مختلف و بررسی پیشینة موضوع، تصمیمهای راهبردی و آمیختة بازاریابی بهعنوان عوامل محیط داخلی و تکنولوژی و زمان نیز بهعنوان عوامل محیط بیرونی تأثیرگذار کسبوکار در نظر گرفته شد. جامعة آماری، ناشران تهرانی و تعداد نمونة آماری 220 نفر میباشد. انتخاب ناشران به روش تصادفی ساده صورت گرفته و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه بهطور صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن استفاده شده است. نتایج رتبهبندی عناصر به ترتیب: موقعیتیابی 048/6، محصول 876/5، زمان 621/5، مکان 308/5، فناوری 161/5، ترفیع 899/4، قیمت 694/4، هدفگذاری، 154/4 و بخشبندی 237/3 میباشد.
مقاله پژوهشی
ناصر باهنر؛ سید عبدالرسول علمالهدی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 55-79
چکیده
در این مقاله با توجه به نظریههای هنجاری رسانهها بهعنوان چارچوب نظری رابط ارزشها و رسانهها به بازشناسی عفاف اسلامی در ارتباطات انسانی و بهخصوص ارتباطات جمعی با گردآوری کتابخانهای پرداخته و سپس سیاستهای اعلامی در موضوع عفاف و حجاب در رسانة ملی و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به معیارهای ...
بیشتر
در این مقاله با توجه به نظریههای هنجاری رسانهها بهعنوان چارچوب نظری رابط ارزشها و رسانهها به بازشناسی عفاف اسلامی در ارتباطات انسانی و بهخصوص ارتباطات جمعی با گردآوری کتابخانهای پرداخته و سپس سیاستهای اعلامی در موضوع عفاف و حجاب در رسانة ملی و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به معیارهای اسلامی عفاف با روش نظریة بنیادی در حد مقولهبندی، مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج برآمده از مقولهبندی آموزة عفاف اسلامی و روش تحلیل درونی و مقایسهای سیاستها، نشان میدهد در رسانة ملی هر چند سیاستها بهطور جزئیتر به این موضوع پرداختهاند اما بهطور جامع به همة آموزههای عفاف اسلامی توجه نشده و سیاستهای سینما نیز، فاقد بسیاری از مقولههای عفاف اسلامی است. در پایان به راهبردهایی در جهت تدوین سیاستهای کارا و جامع اشاره میشود.
مقاله پژوهشی
بهجت یزدخواستی؛ صمد عدلیپور؛ الهام کیخائی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 81-101
چکیده
دغدغههای فزاینده نسبت به حفظ و ارتقای امکان همزیستی مسالمتآمیز و عادلانه در سطوح ملی و فراملی، اهمیت گفتگو را بهطور بیسابقهای مهم کرده است. به همین دلیل، عوامل و زمینههای مؤثر بر گفتگو موضوع پژوهشهای گوناگون قرار گرفته است. از جملة این عوامل، شبکههای اجتماعی مجازی هستند که عرصههای مختلف زندگی اجتماعی ...
بیشتر
دغدغههای فزاینده نسبت به حفظ و ارتقای امکان همزیستی مسالمتآمیز و عادلانه در سطوح ملی و فراملی، اهمیت گفتگو را بهطور بیسابقهای مهم کرده است. به همین دلیل، عوامل و زمینههای مؤثر بر گفتگو موضوع پژوهشهای گوناگون قرار گرفته است. از جملة این عوامل، شبکههای اجتماعی مجازی هستند که عرصههای مختلف زندگی اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهند.
هدف نوشتار حاضر، مطالعة تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گفتگو میان فرهنگها در حوزة عمومی مجازی است. در این چارچوب، استدلال میشود که هر چند ارتقای امکان برقراری ارتباط و دادوستد اطلاعات امکان گفتگو را ارتقا میدهد، محدود و مخدوشکنندة آن هم است. محدودیت مورد نظر اساساً از توزیع نابرابر امکانهای مرتبط با اینگونه فناوریها ناشی میشود و وضعیت خاص حوزة عمومی مجازی هم گفتگو میان فرهنگها را مخدوش میکند. در واقع شبکههای اجتماعی مجازی، به واسطة حوزة عمومی مجازی که پدید میآورند، گفتگو میان فرهنگها را محدود و مخدوش میکنند.
مقاله پژوهشی
علیرضا عبداللهینژاد؛ حسینعلی افخمی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 103-127
چکیده
ساختار و عملکرد حرفهای خبرگزاریها در دو دهة اخیر، تحت تأثیر پیدایش تلویزیونهای خبری 24 ساعته و گسترش فزایندة رسانههای جدید مبتنی بر وب، با چالشهایی روبرو شده و این مسئله، رقبای قدرتمندی را فراروی فعالیت حرفهای خبرگزاریها قرار داده است. در چنین فضایی، خبرگزاریها برای حفظ جایگاه، بقاءپذیری و موقعیت رقابتی، ...
بیشتر
ساختار و عملکرد حرفهای خبرگزاریها در دو دهة اخیر، تحت تأثیر پیدایش تلویزیونهای خبری 24 ساعته و گسترش فزایندة رسانههای جدید مبتنی بر وب، با چالشهایی روبرو شده و این مسئله، رقبای قدرتمندی را فراروی فعالیت حرفهای خبرگزاریها قرار داده است. در چنین فضایی، خبرگزاریها برای حفظ جایگاه، بقاءپذیری و موقعیت رقابتی، راهکارهایی را جهت ایجاد سازگاری با فناوریهای نوپدید بهکار گرفتهاند. در این راستا، با توجه به ضرورت ورود خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) به حوزة فناوریهای جدید، مقالة حاضر وضعیت ایرنا را از منظر تولید و ارائة خدمات چندرسانهای نوین در مقایسه با سه خبرگزاری مورد مطالعه شامل رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری ملی هند (پی.تی.آی) بررسی کرده است. یافتهها که به روش مطالعة تطبیقی انجام شده است، نشان میدهد ایرنا باید همانند خبرگزاریهای مورد بررسی، تولید فیلمهای خبری با کیفیت، اخبار چندرسانهای، گرافیک و اینفوگرافیک و ارسال بستههای خبری روی تلفنهمراه را در دستور کار قرار دهد.
مقاله پژوهشی
مهرداد متانی؛ رمضان حسنزاده؛ علیاکبر فرهنگی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 129-156
چکیده
مخاطب هدف هر کوشش رسانهای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام میدهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهمترین نیازهای رسانهای مخاطبان در استفاده از شبکههای ماهواره ای فارسیزبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائمشهری که بینندة شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بودند ...
بیشتر
مخاطب هدف هر کوشش رسانهای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام میدهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهمترین نیازهای رسانهای مخاطبان در استفاده از شبکههای ماهواره ای فارسیزبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائمشهری که بینندة شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بودند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته است. دادهها با استفاده از روشهای آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که پاسخگویان بیشتر از برنامههای ماهواره که جنبة سرگرمی و یادگیری داشته استفاده میکنند. همچنین بین انواع نیازهای مخاطبان تفاوت وجود داشته و ترتیب اهمیت این نیازها عبارتاند از: عاطفی، شناختی، اجتماعی و سیاسی، طبق یافتههای توصیفی بیشتر مخاطبان در شبها به تماشای ماهواره میپردازند و میزان مصرف ماهواره در مخاطبان با تحصیلات پایین بیشتر و با افزایش سطح تحصیلات کاهش مییابد، همچنین میزان استفاده از ماهواره در زنان بیشتر از مردان بود، بهگونهای که زنان بهطور میانگین 5/3 ساعت و مردان 5/2 ساعت در طول شبانه روز وقت صرف تماشای شبکههای ماهوارهای میکنند.
مقاله پژوهشی
احمدعلی قانع
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 157-178
چکیده
از مهمترین رسالتهای رسانهها، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینههای مختلف زندگی است. یکی از زمینههای کاری رسانهها و از جمله صداوسیما، تولید و پخش آگهیهای بازرگانی است. اگر در این زمینه، قوانین و آییننامهها و دستور و توصیههای فقهی و اخلاقی رعایت شود و رسانه از رسالت حقیقی ...
بیشتر
از مهمترین رسالتهای رسانهها، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینههای مختلف زندگی است. یکی از زمینههای کاری رسانهها و از جمله صداوسیما، تولید و پخش آگهیهای بازرگانی است. اگر در این زمینه، قوانین و آییننامهها و دستور و توصیههای فقهی و اخلاقی رعایت شود و رسانه از رسالت حقیقی خود فاصله نگیرد و بیش و پیش از آنکه به تبلیغات تجاری به نگاه درآمدزایی بنگرد، به نگاه معرفی موارد نیاز جامعه، آن هم بر طبق مصالح لازم بنگرد، میتوان رسانه را در این زمینه عاری از آسیب دانست. این مقاله درصدد است برخی آسیبهای موجود یا احتمالی در تبلیغات بازرگانی را معرفی کند. برخی از این آسیبها عبارتاند از: تولید و غش و ضرر زدن به یکدیگر، تشویق بر مصرف بیشتر کالاها و خدمات غیرضروری، استفادة ابزاری از صدا و تصویر زنان، القای عقبماندگی خود و برتر دانستن بیگانگان، ندادن آگاهی لازم در مورد کیفیت کالاها به مردم، ایجاد اطمینان دروغین نسبت به کیفیت کالاها، نفی کالای مشابه، القای پارهای از افکار و اندیشههای ناروا، استفادة ابزاری از ارزشهای دینی و ملی و خلاصة کلام عدم خیرخواهی صاحبان تبلیغات نسبت به هموطنان و همکیشان خود و تنها به فکر فایدة اقتصادی خود بودن.
مقاله پژوهشی
نجمه حسینیسروری؛ حامد طالبیان
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 179-213
چکیده
هدف از این مقاله شناسایی گفتمانهای طبقة متوسط در آثار مصطفی مستور است. شناسایی این گفتمانها در نهایت یکی از مهمترین گونههای بازنمایی زندگی شهری در ادبیات داستانی دهة 80 را تحلیل کرده است. در بخش تحلیلی این مقاله، با استناد به دو رمان مشهور این نویسنده، شیوههای بازنمایی زندگی طبقة متوسط شهری بررسی شده و با استفاده ...
بیشتر
هدف از این مقاله شناسایی گفتمانهای طبقة متوسط در آثار مصطفی مستور است. شناسایی این گفتمانها در نهایت یکی از مهمترین گونههای بازنمایی زندگی شهری در ادبیات داستانی دهة 80 را تحلیل کرده است. در بخش تحلیلی این مقاله، با استناد به دو رمان مشهور این نویسنده، شیوههای بازنمایی زندگی طبقة متوسط شهری بررسی شده و با استفاده از نظریة گفتمان لاکلا و موفه، دالهای محوری و شبکههای معنایی برسازندة روایتهای این دو رمان شناسایی شده است.
این بررسی نشان میدهد که گفتمان برسازندۀ روایت در این دو رمان، هویت طبقة متوسطی را بازنمایی کرده که متعلق به گفتمانهای کلانتر سنت و تجدد در ایران است. پاسخ به این پرسش که این بازنمایی تا چه حد مخدوش یا انحرافی آشکار از واقعیت زندگی طبقة متوسط مدرن در ایران است، نیازمند انجام پژوهشهای گستردهتر و عمیقتر جامعهشناختی و ادبی است.