مقاله پژوهشی
علیرضا مشهدیزاده؛ سارا حاجیزاده
چکیده
ببابا توجه به ماهیت اختراعات که به راحتی مورد استفاده غیرمجاز قرار میگیرند باید به دنبال شناسایی سوءاستفادههایی که ممکن است از این حقوق صورت گیرد و مقابله با آنها بود. یکی از موارد سوءاستفاده از حق اختراع که در کشور امریکا مورد توجه قرارگرفته، وجود مؤسسههایی به نام پتنتترول[1] است. این اشخاص[2] مؤسسههای غیرتولیدی هستند ...
بیشتر
ببابا توجه به ماهیت اختراعات که به راحتی مورد استفاده غیرمجاز قرار میگیرند باید به دنبال شناسایی سوءاستفادههایی که ممکن است از این حقوق صورت گیرد و مقابله با آنها بود. یکی از موارد سوءاستفاده از حق اختراع که در کشور امریکا مورد توجه قرارگرفته، وجود مؤسسههایی به نام پتنتترول[1] است. این اشخاص[2] مؤسسههای غیرتولیدی هستند که با خریداری اختراعات جزئی، فعالیتی در زمینه تجاریسازی آنها نمیکنند و هدف آنها تنها اعطای مجوز بهرهبرداری در خصوص این اموال فکری پس از نقض آنها توسط تولیدکنندگان دیگر و در نتیجه محروم ساختن جامعه از نتایج ابتکارات مخترعان میباشد. مطالعه در این خصوص نشان داد که پیامدهای پنتت ترول بر بنگاههای اقتصادی، رفاه عمومی و مسائلی از این قبیل باعث واکنش قانونگذاری، قضایی و اندیشههای حقوقی در کشور امریکا شده و برای کاهش فعالیت پتنتترول اقدامهایی همچون وضع قوانین جدید و تغییر روشهای جبران خسارت در دعاوی نقض اختراع صورت گرفته است. چراکه اکثر حقوقدانان وجود این مؤسسهها را مخرب ابتکار میدانند. با توجه به نو ظهور بودن این پدیده در عرصه مالکیت فکری، این نوشتار درصدد بررسی واکنش سیستم حقوقی در برابر وجود پتنتترول بهعنوان مسألهای بحثانگیز در حوزه اختراعات است.[1]. واژهPatent Troll واژهای با بار منفیست که از دو فصل Patent به معنی اختراع و Trollبه معنی غول تشکیل شده است. اشخاصی که با این عنوان نامیده میشوند مالک اختراعات متعددی هستند که منبع کسب درآمد آنها است و از این جهت که به دنبال تجاریسازی و استفاده عملی از اختراعات خود نمیباشند شاید بتوان مسامحتاً آنانرا محتکران اختراع دانست. با توجه به نبودن واژه مناسب فارسی معادل که نشان دهنده ماهیت واقعی آنها باشد در متن حاضر این واژه به کار میرود.[2]. پتنتترولها ممکن است در قالب شخصیت حقوقی یا حقیقی فعالیت نمایند ولی در اکثر موارد به صورت یک مؤسسه با شخصیت حقوقی فعالیت کرده و به همین دلیل در این مقاله با عنوان مؤسسه از آنها یاد میشود.
مقاله پژوهشی
امین امیرحسینی؛ محمدرضا برزویی
چکیده
علل رافع مسئولیت، شرایطی است که در آن شرایط، واردکننده زیان، مسئول جبران خسارت نیست. این شرایط در مسئولیت مدنی به دفاع مشروع، حکم قانون یا مقام صالح، غرور، اجبار یا اکراه و اضطرار تقسیمبندی شده است. قوه قاهره از حوادثی است که رابطه سببیت را کلاً از بین میبرد و بنابراین، در بحث علل موجهه یا شرایط معافکننده جای نمیگیرد، زیرا در ...
بیشتر
علل رافع مسئولیت، شرایطی است که در آن شرایط، واردکننده زیان، مسئول جبران خسارت نیست. این شرایط در مسئولیت مدنی به دفاع مشروع، حکم قانون یا مقام صالح، غرور، اجبار یا اکراه و اضطرار تقسیمبندی شده است. قوه قاهره از حوادثی است که رابطه سببیت را کلاً از بین میبرد و بنابراین، در بحث علل موجهه یا شرایط معافکننده جای نمیگیرد، زیرا در علل موجهه، رابطه سببیت بین فعل زیانبار و عامل زیان احراز میشود. حال سؤال اساسی آن است که در صورتی که رسانههای جمعی مبادرت به ورود خسارت به افراد نمایند و ورود ضرر را به ادلهای نظیر اجبار، اضطرار ناشی از قاعده اقدام و ... مستند نمایند، آیا میتوان از ایشان مطالبه خسارت نمود؟ بنابراین، به دلایل پیشگفته، مسئولیتی برای عامل زیان متصور نیست؛ البته باید پذیرفت که شرایط معافکننده در حوزه مسئولیت مدنی رسانه اندکی متفاوت از آن چیزی است که اصولاً در مسئولیت مدنی مطرح میشود. مقاله پیشرو با روش «تحلیلی ـ توصیفی» در پی پاسخ به این سؤال است که؛ «در نظام حقوقی ایران، چه عواملی میتواند رافع مسئولیت مدنی (مسئولیت اجتماعی) رسانههای جمعی به حساب آیند؟» که در پاسخ به آن، به علل رافع مسئولیت مدنی رسانهها در قالب هفت عنوان «تکلیف یا اختیار قانونی رسانه»، «دستور مقام قضایی یا مقام مافوق اداری»، «بیان انتقادات و نظرات سازنده»، «اجبار و اکراه»، «اضطرار در شرایط خاص»، «اقدام فرد علیه خود» و «غرور» اشاره و به تشریح هریک از آنها پرداخته شده است.
مقاله پژوهشی
مسعود کوثری؛ امیرعلی تفرشی
چکیده
اقبال روزافزون مخاطبان ایرانی به شبکههای ماهوارهای، لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را - بالأخص مطالعه شبکههای کودک که کمتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند- دوچندان کرده است. بر این مبنا شبکه جمجونیور، بهعنوان مطرحترین شبکه ماهوارهایِ پخش برنامههای کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی محل مناقشهی «هویت ...
بیشتر
اقبال روزافزون مخاطبان ایرانی به شبکههای ماهوارهای، لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را - بالأخص مطالعه شبکههای کودک که کمتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند- دوچندان کرده است. بر این مبنا شبکه جمجونیور، بهعنوان مطرحترین شبکه ماهوارهایِ پخش برنامههای کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی محل مناقشهی «هویت مطلوب زنانه» انتخاب شد. با استفاده از قابلیتهای تحلیلیِ نظریه گفتمان لاکلا و موف[1]، سه برنامه شبکه جمجونیور با عناوین «باربی؛ زندگی در خانه رؤیایی»، «رقصندگان آسمان» و «اسکوبی دو؛ راز گنجینه» مورد مطالعه قرار گرفتند. در انیمیشن باربی، «زیبایی و جذابیت» بهعنوان دال مرکزی برنامه شناسایی شد و در دو انیمیشن دیگر، دال گفتمانیِ «اجتماعی بودن» بهعنوان دال مرکزی شناسایی شد. در برآیند کلی مطالعه گفتمان این شبکه، مشخص گردید که دال مرکزی مجموع برنامههای مطالعه شده در نظم گفتمانی هویت زنانه «اجتماعی بودن» است. این در حالی است که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»، «روابط میان جنسیتی»- روابط آزاد، غیررسمی و بر اساس دوستی- ، «اخلاقمداری»، «زیبایی و جذابیت»- به تعریف پوشش آزاد، اندام نما و نیمه برهنه- و ... منظومه گفتمانی این شبکه را در نظم گفتمانی هویت زنانه تشکیل میدهند. این گفتمان دیگریهایی را نیز برای خود متصور است که اغلب در قالب هویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیت مطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتی نبودن و ... ، با آنها پیوند میخورد. این پیوندهای گفتمانی درواقع محلهای نزاع اصلیِ گفتمان شبکه جمجونیور را تشکیل میدهند.[1]. Ernesto Laclau and Chantal Mouffeاقبالروز افزون مخاطبانایرانی به شبکههای ماهوارهای،لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را دو چندانکردهاست. در این میان اندکمطالعاتی به بررسی شبکههایماهوارهایکودک و محتوای ارائهشده توسط آنها پرداختهاند. بر این مبنا شبکهجمجونیور، بعنوان مطرحترین شبکهماهوارهایِ پخشبرنامههایکودک به زبانفارسی، برایمطالعه در نظمگفتمانی محل مناقشهی«هویتمطلوبزنانه» انتخاب شد.با توجه به دید کلاننگر و قابلیتهای تحلیلیِ نظریهگفتمان لاکلا و موف،این رویکرد بعنوان نظریه و روش انتخابیِ پژوهشحاضر انتخابشد. سهبرنامه«باربی؛زندگی در خانهرویایی»،«رقصندگان آسمان»و «اسکوبی دو؛راز گنجینه» بعنوان نمونهمورد مطالعه در شبکهجمجونیور انتخاب شدند.طبق پژوهش صورتگرفته،در انیمیشن باربی،«زیبایی و جذابیت»بعنوان دالمرکزی برنامه شناسایی شد، و در دو انیمیشن دیگر، دالگفتمانیِ یکسانی با عنوان«اجتماعی بودن»به عنوان دالمرکزی مورد توجه قرار گرفت. در برآیند کلی مطالعهگفتمان این شبکه،مشخصگردید که دالمرکزی مجموع برنامههای مطالعهشده در نظمگفتمانیِ هویتزنانه«اجتماعی بودن»میباشد. این درحالیست که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»،«روابطمیانجنسیتی»-روابط آزاد، غیر رسمی و براساسدوستی-، «اخلاقمداری»،«زیباییوجذابیت»-به تعریف پوششآزاد، اندامنما و نیمهبرهنه- و... منظومهگفتمانی اینشبکه را در نظمگفتمانیهویتزنانه تشکیلمیدهند. در مقابل،این گفتمان دیگریهایی را نیز برایخود متصور است کهاغلب در قالبهویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیتمطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتینبودن و در یککلام آنچه خلافِ دالهای مطلوب گفتمان شبکه است،با آنها پیوند میخورد که در واقع محلهاینزاعاصلیِ گفتمان شبکهجمجونیور را تشکیلمیدهند.
مقاله پژوهشی
اعظم راودراد؛ مانیا عالهپور
چکیده
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشنهای مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشنها اتفاق افتاده است. بهعنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشنهایی که در سالهای اخیر برنده جایزه اسکار بودهاند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین میکند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص میکند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشنها بهعنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوتها را برنمیتابد، پایبند سنت است و به محیطزیست آسیب میزند از جمله نتایج این پژوهش است.
مقاله پژوهشی
محمدرضا پویافر؛ مریم محمدی اکمل
چکیده
رمانهای عامه پسند اینترنتی یکی از نمودهای تولید محتوا در فضای مجازی است که الگوی در حال تحول استفاده از اینترنت در ایران را از مصرف یکسویة محتوای سایتها و رسانههای اجتماعی به سوی تولید محتواهای گوناگون، نشان میدهد. آنچه در این پژوهش انجام شده، بررسی رمانهای عامهپسند پربازدیدترین سایتها در میان سایتهای منتشرکننده رمانهای ...
بیشتر
رمانهای عامه پسند اینترنتی یکی از نمودهای تولید محتوا در فضای مجازی است که الگوی در حال تحول استفاده از اینترنت در ایران را از مصرف یکسویة محتوای سایتها و رسانههای اجتماعی به سوی تولید محتواهای گوناگون، نشان میدهد. آنچه در این پژوهش انجام شده، بررسی رمانهای عامهپسند پربازدیدترین سایتها در میان سایتهای منتشرکننده رمانهای عامهپسند اینترنتی، یعنی سایت نودهشتیا[1] است. پرسش اصلی پژوهش چگونگی بازنمایی هویت جنسی جوانان در رمانهای تولیدشده توسط کاربران در این پایگاه اینترنتی است. 24رمان از میان محبوبترین رمانهای این سایت، با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که آنچه نویسندگان جوان این رمانها منتشر کردهاند، کمابیش بازنمایی کنندة تقید اندک جوانان به حدود و چارچوبهای جامعه سنتی در ابراز هویت جنسی در ظاهر و پوشش، ارزشها و نگرشهای جنسی و رفتارهای بین جنسی است. این تقید اندک، با کمی اختلاف بین طبقات پایین و بالای جامعه، کمابیش قابل تشخیص است. جوانان نسل جدید در رمانهای مورد بررسی، جوانانی با نگرشها، الگوی ابراز هویت و رفتارهای بین جنسی هستند که ارزشهای نسل پیش از خود را در عمل به چالش میکشند. در عین حال، محتوای رمانهای عامهپسند سایت نودهشتیا نشان دهندة تصویری غالب از سبک زندگی طبقه بالای جامعه است.[1]. www.98ia.ir
مقاله پژوهشی
سعید روشنی؛ سید سروش قاضی نوری؛ مهسا رجبزاده
چکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی نیازها، چالشها و عوامل اصلی اثرگذار بر شکلگیری شبکه اجتماعی نخبگان ایران است. در این پژوهش تلاش شده است تا نشان داده شود که مهمترین عوامل اثرگذار بر انسجام، توسعه و پایداری شبکه اجتماعی مجازی نخبگان ایران کدامند. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است، که در آن به توصیف و تحلیل نیازهای نخبگان ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش شناسایی نیازها، چالشها و عوامل اصلی اثرگذار بر شکلگیری شبکه اجتماعی نخبگان ایران است. در این پژوهش تلاش شده است تا نشان داده شود که مهمترین عوامل اثرگذار بر انسجام، توسعه و پایداری شبکه اجتماعی مجازی نخبگان ایران کدامند. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است، که در آن به توصیف و تحلیل نیازهای نخبگان ایران بهمنظور تشکیل یک شبکه اجتماعی تخصصی پرداخته است. روش گردآوری اطلاعات مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، مصاحبه با مدیران ارشد بنیاد ملی نخبگان و پرسشنامه بوده است و از میان حدود 13000 نفر نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان، نمونهای معادل با 375 نفر مبتنی بر جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی انتخاب شدند. بهمنظور اولویتبندی نتایج پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهند که تعامل با سایر نخبگان و دستیابی به پایگاه دانشی منسجم، مهمترین دلایل عضویت در این شبکه میتوانند باشند. ضعف فرهنگی در ارتباط با گفتوگو، نقد و تحلیل و ضعف در زیرساختهای فناوری اطلاعات از اساسیترین چالشهای پیشروی طراحی و راهاندازی شبکه نخبگان ایرانی از دیدگاه مخاطبان این حوزه دانشی است. مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر پایداری شبکه «ارائه و انتشار آخرین و معتبرترین منابع علمی اعم از مقالات، کتب و ... و اعلام نیاز پروژههای پژوهشی و حرفهای از سوی نهادها و صنایع» است.
مقاله پژوهشی
شهرام یوسفیفر؛ شهناز جنگجو
چکیده
آگهیهای تجاری، بهمثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ پیشرو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهمترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، ...
بیشتر
آگهیهای تجاری، بهمثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ پیشرو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهمترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، از دو روش تحلیل محتوا و رویکرد نشانهشناسی رولان بارت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شمارههای روزنامه اطلاعات در فاصله سالهای 1305-1320ش است. انتخاب نمونه آماری، از میان سالهای مورد بررسی، بهصورت یک سال در میان و از هر یک سالهای انتخاب شده نیز، بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده و بر مبنای یک هفته آماری صورت گرفت و در مجموع 168 شمارگان روزنامه بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. هر یک از آگهیهای تجاری مرتبط با زنان نیز بهعنوان یک واحد تحلیل در نظر گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد بیشترین تعداد آگهیهای تجاری، به تبلیغ کالاهای مصرفی غیرضروری چون لوازم آرایشی و پوشاک غربی مطابق با مد روز در کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و زنان بیشتر در پیوند با مد و آرایش بازنمایی شدهاند. به لحاظ ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده نیز، این آگهیها بیشتر بهمثابه عامل فرهنگساز عمل نموده و ارزشهایی چون مصرفگرایی و غربگرایی را بین زنان تبلیغ میکردهاند.
مقاله پژوهشی
علی عباسی؛ جواد حبیبپور
چکیده
نمیتوان سینمای دینی را بدون فرم و تنها بر اساس محتوا تعریف کرد؛ بنابراین، فرم فیلمنامه عنصری تأثیرگذار در طراحی یک فیلمنامه دینی است تا جایی که برخی از آثار در سینمای دینی بهدلیل ضعف در فرم به آثاری ضد دین تبدیل شدهاند. فیلمنامهای که نتواند به فرم صحیحی برسد در انتقال محتوا نیز الکن و ناقص خواهد بود. فیلمنامه در ابتدا ...
بیشتر
نمیتوان سینمای دینی را بدون فرم و تنها بر اساس محتوا تعریف کرد؛ بنابراین، فرم فیلمنامه عنصری تأثیرگذار در طراحی یک فیلمنامه دینی است تا جایی که برخی از آثار در سینمای دینی بهدلیل ضعف در فرم به آثاری ضد دین تبدیل شدهاند. فیلمنامهای که نتواند به فرم صحیحی برسد در انتقال محتوا نیز الکن و ناقص خواهد بود. فیلمنامه در ابتدا باید فرم و ساختار صحیحی داشته باشد. بررسی نمونههایی برای دستیابی به یک فرم صحیح در زمینة فیلمنامه دینی و غیردینی راهگشای طراحی ساختاری صحیح برای یک فیلمنامه دینی است.
شاکله اصلی موردبررسی در این پژوهش و رویکرد آن به بررسی مؤلفههای فیلمنامه دینی و غیردینی در چارچوب مدل گنشگران و الگوی سفر قهرمان است. ساختاری نظاممند از طریق طراحی قهرمان و ضدقهرمان و تضاد آنها در روند پیشرفت پیرنگ در فیلمنامه دینی و چگونگی طراحی آن در سریالهای مختارنامه و بازی تاجوتخت موردبررسی قرارگرفته و نتایج آن ارائه شده است.