نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه تاریخ، پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
2 دانشجوی دکتری رشته تاریخ ایران اسلامی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
آگهیهای تجاری، بهمثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ پیشرو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهمترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، از دو روش تحلیل محتوا و رویکرد نشانهشناسی رولان بارت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شمارههای روزنامه اطلاعات در فاصله سالهای 1305-1320ش است. انتخاب نمونه آماری، از میان سالهای مورد بررسی، بهصورت یک سال در میان و از هر یک سالهای انتخاب شده نیز، بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده و بر مبنای یک هفته آماری صورت گرفت و در مجموع 168 شمارگان روزنامه بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. هر یک از آگهیهای تجاری مرتبط با زنان نیز بهعنوان یک واحد تحلیل در نظر گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد بیشترین تعداد آگهیهای تجاری، به تبلیغ کالاهای مصرفی غیرضروری چون لوازم آرایشی و پوشاک غربی مطابق با مد روز در کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و زنان بیشتر در پیوند با مد و آرایش بازنمایی شدهاند. به لحاظ ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده نیز، این آگهیها بیشتر بهمثابه عامل فرهنگساز عمل نموده و ارزشهایی چون مصرفگرایی و غربگرایی را بین زنان تبلیغ میکردهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A virtual social network for Iranian Elites: Requirements of Design and Implementation
نویسندگان [English]
- Shahram Yousefifar 1
- Shahnaz Jangjoo 2
1 Professor of department of history, Institute of Humanities and Cultural Studies
2 PhD student of history, Institute of Humanities and Cultural Studies )Corresponding Author)
چکیده [English]
آگهیهای تجاری، بهمثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تاثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ حاضر،
The main purpose of this Article is to identify the needs, challenges and main factors which are effective on creating social network for Iranian Elites. In this study, we have tried to show what are the most important factors affecting the integration, development and sustainability of the Iranian elites’ virtual social Network. The research method of this research is descriptive-survey which the requirements of Iranian Elites are described and analyzed in order to provide a specialized social network. The data collection method was based on library studies, interviews with senior managers of elites’ national foundation and a questionnaire and among about 13,000 elites covered by elites’ national foundation a sample of 375 individuals were elected based on Morgan table and Stratified random sampling method. Friedman test was used to rank results The results show that “Interaction with other elites” and “Achieving a coherent knowledge base” are the main reasons to join this network. Cultural weakness in relation to dialogue, critique and analysis And weaknesses in the IT infrastructure are The most fundamental challenges in terms of designing and launching of the Iranian elite network from the viewpoint of audiences of this knowledge area .The most effective factors in stability of the network include “to provide and publish the latest and most reliable scientific resources such as articles, books, etc and announcement the need for Research and professional projects by institutions and industries.
. .
کلیدواژهها [English]
- social network
- national foundation for elites
- needs and challenges
- analyze and design of requirements