مقاله پژوهشی
مصطفی ادیب؛ زهرا علیپور درویش؛ پیمان متقی
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، صفحه 9-37
چکیده
فرهنگ فاصلة قدرت بهعنوان یکی از ابعاد فرهنگی در اکثر تحقیقات گذشته عامل مهمی در تعیین و پیشبینی رفتار سازمانی درنظر گرفته شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوارض شناختی و رفتاری ناشی از فرهنگ فاصلة قدرت بالا در سازمان است. بدین منظور و برای پاسخگویی به سؤال تحقیق، از روش توصیفی ـ پژوهشی استفاده شد. جمعآوری اطلاعات لازم برای ...
بیشتر
فرهنگ فاصلة قدرت بهعنوان یکی از ابعاد فرهنگی در اکثر تحقیقات گذشته عامل مهمی در تعیین و پیشبینی رفتار سازمانی درنظر گرفته شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوارض شناختی و رفتاری ناشی از فرهنگ فاصلة قدرت بالا در سازمان است. بدین منظور و برای پاسخگویی به سؤال تحقیق، از روش توصیفی ـ پژوهشی استفاده شد. جمعآوری اطلاعات لازم برای آزمون فرضیات از جامعة آماری پژوهش، که کارکنان رسمی وزارت نفت در شهر تهران است، ازطریق پرسشنامه انجام شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از آزمونهای همبستگی و نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج پژوهش مؤید وجود رابطه میان فرهنگ فاصله قدرت در سازمان و فرسایش اجتماعی کارکنان از سوی سرپرست، بهعنوان یکی از ابعاد تاریک زندگی اجتماعی ـ سازمانی است. بنابراین، پیشنهاد میشود با توجه به عوارض فرهنگ فاصلة قدرت، از سازوکارهای کاهش فاصلة قدرت در سازمان بهرهبرداری گردد.
مقاله پژوهشی
حجتالله ایوبی
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، صفحه 39-69
چکیده
رابطۀ قدرتهای ملی و محلی از انقلاب فرانسه تا به امروز موضوع روز فرانسه است. مناسبت قدرتهای محلی و ملی را دو فرایند تراکمزدایی[1] و تمرکززدایی[2] رقم زده است. با روی کار آمدن سوسیالیستها تراکمزدایی شتاب بیشتری گرفت و قانون 1982 و قوانین متعددی که بعد از آن به تصویب رسیدند به تدریج قدرت را در لایههای مختلف توزیع کرد. تقسیم ...
بیشتر
رابطۀ قدرتهای ملی و محلی از انقلاب فرانسه تا به امروز موضوع روز فرانسه است. مناسبت قدرتهای محلی و ملی را دو فرایند تراکمزدایی[1] و تمرکززدایی[2] رقم زده است. با روی کار آمدن سوسیالیستها تراکمزدایی شتاب بیشتری گرفت و قانون 1982 و قوانین متعددی که بعد از آن به تصویب رسیدند به تدریج قدرت را در لایههای مختلف توزیع کرد. تقسیم قدرت بین دولت مرکزی و نمایندگان دولت (تراکمزدایی) و واگذاری اختیارات دولتی به نهادهای منتخب مردم، مانند شوراهای شهر و شوراهای فرادستی و بهویژه شهرداریها (تمرکززدایی) تا حدی از شدت نظام متمرکز فرانسه کاست. در جریان همین واگذاری اختیارات بود که بخش زیادی از امور فرهنگی به قدرتهای محلی واگذار شد. ورود قدرتهای محلی در امور فرهنگی تأثیر شگرفی بر همبستگی اجتماعی و توسعه و پیشرفت شهرها گذاشت. بین قدرتهای محلی، بیشترین اختیارات امور فرهنگی به شهرداریها که منتخب مردمند واگذار شد. فرهنگ بهتدریج در شهرها از جایگاه والایی برخوردار گشت و مدیران سامان شهری، با دریافتن نقش فرهنگ در ایجاد همبستگی اجتماعی، شتابان به سوی فرهنگی کردن شهرها روی آوردند. فرهنگ و زندگی روزمرۀ مردم این کشور بهقدری در هم تنیده که میتوان نام «فرهنگ شهر» را به جای دولتشهرهای آتن برای شهرهای فرانسه پیشنهاد کرد.
[1]. Déco centralisation
[2]. Décentralisation
مقاله پژوهشی
عبدالله بیچرانلو
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، صفحه 71-93
چکیده
این مقاله گزارشی است از بررسی نگارنده در مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در جستوجوی پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی حضور سینمای ایران، در عرصههای بینالمللی، چگونه است؟ آیا مطلوب است یا نیازمند الزاماتی است که باید افراد ذینقش در این فضا، از جمله سینماگران، سیاستگذاران و مدیران و نهادهای ...
بیشتر
این مقاله گزارشی است از بررسی نگارنده در مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در جستوجوی پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی حضور سینمای ایران، در عرصههای بینالمللی، چگونه است؟ آیا مطلوب است یا نیازمند الزاماتی است که باید افراد ذینقش در این فضا، از جمله سینماگران، سیاستگذاران و مدیران و نهادهای سینمایی کشور، در جهت تحقق آنها تلاش کنند. بدین منظور، دیدگاههای برخی فعالان سینما در حوزههای گوناگون بررسی شده و یافتهها در دو بخش تحلیلی و آماری عرضه شده است.
مقاله پژوهشی
ذبیحاله صدفی؛ سکینه بابائی
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، صفحه 95-132
چکیده
این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعهشناختی[1] در مطالعه و بررسی پدیدة وسائل ارتباط جمعی به مثابه نماد دهکدة جهانی (درقالب سنجش گرایش جوانان به گزینشِ برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای دربین نمونهای بهحجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم ...
بیشتر
این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعهشناختی[1] در مطالعه و بررسی پدیدة وسائل ارتباط جمعی به مثابه نماد دهکدة جهانی (درقالب سنجش گرایش جوانان به گزینشِ برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای دربین نمونهای بهحجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی) و650 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، آموزش معلمان)؛ با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونة دبلیو جی کوکران)؛ مبتنیبر روش تحقیق پیمایشی جهت آزمون فرضیههای پژوهش (طبق برنامة SPSS)، به سنجش و اندازهگیری متغیرهای بنیادی ذیل میپردازد: اول متغیر گرایش (به عنوان متغیر وابسته) که تابع دو عنصر است: 1) انتظار فایده[2]، یعنی یک فرد تا چه حد از یک رفتار یا پدیده در آیندة دور یا نزدیک، انتظار فایده در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی دارد 2) ارزیابی فایده[3]؛ یعنی آیا آن رفتار یا پدیده در حال حاضر در مقایسه با گذشته، برای آن فرد در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی فایده دارد یا نه. دوم متغیر گزینش یا هنجار ذهنی تابع دو عنصر است: 1) دیگران مهم[4]، یعنی انتظار اینکه یک رفتار خاص در چهارچوب عوامل کارکردی، چگونه ازنظر دیگر افراد مهم ارزیابی میشود؟ 2) انگیزش پیروی[5]، یعنی انگیزة فرد برای پیروی از رفتاری خاص در چهارچوب عوامل ساختاری دربرابر انتظارات دیگران به صورت مثبت است یا منفی؟
[1]. Sociological Appreach
[2]. Expextation of outcome
[3]. Evaluation of outcome
[4]. Significant others
[5]. Motivation of following
مقاله پژوهشی
اصغر مشبکی؛ علیاکبر خادمی
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، صفحه 133-178
چکیده
سیاستگذاری در عرصۀ فرهنگ، ضرورت انجام یا امتناع، حدود و عرصههای آن، نهادهای مداخلهکننده، نوع ارتباط و همکنشی آنها، نظریههای سیاستگذاری فرهنگی(سازگاری با محیط بومی)، مدلها، روشها و... برخی مشکلات و پرسشهای اساسی است که اکنون مدیریت عرصۀ فرهنگی کشور بهگونهای جدی با آنها مواجه است. با توجه به اینکه ...
بیشتر
سیاستگذاری در عرصۀ فرهنگ، ضرورت انجام یا امتناع، حدود و عرصههای آن، نهادهای مداخلهکننده، نوع ارتباط و همکنشی آنها، نظریههای سیاستگذاری فرهنگی(سازگاری با محیط بومی)، مدلها، روشها و... برخی مشکلات و پرسشهای اساسی است که اکنون مدیریت عرصۀ فرهنگی کشور بهگونهای جدی با آنها مواجه است. با توجه به اینکه سند بیستسالۀ نظام، افق روشنی را برای جایگاه ایران در سال 1404 ترسیم نموده، لازم است در حوزههای علمی، فناوری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هدفگذاریهای مناسب صورت گیرد و استراتژیهای رسیدن به این اهداف تدوین گردد. در مجموعۀ سیاستگذاریهای عمومی، سیاستهای فرهنگی بالاترین اهمیت را دارد. از این روست که در نگاه یونسکو (1998) فرهنگ و سیاستگذاریهای فرهنگی نه در حاشیه بلکه در کانون فرایند توسعۀ پایدار کشورها تعریف میگردد.
در کشور ما، بهدلیل تعدد مراجع تصمیمگیری و نهادهای سیاستگذاری فرهنگی و بهدلیل نبود الگوی جامع و مشخص برای سیاستگذاری در حوزۀ فرهنگ، ابهام زیادی در مسئولیتهای فرهنگی وجود دارد و تداخل و انسجام زیادی در برنامه و طرحهای فرهنگی مشاهده نمیشود. بنابراین، آسیبشناسی سیاستها و سیاستگذاریهای فرهنگی کشور در دوران بعد از انقلاب اسلامی گامی ضروری، پیش از آغاز هر اقدامی، بهنظر میرسد.
مقاله پژوهشی
محمدهادی همایون
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، صفحه 159-208
چکیده
در دیدگاه اسلامی چه با رویکردی فلسفی و چه با رویکردی عرفانی سفر و جهانگردی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است. این نگرش سبب شده است تا مقوله سفر به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم مطرح در فرهنگ برخاسته از این نوع نگاه در میان مسلمانان به شمار آید و به دنبال آن به ادبیات و فرهنگ عامه نیز وارد شود. در کنار این تجلیات در جریان شکلگیری ...
بیشتر
در دیدگاه اسلامی چه با رویکردی فلسفی و چه با رویکردی عرفانی سفر و جهانگردی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است. این نگرش سبب شده است تا مقوله سفر به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم مطرح در فرهنگ برخاسته از این نوع نگاه در میان مسلمانان به شمار آید و به دنبال آن به ادبیات و فرهنگ عامه نیز وارد شود. در کنار این تجلیات در جریان شکلگیری تمدنها و از جمله تمدن اسلامی و گسترش آن نیز با جایگاه بیبدیل سفر و جهانگردی روبرو میشویم.
از سویی دیگر میدانیم که همه این توجهات به مقوله سفر و ورود آن به فرهنگ اسلامی از رهگذر شیفتگی غیرقابل وصف مسلمانان به قرآن کریم و به تبع آن روایات معصومین سلاماللهعلیهم اجمعین بوده است. بر این اساس تلاش شده است تا در این مختصر ضمن ارائه یک واژهشناسی از واژههای مربوط به سفر در این کتاب مقدس، و همچنین دستهبندی آیات مربوط، اهداف و منافع سفر و گردش در جهان یا به تعبیر قرآنی «سیر فی الارض» از دیدگاه قرآن کریم تبیین گردد.