دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
فرهنگ، ارتباطات، رسانه‌ها و سبک زندگی
بازنمایی زنانِ اینفلوئنسر اینستاگرام از زندگی روزمره خانوادگی در دوران کرونا

محمدتقی کرمی؛ شیما فرزادمنش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.347313.3614

چکیده
  پژوهش حاضر به تاثیر همه گیری ویروس کوید19 بر بازنمایی زندگی روزمره در صفحات زنان متاهل اینفلوئنسر سبک زندگی در چهارماه نخست همه‌گیری در ایران می پردازد. مسئلۀ پژوهش، چگونگی بازنمایی دوران قرنطینه در صفحات اینفلوئنسرهاست و محققان تلاش می کنند نوع معنایابی ویروس کوید19 را در این صفحات تحلیل کنند. اینفلوئنسرهای سبک زندگی در اینستاگرام ...  بیشتر

شناخت رابطۀ میزان تعامل کاربران در اینستاگرام با نحوۀ پرداخت سوژه‌های خبری (مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما و بی‌بی‌سی فارسی)

مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدی‌پور؛ سیدعلی رحمانزاده

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، ، صفحه 149-174

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.254254.3213

چکیده
  خبرگزاری صداوسیما، به‌عنوان رسانۀ جریان اصلی در کشور، برای عقب‌نماندن از رسانه‌های رقیب در حوزۀ خبر و اطلاع‌رسانی باید از تمام ظرفیت‌های روز دنیا، ازجمله شبکه‌های اجتماعی مجازی، استفاده کند. لذا، شناخت نحوۀ فعالیت رسانه‌های خبری رقیب در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد. در این پژوهش، ضمن مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما ...  بیشتر

فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتی‌ها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی

مجید سلیمانی ساسانی؛ مهدی شهبازی؛ سینا قربانی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، ، صفحه 341-374

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.330160.3554

چکیده
  فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنش‌ها در بستر رسانه‌های اجتماعی است. هم‌اکنون، رسانه‌های اجتماعی قابلیت‌های ویژه‌ای در شکل‌گیری فرهنگ شهرت دارند. دراین‌بین، اینستاگرام، به‌سبب تصویرمحوربودن و فراهم‌سازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتی‌ها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعۀ پیش رو، از یک‌سو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای ...  بیشتر

تبیین عوامل مؤثر بر مشارکت شبکه‌ای کاربران ایرانی در اینستاگرام

فاطمه راه پیمافرد؛ افسانه مظفری؛ داود نعمتی انارکی

دوره 23، شماره 57 ، فروردین 1401، ، صفحه 375-410

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.261728.3245

چکیده
  هدف این پژوهش تبیین عوامل مؤثر اجتماعی بر مشارکت کاربران ایرانی در اینستاگرام است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح آمیخته از نوع متوالی ‌ـ ‌اکتشافی است. رویکرد پژوهش در بخش کیفی از نوع اکتشافی است و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونۀ موردمطالعۀ بخش کیفی از میان متخصصان علوم ­ارتباطات و جامعه­شناسی که کاربر اینستاگرام ...  بیشتر

انگیزه‌های عضویت در شبکه اجتماعی اینستاگرام

محمد سلگی؛ وحید مصطفی پور

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، ، صفحه 119-136

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.230646.3083

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی انگیزه‌های عضویت در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش پژوهش مردم‌نگاری مجازی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبۀ نیمه ­ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند نظری، پس از انجام 61 مصاحبه با کاربران صفحۀ شخصی اینستاگرامِ یکی از محققان اشباع نظری حاصل ...  بیشتر

گونه‌شناسی هویت مجازی زنان کرد ایرانی در اینستاگرام

جمال الدین اکبرزاده جهرمی؛ اوین احمدی

دوره 21، شماره 52 ، دی 1399، ، صفحه 111-144

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.229866.3075

چکیده
  ظهور و گسترش شبکه­های اجتماعی مجازی، به‌خصوص شبکه­های اجتماعی تصویرمحور، فضایی به نسبت باز برای بازنمایی هویت و حتی هویت­سازی در اختیار گروه­های قومی و به حاشیه رانده­شده­ قرار داده است که به‌صورت تاریخی از آن بی­بهره بوده­اند. این مقاله به دنبال شناخت انواع گونه‌های هویتی بازنمایی شده زنان کرد ایرانی در شبکۀ اجتماعی ...  بیشتر

ستاره‌های خرد ایرانی در قاب سلفی: مطالعه نشانه‌شناختی شهرت خرد در اینستاگرام

جمال‌الدین اکبرزاده؛ مسعود تقی‌آبادی

دوره 20، شماره 46 ، شهریور 1398، ، صفحه 113-156

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.120410.2376

چکیده
  این مقاله در صدد مطالعه ستارگان خرد ایرانی و استفاده آنها از رسانه‌های جدید برای ورود به نظام ستارگی است. تلاش بر این بوده است تا با بررسی پنج مورد از کاربران پرمخاطب اینستاگرام، نقش شبکه‌های‌ اجتماعی مجازی در تعمیق فرهنگ شهرت و ایجاد نوع جدیدی از «ستارگی» مورد تحلیل قرار گیرد. برای بررسی صفحات اینستاگرام نمونه‌های مورد بررسی ...  بیشتر

دوفضایی‌شدن خرید: رسانه‌های اجتماعی و «تغییر در تجربۀ خرید»

سعیدرضا عاملی؛ سیداحمد عسکری

دوره 20، شماره 45 ، خرداد 1398، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.155812.2626

چکیده
  مفهوم خرید در مطالعات فرهنگی، با فراگیرشدن رسانه­های اجتماعی در قالب خرید آنلاین و بازار مجازی و به‌عنوان کنشی هویت­بخش، دچار دگردیسی شد. این مقاله با هدف بررسی نقش شبکه­های اجتماعی مجازی بر تجربۀ خرید شهروندان تهرانی، این پرسش را دنبال می­کند که تجربۀ خرید در فضای مجازی، چه تفاوت و شباهتی با فضای واقعی دارد؟ این پژوهش برای ...  بیشتر

تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران

حسین حسنی؛ عبدالحسین کلانتری

دوره 18، شماره 40 ، اسفند 1396، ، صفحه 32-63

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.97513.2250

چکیده
  هدف این مقاله، مطالعه تجربه زیسته کاربران ایرانی اینستاگرام است. ویژگی‌های خاص این شبکه اجتماعی سبب شده است تا نوع خاصی از تعاملات به‌واسطه آن شکل بگیرد. این ویژگی‌ها تجربیات نوینی را در روال‌های هر روزه کاربرانِ فعّال جایگیر کرده است. بنابراین، محققان بر کاربرانی متمرکز شدند که تجربه حضور کافی در اینستاگرام را داشتند. در این مقاله، ...  بیشتر

تقابل‌های اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی (مطالعه شش رویداد در یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام)

علیرضا دهقان؛ محمدمهدی مولایی

دوره 17، شماره 34 ، شهریور 1395، ، صفحه 207-233

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.23957

چکیده
  در این مقاله شش رویداد در رسانه‌های اجتماعی که از جنبه‌های اخلاقی محل بحث کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند مطالعه شده است. این شش رویداد در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب آغاز شده‌اند، اما دامنه مباحث مربوط به آنها در سایر رسانه‌ها و وب‌سایت‌های فضای مجازی گسترش پیدا کرده است. مطالعه به شیوه کیفی با رویکرد ...  بیشتر