نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
چکیده
در این مقاله شش رویداد در رسانههای اجتماعی که از جنبههای اخلاقی محل بحث کاربران ایرانی قرار گرفتهاند مطالعه شده است. این شش رویداد در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب آغاز شدهاند، اما دامنه مباحث مربوط به آنها در سایر رسانهها و وبسایتهای فضای مجازی گسترش پیدا کرده است. مطالعه به شیوه کیفی با رویکرد اکتشافی انجام شده و کامنتهای کاربران حول این شش رویداد مبنای تحلیل بوده است. از میان هزاران کامنت کاربران فضای مجازی درباره هر رویداد، در مجموع ۳۹۶ کامنت برای تحلیل انتخاب شدند. این تعاملات در قالب مدل کیفی برآمده از دل دادهها با عنوان «هرم کنشگری کاربران در تقابلهای اخلاقی رسانههای اجتماعی» ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Moral Contrasts in Interactions of Iranian Social Media Users (Studying Six Events on YouTube, Facebook and Instagram)
نویسندگان [English]
- S S 1
- S S 2
1 S
2 S
چکیده [English]
In this paper, six events displayed on social media and the discussions of a large group of Iranian users regarding moral aspects of the same events have been studied. Understanding changing concept of media ethics and morals in user-based new media sphere was our purpose. These six events, started on ‘Facebook’, ‘Instagram’ and ‘Youtube’ social platforms (between 1392sh and 1394sh), but users’ discussion continued and expanded on other media and websites. The study was conducted using qualitative methodology and explanatory approach and our analysis has been based on user comments on these six events. Among the thousands of user’ comments about each event, 396 comments were selected for analysis. Purposeful sampling conducted in two levels using round trip between data gathering and analysis. Using coding and categorization user comments, these interactions were provided for analysis. These interactions have been presented as qualitative model emerged from data, entitled: ‘pyramid of user’ activities in moral contrasts of social media’. The results showed that backgrounds of moral contrasts in this space, include public morality, professional ethics and the morals of social media. Based on the proposed model, users adopt four different positions in their interactions. They use what called in this article ‘reserves supported moral contrasts’ to interact with each other.
کلیدواژهها [English]
- Media Ethics
- Morals in Social Media
- YouTube
- Face book