نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی mt.karami@yahoo.com
2 دانشجوی دکترای جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول) shfarzadmanesh@gmail.com
چکیده
پژوهش پیشرو به تأثیر همهگیری ویروس کوید 19 بر بازنمایی زندگی روزمره در صفحات اینستاگرامِ زنان متأهل اینفلوئنسر سبک زندگی در چهارماه نخست همهگیری در ایران میپردازد. مسئلۀ پژوهش، چگونگی بازنمایی دوران قرنطینه در صفحات اینفلوئنسرهاست و محققان تلاش کردهاند نوع معنایابی ویروس کوید 19 را در این صفحات تحلیل کنند. اینفلوئنسرهای سبک زندگی در اینستاگرام پرطرفدارترین راویان زندگی روزمره هستند و به دلیل دسترسی به منابع اقتدار، ظرفیتهای بالایی در معناسازی از پدیدهها دارند. در این پژوهش، شیوههای روایت زندگی روزمرۀ مجازی در دوران همهگیری ویروس کوید 19، بر اساس نظریۀ تحلیل روایت رِیسمن مورد مطالعه قرارگرفته و روش تحقیق کیفی و مبتنی بر مردمنگاری مجازی بوده است. بر اساس تکنیک تحلیل روایت، دادهها که شامل پستهای اینفلوئنسرهای سبک زندگی بودهاند، پردازششده و انواع راهبردهای روایت زندگی خانوادگی در دوران قرنطینه در دو سطح مضمونی و ساختاری تحلیل شدهاند. در بخش اول (زنان سایبورگ بهمثابه راویان قرنطینه)، یافتهها تحلیل مضمونی شدهاند و چهار گونۀ: برساخت فانتزی ـ کرونا، برساخت مضاعف گفتمان انگیزشی، نوستالژی پیشاکرونا، پزشکی کردن زندگی روزمره، سنخشناسی شده است. در بخش دومِ یافتهها به تحلیل ساختاری نسبت عکسها با نوشتار در پستها و مکانیزمهای تأثیرگذاری اینفلوئنسرها پرداخته شده و دو گونۀ: چرخش پلتفرمی و راهبردهای رفع چالش تأثیرگذاری بر مخاطب، صورتبندی شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
How Influencer Women Represent the Family Everyday Life in Corona Situation
نویسندگان [English]
- Mohammad Taghi Karami ghahi 1
- Shima Farzadmanesh 2
1 Women Studies, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai’ University. mt.karami@yahoo.com
2 PhD Candidate Cultural Sociology Allameh Tabatabai’ University. (Corresponding Author) shfarzadmanesh@gmail.com
چکیده [English]
The forward research focuses on the impact of the COVID-19 pandemic on the representation of daily life in the Instagram pages of married women lifestyle influencers during the first four months of the pandemic in Iran. The research question explores how the quarantine period is represented in the pages of these influencers, and researchers have attempted to analyze the discursive nature of the COVID-19 virus in these pages. Lifestyle influencers on Instagram are among the most popular narrators of daily life and, due to their access to authoritative resources, have a significant capacity for signification of phenomena. In this research, the narrative methods of virtual daily life during the COVID-19 pandemic, based on Riessman's narrative analysis theory, have been studied, and the research methodology is qualitative and based on virtual ethnography. Using narrative analysis techniques, the data, consisting of posts from lifestyle influencers, have been processed, and various strategies for narrating family life during the quarantine period have been analyzed at two thematic and structural levels. In the first section, "Cyborg Women as Quarantine Narrators," the findings have been thematically analyzed, and four genres have been identified: "Fantasy Construction of Corona," "Multiplicative Discourse of Motivation," "Pre-Corona Nostalgia," and "Medicalizing Everyday Life." In the second section, the findings have been structurally analyzed in relation to the interplay between images and text in the posts and the mechanisms of influencers' impact. Two genres have been identified: "Platform Rotation" and "Strategies for Mitigating Influential Challenges."
کلیدواژهها [English]
- Narrative Analysis
- Influencer Women
- Covid19
- Meaning