مقاله پژوهشی
مصطفی حیدری هراتمه؛ وحید آرایی؛ سیدمحمود اسلامی
چکیده
در دنیای مبتنی بر فضای دیجیتال و عصر ارتباطات الکترونیکی و مجازی، رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی ضمن اینکه نقش منابع خبری را برای اکثر اطلاعات و دادههای مالی ایفا میکنند، مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایهگذاران و بازارهای مالی را تنظیم، تعدیل و توسعه بازارها را تقویت میکند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر رسانههای جمعی ...
بیشتر
در دنیای مبتنی بر فضای دیجیتال و عصر ارتباطات الکترونیکی و مجازی، رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی ضمن اینکه نقش منابع خبری را برای اکثر اطلاعات و دادههای مالی ایفا میکنند، مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایهگذاران و بازارهای مالی را تنظیم، تعدیل و توسعه بازارها را تقویت میکند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر رسانههای جمعی بر خطمشی و تصمیمات سرمایهگذاران بازارهای مالی است. جامعۀ هدف، بر اساس یک بررسی در سال 1400 بین 420 دانشجوی دارای تجربه سرمایهگذاری بازارهای مالی انجام شد که به روش نمونهگیری هدفمند و غیرتصادفی انتخاب و پس از جمعآوری، 200 نطرسنجی با استفاده از مدل لوجیت مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: الف) رسانههای جمعی منجر به ایجاد نوسانات در تصمیمات و خطمشی سرمایهگذاران میشود و بر تصمیمات آنها تأثیر میگذارد؛ ب) در شرایط کسادی و وجود بحران در بازارهای مالی، تأثیر و ضریب نفوذ رسانههای خبری بیشتر از رسانههای اجتماعی و تخصصی است؛ ج) درحالیکه در شرایط وجود رونق در بازارهای مالی تنها، برای تعدیل و انجام اصلاحات در بازارهای مالی، تأثیر رسانههای خبری بیشتر از رسانههای اجتماعی و تخصصی است؛ د) گزارشهای خبری رسانهایی اصولاً دارای تأثیر نامتقارن است به این معنا که در شرایط رونق بازار، سرمایهگذاران توجه بیشتری به گزارشهای خوشبینانه دارند و از گزارشهایی که دارای سیگنالهای منفی هستند، چشمپوشی میکنند. در مقابل، در شرایط کسادی و نبود رونق در بازار، سرمایهگذاران نسبت به گزارشهای رسانهایی بدبینانه آسیبپذیرتر هستند و گزارشهایی با اطلاعات فعال تأثیر قابل توجه و معنیداری بر تصمیمات آنان نمیگذارد با این حال سرمایهگذاران بازارهای مالی لازم است، نسبت به آموختن سواد رسانهایی در کنار سواد مالی جهت تشخیص اخبار واقعی از اخبار کذب و دروغین اقدام نمایند.
مقاله پژوهشی
نجمه کاظمی؛ سیدمجید امامی؛ پروین بهارزاده
چکیده
تمایل فطری انسانها به داشتن نگاه معنادار به جهان اطراف و فرار از پوچی موجب شده دین بهعنوان عاملی برای معنابخشی به زندگی، نگرشی جدید و معنادار به زندگی را پدید آورد. این رهیافت با ارائه تفسیری نوظهور از انسان و دین و نیز ارتباط آن دو، درصدد شناخت انسان و ابعاد دین از بینش و اعتقادات تا رفتار و عادات و آداب دینی است. مناسک دینی بهمثابه ...
بیشتر
تمایل فطری انسانها به داشتن نگاه معنادار به جهان اطراف و فرار از پوچی موجب شده دین بهعنوان عاملی برای معنابخشی به زندگی، نگرشی جدید و معنادار به زندگی را پدید آورد. این رهیافت با ارائه تفسیری نوظهور از انسان و دین و نیز ارتباط آن دو، درصدد شناخت انسان و ابعاد دین از بینش و اعتقادات تا رفتار و عادات و آداب دینی است. مناسک دینی بهمثابه عاملی جهت ارتباط و اتحاد افراد، نقش تعیینکنندهای در ساختار هویتی ـ فرهنگی ـ اجتماعی را دارا بوده است. سوره مبارکه حج بهعنوان کانون تمرکز مناسک قرآنی، دربرگیرنده گزارههای دینی فرهنگساز در ابعاد مختلف همچون: سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... بوده که هریک ریشه در ظهورات و بطون آیات داشته است. بر اساس این مهم پژوهش حاضر باهدف استخراج آموزههای فرهنگی مناسک، با روش تحلیلی ـ توصیفی و تکیهبر رویکرد استنطاقی، درصدد تحلیل کارکردی آموزههای فرهنگی این سوره و تبیین تقابل کارکردی منسک حج با دوران جاهلیت بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن بوده که در سوره حج، با گزارههای مفهومیِ اصلاح آسیبها و انحرافات فرهنگی مناسک مواجهیم که در رأس این اصلاحات بازگرداندن تقوا بهمثابه اتحاد دنیاداری و دینداری به مناسک مورد توجه قرار گرفته شده است.
مقاله پژوهشی
شهلا باقری؛ ابراهیم حاجیانی؛ مهدی نوید ادهم؛ محمد حسین زاده
چکیده
سیاستگذاری در مورد آموزش زبانهای قومی و محلی مانند هر موضوع دیگری نمیتواند تنها با تکیهبر رهنمودهای ارزشی و هنجاری و بدون توجه به شرایط محیطی و ملاحظات راهبردی باشد. برای این منظور پژوهشی باهدف شناسایی عوامل پیشران و بازیگران تأثیرگذار در موضوع آموزش زبانهای قومی و محلی در ایران صورت گرفت. برای شناسایی عوامل پیشران از روش ...
بیشتر
سیاستگذاری در مورد آموزش زبانهای قومی و محلی مانند هر موضوع دیگری نمیتواند تنها با تکیهبر رهنمودهای ارزشی و هنجاری و بدون توجه به شرایط محیطی و ملاحظات راهبردی باشد. برای این منظور پژوهشی باهدف شناسایی عوامل پیشران و بازیگران تأثیرگذار در موضوع آموزش زبانهای قومی و محلی در ایران صورت گرفت. برای شناسایی عوامل پیشران از روش «تحلیل اثرات متقابل» با استفاده از نرمافزار میکمک و برای «تحلیل بازیگران» از نرمافزار مکتور بهره جستیم. بهعنوان مهمترین نتایج: برای پیشگیری از فروافتادن گروه مهم «فعال قومی» در ائتلاف مخالفان نظام سیاسی؛ برای تداوم همراهی گروه «همگرای خواهان افزایش سهم قومی»؛ و همچنین برای خنثی نمودن عوامل «ملتسازی قومی» و «واگرایی قومی»، پیشنهاد میشود سیاستگذار بیعملی نسبی خود در موضوع آموزش زبانهای قومی و محلی را کنار گذاشته و با اقدامی سنجیده کنترل میدان را بهدست بگیرد. لیکن برنامه آموزشی زبان و ادبیات قومی و محلی بههیچعنوان نباید واجد ویژگیهای «فراگیری» و «معیارسازی» که مطالبه اصلی «مبارزان قومی» با هدف ملتسازی است، باشد. در مقابل برنامه آموزشی مطلوب میبایست «نخبهگرایانه»، با هدف شناسایی و شکوفا نمودن استعدادها و ناظر به حفظ گونههای مختلف زبانهای بومی بهعنوان میراث زبانی کشور و به دور از تأثیرپذیری از گونههای خارجی باشد.
مقاله پژوهشی
جهاندار امیری
چکیده
عقلانیت ارتباطی، وضعیتی از ارتباط و مفاهمه است که بدون دخالت و نظارت نهادهای دولتی و برآمده از قدرت با گفتگوی انتقادی و سازنده، به فهم منافع و خیر مشترک منتج میشود. فقدان سلطه، اجبار، وجود اختیار و آزادی، عملیاتی شدن از طریق زبان و مبتنی بودن بر فرهنگ و اخلاق از پیششرطهای عقلانیت ارتباطی است. هدف این پژوهش، بررسی و ارزیابی شبکههای ...
بیشتر
عقلانیت ارتباطی، وضعیتی از ارتباط و مفاهمه است که بدون دخالت و نظارت نهادهای دولتی و برآمده از قدرت با گفتگوی انتقادی و سازنده، به فهم منافع و خیر مشترک منتج میشود. فقدان سلطه، اجبار، وجود اختیار و آزادی، عملیاتی شدن از طریق زبان و مبتنی بودن بر فرهنگ و اخلاق از پیششرطهای عقلانیت ارتباطی است. هدف این پژوهش، بررسی و ارزیابی شبکههای اجتماعی است که آیا بر آنها، عقلانیت ارتباطی حاکم است یا موارد و مظاهر غیرعقلانی در آنها بیشتر از عقلانیت است؟ روش انجام پژوهش، مصاحبه عمیق با رویکرد گراندد تئوری است که نتایج در مراحل مختلف به اساتید و کارشناسان آگاه به موضوع، ارجاع داده شده است. بر اساس یافتهها، عملکرد شبکههای اجتماعی بر مبنای مؤلفههای عقلانیت ارتباطی و پیششرطهای آن، تائید نشده و مواردی همچون ایجاد دسترسی، محدودیت و نظارت بر شبکههای اجتماعی توسط دولتها، وجود اخبار جعلی، فریبکاری، شایعه، جاسوسی و کاربرهای فاقد هویت یا با هویت جعلی، استفاده تروریستها و کلاهبرداران از شبکههای اجتماعی، تشویق به خودکشی، ناامنی، بحرانزایی و ناهنجاریهای اخلاقی، رویکردهای احساسی، هیجانی، حاشیهاید و پوپولیستی بهجای استدلالهای منطقی، افراطگرایی، فرقهگرایی، تعصبهای قبیلهایی و قومی، استفاده از فنهای جنگ روانی و تبلیغاتی، سیاستزدگی، قطبیگرایی و استفادههای ابزاری دلیلی بر نتیجه ذکر شده است.
مقاله پژوهشی
فاطمه لولائی؛ سوسن باستانی؛ مقصود فراستخواه؛ حسین ابراهیم آبادی
چکیده
مصرف رسانههای نوین یکی از مهمترین عرصههای فرهنگی در زندگی روزمره است. گسترش و رواج ارتباطات آنی و پیوسته بهسرعت عرصههای مختلف زندگی روزمره را تحتتأثیر قرار داده است. امروزه حضور دائم فناوریهای مجازی در محیطهای دانشگاهی بهسختی قابلانکار است. در این میان، دانشگاه نیز ماهیت و معنای پیشین خود را از دست داده است و همین ...
بیشتر
مصرف رسانههای نوین یکی از مهمترین عرصههای فرهنگی در زندگی روزمره است. گسترش و رواج ارتباطات آنی و پیوسته بهسرعت عرصههای مختلف زندگی روزمره را تحتتأثیر قرار داده است. امروزه حضور دائم فناوریهای مجازی در محیطهای دانشگاهی بهسختی قابلانکار است. در این میان، دانشگاه نیز ماهیت و معنای پیشین خود را از دست داده است و همین امر بهویژه سبب تغییر در کارکرد و نسبت دانشگاه شده است. هدف این مقاله، بررسی رابطه بین مجازیشدن کلاس درس و فرهنگ دانشگاهی در دوران کروناست. پارادایم پژوهش کمی و روش تحقیق، پیمایش بوده است. جامعۀ آماری تحقیق، دانشگاههای دولتی شهر تهران در سه دسته دانشگاه حضوری، نیمهحضوری و غیرحضوری است. حجم نمونه تحقیق برابر با 385 نفر میباشد. در این پژوهش ابتدا از نمونهگیری تصادفی خوشهای و سپس از نمونهگیری احتمالی متناسب با حجم استفاده شده است. مدل پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل آزمون شد. نتایج بیانگر آن است که فرایند مجازیشدن از طریق تأثیر بر متغیر ارتباطات به عنوان متغیر میانی بر فرهنگ دانشگاهی و ابعاد آن همچون سبک زندگی، فرهنگ سازمانی و ... تأثیر معناداری دارد. باید گفت، ارتباطات واسطهای است که بین مجازیشدن و ابعاد مختلف فرهنگ دانشگاهی میانجیگری میکند. آنچه از یافتهها برداشت میشود این است که این فرایند، دگرگونی بنیادینی را در تعاملات و ارتباطات انسانی ایجاد کرده است و این دگرگونی در تعاملات به سایر ابعاد زندگی و فرهنگ دانشگاهی نیز سرایت کرده است.
مقاله پژوهشی
مریم هزارخوانی؛ عباس اشرفی
چکیده
لحن یکی از عناصر داستان است که قدرت انتقال مفاهیم و احساسات را افزایش میدهد و موجب میشود تا معانی ضمنی کلام بهتر فهمیده شود. لحن، رنگ یا معنای احساسی اثر ادبی است که توسط گوینده به مخاطب القا میشود و از نوع ترکیب واژگانی که گوینده بهکار میبرد، ساخته میشود. این عنصر بهوسیله نوع بیان واژهها و جملهها به ...
بیشتر
لحن یکی از عناصر داستان است که قدرت انتقال مفاهیم و احساسات را افزایش میدهد و موجب میشود تا معانی ضمنی کلام بهتر فهمیده شود. لحن، رنگ یا معنای احساسی اثر ادبی است که توسط گوینده به مخاطب القا میشود و از نوع ترکیب واژگانی که گوینده بهکار میبرد، ساخته میشود. این عنصر بهوسیله نوع بیان واژهها و جملهها به فضاسازی داستان کمک میکند و در ذهن مخاطب تأثیر میگذارد. مقاله پیشرو به عوامل ایجاد لحن، تغییر و تنوع لحن و اهمیت و نقش آن در داستانکهای تکآیهای قرآن با شیوه توصیفی ـ تحلیلی میپردازد. از نظر محتوایی لحن کلی داستانکهای قرآنی، تعلیمی ـ واعظانه است اما لحنهای جزئی فراوانی چون لحن متعجبانه، تحقیرآمیز، نادمانه، دعایی و ملتمسانه، هشداردهنده، استدلالی، ترغیبی، بشارتآمیز، مصرانه، تأسفآمیز در این داستانکها نیز دیده میشود. از میان عناصر زبانی، فرایند انتخاب واژگان و ترکیب جملات، اوزان و هجاها مهمترین عوامل مؤثر در ایجاد لحن داستانکها را شکل میدهد. بیان لحن در داستانکها به شکل غیرصریح است و داستانکها از طریق عنصر لحن، علاوه بر نوشتن داستان و زینت و آراستن کلام، به دنبال انتقاد از برخی عقاید، رفتارها و ترغیب به اهداف خود میباشد که در اغلب لحن تعلیمی در سرتاسر داستانکها نمود دارد.
مقاله پژوهشی
علی احمدی؛ مجتبی صداقتیفرد؛ یعقوب شربتیان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مقایسۀ نقش و راهبردهای روشنفکران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در توسعۀ سیاسی ایران است و در همین راستا، نقش روشنفکران چهار نسل متفاوت اول، دوم و سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش، کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا و با استفاده از ابزار کتابخانهای و مقالات انجام شده که روشنفکران نسل اول تا چهارم ایران ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مقایسۀ نقش و راهبردهای روشنفکران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در توسعۀ سیاسی ایران است و در همین راستا، نقش روشنفکران چهار نسل متفاوت اول، دوم و سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش، کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا و با استفاده از ابزار کتابخانهای و مقالات انجام شده که روشنفکران نسل اول تا چهارم ایران معاصر در آن به بحث و تحقیق پرداختهاند و محقق، با استفاده از رویکرد استقرایی و کدگذاری سهگانه به استخراج و تحلیل مطالب مرتبط و موردنیاز پرداخته است. یافتهها و نتایج پژوهش نشاندهندۀ آن است که روشنفکران در طول دوران معاصر نقشها و راهبردهای متفاوتی داشتهاند که از آن جمله میتوان به سکولاریسم در نزد روشنفکران عصر مشروطیت، صنعتی شدن در نزد روشنفکران عصر پهلوی اول، پیشرفت در علم و فنّاوری نزد روشنفکران پهلوی دوم و رفع وابستگی به کشورهای غربی در بین روشنفکران بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد.