دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و مجازی بر خط‌مشی و تصمیمات سرمایه‌گذاران بازارهای مالی

مصطفی حیدری هراتمه؛ وحید آرایی؛ سیدمحمود اسلامی

دوره 24، شماره 63 ، مهر 1402، صفحه 7-24

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.395469.3737

چکیده
  در دنیای مبتنی بر فضای دیجیتال و عصر ارتباطات الکترونیکی و مجازی، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی ضمن اینکه نقش منابع خبری را برای اکثر اطلاعات و داده‌های مالی ایفا می‌کنند، مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی را تنظیم، تعدیل و توسعه بازارها را تقویت می‌کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر رسانه‌های جمعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تلازم ظاهر و باطن در نظریه قرآنی مناسک استنطاق آموزه‌های فرهنگی سوره مبارکه حج

نجمه کاظمی؛ سیدمجید امامی؛ پروین بهارزاده

دوره 24، شماره 63 ، مهر 1402، صفحه 25-48

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.388029.3718

چکیده
  تمایل فطری انسان‌ها به داشتن نگاه معنادار به جهان اطراف و فرار از پوچی موجب شده دین به‌عنوان عاملی برای معنابخشی به زندگی، نگرشی جدید و معنادار به زندگی را پدید آورد. این رهیافت با ارائه تفسیری نوظهور از انسان و دین و نیز ارتباط آن دو، درصدد شناخت انسان و ابعاد دین‌ از بینش و اعتقادات تا رفتار و عادات و آداب دینی است. مناسک دینی به‌مثابه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه عوامل پیشران و بازیگران مؤثر در تحولات آینده آموزش زبان‌های قومی و محلی در ایران

شهلا باقری؛ ابراهیم حاجیانی؛ مهدی نوید ادهم؛ محمد حسین زاده

دوره 24، شماره 63 ، مهر 1402، صفحه 49-82

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.392308.3731

چکیده
  سیاست‌گذاری در مورد آموزش زبان‌های قومی و محلی مانند هر موضوع دیگری نمی‌تواند تنها با تکیه‌بر رهنمودهای ارزشی و هنجاری و بدون توجه به شرایط محیطی و ملاحظات راهبردی باشد. برای این منظور پژوهشی باهدف شناسایی عوامل پیشران و بازیگران تأثیرگذار در موضوع آموزش زبان‌های قومی و محلی در ایران صورت گرفت. برای شناسایی عوامل پیشران از روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی وجود عقلانیت ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی بر مبنای نظریه جامعه شبکه‌ای کاستلز

جهاندار امیری

دوره 24، شماره 63 ، مهر 1402، صفحه 83-104

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.398666.3744

چکیده
  عقلانیت ارتباطی، وضعیتی از ارتباط و مفاهمه است که بدون دخالت و نظارت نهادهای دولتی و برآمده از قدرت با گفتگوی انتقادی و سازنده، به فهم منافع و خیر مشترک منتج می­شود. فقدان سلطه، اجبار، وجود اختیار و آزادی، عملیاتی شدن از طریق زبان و مبتنی بودن بر فرهنگ و اخلاق از پیش‌شرط‌های عقلانیت ارتباطی است. هدف این پژوهش، بررسی و ارزیابی شبکه­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مجازی‌شدن کلاس درس و فرهنگ دانشگاهی

فاطمه لولائی؛ سوسن باستانی؛ مقصود فراستخواه؛ حسین ابراهیم آبادی

دوره 24، شماره 63 ، مهر 1402، صفحه 105-132

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.362674.3675

چکیده
  مصرف رسانه‌های نوین یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فرهنگی در زندگی روزمره است. گسترش و رواج ارتباطات آنی و پیوسته به‌سرعت عرصه‌های مختلف زندگی روزمره را تحت‌‌تأثیر قرار داده است. امروزه حضور دائم فناوری‌های مجازی در محیط‌های دانشگاهی به‌سختی قابل‌انکار است. در این میان، دانشگاه نیز ماهیت و معنای پیشین خود را از دست داده است و همین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل عنصر لحن در داستانک‌های تک‌آیه‌ای قرآن

مریم هزارخوانی؛ عباس اشرفی

دوره 24، شماره 63 ، مهر 1402، صفحه 133-154

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.388953.3720

چکیده
   لحن یکی از عناصر داستان است که قدرت انتقال مفاهیم و احساسات را افزایش می‌­دهد و موجب می­شود تا معانی ضمنی کلام بهتر فهمیده شود. لحن، رنگ یا معنای احساسی اثر ادبی است که توسط گوینده به مخاطب القا می­شود و از نوع ترکیب واژگانی که گوینده به‌کار می‌­برد، ساخته می‌­شود. این عنصر به‌وسیله نوع بیان واژه­‌ها و جمله‌­ها به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه نقش و راهبردهای روشنفکران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در توسعه سیاسی ایران

علی احمدی؛ مجتبی صداقتی‌فرد؛ یعقوب شربتیان

دوره 24، شماره 63 ، مهر 1402، صفحه 155-180

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.386021.3717

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش مقایسۀ نقش و راهبردهای روشنفکران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در توسعۀ سیاسی ایران است و در همین راستا، نقش روشنفکران چهار نسل متفاوت اول، دوم و سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش، کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا و با استفاده از ابزار کتابخانه‌ای و مقالات انجام شده که روشنفکران نسل اول تا چهارم ایران ...  بیشتر