نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) Sbagheri@khu.ac.ir
2 دانشیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران. ebhajiani@gmail.com
3 دانشیار دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران. mahnavid@yahoo.com
4 دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. mhz79m@gmail.com
چکیده
سیاستگذاری در مورد آموزش زبانهای قومی و محلی مانند هر موضوع دیگری نمیتواند تنها با تکیهبر رهنمودهای ارزشی و هنجاری و بدون توجه به شرایط محیطی و ملاحظات راهبردی باشد. برای این منظور پژوهشی باهدف شناسایی عوامل پیشران و بازیگران تأثیرگذار در موضوع آموزش زبانهای قومی و محلی در ایران صورت گرفت. برای شناسایی عوامل پیشران از روش «تحلیل اثرات متقابل» با استفاده از نرمافزار میکمک و برای «تحلیل بازیگران» از نرمافزار مکتور بهره جستیم. بهعنوان مهمترین نتایج: برای پیشگیری از فروافتادن گروه مهم «فعال قومی» در ائتلاف مخالفان نظام سیاسی؛ برای تداوم همراهی گروه «همگرای خواهان افزایش سهم قومی»؛ و همچنین برای خنثی نمودن عوامل «ملتسازی قومی» و «واگرایی قومی»، پیشنهاد میشود سیاستگذار بیعملی نسبی خود در موضوع آموزش زبانهای قومی و محلی را کنار گذاشته و با اقدامی سنجیده کنترل میدان را بهدست بگیرد. لیکن برنامه آموزشی زبان و ادبیات قومی و محلی بههیچعنوان نباید واجد ویژگیهای «فراگیری» و «معیارسازی» که مطالبه اصلی «مبارزان قومی» با هدف ملتسازی است، باشد. در مقابل برنامه آموزشی مطلوب میبایست «نخبهگرایانه»، با هدف شناسایی و شکوفا نمودن استعدادها و ناظر به حفظ گونههای مختلف زبانهای بومی بهعنوان میراث زبانی کشور و به دور از تأثیرپذیری از گونههای خارجی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of driving factors and effective actors in the future changes of teaching ethnic and local languages in Iran
نویسندگان [English]
- Shahla Bagheri 1
- ebrahim hajiani 2
- Mahdi Navid Adham 3
- Mohammad Hosseinzadeh 4
1 Associate Professor and Faculty Member of The Department of Sociology, Kharazmi University, Tehran, Iran. (Corresponding Author). Email: Sbagheri@khu.ac.ir
2 Associate Professor and Member of the Faculty of the Ministry of Science, Research and Technology, Tehran, Iran. Email: ebhajiani@gmail.com
3 Associate Professor and Faculty Member of Shahid Rajaee University, Tehran, Iran. Email: mahnavid@yahoo.com
4 PhD student of cultural policy, Kharazmi University, Tehran, Iran. Email: mhz79m@gmail.com
چکیده [English]
Policy-making on the teaching of ethnic and local languages, like any other issue, cannot be based only on value and normative guidelines and without considering the requirements of the environment and strategic considerations. For this purpose, a research was conducted with the aim of identifying the driver factors and influential actors in the issue of teaching ethnic and local languages in Iran. In order to identify the driver factors, we used the method of “Cross Impact Analysis” using Micmac software, and for "actor analysis" we used Mactor software. As the most important results: to prevent the important group of "ethnic activists" from falling into the coalition of opponents of the political system; To continue the alliance with"Convergents who want to increase the ethnic share"; And also, in order to neutralize the factors of "ethnic nation-building" and "ethnic divergence", it is suggested that the policymaker should put aside his relative inaction in the issue of teaching ethnic and local languages and take control of the field with a deliberate action. However, the educational program of ethnic and local language and literature should not have the characteristics of "public" and "standardization" which is the main demand of "ethnic fighters" with the aim of nation building. On the other hand, the desired educational program should be "elitist", with the aim of identifying and flourishing talents and considering the preservation of different varieties of native languages as the linguistic heritage of the country and away from being influenced by foreign varieties.
کلیدواژهها [English]
- Cultural Policymaking
- Educational Planning
- Ethnic and local languages
- Actor analysis
- Driver factors