مقاله پژوهشی
سیدجواد صالحی؛ برزین ضرغامی؛ فاطمه پورقاسم
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 7-33
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان از بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم صورت گرفت که از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در گروه تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل تمام بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بود که به علت حجم زیاد جامعه مورد ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان از بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم صورت گرفت که از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در گروه تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل تمام بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بود که به علت حجم زیاد جامعه مورد بررسی از نمونهگیری در دسترس استفاده شد (4242 نفر). ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط تعدادی از اساتید دانشگاه و میزان پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (84/0). نتایج نشان داد که میانگین رضایت بازدیدکنندگان از بخشهای دانشگاهیان، بینالملل، آثار مکتوب، محافل و مراسم، کودک و نوجوان، تشکلهای قرانی، رسانههای دیجیتال، فعالیتهای هنری، بخش علمی، بخش بانوان، روابط عمومی، بخش قرآننویسان، آموزش و پرورش، حوزویان و خادمان قران در حد متوسط به بالا بوده است. براساس نتایج، بازدیدکنندگان از نقش نمایشگاه در گسترش فرهنگ قرآن و قرآنخوانی، شیوه برخورد و راهنمایی مسئولان غرفهها، ساعات برگزاری نمایشگاه و اندازه غرفهها در حد متوسط تا زیاد رضایت داشتند. اما رضایت از محل قرارگیری غرفهها در نمایشگاه، محل برگزاری نمایشگاه، میزان تبلیغات صورت گرفته و تنوع محصولات ارائهشده در نمایشگاه بین کم تا متوسط بوده است.
مقاله پژوهشی
عباس ناصری طاهری
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 35-50
چکیده
اسلام مجموعهای از قوانین، مقررات، ارزشها و هنجارهاست که بهصورت آیینی و نمادین بر نگرش و رفتار مصرفی مسلمانان تأثیر میگذارد. ازاینرو، میزان دینداری مسلمانان میتواند ارزیابی آنان را از آگهیهای بازرگانی که حامل نمادی اسلامی است تعدیل کند. برای آزمون این تأثیر تعدیلکننده مثبت، پژوهشی آزمایشگاهی انجام شد تا تأثیر ...
بیشتر
اسلام مجموعهای از قوانین، مقررات، ارزشها و هنجارهاست که بهصورت آیینی و نمادین بر نگرش و رفتار مصرفی مسلمانان تأثیر میگذارد. ازاینرو، میزان دینداری مسلمانان میتواند ارزیابی آنان را از آگهیهای بازرگانی که حامل نمادی اسلامی است تعدیل کند. برای آزمون این تأثیر تعدیلکننده مثبت، پژوهشی آزمایشگاهی انجام شد تا تأثیر دینداری را بر نگرش مصرفکنندگان مالزیایی مسلمان به آگهیهای بازرگانی را بررسی کند که در آن زنان باحجاب کالا تبلیغ میکنند. 120 دانشجوی زن مسلمان دانشگاه دولتی یوپیام مالزی درچهار گروه در این پژوهش آزمایشگاهی شرکت کردند. آزمودنیها در هر گروه، چهار آگهی بازرگانی را که یکی از آنها بهوسیله یک زن باحجاب و سه آگهی دیگر با استفاده از زنان بیحجاب تولید شده است تماشا کردند. سپس دیدگاه آزمودنیها درباره هریک از این آگهیها با استفاده از پرسشنامه سنجیده و پاسخها با استفاده از آزمون تحلیل چند متغیره کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد استفاده از زن باحجاب در تبلیغ کالا بهگونة موثری بر ارزیابی آزمودنیها از آگهی بازرگانی، نام تجاری کالای تبلیغشده و قصد خرید اثر گذاشته است و میزان دینداری آزمودنیها نیز نقش تعدیلکننده مثبتی در این فرایند داشته است. افزون براین، یافتهها نشان داد که این تأثیر با نوع کالای تبلیغشده ارتباطی ندارد.
مقاله پژوهشی
حسن حیدری؛ یداله رحیمی
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 51-72
چکیده
سکوت ارتباطی و کارکرد آن از مباحث نوینی است که در زبانشناسی ادبی برای مطالعه و بررسی متون مختلف به آن توجه میشود. این مقاله باتوجه به نقشها و کارکردهایی که رومن یاکوبسن برای هرکدام از عناصر ارتباطی کلام لازم میداند، به بررسی سکوت بلیغ و کارکردهای آن در غزلیات شمس بهمنزلۀ عنصر غیابی معنادار که ردّی از آن باقی میماند، میپردازد. ...
بیشتر
سکوت ارتباطی و کارکرد آن از مباحث نوینی است که در زبانشناسی ادبی برای مطالعه و بررسی متون مختلف به آن توجه میشود. این مقاله باتوجه به نقشها و کارکردهایی که رومن یاکوبسن برای هرکدام از عناصر ارتباطی کلام لازم میداند، به بررسی سکوت بلیغ و کارکردهای آن در غزلیات شمس بهمنزلۀ عنصر غیابی معنادار که ردّی از آن باقی میماند، میپردازد. پرسش این پژوهش چگونگی عملکرد نقشهای ششگانۀ سکوت در برابر گفتار است و هدف آن دستیافتن به شگردهایی است که مولوی بهواسطۀ سکوت و خاموشی برای اثرگذاری بر مخاطبان به کار میگیرد تا چگونه گفتن مطلبی را بهواسطۀ نگفتن آن برای ایجاد ارتباط موفق مطرح کند. مطالعه نشان میدهد که سکوت در سخن مولوی شیوهها و کاربردهای گوناگون دارد و در فعالسازی مخاطب نقش مهمی ایفا میکند
مقاله پژوهشی
محمدمهدی فرقانی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ سارا مهدوی
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 73-99
چکیده
طبقه بندی اعضا[1]، اصطلاحی است که ابتدا هاروِی ساکس[2] در اواسط دهة 1960 مطرح کرد. کوششهای اولیة ساکس به ارائة طرح اولیهای از ابزار طبقه بندی اعضا (MCD)[3] انجامید که در آن به خودِ طبقهها و ویژگیهایشان پرداخت. مقالة حاضر، با هدف بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا بهمثابه رویکردی تحلیل گفتمانی، با بررسی برنامههای متمرکز بر موضوعهای ...
بیشتر
طبقه بندی اعضا[1]، اصطلاحی است که ابتدا هاروِی ساکس[2] در اواسط دهة 1960 مطرح کرد. کوششهای اولیة ساکس به ارائة طرح اولیهای از ابزار طبقه بندی اعضا (MCD)[3] انجامید که در آن به خودِ طبقهها و ویژگیهایشان پرداخت. مقالة حاضر، با هدف بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا بهمثابه رویکردی تحلیل گفتمانی، با بررسی برنامههای متمرکز بر موضوعهای دینی پرگار که در فاصلة سالهای 1389 تا 1392 از تلویزیون بیبیسی فارسی پخش شدهاند، تلاش میکند عناصر کلیدی کار ساکس در پیوند معناشناسانه با الگوی سهمرحلهای نورمن فرکلاف[4] را، توصیف، تفسیر و تبیین کند. نتایج بدستآمده، گویای آن است که تنها در حدود یکسوم واژهها و تعابیر استفادهشده برای اسلام بهنسبت مثبت بوده و دوسوم دیگر، منفی و در بسیاری از مواقع مبتنیبر کلیشههای ضداسلامی بوده است. تحلیل گفتمان انتقادی این برنامهها با محوریت برنامة ذات اسلام نیز نشان داد که پرگار، اسلام را بهطورعمده دین خشونت، تحجر، ناراستی، ضدمدرنیسم و ناقض حقوق بشر معرفی کردهاست. [1]. Membership Categorization [2]. Harvey Sacks [3]. Membership Categorization Devices [4]. Norman Fairclough
مقاله پژوهشی
زهره خوشنشین
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 133-148
چکیده
ازمنظر قرآن کریم، حکمت تشکیل خانواده رسیدن به آرامش روانی است. برایناساس در سوره شریفه روم بیان شده که « ...از نشانههای او این است که از جنس خودتان همسری آفرید تا در کنارش آرام گیرید...(آیه21)» .این مطلب به بهترین شکلی به ابعاد اجتماعی و فردی خانواده اشاره دارد. سبکی که خانواده برای تعامل با فرزندان انتخاب میکند بر انتخاب ارزشهای ...
بیشتر
ازمنظر قرآن کریم، حکمت تشکیل خانواده رسیدن به آرامش روانی است. برایناساس در سوره شریفه روم بیان شده که « ...از نشانههای او این است که از جنس خودتان همسری آفرید تا در کنارش آرام گیرید...(آیه21)» .این مطلب به بهترین شکلی به ابعاد اجتماعی و فردی خانواده اشاره دارد. سبکی که خانواده برای تعامل با فرزندان انتخاب میکند بر انتخاب ارزشهای ایشان و همچنین از جمله حقوق فرزندان، به ایشان در تشکیل خانواده کمک میکند. این امر بهطور طبیعی با تأکید بر ارزشهای اسلامی تدوین میشود و بیانگر ارتباط دو جانبه کارکردها و تقویت ارزشهاست. کارکردهای رسانه در تبیین و ترویج ارزشهای خانواده از دیدگاه اسلام در کنارِ کارکردهای رسانه در تأمین نیاز مخاطبان قابل بررسی است. این مقاله با تکیه بر پژوهش اسنادی به جمعآوری اطلاعاتی در مورد عملکرد رسانههای داخلی بهویژه تلویزیون در تقویت کارکردهای خانواده اسلامی پرداخته است و با نگاهی تحلیلی بر حجم گستردهای از منابع و تحقیقات موجود، تلاش شده تا الگویی برای کارآیی مؤثر رسانهها در تأمین نیاز مخاطبان تعریف شود.
مقاله پژوهشی
مرضیه پیراوی ونک
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 149-166
چکیده
چهرة شهر، زبان شهر است؛ زبانی که نشانگر تلقی یا تفکر انسان از هستی و جهان است. «ساختن» که بروز نمادین و خلاقانة اندیشیدن است، نحوة وجود انسان در جهان و نگاه او به عالم و مکان را آشکار میسازد. شهرسازی و معماری بهمثابه بروز نمادین تفکر در قالب مادی و عینی در دورههای مختلف تاریخی با ایجاد تغییر در تلقی انسان از جهان و مکان دستخوش ...
بیشتر
چهرة شهر، زبان شهر است؛ زبانی که نشانگر تلقی یا تفکر انسان از هستی و جهان است. «ساختن» که بروز نمادین و خلاقانة اندیشیدن است، نحوة وجود انسان در جهان و نگاه او به عالم و مکان را آشکار میسازد. شهرسازی و معماری بهمثابه بروز نمادین تفکر در قالب مادی و عینی در دورههای مختلف تاریخی با ایجاد تغییر در تلقی انسان از جهان و مکان دستخوش تغییر و تحول شده است. عدول از معنای اصیل کلمة «ساختن» و «بنا کردن» که به معنای سکونت، آرامش و قرار، الفت، اُنس و محافظت است، انسان معاصر را چنان دچار بحران «بیمکانی» و «بیخانمانی» (احساس عدم امنیت و آرامش) کرده که حتی در شهر و دیار خویش با فضای شهر خود بیگانه و ناآشناست. تنها زمانی میتوانیم از فضای شهری به معنای واقعی برخوردار باشیم که ظاهر و چهرة شهر متناسب با معنا و باطن (یعنی فرهنگ، باورها و عقاید) شکل گیرد تا بتواند برای تکتک افراد احساس آشنایی و معناداری را ایجاد کند. تأمل در معنای اصیل «ساختن» و «مکان» میتواند ارائهدهندة الگوی پیشنهادی بهمنظور اصالت بخشیدن به سیمای شهر در راستای معناداری (دلالتگری) و زبانی بودن آن باشد.
این مقاله با نگاهی پدیدارشناسانه سعی در خوانش سیمای شهر بهمثابه زبان شهر دارد.
مقاله پژوهشی
اسدالله غلامعلی؛ اصغر فهیمیفر
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 167-187
چکیده
در همه اعصار، فرشتگان و ماهیت آنها برای انسان، جذاب و پرسش برانگیز بوده است. این جذابیت تنها به این دلیل نیست که بشر نمیتواند ملائک را همچون دیگر ارکان عالم مشاهده کند، بلکه دلایل دیگری را نیز در خود دارد. از مهمترین این دلایل نقش فرشتگان در جهان هستی و ارتباط آنها با زندگی دنیوی و اُخروی آدمی است. بازنماییِ فرشتگان در رسانههای ...
بیشتر
در همه اعصار، فرشتگان و ماهیت آنها برای انسان، جذاب و پرسش برانگیز بوده است. این جذابیت تنها به این دلیل نیست که بشر نمیتواند ملائک را همچون دیگر ارکان عالم مشاهده کند، بلکه دلایل دیگری را نیز در خود دارد. از مهمترین این دلایل نقش فرشتگان در جهان هستی و ارتباط آنها با زندگی دنیوی و اُخروی آدمی است. بازنماییِ فرشتگان در رسانههای غربی، با حقیقت و آموزههای اسلامی مغایرت دارد، ولی متأسفانه بهدلیل قدرت جادویی رسانه، تأثیرات فراوانی بر اذهان عمومی گذاشته است.
این پژوهش تلاش دارد براساس آموزههای اسلامی سیمایِ فرشتگان را در رسانه ملّی تحلیل کند و همچنین راهکارهای عملی و کاربردی را در چگونگی بازنمایی فرشتگان در رسانه را پیشنهاد کند. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که اهالی رسانه باید همانطورکه به امور فنی رسانه تسلط داشته باشند، به مفاهیم و آموزههای اسلامی نیز واقف باشند.
مقاله پژوهشی
احمدعلی قانع؛ محمدرضا فتحالله بیاتی
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 189-214
چکیده
حماسه عاشورا در کربلا از حماسههای جاودان خلقت است که در راستای هدایت انسانها توسط خداوند متعال در خلال اختیار انسانها طراحی شده است و عزاداری احیای این حماسه انسان ساز است. اگرچه مصادیق عزاداری توسط عرف مردم در هر عصر تعیین میشود، اما این عرف نباید با اصول و مبانی عقلی و نقلی تعارض داشته باشد. در این مقاله قمهزنی بهمنزله ...
بیشتر
حماسه عاشورا در کربلا از حماسههای جاودان خلقت است که در راستای هدایت انسانها توسط خداوند متعال در خلال اختیار انسانها طراحی شده است و عزاداری احیای این حماسه انسان ساز است. اگرچه مصادیق عزاداری توسط عرف مردم در هر عصر تعیین میشود، اما این عرف نباید با اصول و مبانی عقلی و نقلی تعارض داشته باشد. در این مقاله قمهزنی بهمنزله روشی که نه تنها عرف اندیشمندان آن را تأیید نمیکنند، بلکه عمل بدعت و خرافی که هیچ دلیل استواری آن را حمایت نمیکند معرفی میشود. شبه ادلهای که طرفداران اندک این عمل برای خود دارند معرفی شده و مورد نقد قرار میگیرند و ادلّه فقهای عظام مبنی بر بدعت بودن، مصداق اضرار و ایذاء نفس، وسیله وهن و تضعیف مذهب و دین و سوءاستفاده دشمنان بهمثابه ادله حرمت این عمل معرفی شده است. کلمات و فتاوی جمع قابل توجهی از فقهای حال و گذشته بهمنزله مؤید این فتوی آورده شده و در نهایت به انعکاس این عمل خرافی در سایتها و فیلمها و رسانههای دشمنان پرداخته میشود.
مقاله پژوهشی
سیده راضیه یاسینی
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، صفحه 101-132
چکیده
چگونگی بازنمایی بصری پوشش زنان در اجتماعات خصوصی و عمومی، با نظر به فرهنگ دینی اسلام و ادبیات ایران اسلامی در نگارههای ایرانی موضوع این مقاله است. روش تحقیق، خوانش نشانههای مشترک در زِبَرمتن نگارهها و تحلیل بینامتنی آنها، به منظور دریافت کارکرد نظام زبانی و موقعیت زمانی مربوط به آنها در خصوص پوشش زنان در نگارهها بوده است. در ...
بیشتر
چگونگی بازنمایی بصری پوشش زنان در اجتماعات خصوصی و عمومی، با نظر به فرهنگ دینی اسلام و ادبیات ایران اسلامی در نگارههای ایرانی موضوع این مقاله است. روش تحقیق، خوانش نشانههای مشترک در زِبَرمتن نگارهها و تحلیل بینامتنی آنها، به منظور دریافت کارکرد نظام زبانی و موقعیت زمانی مربوط به آنها در خصوص پوشش زنان در نگارهها بوده است. در این رویکرد، هر نگاره دارای نظام زبانی به هم پیوستهای تلقی شد که نشانههایی از هنر تصویری، کلام ادبی و نیز آموزههای دینی در آن به تجمیع رسیده بود. تداخل همزمان این متون در آثار نگارگری، تحلیل ترامتنی را به عنوان خوانشی فراگیر در فهم معنای نگارهها اقتضا کرد و از اینرو آثار منتخب بر این مبنا تحلیل شدند. نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند و در خوانش آنها، چگونگی بازتاب تصویر پوشش زنان در اجتماعات عمومی و خصوصی و نوع حضور اجتماعی زنان مد نظر قرار گرفت. پرسش اصلی آن بود که تعامل اجتماعی زنان در نگارهها با توجه به متغیر پوشش، چگونه بازنمایی شده است و آیا نوع بازتولید تصویری از پوشش زنان در نگارهها، به موقعیت مکانی آنها در فضاهای عمومی یا خصوصی مرتبط است؟ نتایج تحلیل آثار نشان داد که تصویر زنان در نگارهها، واجد مستوری ذاتی است که ارتباط چندانی با حضور ایشان در فضای عمومی یا خصوصی ندارد و زنان در هر دو فضا، با رعایت حدود پوشش توصیه شده به نمایش درآمدهاند.