رضا اسماعیلی؛ ثریا معمار؛ صدیقه رئوفیمنش
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، صفحه 9-40
چکیده
مقاله حاضر با موضوع «بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75، 80 و 85»، به بررسی و مطالعه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان که در سالهای 75، 80 و 85 منتشر شده، پرداخته است. این پژوهش با روش تحلیلمحتوا، مؤلفههای هویت فرهنگی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است و پایایی مقولههای مورد بررسی ...
بیشتر
مقاله حاضر با موضوع «بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75، 80 و 85»، به بررسی و مطالعه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان که در سالهای 75، 80 و 85 منتشر شده، پرداخته است. این پژوهش با روش تحلیلمحتوا، مؤلفههای هویت فرهنگی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است و پایایی مقولههای مورد بررسی با استفاده از ضریب پای اسکات برابر با 83 درصد تعیین شد. جامعه آماری شامل 88 داستان واقعگرا از میان 21 عنوان کتاب مناسب برای گروه سنی ب و ج بود که توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده بودند و توسط شورای کتاب کودک در سالهای 75،80 و 85انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش چک لیست بوده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss 18 استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی هفت مؤلفه در زمینه هویت فرهنگی شامل، مؤلفههای «علاقه به آداب و رسوم و سنتهای ملی» با 7/34 درصد، «علاقه به زبان و ادبیات» با 0/32 درصد دارای بالاترین درصد فراوانی بوده است. مطالعه وضعیت هویت فرهنگی در هریک از سالهای مورد بررسی، نشان میدهد، که میزان توجه داستانهای کودک به مؤلفه هویت فرهنگی در سه مقطع زمانی بررسی شده، یکسان نیست.
رضا تابش؛ علیاصغر قاسمیسیانی
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، صفحه 41-75
چکیده
سرمایه واقعی هر جامعه میراث ذهنی و عینی آن در قالب فرهنگ و تمدن است. این میراث، هویت و ماهیت جامعه را شکل میدهد و مرجع شکلگیری شخصیت فردی، ماهیت گروهی و هویت ملی جامعه است. اما تحت شرایط و تحولاتی، انتقال میراث عظیم فرهنگی یک جامعه و در نتیجه استمرار و پایداری آن با مخاطراتی مواجه میشود. مصداق بارز چنین وضعیتی تعارض و تقابل ...
بیشتر
سرمایه واقعی هر جامعه میراث ذهنی و عینی آن در قالب فرهنگ و تمدن است. این میراث، هویت و ماهیت جامعه را شکل میدهد و مرجع شکلگیری شخصیت فردی، ماهیت گروهی و هویت ملی جامعه است. اما تحت شرایط و تحولاتی، انتقال میراث عظیم فرهنگی یک جامعه و در نتیجه استمرار و پایداری آن با مخاطراتی مواجه میشود. مصداق بارز چنین وضعیتی تعارض و تقابل نسلهای جامعه خواهد بود. مطالعه ماهیت، زمینهها، شرایط، فرایندها، تبعات و آثار چنین رخدادی در کنار مطالعة کارکردی نهادهای اجتماعی، متولی ایجاد وضعیت مطلوب در خصوص مناسبات نسلی و بهویژه نقش دانشگاهها، میتواند برنامهریزان فرهنگی و اجتماعی را در پویایی و استمرار فرهنگ و تمدن جامعه خود، یاری رساند این مقاله در راستای تبیین نقش و جایگاه نهاد دانشگاه در تقویت و تحکیم مناسبات نسلی با نگاه موردی به جامعة ایران و موقعیت مناسبات نسلی در این جامعه نگارش یافته است
محمد شریفی تهرانی؛ محمد افروغ؛ عابدین حسینی؛ علیرضا نوروزی طلب
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، صفحه 77-93
چکیده
در این مقاله قیمت بلیط موزهها به عنوان رکنی حساس و بحث برانگیز در بازاریابی موزه، مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که بینش بازدیدکنندگان و کشش قیمتی تقاضا از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت بلیط است، این موضوع نیز مورد بررسی واقع شده است و با تطبیق نتایج بهدست آمده از تحقیقات کارلین، گوردین و مارتین با شرایط کشورهای در حال توسعه ...
بیشتر
در این مقاله قیمت بلیط موزهها به عنوان رکنی حساس و بحث برانگیز در بازاریابی موزه، مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که بینش بازدیدکنندگان و کشش قیمتی تقاضا از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت بلیط است، این موضوع نیز مورد بررسی واقع شده است و با تطبیق نتایج بهدست آمده از تحقیقات کارلین، گوردین و مارتین با شرایط کشورهای در حال توسعه بیان شده است که بهترین راهکار در تعیین قیمت بلیط موزهها در این کشورها، دو نرخی بودن آنها برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی میباشد. همچنین با توجه به فاکتورهای بیان شده در این مقاله بازدیدکنندگان موزهها و بالاخص بازدیدکنندگان خارجی دارای کشش قیمتی تقاضای پایینی میباشند که این دو عامل باعث شده است تا مدیران موزهها در کشورهای در حال توسعه با اطمینان بیشتری برای عدممواجه با کاهش شمار بازدیدکنندگان و همچنین فراهم شدن رضایت آنها، روش دو نرخی برای بلیط موزهها را اتخاذ کنند.
مهسا ماهپیشانیان
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، صفحه 95-121
چکیده
با ورود به عصر اطلاعات، کیفیت و شرایط جنگها از پیچیدگی مفهومی و روشی بسیار زیادی برخوردار شده و جنبههای نوینی از درگیری در فضای سایبر شکل گرفته است. جنگ سایبری مجموعهای از فنون عملیاتی جدید و سبک نوینی از جنگ است که در مناقشههایی در بالاترین سطح شدت به منظور هدف قرار دادن مخالفان بهکار میرود. این جنگ شکل جدیدی از ...
بیشتر
با ورود به عصر اطلاعات، کیفیت و شرایط جنگها از پیچیدگی مفهومی و روشی بسیار زیادی برخوردار شده و جنبههای نوینی از درگیری در فضای سایبر شکل گرفته است. جنگ سایبری مجموعهای از فنون عملیاتی جدید و سبک نوینی از جنگ است که در مناقشههایی در بالاترین سطح شدت به منظور هدف قرار دادن مخالفان بهکار میرود. این جنگ شکل جدیدی از جنگ فرماندهی و کنترل است که کمتر به جغرافیا بستگی دارد بلکه بیشتر به ماهیت فضای شبکههای الکترونیک مربوط میشود. جنگ سایبر با هدف اختلال، آسیبزدن یا تغییر آنچه جمعیت هدف فکر میکنند با تمرکز بر روی افکارعمومی، نخبگان و یا هر دو به انجام میرسد. ایالات متحده امریکا با استفاده از قابلیتهای فضای سایبر کوشیده است ابعاد نوینی از جنگ نرم بر ضد کشورمان را در این فضا شکل دهد. با توجه به اهمیت این جنبه نوین درگیری، متن حاضر به بررسی مشخصات اصلی جنگ سایبر به عنوان یک محیط استراتژیک پرداخته است و از طریق بررسی ماهیت، اهداف، ابزار و روشهای حملات در فضای مجازی واکنشهای دفاعی مناسب در برابر این حملات را نیز مورد تحلیل قرار میدهد.
محمد محمدخانی ملکوه؛ ابراهیم فتحی
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، صفحه 123-154
چکیده
افزایش روزافزون شبکههای خبری ماهوارهای، حکایت از نقش مهم رسانههای جمعی در اطلاعرسانی دارد و در این میان، آغاز به کار تلویزیون بیبیسی فارسی با پوشش جغرافیایی سه منطقه فارسیزبان ایران، تاجیکستان و افغانستان، برخی تمایزهای جدی محتوایی و روشی را میان این رسانه نوپا و سایر تلویزیونهای ماهوارهای آشکار میسازد. ...
بیشتر
افزایش روزافزون شبکههای خبری ماهوارهای، حکایت از نقش مهم رسانههای جمعی در اطلاعرسانی دارد و در این میان، آغاز به کار تلویزیون بیبیسی فارسی با پوشش جغرافیایی سه منطقه فارسیزبان ایران، تاجیکستان و افغانستان، برخی تمایزهای جدی محتوایی و روشی را میان این رسانه نوپا و سایر تلویزیونهای ماهوارهای آشکار میسازد. شبکهای که آغاز به کار آن را باید موج جدیدی از «جنگرسانهای نرم» علیه ایران دانست. در این مقاله برای بررسی برداشتها، استنتاجها و پیشفرضها در برنامههای بیبیسیفارسی علاوه بر تحلیلمحتوا از روش تحلیلگفتمان سود جستهایم. هدف این مقاله این است که با بررسی برنامههای فارسیزبان شبکه خبری بیبیسی به بررسی شیوههای مورد استفاده در برنامههای تلویزیونی پی ببریم تا دریابیم آنها از چه تکنیکها، رویکردها و... در جهت مأموریت خبررسانی و تبلیغی خود برای جذب مخاطبان استفاده میکنند.
مسعود مهدوی؛ علی احمدی
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، صفحه 155-183
چکیده
جغرافیای فرهنگی یکی از شاخههای جغرافیای انسانی است که علل تفاوت فرهنگها و ارزشهای انسانی را در نواحی فرهنگی مورد بررسی قرار میدهد.
در این نوشتار به بررسی ماهیت، مبانی نظری و روششناختی جغرافیای فرهنگی پرداخته شده است. سوال اصلی این مقاله این است که قلمرو و ماهیت جغرافیای فرهنگی چیست و چه سیر تحولی را طی کرده است؟ و ...
بیشتر
جغرافیای فرهنگی یکی از شاخههای جغرافیای انسانی است که علل تفاوت فرهنگها و ارزشهای انسانی را در نواحی فرهنگی مورد بررسی قرار میدهد.
در این نوشتار به بررسی ماهیت، مبانی نظری و روششناختی جغرافیای فرهنگی پرداخته شده است. سوال اصلی این مقاله این است که قلمرو و ماهیت جغرافیای فرهنگی چیست و چه سیر تحولی را طی کرده است؟ و کاربرد روشهای جغرافیای فرهنگی در شناخت نواحی فرهنگی چیست؟ بدین منظور، برای روشنتر شدن چارچوب مطالعاتی جغرافیای فرهنگی، رابطه جغرافیا، فرهنگ و سیر تحول جغرافیای فرهنگی قدیم و جدید بررسی میشود. این مقاله سعی دارد با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و از طریق منابع کتابخانهای به سوالات مورد نظر پاسخ دهد.
با ارائه چارچوب مطالعاتی این حوزه از جغرافیای انسانی، اولاً زمینههای شناخت علمی آن در تحقیقات میانرشتهای علوم انسانی روشن میشود؛ ثانیاً قلمرو، روش و مبانی نظری جغرافیای فرهنگی شناسایی و برای درک علل تفاوتهای فضایی ـ مکانی نواحی جغرافیایی بهکار گرفته میشود.
فرزانه نزاکتی؛ جلال درخشه
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، صفحه 185-202
چکیده
این مقاله، ضمن معرفی روش نشانهشناسی به عنوان یکی از جدیدترین روشهای تحلیلی در مطالعات فرهنگی، با استفاده از آراء رولان بارت، به واکاوی جایگاه اسطوره در نظامهای نشانهای و قرائت رمزگشایانة اسطوره میپردازد. در این مقاله، مروری بر نظریههای سوسور، پیرس و امبرتو اکو صورت گرفته و وجوه تمایز و اختلافنظرهای کالر، چندلر ...
بیشتر
این مقاله، ضمن معرفی روش نشانهشناسی به عنوان یکی از جدیدترین روشهای تحلیلی در مطالعات فرهنگی، با استفاده از آراء رولان بارت، به واکاوی جایگاه اسطوره در نظامهای نشانهای و قرائت رمزگشایانة اسطوره میپردازد. در این مقاله، مروری بر نظریههای سوسور، پیرس و امبرتو اکو صورت گرفته و وجوه تمایز و اختلافنظرهای کالر، چندلر و فیسک در مورد آراء سوسور و بارت تشریح شده است. در پایان، انحاء مختلف قرائت اسطوره و قرائت مورد نظر برای شناخت و رمززدایی از اسطوره بیان شده و چند پرسش پیش روی تحلیلگران اسطوره مطرح شده است.