دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
نقش سواد رسانه‌ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی (مطالعۀ موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم چهارمحال و بختیاری)

محمدمهدی فرقانی؛ یاسین خدامرادی

دوره 20، شماره 45 ، خرداد 1398، ، صفحه 85-102

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.140379.2500

چکیده
  هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانه­ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانش­آموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش ...  بیشتر

پیامدهای هم‌گرایی اینترنت و تلویزیون بر سیاست‌گذاری رسانه‌ای در ایران

سیدجمال‌الدین اکبرزاده جهرمی

دوره 17، شماره 34 ، شهریور 1395، ، صفحه 7-45

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.23947

چکیده
  هم‌گرایی اینترنت و تلویزیون نه تنها شیوه‌های تولید، پخش و تماشای برنامه‌های تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون ساخته است. به تبع این دگرگونی اغلب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاست‎های جدید و تغییر مقررات رسانه‌ای شده‌اند. در ایران نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبه‌رو ...  بیشتر

بررسی میزان تعهد مطبوعات به ذکر منابع اخبار و اطلاعات

سعید ارکان‌زاده یزدی

دوره 15، شماره 27 ، مهر 1393، ، صفحه 139-162

چکیده
  روزنامه‌نگاران ایرانی، این روزها بسیار بیشتر از گذشته از مطالب دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها استفاده می‌کنند. طبق آیین‌نامه‌های اخلاق حرفه‌ای مطبوعات و کتاب‌های آموزش روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاران باید در شرایط عادی، منابع خبری خود را به دقیق‌ترین وضع معرفی کنند و نام رسانه‌ای را که از مطلبش استفاده کرده‌اند، ذکر کنند. برای ...  بیشتر

رابطة رسانه‌های جمعی و سرمایة اجتماعی در کلان‌شهر تهران

منصور وثوقی؛ احسان رحمانی‌خلیلی

دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 209-233

چکیده
  سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکه‌ها، تعامل‌ها، انجمن‌ها و مؤسسه‌هایی دارد که به‌واسطۀ هنجارها و ارزش‌های مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل می‌کند. برخی از صاحب‌نظران رسانه‌های جمعی، از آن به‌عنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد می‌کنند. بر این اساس اهداف این ...  بیشتر

هم‌گرایی رسانه‌ای (رابطة تولید محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوة تماشای تلویزیون

طاهر روشندل‌اربطانی؛ احمد کوهی

دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 143-168

چکیده
  ورود رسانه‌های جدید رقم‌زنندة عصر جدید هم‌گرایی رسانه‌ها می‌باشد. بر اساس نظریة فرهنگ هم‌گرایی، رسانه‌های جدید رسانه‌های مشارکتی هستند و مخاطبان، تولیدگران و مشارکت‌جویان در چرخة محتوا می‌باشند. این تحول به‌نظر می‌رسد موجب تغییر فرهنگ مصرف رسانه‌ای شده ‌است. نحوة جدید استفاده از تلویزیون در فرهنگ ...  بیشتر

رسانه و دین

علی اکبر فرهنگی؛ رقیه جامع

دوره 11، شماره 10 ، مرداد 1389، ، صفحه 147-182

چکیده
  با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانه‌ها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را می‌توانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسان‌ها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد ...  بیشتر

محاورة اینترنتی و تأثیر آن در فرهنگ عمومی

احمد پیشگاه‌زاده

دوره 10، شماره 7 ، آبان 1388، ، صفحه 11-46

چکیده
  اینترنت و امکانات موجود در آن به شکل روزافزونی در حال گسترش است. بحث به‌کارگیری آن از مسائلی است که از ابتدای کار این شبکه مطرح بوده است و همچنان بسیاری از کارشناسان بر روی نحوه و میزان استفاده از آن، در میان گروه‌های گوناگون، بحث می‌کنند. واکاوی تأثیر استفاده از این فناوری، مطالعات گوناگونی را می‌طلبد. این مقاله با تأکید بر ...  بیشتر

تأثیر نسبی فنّاوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در توسعة اجتماعی

مسعود کوثری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1387، ، صفحه 139-170

چکیده
  در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی به‌طور عام و اینترنت به‌طور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی می‌شود. برای شناخت تأثیرات اینترنت در توسعه و به‌ویژه توسعة در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی[1] به‌طور عام و اینترنت به‌طور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی می‌شود. برای شناخت ...  بیشتر