محمدمهدی فرقانی؛ یاسین خدامرادی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانهای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانشآموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانهای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانشآموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد استفادۀ مشکلزا از اینترنت کاپلان، اعتیاد اینترنتی یانگ و پرسشنامۀ محققساختۀ سواد رسانهای است. از آزمونهای آلفای کرونباخ، ویلکاکسون و t زوجی توسط نرمافزار 24spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش سواد رسانهای، در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانشآموزان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان دادند که آموزش سواد رسانهای، در میزان استفاده از رسانه، افزایش توانایی تحلیل و ارزیابی، توانایی تولید پیام رسانهای، توانایی برقراری ارتباط با تولیدکنندگان پیام رسانهای و افزایش تفکر انتقادی دانشآموازان در برخورد با پیام رسانهای اثر دارد.
سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی
چکیده
همگرایی اینترنت و تلویزیون نه تنها شیوههای تولید، پخش و تماشای برنامههای تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون ساخته است. به تبع این دگرگونی اغلب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاستهای جدید و تغییر مقررات رسانهای شدهاند. در ایران نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبهرو ...
بیشتر
همگرایی اینترنت و تلویزیون نه تنها شیوههای تولید، پخش و تماشای برنامههای تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون ساخته است. به تبع این دگرگونی اغلب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاستهای جدید و تغییر مقررات رسانهای شدهاند. در ایران نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبهرو کرده است. این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی مصاحبۀ عمیق در صدد ارائۀ چشماندازی از این وضعیت و شناسایی چالشهای ناشی از همگرایی برای سیاستهای رسانهای است. در مجموع با 17 نفر از سیاستگذاران و کارشناسان حوزۀ تلویزیون و رسانههای جدید مصاحبه عمیق شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از فن مقایسۀ دائمی استفاده شده است. بخشی از نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم آشفتگیهای فراوان در فرایند سیاستگذاری و وجود نهادهای متعدد و موازی، ایدۀ مرکزی «مهندسی فرهنگی» همچنان در حال شکلدهی به سیاستهای رسانهای در فضای پساهمگرایی است. اولویت اصلی سیاستگذاری رسانهای گرچه در وهلۀ اول حفظ امنیت ملّی و تأمین اهداف سیاسی است، با این حال همگرایی تلویزیون و اینترنت در ایران همگام با روندهای نئولیبرالبیستی صنعت تلویزیون در جهان متأثر از خصوصیسازی و تجاری شدن فزاینده است.
سعید ارکانزاده یزدی
دوره 15، شماره 27 ، مهر 1393، ، صفحه 139-162
چکیده
روزنامهنگاران ایرانی، این روزها بسیار بیشتر از گذشته از مطالب دیگر رسانهها و خبرگزاریها استفاده میکنند. طبق آییننامههای اخلاق حرفهای مطبوعات و کتابهای آموزش روزنامهنگاری، روزنامهنگاران باید در شرایط عادی، منابع خبری خود را به دقیقترین وضع معرفی کنند و نام رسانهای را که از مطلبش استفاده کردهاند، ذکر کنند. برای ...
بیشتر
روزنامهنگاران ایرانی، این روزها بسیار بیشتر از گذشته از مطالب دیگر رسانهها و خبرگزاریها استفاده میکنند. طبق آییننامههای اخلاق حرفهای مطبوعات و کتابهای آموزش روزنامهنگاری، روزنامهنگاران باید در شرایط عادی، منابع خبری خود را به دقیقترین وضع معرفی کنند و نام رسانهای را که از مطلبش استفاده کردهاند، ذکر کنند. برای بررسی میزان ذکر منبع در روزنامههای ایران، هفت روزنامة سراسری در فصل تابستان 1393 در نظر گرفته شد که نمایندة تنوع روزنامهها در کشور باشند. با تحلیلمحتوای تمام مطالب این روزنامهها و با استفاده از آزمون کایـ اسکوئر، مشخص شد که میزان ذکر منبع بین روزنامههای سیاسی و غیرسیاسی بهطور معناداری متفاوت است و این تفاوت معنادار بین حوزههای مختلف خبری نیز وجود دارد. با تحلیلمحتوای این روزنامهها مشخص شد حدود 25 درصد کل مطالب روزنامهها منبع خبری ندارند. روزنامههای سیاسی بیشتر به ذکر منبع اهمیت میدهند و مطالب حوزههای ورزشی و حوادث، کمترین میزان ذکر منبع را دارا هستند.
منصور وثوقی؛ احسان رحمانیخلیلی
دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 209-233
چکیده
سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکهها، تعاملها، انجمنها و مؤسسههایی دارد که بهواسطۀ هنجارها و ارزشهای مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل میکند. برخی از صاحبنظران رسانههای جمعی، از آن بهعنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد میکنند. بر این اساس اهداف این ...
بیشتر
سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکهها، تعاملها، انجمنها و مؤسسههایی دارد که بهواسطۀ هنجارها و ارزشهای مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل میکند. برخی از صاحبنظران رسانههای جمعی، از آن بهعنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد میکنند. بر این اساس اهداف این مقاله عبارتاند از: بررسی میزان و تأثیر استفاده از تلویزیون و اینترنت بر سرمایۀ اجتماعی افراد و ابعاد کیفیت (اعتماد و معاملۀ متقابل) و ساختار شبکه (رسمی/ غیر رسمی و اندازه و ظرفیت شبکه). رویکرد نوشتار حاضر، رابطهایـ علَی با روش پیمایشی در بین391 شهروند تهرانی است. سنجش متغیر سرمایۀ اجتماعی با الهام از مدل استون پس از بومیسازی و متغیر مصرف رسانهای، از طریق میزان ساعت صرفشده برای استفاده از تلویزیون و اینترنت صورت گرفته است. برخی از یافتههای بررسی حاضر بر اساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که میزان زمان صرفشده برای تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت، با سرمایۀ اجتماعی، رابطۀ مثبت و معنادار دارد که در بررسی علّی توسط آزمون رگرسیون، از بین دو متغیر مذکور، بیشترین تأثیر مربوط به میزان زمان صرفشده برای استفاده از اینترنت است.
طاهر روشندلاربطانی؛ احمد کوهی
دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 143-168
چکیده
ورود رسانههای جدید رقمزنندة عصر جدید همگرایی رسانهها میباشد. بر اساس نظریة فرهنگ همگرایی، رسانههای جدید رسانههای مشارکتی هستند و مخاطبان، تولیدگران و مشارکتجویان در چرخة محتوا میباشند. این تحول بهنظر میرسد موجب تغییر فرهنگ مصرف رسانهای شده است. نحوة جدید استفاده از تلویزیون در فرهنگ ...
بیشتر
ورود رسانههای جدید رقمزنندة عصر جدید همگرایی رسانهها میباشد. بر اساس نظریة فرهنگ همگرایی، رسانههای جدید رسانههای مشارکتی هستند و مخاطبان، تولیدگران و مشارکتجویان در چرخة محتوا میباشند. این تحول بهنظر میرسد موجب تغییر فرهنگ مصرف رسانهای شده است. نحوة جدید استفاده از تلویزیون در فرهنگ جدید رسانه، موجب پدیدآمدن مخاطب جدید با خصوصیات چندقالبی، مشارکتجو و فعال شده است. مقالة حاضر به دنبال بررسی تأثیر اینترنت بر تلویزیون در عصر همگرایی بهواسطة تبیین رابطة تولید محتوای اینترنتی با نحوة جدید استفاده از تلویزیون میباشد و با استفاده از پیمایش نشان میدهد: ۶۵ درصد از شهروندان، تولیدگر محتوای اینترنتی هستند و مخاطبان بهنحوی جدید به تماشای تلویزیون میپردازند. همچنین بر اساس آزمون فرضیهها، تولید محتوای اینترنتی با چندقالبی بودن، مشارکتجویی و فعالبودن در برابر تلویزیون رابطة مستقیم دارد که بیانگر فرهنگ واحد همگرایی در رسانهها میباشد. اینترنت بر تلویزیون تأثیر گذاشته است ولی نه بر کاهش محبوبیت آن؛ بلکه موجب تعامل هرچه بیشتر رسانههای سنتی و نوین شده است.
علی اکبر فرهنگی؛ رقیه جامع
دوره 11، شماره 10 ، مرداد 1389، ، صفحه 147-182
چکیده
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد ...
بیشتر
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد بررسی قرار داده است. هدف تحقیق، شناخت و نحوة استفاده کاربران از مطالب دینی اینترنت و انگیزة کاربران از استفادة مطالب دینی از اینترنت میباشد. روش بهکار رفته در این مقاله، پیمایش است و جامعة آماری آن شامل 700 نفر از دانشجویان رشتة مدیریت دانشگاه ارومیه است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد مطالب دینی اینترنت، به میزان 1/69 درصد، در باورها و اعتقادهای دینی کاربران تاثیر دارد. همچنین مطالب دینی اینترنت، در بالا بردن اطلاعات 67 درصد کاربران، تاثیر دارد.
احمد پیشگاهزاده
دوره 10، شماره 7 ، آبان 1388، ، صفحه 11-46
چکیده
اینترنت و امکانات موجود در آن به شکل روزافزونی در حال گسترش است. بحث بهکارگیری آن از مسائلی است که از ابتدای کار این شبکه مطرح بوده است و همچنان بسیاری از کارشناسان بر روی نحوه و میزان استفاده از آن، در میان گروههای گوناگون، بحث میکنند. واکاوی تأثیر استفاده از این فناوری، مطالعات گوناگونی را میطلبد. این مقاله با تأکید بر ...
بیشتر
اینترنت و امکانات موجود در آن به شکل روزافزونی در حال گسترش است. بحث بهکارگیری آن از مسائلی است که از ابتدای کار این شبکه مطرح بوده است و همچنان بسیاری از کارشناسان بر روی نحوه و میزان استفاده از آن، در میان گروههای گوناگون، بحث میکنند. واکاوی تأثیر استفاده از این فناوری، مطالعات گوناگونی را میطلبد. این مقاله با تأکید بر کاربردهای متنوع و نوین شبکه اینترنت سعی کرده تا به تأثیر استفاده از اینترنت بر فرهنگ محاوره بپردازد و همزمان این موضوع را مطرح کرده است که اینترنت باعث تغییراتی در زبان محاوره و فرهنگ عمومی شده است. در این مقاله به تعاملات اینترنتی و قابلیتهای رسانهای آن در سه سطح شامل پست الکترونیک، گفتوگوی آنلاین و شبکههای اجتماعی توجه شده است.
مسعود کوثری
دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1387، ، صفحه 139-170
چکیده
در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی بهطور عام و اینترنت بهطور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی میشود. برای شناخت تأثیرات اینترنت در توسعه و بهویژه توسعة
در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی[1] بهطور عام و اینترنت بهطور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی میشود. برای شناخت ...
بیشتر
در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی بهطور عام و اینترنت بهطور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی میشود. برای شناخت تأثیرات اینترنت در توسعه و بهویژه توسعة
در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی[1] بهطور عام و اینترنت بهطور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی میشود. برای شناخت تأثیرات اینترنت در توسعه و بهویژه توسعة اجتماعی باید ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از اینترنت و قابلیتهای آن کسب کرد. در این نوشتار تلاش میشود که تأثیرات اینترنت، در حکم یکی از فناوریهای ارتباطی ـ اطلاعاتی مؤثر در توسعة اجتماعی، در شاخصهایی نظیر درآمد و فقر، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، و دسترسی به فرصتهای برابر بررسی و کنکاش شود.
[1] .ICTs.