مقاله پژوهشی
بهاره نصیری
چکیده
بحث در مورد دورکاری و قرنطینه خانگی زنان عضو هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در ایام کرونا و مطالعه تجارب زیسته آنها می تواند نقش موثری در شناخت و توسعه ادبیات اشتغال زنان ایفا نماید. این پژوهش پدیدارشناسانه، تجارب زیسته 30 نفر از زنان عضو هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های مشارکت کننده را با هدف کشف و توصیف دورکاری و قرنطینه خانگی ...
بیشتر
بحث در مورد دورکاری و قرنطینه خانگی زنان عضو هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در ایام کرونا و مطالعه تجارب زیسته آنها می تواند نقش موثری در شناخت و توسعه ادبیات اشتغال زنان ایفا نماید. این پژوهش پدیدارشناسانه، تجارب زیسته 30 نفر از زنان عضو هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های مشارکت کننده را با هدف کشف و توصیف دورکاری و قرنطینه خانگی در ایام کرونا را مورد بررسی قرار داده است. تحقیق جهت گردآوری داده ها، از مصاحبه نیمه ساختارمند و با روش نمونه گیری هدفمند بهره برده است. فرایند تحلیل در سه سح کلان انجام شد. در سطح سوم تحلیل، حاصل یکسان سازی افق های فکری: تعداد 5 افق مربوط به دورکاری، 9 افق مربوط به قرنطینه خانگی و 9 افق مربوط به استراتژی ها و راهکارها بود. در سطح دوم،: توصیفات منسجم روایات به تفکیک دورکاری، قرنطینه خانگی و استراتژی ها و راهکارها شکل گرفت و در بالاترین سطح انتزاعی یا همان تحلیل، ادغام ساختاری توصیف های منسجم انجام شد. براساس یافته های این پژوهش، وجود قرنطینه خانگی ناشی از ویروس کرونا و شیوع آن باعث ظهور فرهنگ قرنطینه در کشور و جهان شده است که این امر منجربه بازتعریف روابط و مناسبات اجتماعی، مساله اخلاق، تعهدات اجتماعی، الگوهای روابط انسانی، اجتماعی، شناخت و درک اخلاق مراقبتی در زندگی از سوی زنان شده است. در نهایت با توجه به نتایج، راهکارهایی در حوزه های، پژوهش، مدیریت و خانواده ارائه گردید.
مقاله پژوهشی
سید محمد طباطبائی؛ محمد رضا رسولی؛ سید وحید عقیلی؛ نسیم مجیدی قهرودی
چکیده
مناسک راهپیمایی اربعین یکی از بزرگترین گردهماییهای مذهبی جهان است که سالانه میلیونها نفر با ملیت های مختلف و از گروههای اجتماعی متفاوت در آن مشارکت دارند. این راهپیمایی از نظر جریان ارتباطی، رسانهای و آیینی برای پژوهشگران حوزه دین و ارتباطات حائز اهمیت است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد ارتباطی راهپیمایی اربعین بوده ...
بیشتر
مناسک راهپیمایی اربعین یکی از بزرگترین گردهماییهای مذهبی جهان است که سالانه میلیونها نفر با ملیت های مختلف و از گروههای اجتماعی متفاوت در آن مشارکت دارند. این راهپیمایی از نظر جریان ارتباطی، رسانهای و آیینی برای پژوهشگران حوزه دین و ارتباطات حائز اهمیت است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد ارتباطی راهپیمایی اربعین بوده و تلاش شده با بهرهمندی از روش کیفی، نظریه مبنایی و انجام مصاحبه عمیق با متخصصان، طی فرآیندهای مختلف کدگذاری با نرم افزار مکسکیودا، مولفههای حوزه پژوهش استخراج شود. یافتههای پژوهش نشان داد؛ ارتباطات در راهپیمایی دارای " ابعاد درونی و بیرونی" میباشد. "ارتباطات سنتی" که بیشتر به صورت میان فردی و بر اساس عقاید شکل گرفته وجه غالب ارتباطات در این راهپیمایی است. بعد بیرونی ارتباطات، دارای جنبههای متعدد "ارتباطات جمعی" است که خود به دو دسته از "ارتباطات رسمی" و "ارتباطات غیررسمی" تقسیم میشود. در ارتباطات رسمی، مانند گزارش های خبری رادیو، تلویزیون و مطبوعات از ابعاد مختلف راهپیمایی، معمولا تلاش شده بعد دینی و همبستگی مردمی راهپیمایی برجسته و تبلیغ شود. فضای راهپیمایی اربعین مملو از گفتگوهاست. "ارتباط کلامی" موجود فراتر از یک ارتباط ساده و ارتباطات در راهپیمایی اربعین دارای لایهها و دورههای متعدد است. در این راستا مدل ارتباطی راهپیمایی اربعین مدل مراوده ای-تعاملی شناخته شده است.
مقاله پژوهشی
فاطمه شاهرودی؛ تورج ربانی؛ اسماعیل بنیاردلان
چکیده
لیوتار در بحث نقد و تحلیل هنر، از مفهوم «رخداد» با ویژگیهایی مانند غرابت و منحصربهفرد بودن، رها از امور پیشین و مرسوم، نامتعین و لحظهای بودن، بهره میجوید تا بهواسطۀ آن قواعد ژانرهای از پیش مقرر را متلاشی و «گواهی دادن بر وجود امر نمایشناپذیر» را بهعنوان رسالت اثر هنری پسامدرن محقق کند. در این مقاله به شیوۀ ...
بیشتر
لیوتار در بحث نقد و تحلیل هنر، از مفهوم «رخداد» با ویژگیهایی مانند غرابت و منحصربهفرد بودن، رها از امور پیشین و مرسوم، نامتعین و لحظهای بودن، بهره میجوید تا بهواسطۀ آن قواعد ژانرهای از پیش مقرر را متلاشی و «گواهی دادن بر وجود امر نمایشناپذیر» را بهعنوان رسالت اثر هنری پسامدرن محقق کند. در این مقاله به شیوۀ کیفی، با روش کتابخانهای و با تکیه بر فیلمهای کلوزآپ (1369) و زیر درختان زیتون (1373) از ساختههای عباس کیارستمی، بهعنوان آثاری فراسینمایی، تلاش شد تا به این پرسش در آثار فراسینمایی پاسخ داده شود که چگونه رخدادها موجب نمایش «امر نمایشناپذیر» میشوند. نتایج این پژوهش در مورد تلفیق فراسینما و مفهوم رخداد نزد لیوتار با تکیه بر نمونههای سینمایی ذکر شده با ویژگیهایی مانند وقفههای فنی در صدا، تصویر و شگردهای نوآورانه در روایت و اشاره به فیلم و فرایند فیلمسازی- که بارها فرم متعارف روایتگری کلاسیک و سنتی را به چالش کشیده- نشان میدهد که در فراسینما، به میانجی رخداد و از طریق خلق فرمی سینمایی که از سنتها و قواعد مرسوم در فیلمسازی پیروی نمیکند، گواهی دادن بر وجود و نمایش امر نمایشناپذیر بهعنوان ایده اصلی آراء لیوتار در باب هنر محقق میشود.
مقاله پژوهشی
بهجت شهابی عنبران؛ علی جعفری؛ شهناز هاشمی؛ محمد سلطانی فر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی هویتهای دوگانه در فضای مجازی-واقعی نوجوانان بود که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم استان اردبیل که از بین آنها 380 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر چارچوب نظری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی هویتهای دوگانه در فضای مجازی-واقعی نوجوانان بود که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم استان اردبیل که از بین آنها 380 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر چارچوب نظری پژوهش استفاده شد. روایی پرسشنامه به روش اعتبار صوری و سازهای و اعمال برخی اصلاحات و پایایی آن نیز پس از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و حذف برخی گویهها مورد تأیید قرار گرفت. دادهها از طریق آزمون t دو گروه مستقل در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد نوجوانان در فضای مجازی-واقعی دارای هویت دوگانهای در ابعاد دینی، خانوادگی، جنسی، ملی، قومی و فرهنگی بودند. هویت نوجوانان در فضای واقعی شکلیافتهتر، منسجمتر و واقعیتر و در فضای مجازی به نسبت سیّار، ناپایدار و متکثر بود. هویتی که با توجه به برخی ویژگیها، میتوان آن را هویت مدرن یا بازاندیشانه نامید. نوجوانان در کنار اینکه در جهان واقعی سعی در پاسداشت منابع سنتی هویت داشتند در فضای مجازی خود را طرفدار هویت جهانی یا جهان وطنی نشان میدادند.
مقاله پژوهشی
هژیر فتحی؛ فائزه تقی پور؛ نفیسه واعظ
چکیده
این پژوهش به دنبال شناسایی پیشران های موثر بر آینده شبکه های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه های جمعی ایران در افق سال 1404 است. روش تحقیق از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آینده پژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیتها است که در این راستا با 20 نفر از صاحب نظران و متخصصان حوزه ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال شناسایی پیشران های موثر بر آینده شبکه های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه های جمعی ایران در افق سال 1404 است. روش تحقیق از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آینده پژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیتها است که در این راستا با 20 نفر از صاحب نظران و متخصصان حوزه رسانه، ارتباطات و شبکه های اجتماعی آن لاین که با روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفت. در پژوهش حاضر برای شناسایی پیشران ها از روش تشکیل پانل دلفی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد و برای کشف عوامل کلیدی نهایی موثر بر آینده شبکه های اجتماعی از روش مدلسازی تفسیری-ساختاری) ISM ( بهره برده شد. ابزارگردآوری اطلاعات در بخش مدل سازی تفسیری ساختاری شامل پرسشنامه محقق ساخته حاوی جدول ماتریس تاثیرات متقابل است و داده های آن نیز توسط نرم افزار «میک مک» تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد 27 پیشران بر آینده شبکه های اجتماعی مجازی تاثیر دارند که در چهار عامل کلی اجتماعی – فرهنگی، حقوقی - سیاسی ، اقتصادی و فناوری قابل طبقه بندی است. طبق یافته های پژوهش، فناورپایه شدن امور، بومیان دیجیتال، مالکیت رسانه ای و قدرت رسانه های سنتی بزرگ مقیاس چهار عامل کلیدی نهایی موثر بر آینده شبکه های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه های جمعی ایران در افق 1404 هستند.
مقاله پژوهشی
مسعود محمدزاده طهرانی؛ محسن مراثی
چکیده
محتوای بسیاری از بازیهای رایانهای، تاریخیاند؛ به این معنا که بازیکن در ژانرهای مختلفی در دوره یا دورههای تاریخی مشخصی بازی را انجام میدهد. سری بازیهای «فرقه اساسینها» از این دستهاند و پژوهش حاضر، نسخه نخست این بازی (2007) را به تفصیل بررسی کرده است. مهمترین مشخصة این سری بازیها بر موضوع «ترور» مبتنی است که ...
بیشتر
محتوای بسیاری از بازیهای رایانهای، تاریخیاند؛ به این معنا که بازیکن در ژانرهای مختلفی در دوره یا دورههای تاریخی مشخصی بازی را انجام میدهد. سری بازیهای «فرقه اساسینها» از این دستهاند و پژوهش حاضر، نسخه نخست این بازی (2007) را به تفصیل بررسی کرده است. مهمترین مشخصة این سری بازیها بر موضوع «ترور» مبتنی است که در داستان بازی، سر منشأ آن، فرقة فداییان اسماعیلی و افسانة حشاشین در فضای جنگ سوم صلیبی قرار داده شده است. هدف این پژوهش، تلاشی برای بررسی تطبیقی محتوای داستانی بازی رایانهای تاریخی «فرقة اساسینها» با افسانههای حشاشین از منظری میانرشتهای تاریخ و هنر است. در قسمتی از پژوهش که فرقه فداییان اسماعیلی و افسانههای حشاشین بررسی شده است، از روش تاریخی و در قسمتی که محتوای بازی توضیح داده شده از روش توصیفی-تحلیل محتوا استفاده شد. رویکرد این پژوهش تطبیقی است. یافته های تحقیق نشان داد که طراحان بازی با هوشمندی، داستان بازی را با الهام از افسانههای حشاشین و در چند لایه بازسازی کرده اند.برخی روایتهای تاریخی مانند ماجرای پرش مرگبار فدائی به دستور شیخ الجبل و بینش باطنی به مکانیکهایی در بازی تبدیل شدهاند. بیشتر شخصیتهای مسلمان بازی برساخته است؛ اما برعکس، بیشتر شخصیتهای مسیحی داستان حقیقی است.
مقاله پژوهشی
سیده سمانه رضوی؛ محسن جوهری
چکیده
غیرت ناموسی یکی از مؤلفههای فرهنگی ـ اجتماعی جوامع مختلف، از جمله جامعه ایرانی است. این موضوع در دهههای اخیر و با بسط اندیشههای فمینیستی، بیشازپیش بهصورت انتقادی تحلیل شده که سرریز آن در هنر سینما قابلمشاهده است. پژوهش پیشرو با هدف بررسی بازنمایی غیرت ناموسی در سینمای دهه 1390 ایران، با روش تحلیل گفتمان فرکلاف انجام شده ...
بیشتر
غیرت ناموسی یکی از مؤلفههای فرهنگی ـ اجتماعی جوامع مختلف، از جمله جامعه ایرانی است. این موضوع در دهههای اخیر و با بسط اندیشههای فمینیستی، بیشازپیش بهصورت انتقادی تحلیل شده که سرریز آن در هنر سینما قابلمشاهده است. پژوهش پیشرو با هدف بررسی بازنمایی غیرت ناموسی در سینمای دهه 1390 ایران، با روش تحلیل گفتمان فرکلاف انجام شده است. این روش شامل سه مرحله توصیف، تفسیر و تبیین است که طی آن در مرحلۀ توصیف، ویژگیهای صوری متن، در مرحلۀ تفسیر بیناگفتمانیتها و در مرحلۀ تبیین، تأثیر ساختارهای کلان اجتماعی بررسی میشود. بدینمنظور 3 فیلم خانه دختر، خانه پدری و شنای پروانه از مجموعه فیلمهای اکران شده در دهه 1390 با شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که در پرتوی تأثیرات فرایند جهانیشدن بر سینمای ایران، بسط ادبیات فمینیستی، سیاستهای فرهنگی جشنوارههای سینمایی بینالمللی، توسعۀ طبقۀ متوسط شهری در ایران و سیاستهای فرهنگی دولت اعتدال، موضوع غیرت ناموسی در سینمای دهه 1390 ایران بهمثابه پدیدهای غیرعقلانی با تبعات مطلقاً زیانبار و برسازنده رابطۀ اقتدارگرایانه مرد نسبت به زن، بازنمایی شده است.