دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)

مقاله پژوهشی
سلبریتی‌های ایرانی: گونه‌ها، استراتژی‌ها و تعاملات

محمدسعید ذکایی؛ سیمین ویسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آذر 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.399337.3747

چکیده
  سلبریتی‌ها از مهمترین ویژگی‌های فرهنگی و نیروهای اجتماعی عصر ما هستند. در متنی فراملی-محلی آنها پویایی‌‌هایی را بر زندگی ما تحمیل کرده‌اند که بخشی از گفتمان‌های روزمره ما را می‌سازد. پژوهش حاضر با هدف گونه‌شناسی و فهم تعاملات میان چهره‌ها و مخاطبانشان در زندگی هرروزمره به تحلیل مضمون انواع اسناد متنی مربوط به سلبریتی‌های ایرانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان فرهنگی سلبریتی های زن ایرانی در فضای مجازی (مطالعه موردی صفحه اینستاگرام مهناز افشار)

مریم غازی اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2024.386235.3712

چکیده
  این مقاله درصدد بررسی چهره ها یا سلبریتی های زن ایرانی و گفتمان آن‌ها در فضای مجازی است. تلاش پژوهش حاضر این است که با بررسی صفحه اینستاگرام مهناز افشار، گفتمان فرهنگی سلبریتی های زن ایرانی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد؛ بنابراین هدف از این پژوهش دستیابی به گفتمان فرهنگی سلبریتی زن ایرانی در فضای مجازی است. از آنجا که فرهنگ شهرت همواره ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی فرایندهای فاصله‌گزینی مردم از مطبوعات و راهکارهای کاهش آن: ارائه یک مدل پارادایمی

جواد آذرنگار؛ سیدعلیرضا افشانی؛ سیدعلی محمد مزیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.418484.3795

چکیده
  مطبوعات در سال‌های اخیر و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند مجازی‌شدن ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از یک طرف و محدودیت‌های موجود از طرف دیگر، با ریزش مخاطب مواجه بوده‌اند. نتیجه این فرآیند فاصله‌گزینی مردم از مطبوعات بوده است. پژوهش حاضر دلایل، فرآیندها، راهبردها و پیامدهای این مسئله را بررسی کرده است. این پژوهش با روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی چالش‌های ایجاد و گسترش داستانسرایی فرارسانه‌ای در تولیدات رسانه‌ای ایران

مجید شعرای نجاتی؛ صدیقه ببران؛ مقداد مهرابی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.382697.3704

چکیده
  زمینه و هدف: رویکرد فرارسانه‌ای ماحصل تغییر شرایط بازار است که به دفاع از مدل‌های تجاری جدید می‌پردازد. این رویکرد به روش‌های سنتیِ رابطه‌ی رسانه با مخاطب پایان داده و آغازگر شیوه‌های جدید است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانه‌ای را می‌توان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه‌ تلقی نمود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی اضطراب شهری و اسطوره زدایی در سینمای ابرقهرمانی با نگاهی به اندیشه‌های والتر بنیامین

رامین شیخانی؛ علی عباسی؛ نیر طهوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2024.419411.3796

چکیده
  «ابرقهرمانان » یا قهرمانان نقابدارِ فناناپذیر، یکی ‌از مهم‌ترین محصولات فرهنگ عامه‌اند که با لباس‌های ویژه و قدرت‌های منحصربه‌‌فرد، از ربع دوم قرن بیستم در فکاهیات مصور دنباله‌دار یا اصطلاحاً کمیک ‌ها ، گسترش‌یافته و در بیست سال اخیر، یکی‌ از روندهای مسلط فیلمسازی در هالیوود بوده‌اند. این فیلم‌ها صرف‌نظر از دیدگاه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آسیب‌شناسی جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛ مبتنی بر موردکاوی

داریوش مطلبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مهر 1402

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.393069.3727

چکیده
  هدف مطالعه شناسایی آسیب‌های برگزاری جایزۀ کتاب سال به منظور بهبود سیاست‌ها، شیوۀ برگزاری، ارتقاء فرآیند داوری و تأثیرگذاری بیشتر آن در جامعه نشر است. پژوهش از نظر رویکرد از نوع کیفی و از نظر روش اجرا از نوع موردکاوی است. جامعه مورد مطالعه، نوشته‌های مرتبط با جایزۀ ،اساتید و ذی‌نفعان درگیر در برگزاری و اجرای جشنواره و ناقدان مطلع ...  بیشتر