مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدیپور؛ سیدعلی رحمانزاده
چکیده
خبرگزاری صداوسیما، بهعنوان رسانۀ جریان اصلی در کشور، برای عقبنماندن از رسانههای رقیب در حوزۀ خبر و اطلاعرسانی باید از تمام ظرفیتهای روز دنیا، ازجمله شبکههای اجتماعی مجازی، استفاده کند. لذا، شناخت نحوۀ فعالیت رسانههای خبری رقیب در این حوزه ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش، ضمن مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
خبرگزاری صداوسیما، بهعنوان رسانۀ جریان اصلی در کشور، برای عقبنماندن از رسانههای رقیب در حوزۀ خبر و اطلاعرسانی باید از تمام ظرفیتهای روز دنیا، ازجمله شبکههای اجتماعی مجازی، استفاده کند. لذا، شناخت نحوۀ فعالیت رسانههای خبری رقیب در این حوزه ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش، ضمن مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما و بیبیسی فارسی، سعی شد تا رابطۀ میزان تعامل کاربران با نحوۀ پرداخت سوژههای خبری در اینستاگرام این دو سازمان خبری شناسایی شود. پژوهشگران، برای دستیابی به این مهم، سوژههای خبری یکسان را در بازۀ زمانی 9 ماه (پاییز 98 تا بهار 99) بهصورت هدفمند شناسایی کردند. درمجموع، 180 پست انتخاب شد و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی بررسی و تحلیل شد. مهمترین یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که خبرگزاری صداوسیما در تعداد پستهای روزانۀ منتشرشده عرصه را به رقیب خود واگذار کرده است؛ اما، بین این دو سازمان خبری از منظر عناصر خبری مورداستفاده در تنظیم اخبار تفاوت معناداری وجود نداشت و در قالبهای خبری مورداستفاده نیز اختلاف و تفاوت ضعیفی وجود داشت. در بیبیسی فارسی میان متغیرهای ارزشهای خبری ترکیبی شهرت/برخورد، سوژههای خبری سیاسی و ویدئوهای سیاسی با میزان تعامل کاربران در مؤلفههای لایک و کامنت رابطۀ معناداری وجود دارد. درواقع، به نظر میرسد بیبیسی فارسی با شناسایی نیازهای خبری کاربران و انتظاراتی که ایشان در حوزۀ سوژههای سیاسی دارند و با افزایش کمیت انتشار پستهای مرتبط توانسته میزان تعامل صفحۀ اینستاگرام خود را افزایش دهد.
محمدمهدی فرقانی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ سارا مهدوی
دوره 16، شماره 29 ، خرداد 1394، ، صفحه 73-99
چکیده
طبقه بندی اعضا[1]، اصطلاحی است که ابتدا هاروِی ساکس[2] در اواسط دهة 1960 مطرح کرد. کوششهای اولیة ساکس به ارائة طرح اولیهای از ابزار طبقه بندی اعضا (MCD)[3] انجامید که در آن به خودِ طبقهها و ویژگیهایشان پرداخت. مقالة حاضر، با هدف بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا بهمثابه رویکردی تحلیل گفتمانی، با بررسی برنامههای متمرکز بر موضوعهای ...
بیشتر
طبقه بندی اعضا[1]، اصطلاحی است که ابتدا هاروِی ساکس[2] در اواسط دهة 1960 مطرح کرد. کوششهای اولیة ساکس به ارائة طرح اولیهای از ابزار طبقه بندی اعضا (MCD)[3] انجامید که در آن به خودِ طبقهها و ویژگیهایشان پرداخت. مقالة حاضر، با هدف بررسی شیوههای طبقهبندی اعضا بهمثابه رویکردی تحلیل گفتمانی، با بررسی برنامههای متمرکز بر موضوعهای دینی پرگار که در فاصلة سالهای 1389 تا 1392 از تلویزیون بیبیسی فارسی پخش شدهاند، تلاش میکند عناصر کلیدی کار ساکس در پیوند معناشناسانه با الگوی سهمرحلهای نورمن فرکلاف[4] را، توصیف، تفسیر و تبیین کند. نتایج بدستآمده، گویای آن است که تنها در حدود یکسوم واژهها و تعابیر استفادهشده برای اسلام بهنسبت مثبت بوده و دوسوم دیگر، منفی و در بسیاری از مواقع مبتنیبر کلیشههای ضداسلامی بوده است. تحلیل گفتمان انتقادی این برنامهها با محوریت برنامة ذات اسلام نیز نشان داد که پرگار، اسلام را بهطورعمده دین خشونت، تحجر، ناراستی، ضدمدرنیسم و ناقض حقوق بشر معرفی کردهاست. [1]. Membership Categorization [2]. Harvey Sacks [3]. Membership Categorization Devices [4]. Norman Fairclough
سیدمحمد مهدیزاده؛ عبدالرحمان علیزاده
دوره 15، شماره 25 ، خرداد 1393، ، صفحه 217-242
چکیده
روایت رسانهها از رویدادها، روایت عینی نیست، بلکه بازنمایی آن در چارچوبهای گفتمانی و ایدئولوژیکی است. این مقاله بهدنبال آن است تا ببیند یکی از مهمترین رویدادهای خاورمیانه (برکناری مرسی) چگونه توسط رسانههایی با چارچوبهای گفتمانی مختلف (شبکة یک صداوسیمای ج. ا. ا و بیبیسی فارسی) بازنمایی میشود. روش بررسی این نوشتار تحلیل ...
بیشتر
روایت رسانهها از رویدادها، روایت عینی نیست، بلکه بازنمایی آن در چارچوبهای گفتمانی و ایدئولوژیکی است. این مقاله بهدنبال آن است تا ببیند یکی از مهمترین رویدادهای خاورمیانه (برکناری مرسی) چگونه توسط رسانههایی با چارچوبهای گفتمانی مختلف (شبکة یک صداوسیمای ج. ا. ا و بیبیسی فارسی) بازنمایی میشود. روش بررسی این نوشتار تحلیل گفتمان انتقادی است. نتایج بهدست آمده بیانگر آن است که تلویزیون بیبیسی فارسی از گفتمان لیبرالدموکراسی در قالب مؤلفههایی چون مشروعیت اکثریت، حکومت قانون و برابری برای بازنمایی رویداد مصر استفاده کرده و در مقابل شبکة یک تلویزیون ج. ا. ا. از مؤلفههای گفتمان انقلاب اسلامی همچون حمایت از اسلامگرایان، حمایت از جبهة مقاومت و توطئة غرب برای برساخت رسانهای رویداد مصر بهره گرفته است. علاوه بر این، شبکة یک، مؤلفةهای گفتمانی دیگر، همچون دموکراسی و خواست اکثریت را نیز برای بیان مقاصد خود به خدمت گرفته است.
حسن مجیدی؛ جواد نوریزاده
دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، ، صفحه 189-223
چکیده
در مقالۀ حاضر نحوۀ بازنمایی تحولات داخلی ایران در سال 1388 را در شبکۀ تلویزیونی «بیبیسی فارسی» بررسی کردهایم. در این مقاله کوشیدهایم با استخراج محورهای گفتمان غالب بازنمایی شده، روند و ابعاد رویکرد جریانسازی در قالب خبر و برنامههای خبری این شبکه، تبیین راهکارهای رسانهای آن در قالب گفتمان رسانۀ حرفهای و ابعاد ...
بیشتر
در مقالۀ حاضر نحوۀ بازنمایی تحولات داخلی ایران در سال 1388 را در شبکۀ تلویزیونی «بیبیسی فارسی» بررسی کردهایم. در این مقاله کوشیدهایم با استخراج محورهای گفتمان غالب بازنمایی شده، روند و ابعاد رویکرد جریانسازی در قالب خبر و برنامههای خبری این شبکه، تبیین راهکارهای رسانهای آن در قالب گفتمان رسانۀ حرفهای و ابعاد گفتمان هژمونیک این رسانه را در خلق گفتمانهای القایی برای مخاطبان واکاوی کنیم. برخی از مهمترین محورهای جریانسازی رسانهای بیبیسی فارسی در سال 1388 عبارتاند از: القای نقض حقوقبشر و آزادیهای مدنی در ایران، القای ناکارآمدی دولت و نظام، تقویت جریانهای مخالف و تعمیق شکاف سیاسی در ایران. در این مقالۀ مستند، برنامهها و گزارشهای خبری شبکۀ بیبیسی و مصادیق و مستندهای این جریانسازیها را توضیح دادهایم. به نظر میرسد مهمترین نشانهها و دالهای محوری گفتمان شبکۀ بیبیسی فارسی در قبال ایران در سال 1388، بحران مشروعیت در جمهوری اسلامی ایران و نیز تهدیدهای ایران است.