دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
رویکرد فیلم‌های ایرانی برگزیده‌ شده در جشنواره‌های بین‌المللی به مسائل اجتماعی ایران

غلامرضا محمدی‌مهر؛ عبدالله بیچرانلو

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 7-28

چکیده
  در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلم‌های ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بین‌المللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر می‌گیرد. موضوع کلی و داستان فیلم‌ها حاکی است که در 3/12 درصد صحنه‌ها، محدودیت‌های اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ...  بیشتر

بازنمایی مصرف در فیلم‌های سینمایی دورۀ دفاع مقدس

مهدی سلطانی گردفرامرزی؛ عبدالله بیچرانلو

دوره 13، شماره 17 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 76-119

چکیده
  مقالۀ حاضر چگونگی بازنمایی مصرف در فیلم‌های سینمایی عصر دفاع مقدس را بررسی می‌کند. پرسش اصلی بررسی حاضر این است که مصرف، چگونه در فیلم‌های سینمایی عصر دفاع مقدس (1367- 1359)، بازنمایی شده و با هویت‌های اجتماعی کنشگران فیلم‌ها گره خورده است؟ روش این مطالعه، تحلیل نشانه‌شناختی است که با به‌کارگیری آن، پنج فیلم سینمایی منتخب ساخته‌شده ...  بیشتر

بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران مطالعۀ موردی؛ فیلم سینمایی «کیمیا»

عبدالله بیچرانلو

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، ، صفحه 225-245

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران،‌ به معرفی اجمالی و مرور مـهم‏تریـن فیلم‌های ساخته شده دربارۀ فرهنگ رضوی در کشورمان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی می‏پردازد. در بررسی متمرکزتر موضوع، فیلم سینمایی کیمیا را به عنوان یکی از فیلم‌های مهمی که در بخش زیادی از آن ارتباط معنوی با امام رضا (ع) در کانون ...  بیشتر

سینمای ایران در تقابل با ویدئو، تلویزیون و ماهواره

عبدالله بیچرانلو

دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 9-34

چکیده
  در این مقاله،‌ ضمن بررسی ادبیات مربوط به موضوع تقابل میان رسانه‌های گوناگون،‌ با بهره‌گیری از نتایج برخی مطالعات پیمایشی سال‌های اخیر دربارة وضعیت کاربری رسانه‌ها و محصولات فرهنگی در کشور، رقابت کنونی سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره نیز تحلیل شده که در این رقابت، کفة گرایش مردم ایران به سمت ویدئو، تلویزیون و ماهواره ...  بیشتر

بررسی دیدگاه‌های فعالان و منتقدان سینمایی کشور دربارة بیست‌وهشتمین جشنوارة فیلم فجر

عبدالله بیچرانلو؛ محمدحسین ساعی

دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 35-56

چکیده
  بیست‌وهشتمین جشنوارة بین‌المللی فیلم فجر،‌ در‌ بهمن‌ سال 1388 برگزار شد. پژوهشگاه فرهنگ‌، هنر و ارتباطات، در مصاحبه‌هایی تخصصی با 32 تن از کارشناسان و فعالان سینمایی1[1] دیدگاه‌های آن‌ها را بررسی کرده است. فعالان سینما مزیت‌هایی برای جشنواره قائل‌اند: 1. فضای رقابتی انگیزه‌بخشی به فیلم‌سازان برای تولید آثار ...  بیشتر

بررسی حضور بین‌المللی سینمای ایران از دیدگاه کارشناسان و فعالان سینما

عبدالله بیچرانلو

دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، ، صفحه 71-93

چکیده
  این مقاله گزارشی است از بررسی نگارنده در مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژ‍وهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی حضور سینمای ایران، در عرصه‌های بین‌المللی، چگونه است؟ آیا مطلوب است یا نیازمند الزاماتی است که باید افراد ذی‎نقش در این فضا، از جمله سینماگران،‌ سیاست‌گذاران و مدیران و نهادهای ...  بیشتر