سینا امینی زاده؛ منصور طبیعی
چکیده
این پژوهش، به بررسی رابطۀ فنّاوری ارتباطی جدید با نقش واسطهگری هویتهای ملی، مذهبی بر متغیر وابسته امنیت پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه با توجه به ماهیت طبقهای جامعۀ آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 380 نفر برآورد و دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. روایی و ...
بیشتر
این پژوهش، به بررسی رابطۀ فنّاوری ارتباطی جدید با نقش واسطهگری هویتهای ملی، مذهبی بر متغیر وابسته امنیت پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه با توجه به ماهیت طبقهای جامعۀ آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 380 نفر برآورد و دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. روایی و اعتبار به کمک آزمون آلفا کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید؛ همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرمافزار آموس استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان میدهد که هویت ملی و مذهبی میتوانند نقش واسطهگری بین رسانه و امنیت داشته باشند. آنچه قابلتوجه است، فنّاوری ارتباطی نوین، بر امنیت تأثیر مثبت دارد؛ اما زمانی که هویت مذهبی و ملی بهعنوان واسطه قرار میگیرند، تأثیر رسانه بر امنیت منفی میشود. این رابطه نشاندهنده رابطۀ مؤثر منفی رسانۀ ماهواره بر هویت ملی ـ مذهبی است که بهتبع آن، تأثیر منفی بر احساس امنیت میگذارد.
سیدمجتبی رضوی طوسی؛ محمدحسین ساعی
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، ، صفحه 83-127
چکیده
نیاز به امنیت و احساس امنیت اجتماعی برای هر جامعهای امری مسلم است که همۀ دولتها و جوامع برای فراهم کردن آن در تلاش هستند. طبق تعریف، امنیت دارای دو بُعد است: بُعد عینی (محافظت در مقابل خطر عینی) و بُعد ذهنی (احساس ایمنی)؛ از میان این دو مؤلفه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، احساس ناامنی حتی بدتر از خود ناامنی است؛ وقوع جرم یا پدیدۀ ...
بیشتر
نیاز به امنیت و احساس امنیت اجتماعی برای هر جامعهای امری مسلم است که همۀ دولتها و جوامع برای فراهم کردن آن در تلاش هستند. طبق تعریف، امنیت دارای دو بُعد است: بُعد عینی (محافظت در مقابل خطر عینی) و بُعد ذهنی (احساس ایمنی)؛ از میان این دو مؤلفه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، احساس ناامنی حتی بدتر از خود ناامنی است؛ وقوع جرم یا پدیدۀ ناامنی ممکن است یکی دو قربانی داشته باشد، اما همین حادثه ممکن است هزاران نفر را بترساند و شیوۀ زندگی و طرز تفکر آنها را تغییر دهد. احساس ناامنی میتواند عوارض و ضایعههای روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی برجا گذارد.
در یک سال گذشته اخبار جرائم خشن به شکل بیسابقهای در کشور منتشر شد و تأثیرهای روانی شدیدی بر جامعۀ ما گذاشت. از این رو، این مقاله در پی آن است تا به این سؤالها پاسخ دهد؛ احساس امنیت اجتماعی شهروندان تهرانی با توجه به انتشار اخبار حوادث خشونتبار یک سال اخیر چگونه است؟
این پژوهش نشان میدهد که جنسیتِ پاسخگویان در میزان احساس ناامنی شهروندان تهرانی مؤثرترین متغیر است و پس از آن به ترتیب وضعیت تأهل، تحصیلات و در آخر سن افراد در میزان احساس ناامنی مؤثر میباشد.