عزت شیرانی بیدآبادی؛ شاپور بهیان؛ سیدعلی هاشمیان فر
چکیده
با توجه به اینکه امروزه بازیهای رایانهای گسترۀ وسیعی از فرهنگ فراغتی نوجوانان را در بر گرفتهاند و تأثیرات رفتاری زیادی بر آنها گذاشتهاند، هدف از بررسی پیشرو مطالعۀ نقش انواع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان در رفتارهای اجتماعی جامعهستیز آنها در شهر اصفهان بود. بهویژه که خردهفرهنگهای نوجوانی ...
بیشتر
با توجه به اینکه امروزه بازیهای رایانهای گسترۀ وسیعی از فرهنگ فراغتی نوجوانان را در بر گرفتهاند و تأثیرات رفتاری زیادی بر آنها گذاشتهاند، هدف از بررسی پیشرو مطالعۀ نقش انواع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان در رفتارهای اجتماعی جامعهستیز آنها در شهر اصفهان بود. بهویژه که خردهفرهنگهای نوجوانی تأثیر زیادی در الگوپذیری رفتاری نوجوانان دارند و هدایت کنندۀ رفتارهای اجتماعی آنها در جهت مثبت و منفی هستند. به همین دلیل برای دستیابی به هدف از بین 127817نوجوان 18-12ساله در کلیۀ نواحی ششگانۀ آموزشی شهر اصفهان، نمونهای 666 نفری به روش سهمیهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته با 38 سؤال بسته بود. همچنین پاسخگوئی به سؤالات بر اساس طیف لیکرت پنج درجهای انجام شد. سؤالات پژوهش در مورد ویژگیهای شخصی پاسخگویان مانند سن، جنس و وضعیت تحصیلی آنها و نیز متغیرهای مورد بررسی تحقیق همچون رفتارهای جامعهستیز نوجوانان (میزان ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد و از برخی آزمونها نظیر درصد، میانگین، فراوانی و نیز ضرایب همبستگی پیرسون، کایدو، t و رگرسیون برای بررسی متغیرها استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطۀ معنیداری بین متغیر رفتارهای جامعهستیز (ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) با نوع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان وجود دارد. همچنین نتایج مشخص نمود که جنسیت در میزان استفاده از اغلب انواع بازیها توسط نوجوانان مؤثر است. متغیر سن تفاوت معنیداری در سه گروه سنی نوجوانان از نظر انواع بازیهای کامپیوتری نداشت.
مهدخت بروجردیعلوی؛ نسرین حداد
دوره 13، شماره 17 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 213-254
چکیده
تلویزیون و محصولات آن به عنوان یکی از موثرترین وسایل ارتباط جمعی، میتوانند نقشی دوسویه ایفا کنند، به تقویت و نهادینه کردن ارزشهای اخلاقی پرداخته یا با عملکرد نادرست خود به تقویت و رواج ضدارزشها بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی ارزشهای اخلاقی ارائهشده در تبلیغات بازرگانی)تبلیغاتی که به منظور فروش مواد غذایی به کودکان ...
بیشتر
تلویزیون و محصولات آن به عنوان یکی از موثرترین وسایل ارتباط جمعی، میتوانند نقشی دوسویه ایفا کنند، به تقویت و نهادینه کردن ارزشهای اخلاقی پرداخته یا با عملکرد نادرست خود به تقویت و رواج ضدارزشها بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی ارزشهای اخلاقی ارائهشده در تبلیغات بازرگانی)تبلیغاتی که به منظور فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان تهیه شده(، انجام گرفته و برای نیل به این هدف از روش نشانهشناسی استفاده شده است. نمونههای مورد بررسی شامل 16 آگهی تجاری پخششده در سال 1388 از شبکه یک سیماست. نتایج نشان میدهد که عمده ارزشهایی که از طریق آگهیهای مورد بررسی به مخاطب کودک و نوجوان منتقل شده، ارزشهای منفی بودهاند که سازندگان آن با بهرهگیری از تمهیدات مختلف همچون تسری معنایی با توسل به شخصیتهای کارتونی و سخنگو، جهان مبتنی بر رویا، نمایش کالا در کسوت یک ناجی و … ، بر آن بودهاند تا با تهییج و تحریک احساسات، ضمیر ناخودآگاه کودک و نوجوان را تحت تأثیر قرار داده و پیام خود را منتقل سازند و در یک کلام توجه و اعتماد مخاطب را به خود جلب کنند.