آذری، سعید (1387). «بازیهای رایانهای و خشونت»، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 54: 136-121.
ابولمعالی، خدیجه (1389). نظریههای جرم شناسی و بزهکاری (با تأکید بر شناخت اجتماعی)، تهران: ارجمند، نسل فردا.
احمدی، احمد (1382). روانشناسی نوجوانان و جوانان؛ شخصیتی، رفتاری، تحصیلی، شغلی، بزهکاری و اعتیاد، اصفهان: مشعل.
الیاسی، مجید؛ فاطمه پردهدار و همکاران (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان»، مجلۀجامعهپژوهیفرهنگیپژوهشگاهعلومانسانیو مطالعات فرهنگی، شماره2: 76-55.
انواری، محمدرضا (1395). «بنیانهای نظری بازیهای رایانهای»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی، شماره 1: 142-115.
پوریوسفی، حمید؛ اشرف طایفه و همکاران (1388). «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر الگوپذیری رفتار اجتماعی دختران»، پژوهش نامه علوماجتماعی، شماره 1، 192-159.
توسلی، غلامعباس (1391). نظریههای جامعهشناسی، تهران: سمت
جاوید صباغیان، مقداد و محمدرضا حسنایی (1391). «بازیهای رایانهای در مقام متن هنری، بررسی و تحلیل وضعیت مواجهه با بازیهای رایانهای به مثابه آثار هنری». فصلنامه هنرهای زیبا ـ هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره2: 77-69.
جعفری، نسیم؛ اعتمادی، عذرا و همکاران (1391). خانواده و آسیب رسانهای رایانه و اینترنت، اصفهان: آموخته.
جیمز، آلیسون؛ کریس جنکس و همکاران (1383). جامعهشناسی دوران کودکی (نظریهپردازی در باره دوران کودکی)، ترجمۀ علیرضا کرمانی، علیرضا ابراهیم آبادی، تهران: ثالث.
چمنی، سولماز؛ رضوان قصابی، حسین سعیدی (1393). «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تمایل افراد به خشونت (افراد 60-15 ساله شرق تهران)»، فصلنامه دانش انتظامی شرق تهران، شماره 1: 22-1.
حقوردی طاقانکی، مهدی (1386). «بازیهای رایانهای، شوالیههای ناتوی فرهنگی»، فصلنامه اطلاعرسانی، آموزشی و مطالعات رایانهای علوم اسلامی (رهآوردنور)، شماره20: 5-2.
سازگارا، پروین (1377). نگاهی به جامعه شناسی با تأکید برفرهنگ، تهران: کویر.
سعدیپور، اسماعیل (1393). دنیای دیجیتال با تأکید بر نوجوانان (ویژه والدین، معلمان، دانشجویان، پژوهشگران)، تهران: جامعه شناسان.
شرفی، محمدرضا (1386). دنیای نوجوان (راهنمایی برای والدین، معلمان، مربیان و مشاوران مدارس)، تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
شمسی، میترا و یاسر جلالی (1392). «وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان، سیاستها، رویکردها و سازمانهای دست اندرکار»، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، شماره10: 193-161.
شهابی، محمود؛ محمدسعید ذکایی و علیرضا فرخی (1388). «تعلق به خردهفرهنگ جوانان در شهر تهران»، مجله جوانان، دانشگاه علامه تهران، شماره 8 : 107-91.
صارمی، امین (1378). پیامدهای فرهنگی اسباببازی، معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران: فرهنگ و دانش.
عدلیپور، صمد؛ وحید قاسمی و سیدمحمد میرمحمدتبار (1393). «تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهراصفهان»، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران، شماره1: 28-1.
غفوری، پرویز (1389). بررسی میزان مصرف محصولات فرهنگی بین شهروندان تهرانی و تبریزی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
کریمی، عبدالعظیم (1372). جایگاهنوجوانیدر گسترهتحولات روانی، زیستیو اجتماعی (مجموعه مقالات سمیناربررسی مسائلنوجوانانو جوانان)، اصفهان: عروج اصفهان.
کوثری، مسعود (1387). مطالعات فرهنگی و بازیهای رایانهای، مجموعه مقالات بازیهای رایانهای، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای همشهری.
کوئن، بروس (1383). درآمدی به جامعه شناسی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: توتیا.
کوئن، بروس (1395). مبانیجامعهشناسی، ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران:سمت.
گلچین، مهری (1381). «تمایل به پرخاشگری در نوجوانان و نقش خانواده»، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی قزوین، شماره36:41-21.
گنجی، حمزه و رمضان حسنزاده (1386). روان شناسی در تعلیم و تربیت، تهران: سخن.
قادری، مصطفی و فریبا بهرامی (1391). «رابطه بازیهای ویدیوئی و رایانهای خشونتآمیز با متغیرهای درون خانوادگی و تحصیلی فرزندان»، فصلنامهمشاورهو رواندرمانیخانواده، ویژهنامهخانوادهو طلاق، شماره 1: 128 ـ 119.
ممتاز، فریده (1381). انحرافات اجتماعی، نظریهها و دیدگاهها، تهران: انتشار.
منصوری، روانبخش (1391). «کارکرد بازیهای رایانهای در رفتار نوجوانان»، مطالعات رسانهای، شماره 19: 142 -133.
منادی، مرتضی (1392). جوانان و نهادهای اجتماعی، تهران: جامعهشناسان.
هاشمی فشارکی، مریمالسادات (1391). اینترنت وخانواده، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
هراتیان، عباسعلی و محمدرضا احمدی (1389). «تأثیر بازیهای رایانهای بر میزان حرمت خود نوجوانان»، مجلهروانشناسیو دین، شماره2: 89-75.
Bartholow, Bruce D; Anderson,Craig A (2002). Effects Video Games on Aggressive Behaviore: Potential Sex Differences, Journal of Experimental Soial Psychology, N3: 290-283.
Delisi,Matt;Vaughn, Michael G and etal ( 2013).Violent Video. Games, Delinquency and Youth Violence, Sage Journals(Youth Violence and Juvenile Just),N 2: 132-142.
Frasca.G (2001).Video Games of the Oppressed: Video Games as a Means for Critical Thinking and Debat, Masters Thesis at Georgia Institute of Technology. http://www.jacaranda.org/frasca/thesis.
Funk, Ieanne B; Buchman, Debra D (2006). Playing Video and Computer Games and Adolesecent Self-Concept, Journal of Communication, N 2 :19-32.
Gentil,A.Douglas; Lynch, J. Paul and etal (2004). The Effects of Violent Video Game Habits on Adolescent Hostility,Aggressive Behaviors and School Performance, Journal ofAdalescenc, N27:5-22.
Meyers, K.S (2015). Television and Video Game Violence:Age Differences and the Combined Effects of Passive and Interactive Violent Media, Boton:Rouge.
Radowitz, John von (2007).Study Finds at Violent Video Games Maybe Linked to Aggressive Behaviour, www.independent.co.uk/news/science.