نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد مبارکه
3 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
چکیده
با توجه به اینکه امروزه بازیهای رایانهای گسترۀ وسیعی از فرهنگ فراغتی نوجوانان را در بر گرفتهاند و تأثیرات رفتاری زیادی بر آنها گذاشتهاند، هدف از بررسی پیشرو مطالعۀ نقش انواع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان در رفتارهای اجتماعی جامعهستیز آنها در شهر اصفهان بود. بهویژه که خردهفرهنگهای نوجوانی تأثیر زیادی در الگوپذیری رفتاری نوجوانان دارند و هدایت کنندۀ رفتارهای اجتماعی آنها در جهت مثبت و منفی هستند. به همین دلیل برای دستیابی به هدف از بین 127817نوجوان 18-12ساله در کلیۀ نواحی ششگانۀ آموزشی شهر اصفهان، نمونهای 666 نفری به روش سهمیهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته با 38 سؤال بسته بود. همچنین پاسخگوئی به سؤالات بر اساس طیف لیکرت پنج درجهای انجام شد. سؤالات پژوهش در مورد ویژگیهای شخصی پاسخگویان مانند سن، جنس و وضعیت تحصیلی آنها و نیز متغیرهای مورد بررسی تحقیق همچون رفتارهای جامعهستیز نوجوانان (میزان ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد و از برخی آزمونها نظیر درصد، میانگین، فراوانی و نیز ضرایب همبستگی پیرسون، کایدو، t و رگرسیون برای بررسی متغیرها استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطۀ معنیداری بین متغیر رفتارهای جامعهستیز (ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) با نوع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان وجود دارد. همچنین نتایج مشخص نمود که جنسیت در میزان استفاده از اغلب انواع بازیها توسط نوجوانان مؤثر است. متغیر سن تفاوت معنیداری در سه گروه سنی نوجوانان از نظر انواع بازیهای کامپیوتری نداشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of computer games subculture in antisocial behaviors of high school teenagers in Isfahan in 2016
نویسندگان [English]
- Ezat shirani bidabadi 1
- shapoor Behyan 2
- seyedali Hashemianfar 3
1 Ph.D. student of sociology Dehaghan Azad University
2 . Supervisor and Assistant Professor, Social Sciences Department, Mobarake Azad University (Corresponding Author)
3 Consult and Assistant Professor , Social Sciences Department , Isfahan University
چکیده [English]
Computer games cover a wide range of leisure of adolescents and have had a lot of behavioral effects on them.The aim of this study is to investigat the role of computer games as part of the subculture of adolescents in their antisocial behaviors in Isfahan. Particularl adolescent subcultures have a great influence on adolescent behavioral patterns and direct their social behaviors in a positive and negative way.To achieve this end,from among 127817 teenagers(12-18 years old), across six educational regions of Isfahan, a sample of 666 was selected using quota sampling metod. It is a descriptive survey in which the researcher developed a questionnaire with 38 close- ended questions for data collection. The respondants provided their answers based on Likert five-point scale.The questions were about respondants, demographic characteristics such as age,sex, educational conditions and research variables such as antisocial behaviours (mischief, vandalism and disregarding the rights of others).The data were analayzed by both descriptive and inferential statistics and Some tests such as pearson, and chi-square, corelations ,t test and regression were used for the testing the relationship between variables.The findings showed that there was significant relationship between antisocial behaviours (mischief,vandalism and disregarding the rights of others) and the type of computer games used by adolescents. The results also showed that gender was effective in most of computer games types used by adolescents. Age variable had not significant differences in three age groups of adolescent in using of computer games type.
کلیدواژهها [English]
- Teenager
- Computer Games
- subculture
- social behaviour
- antisocial