زهرا شاکری؛ یاسمن جعفرپور
چکیده
امروزه کشمکش میان صاحبان خصوصی میراث فرهنگی و دولتها در عرصههای مختلفی نمود پیدا کرده است. یکی از این عرصهها، اختلاف میان دارندگان اموال فکری با نهادهای نگهداری کننده میراث فرهنگی بهخصوص موزهها، کتابخانهها و آرشیوها است. در یکطرف دارندگان حقی هستند که با تکیه بر حق انحصاری خود مانع بهرهبرداری اشخاص ثالث میشوند و از ...
بیشتر
امروزه کشمکش میان صاحبان خصوصی میراث فرهنگی و دولتها در عرصههای مختلفی نمود پیدا کرده است. یکی از این عرصهها، اختلاف میان دارندگان اموال فکری با نهادهای نگهداری کننده میراث فرهنگی بهخصوص موزهها، کتابخانهها و آرشیوها است. در یکطرف دارندگان حقی هستند که با تکیه بر حق انحصاری خود مانع بهرهبرداری اشخاص ثالث میشوند و از سویی دولتها و نهادهای عمومی هستند که به تحدید قلمرو مالکیت خصوصی و مدیریت دارایی فکری در قالب میراث فرهنگی میپردازند. متأسفانه برای حل این تعارض قوانین و آییننامه خاصی وجود ندارد؛ بنابراین مقاله پیشرو با روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی حوزههای این تعارض و سپس ارائه راهکار برای حل آن و سنجش اولویت ناشی از منافع عمومی و خصوصی میپردازد و در انتها نتیجهگیری میشود این تعارض و دوگانگی در تمامی شاخههای گوناگون حقوق مؤلف آشکارا وجود دارد و بنابراین ابتدا توسل به مذاکره و در صورت عدم امکان، ترجیح منافع عمومی بر مصالح فردی میتواند بهعنوان راهکاری برای رهایی از این تعارض در نظر گرفته شود.
محمدرضا جوادی یگانه؛ سپیده برزو؛ مهشید شهیدی
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف شناسایی ابعاد و شیوههای اختراع سنت در موزهها و اثرگذاری قدرت در بازخوانی گذشته انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل گفتمان فضا با تأکید بر نظریه مارگاریت کوهن است و تنها موزههایی در این مقاله انتخاب شدند که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان داد که موزهها بهمنزله مکانهای خاطره میتوانند ...
بیشتر
پژوهش پیشرو با هدف شناسایی ابعاد و شیوههای اختراع سنت در موزهها و اثرگذاری قدرت در بازخوانی گذشته انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل گفتمان فضا با تأکید بر نظریه مارگاریت کوهن است و تنها موزههایی در این مقاله انتخاب شدند که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان داد که موزهها بهمنزله مکانهای خاطره میتوانند منطبق با نیازها و منافع کنونی ایجاد شوند و به فرایند تاریخسازی و بازسازی آن کمک کنند. در ایران نیز پس از شکلگیری دولت مدرن روند موزهسازی گسترش یافت؛ چراکه جامعه مدرن که ادعای گسستن از سنتهای پیشین را دارد، با تودهای از هویتهای تکه پاره شده روبهرو میشود و تلاش میکند تا با نوآوری خاطره و ساختن تاریخ برای خود کلیتسازی و هویتبخشی کند و تناقضات درونی خود را نیز پنهان کند.
محمد شریفی تهرانی؛ محمد افروغ؛ عابدین حسینی؛ علیرضا نوروزی طلب
دوره 12، شماره 13 ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 77-93
چکیده
در این مقاله قیمت بلیط موزهها به عنوان رکنی حساس و بحث برانگیز در بازاریابی موزه، مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که بینش بازدیدکنندگان و کشش قیمتی تقاضا از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت بلیط است، این موضوع نیز مورد بررسی واقع شده است و با تطبیق نتایج بهدست آمده از تحقیقات کارلین، گوردین و مارتین با شرایط کشورهای در حال توسعه ...
بیشتر
در این مقاله قیمت بلیط موزهها به عنوان رکنی حساس و بحث برانگیز در بازاریابی موزه، مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که بینش بازدیدکنندگان و کشش قیمتی تقاضا از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت بلیط است، این موضوع نیز مورد بررسی واقع شده است و با تطبیق نتایج بهدست آمده از تحقیقات کارلین، گوردین و مارتین با شرایط کشورهای در حال توسعه بیان شده است که بهترین راهکار در تعیین قیمت بلیط موزهها در این کشورها، دو نرخی بودن آنها برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی میباشد. همچنین با توجه به فاکتورهای بیان شده در این مقاله بازدیدکنندگان موزهها و بالاخص بازدیدکنندگان خارجی دارای کشش قیمتی تقاضای پایینی میباشند که این دو عامل باعث شده است تا مدیران موزهها در کشورهای در حال توسعه با اطمینان بیشتری برای عدممواجه با کاهش شمار بازدیدکنندگان و همچنین فراهم شدن رضایت آنها، روش دو نرخی برای بلیط موزهها را اتخاذ کنند.