نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
هدف اصلی این مقاله، شناسایی و تحلیل موانع ساختاری و حرفهای فراروی نظارت و دیدهبانی رسانهای برکنشهای دولت و سازمانهای دولتی در ایران است. در این مطالعه برای جمعآوری اطلاعات از روش کیفی (مصاحبه عمیق با روزنامهنگاران باتجربه و متخصصان روابط عمومی) و از شیوۀ نمونهگیری هدفمند، برای انتخاب نمونهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع فرهنگی شامل «پنهانکاری و هراس از شفافیت در فرهنگ ایرانی، استقبال از تمجید و ستایش و هراس از انتقاد در میان ایرانیان»، مهمترین موانع سیاسی، شامل «اسرارگرایی در رسانه براثر سایه سنگین سیاست، برخورد سیاسی با رسانهها، کارکرد حزبی رسانهها، مدیریت رسانهها توسط افراد سیاسی»، مهمترین موانع حقوق و قانونی شامل «لزوم دریافت مجوز برای فعالیتهای رسانهای، گستردگی استثنائات و خطوط قرمز اطلاعرسانی، نبود تعریفی روشن از جرم مطبوعاتی»، مهمترین موانع اقتصادی «حضور دولت در اقتصاد رسانه، تطمیع خبرنگاران، نابرابری فضای رقابت بین رسانههای دولتی و غیردولتی»، مهمترین موانع درون سازمانهای دولتی شامل «نگاه مالکانه سازمانهای دولتی به اطلاعات سازمانی، بسته بودن جلسات ادارات دولتی بر روی رسانهها، تلقی هجمهگرایانۀ و مچگیرانه مدیرانِ سازمانها از انتقاد رسانهها» و مهمترین موانع درون رسانهای شامل «خودسانسوری رسانهها، وجود افراد جوان و بیتجربه در رسانهها، عدم آشنایی با روزنامهنگاری تحقیقی، غلبه رویکرد رویدادمحوری بر فرایند محوری در رسانهها» بودهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Structural and Professional Obstacles of Media Monitoring on Government in Iran
نویسنده [English]
- mansour saei
Assistant Prof. in Communication Science, Institute for Humanities and Cultural Studies.
چکیده [English]
The main aim of the current paper is to identify and analyze the "structural" and "professional" obstacles of media monitoring over the government and governmental organizations of Iran. This research is a kind of applied-exploratory study. The study has applied qualitative method (in-depth interview with journalists and public relations professionals), for data gathering and purposive sampling method for selecting samples. Research results show that the most important cultural obstacles are "secrecy" and "fear" of transparency in Iranian culture, acclaim of praise, the fear of criticism among Iranians. Political obstacles are secrecy in the media due to the heavy shadow of politics, the government officials’ attitude toward the media as a tool serving their purposes, the government intervention in all of media affairs, media mostly belonging to the government, political treatment of the media, the partisan functionality of the media, and the politician’s engagement in the media management. Also the most important legal obstacles are the need to obtain a license for media activities, the breadth of exceptions and red lines of informing, and the most important economic obstacles are the government's presence in the media economy, lack of financial independence in the media, bribery of reporters, inequality competitive conditions between the governmental and non-governmental media. Also the most important obstacles within government organizations include the ownership approach of government to information, media bans on government meetings, considering media criticism as aggressive and misdeed cather by the government managers. Finally, the most important internal media obstacles include media self-censorship, the presence of young and inexperienced people in the media, lack of recognition of investigative journalism, dominance of event-oriented approach instead of process-oriented approach.
کلیدواژهها [English]
- Media monitoring
- Media monitoring over the government
- Governmental organizations
- Structural obstacles
- Professional obstacles