نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
2 دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان (نویسنده مسئول)
3 استاد دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
4 دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر
چکیده
انیمیشن هستند. آنها از هر قوم و سرزمینی، بهدلیل تأثیرپذیری و عدم قدرت تجزیهوتحلیل بالا، از منفعلترین اقشار جامعه بهشمار میروند. محتوای سریال انیمیشن بنتن، حاوی رمزگانهای اجتماعی جامعۀ تولیدکننده است، ازاینرو بر رفتار و طرز فکر بیننده تأثیر میگذارد. محورهای غیریتساز، پارهای از عناصر و نشانههای متنی مانند «منجی» را بهلحاظ معناشناختی دچار دگرگونی میکنند تا مخاطبان در مواجهه با این دوگانهها به سمتوسویی معطوف شود که روایت فیلم تمایل دارد. بهاینترتیب، منجی دارای ویژگیهای هویت / ملیتی است که در سریال بازنمایی میشود. کودک در دوران بزرگسالی به دنبال منجی با هویت / ملیتی است که در کودکی برای او ترسیم کردهاند. مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی چگونگی بکارگیری عناصر متنی برای تغییر شکل عناصر معنا است تا جایگاه هویتی منجی دستخوش تغییر و جابهجایی شود. نظریۀ پسااستعماری، روش تحلیل گفتمان این پژوهش، از طریق بیان دیدگاههایی با فرض مفهوم مخالف، در مورد آنچه در فرهنگ غرب شکلگرفته، قادر به پیمایش نااندیشیدهها در متون استعماری است. این پژوهش با مطالعه و بررسی دقیق، ریزبینانه و جزءنگر سریال انیمیشن بنتن بهعنوان مورد مطالعاتی، با اتکاء به الگوی نشانهشناختی سه سطحی فیسک و الگوی پنج سطحی روایی بارت به واکاوی محورهای غیریتساز متنی سریال بنتن مبادرت نموده است. یافتهها حکایت از آن دارد که هالیوود در تصمیمسازی برای کودکان به کمک انیمیشنهایی نظیر بنتن شالودهای از اقتدارگرایی را بر معرفتشناسی آنها استوار میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Different Forms of Representation of the "Savior" in Ben Ten Childish Animated
نویسندگان [English]
- ghasem tooraji 1
- Nader Shayganfar 2
- Farzan Sojoodi 3
- syed Hassan Soltani 4
1 Ph.D. Student in Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Isfahan Art University, Iran.
2 Associate Professor of Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and , Isfahan (Corresponding Author).
3 Professor, Faculty of Cinema and Theatre, University of Art, Iran.
4 Associate professor, Faculty of Visual Arts, University of Art, Iran.
چکیده [English]
Due to the changes made in the last few decades, it can be said that the Internet, and then digital technologies, have transformed the generality of music industry. While some of the negative consequences of this trend can be pointed out, it must be acknowledged that a large portion of new businesses in the music industry such as digital music distribution has been a positive consequence of these technological changes. Given the specific cultural, social, and political conditions in Iran, the main goal of this research is to develop strategies for optimizing the use of these emerging opportunities in the digital distribution of music with an innovative and practical approach. In this regard, using a qualitative research approach and interviewing 14 experts in the country, this study presents its strategic plan for the study. The strategies proposed in this study are divided into six sections: product innovation, service, position, process, social, and paradigmatic. Finally, the results show that if digital music distribution services can adequately identify their needs and feelings, they will be able to better respond to their needs and innovate with business model innovations. They will, by doing so, finally bring new actors into their market. Finally, there are some cultural and political challenges in this arena.
کلیدواژهها [English]
- Digital music distribution
- Innovation
- Music industry
- Tthematic analysis