نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختۀ دکتری آیندهپژوهی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران (نویسندۀ مسئول)
3 استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
چکیده
برای تبیین شرایط تبلیغ دین در آینده، نیازمند مطالعۀ وضعیت آیندۀ آن از طریق مطالعۀ روندهای اثرگذار بر آیندهایم. یکی از مهمترین روندهایی که بر تبلیغ دین اثر میگذارند، روندهای دینداریاند. در این مطالعه، با بهکارگیری روش چرخ آینده و با تشکیل جلسات ذهنانگیزی نخبگان، پیامدهای احتمالی متفاوت و باواسطۀ روندهای اصلی تغییر دینداری بر آیندۀ تبلیغ دین بررسی شدهاند. چهار روند اصلی (افزایش گرایش به دینورزی احساسی، رشد گزینشگری و ترکیبگرایی در دینداری، چالشهای حاکمیت دینی و مطالبه و رواج الگوی درمانگرایی در دینداری) موجب خواهند شد اتفاقات متفاوتی در آیندۀ تبلیغ دین رقم بخورد. در آینده، تبلیغ دین کارِ دشوارتری خواهد شد؛ نقش عموم مردم در آن بیشتر میشود و سازمانها و نهادهای دولتی با چالشِ نقش در آن مواجه میشوند. تکثر در الگوها و روشهای تبلیغی مشهود خواهد بود و نیاز به خلاقیت و مهارتهای ابداع، محسوس میشود. اعزام مبلّغ، الگویی ناکارآمد تلقی میشود و گروهها و مؤسسههای تبلیغی با چاشنی درآمدزایی و ارتباط بدهبستان با مخاطبان، به سمت الگوهای جدیدی از تعامل پیش میروند. مبلّغان دین بیش از آنکه ارائهدهندگان اطلاعات دینی باشند، پاسخگویان به نیازهای عاطفی، عرفانی و معنوی مخاطبان خود و نیازمند مهارتهای ارتباطی خواهند بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Estimate of Consequences of Trends in Religion in the Future of Religious Propagation
نویسندگان [English]
- v v 1
- mojtaba amiri 2
- mohhamad mahdi zolfagharzadeh 3
2 Faculty member of management- Tehran University
3 University of tehran
چکیده [English]
In order to explain the conditions for the propagation of religion in the future, we need to study its future status by studying the trends affecting the future. One of the most important trends that affect the propagation of religion is the trends of religiosity. In this study, using the "futures wheel" and experts' panels, we examine the different and mediated consequences of several main trends of religious change on the future of religion propagation. The four main trends: increasing the tendency towards emotional religiosity, the growth of selectivity and compositionalism in religiosity, the challenges of religious governance demand, and the prevalence of the pattern of therapeutic in religiosity will lead to different events in the future of religion propaganda Religion propagation will be more difficult In the future,. The role of the public people will increase and governmental organizations will face the challenge of their role. The plurality of patterns and propagation methods, and also the need for creativity and inventive skills will be evident. The "clergiman dispatch" is considered to be inefficient, and religious groups and agencies with revenue-generating approach and contact with audiences are moving toward new patterns of engagement. Religious missionaries are more likely to respond to the emotional and spiritual needs of audiences than being religious information providers.
کلیدواژهها [English]
- Religiosity
- Religion propagation
- Futurology
- trends
- Future wheels